Hej!
Jag är här nu 😊!
För bara två dagar sedan hade jag inte en tanke på att flytta, inte än.
Men livet händer och ibland blir det så enkelt.
Jag vill inte dricka mer.
Jag behöver inte alkohol.
Livet är så mycket bättre utan - och jag vill leva!!

Så jag packade det viktigaste och traskade hit. Tänker bygga en rejäl, rejäl som i stadig inte stor, permanentbostad och flytta in för gott.

Adressen blir "Ljusare tider" för de är här nu, de ljusare tiderna som jag strävat mot. De kan, och kommer att, bli ännu ljusare. En dag i taget. Mörka moln kommer också att dra förbi, men så är det ju på sommaren, plötsligt kan åskan dra in. Men då kan jag vila i tilliten att strax kommer solen igen - det är inte mörkt för alltid.

Jag tänker på förra vintern (2019-2020) när jag var nykter en längre period första gången. Vilka bekymmer jag hade över att inte få sitta på min framtida altan och ta en drink i solnedgången. Ja, det var då det... Vilka bekymmer över något som inte finns!! Som fick mig att börja dricka igen...

Igår var en underbar dag!
Gubben hjälpte mig - vi har börjat bygga altanen! På kvällen var det helt stilla när solen började sjunka, utsikten helt magiskt vacker! Vi satte oss på regelverket som vi byggt under dagen, jag med en Tonic med lime, och bara njöt av att vara här och nu.
Jag ska sitta därute många sommarkvällar och bara njuta, helt närvarande utan "bedövning".
Jag vill ju inte missa en enda sekund av allt det vackra i livet!

KRAM! 💖💖💖

Väldigt bra liknelse Soffi!
Så länge det kan vara en diskussion om degar, knådning och gräddning och inte anses som att ”nu har du äntligen fattat vad som är godast”. Äntligen kommer du över till vaniljbullarna, vi som vet vad som är godast. Jag vill prova många olika bullar!
Jag kanske vill ha kanel ibland även om jag oftast tar vanilj.
Jag är också en sån som snor andras stolar på jobbet för att jag inte alltid fattar att det finns platser - fast alla ska kunna sitta var som helst. Och för att jag gillar variation.
Även med bullar! Men är man vaniljbullefantast så är det kanske viktigt att alla är det. Själv kan jag tänka mig att dela en skorpa för att det blir trevligare så.
Och om jag skulle sitta där och jäsa vid vsniljbullebordet och titta på de andra stackarna som kämpar med kanelsnurror, blåbärsbullar, eller gud förbjude släta tråkiga bullar som jag fick i skolan , skulle jag då tänka att aha, blåbärsbulle kan vara gott det med, eller jaha, du vill inte ha så feta bullar för att du mår dåligt av det - eller skulle jag tänka, trist men ni har ännu inte fattat att man bara kan njuta på rätt sätt av vaniljbullar.

@Sisyfos Och jag är en sådan som medvetet snor andras platser, för att röra om lite i gemenskapen. Har aldrig blivit bortkörd, tvärtom har jag knutit nya trevliga kontakter. Ingen behöver bli utan plats, man kan alltid knö in en stol till, post-corona förstås 😉

Makrill saknar jag inte från västkusten, däremot färska räkor 😍 Och jag gillar alla sorters bullar - och även skorpor. Ombyte förnöjer.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"dina morgonreflektioner 😍 Man kan nästan se hur orden börjar resonera med varandra under skrivandets gång."
Ja, så är det ... ibland tror jag att jag vet vad jag ska skriva när jag sätter mig ner .... men det blir ofta något annat - när orden börjar resonera med varandra och jag blir ... sekreterare.🤔

Jag får se vart det bär idag. Men jag försöker hålla emot lite idag tror jag ... För - Just här och nu är det faktiskt bra - och hör sen!!

@Torn skrev:"Men jag tror att somliga har fattat galoppen."
Jodå, många gånger! Just galoppfattningar kan jag öva hur mycket som helst på! Att få dem välbalanserade, snygga, kraftfulla men samtidigt lugna (ja, ...lugna ... där håller hästen inte med 🙄😅.. född att galoppera - fort!...) 😉😉😉

@Sisyfos Vi kan väl ordna bullprovarfest!? Alla är bjudna!
Skämt åsido. Det där med att inordna sig i grupper, gruppdynamik, hur starkt vissa reagerar på "störd ordning", hur ont det gör att känna sig utanför. Spännande område!! När man kan se det lite utifrån ... inte när man är mitt i smeten, förlåt degen menar jag.

Sedan kan vi ordna en västkustlunch också - fisk och skaldjur - för dem som hittat och "blivit frälsta" av sin bulle och inte vill vara med på bullprovningen ...😉😉😉

@Andrahalvlek skrev:"man kan alltid knö in en stol till"
Ja! Och anpassa sig lite så att fler trivs ... gäller bara att tänka till lite ... det gör jag ju tyvärr inte alltid ... men jag försöker!

Hmm 🤔 vet inte hur kloka tankar det här blev 🤔...
I natt har jag inte fått några sömndata alls ... fast armbandet har suttit rätt, pulsen har det mätt iaf ... och jo, jag har slumrat några stunder, det vet jag ...
Men - bara två dagar kvar efter denna!!🙏 Sedan semester!💃😅😎
Det ser dessutom ut att bli bättre väder lagom till min semester!! Underbart! Snälla vädergudar -ändra inte på den prognosen🙏🙏🙏.

Nu ska jag ge mig ut och hjälpa till med alla hästar innan jag måste koppla upp jobbet ... stallägarna såg verkligen såå trötta ut igår ... sjukt mycket jobb med att försöka skydda alla hästar mot insekter och värme, låta dem turas om att få vila en stund inne, äta i lugn och ro ...
Inte kul att vara häst när det är så här varmt och dessutom fuktigt - överdj*vligt med insekter ...

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Kram!

@Soffi skrev:"Jag får se vart det bär idag. Men jag försöker hålla emot lite idag tror jag ... För - Just här och nu är det faktiskt bra - och hör sen!!"
Gott Soffi! Nu bara två dagar o sedan semester för dig!!
Kan tänka mig att djur som går ute kämpar i värmen. Tycker de flesta kor jag ser mest ligger ner. Har inte sett så mycket hästar ute dessa senaste dagarna, kanske de tas in för värmens skull, som du skriver. Aldrig tänkt på att de behöver så mycket omsorg.
Phu, sitter här o smälter bort, det är ändå ingen sol än😃. Men jag säger som Torn, jag klagar inte, det är underbart att få rejält sommarväder!
Ha en fin dag goa Soffi🥰

@Sattva skrev:"Phu, sitter här o smälter bort, det är ändå ingen sol än"
Du är inte ensam Sattva!

Jag får hålla emot idag med så att jag inte gnäller för mycket, trasslar in mig i offerkoftan...
Men ... jag behöver pysa ut lite ...
🥵🤬🥵😡🤬🥵🥵
Klart.

Snart dags att ge mig ut.
Jag vet inte ens hur jag ska klä mig!
Läste igår i någon tråd att allt under 30 grader är kallt ... Det finns de som kan hantera värmen, som tom tycker om den!
Kan jag få hjälp!?
För ... jag anser att all reklam för "svala" kängor som är sköna att gå i är bullshit! "Svala" skyddsskor till jobbet - finns inte!! Täckande kläder som inte "tar emot" när de klibbar fast, någon?
Aj då, det där lät som mera gnäll 😣😒...

Här och nu - är jag fortfarande barfota 😊😊.
När jag är klar ... kan jag ta ett kallt fotbad, till och med med is om jag vill! 😊😊😅
Och - snart semester!!! 💃💖😎

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

Jaaaaaa!
Underbart!!! 😅😅😍😍
Kollade precis väderprognosen, den är "ganska säker" - det ska bli regn imorgon! 🙏🙏🙏😁😁😁💃💃💃

Var bara tvungen att gå in och skriva igen, för att säga att allt är fint, det finns hopp 😎.

Är beredd att hålla med dig. Känner att jag blir som min mamma. Det är för varmt!!!!
Regn vore skönt, men snart börjar min semester och då kan jag bada. Då får det gärna vara varmt (fast kanske lite svalare).
Är iskallt fotbad bra? Jag har hört att man blir lättare förkyld om man har fötterna i kallvatten i bastu. Ja, jag kan det där om virus etc, men kroppen kanske blir förvirrad i tenpraturregleringen på nåt sätt. Så jag är lite skeptisk till att kyla ner vara fötterna.Du har inget badkar att sänka ner dig i. Haha nu kom jag på att det har ju jag. Jag kan ju bada kallt och få den där känslan av att bada i havet. Det vore kanske bra. Har inte ens tänkt tanken. Försöker duscha svalt men det hjälper inte på samma sätt.
Ha det fint Soffi!

@Sisyfos skrev:"Är iskallt fotbad bra? Jag har hört att man blir lättare förkyld om man har fötterna i kallvatten i bastu."
Oj då! Kanske har du rätt 🤔. Men jag tycker det dövar smärtan ganska bra. För, jag har ett par jättebra kängor som jag brukar kunna gå mil i, men när det är så här varmt och fötterna blir "uppluckrade" av svett så hjälps det inte ... jag får blåsor efter bara någon timma och varje steg känns som att gå på glödande kol. 😡
Igår tog jag på mig shorts och linne en stund, orkade inte ha kläder som skaver... Då måste man verkligen gå fort dessutom - i solen blir man jagad av bromsar, kommer man in i skuggan så pinar myggen. Jag blev biten av en sådan där jättebroms - jag förstår att de kan jaga hästarna i sken ... Svullnad som en halv tennisboll .. nåja, det kan jag bedöva med Xylocain. På eftermiddagen bad jag tom gubben, som kommit hit för en trevlig middag på kvällen, att skjutsa mig en bit i bil för att spara steg ... ändå när jag kom hem efter att bara ha gått några km den vändan så "skämtade" han -Men sådär kan du ju inte se ut, det är inte trevligt att titta på, haha!
Nej, det var nog inget skämt ... slutkörd, genomsvett, tomatröd av ansträngning fast ändå svart under ögonen av sömnbrist ...
Nu har jag försökt få i mig mat, mår illa 🤢, men jag måste ju äta för att orka... Hjärtklappning...
Nej, jag KLARAR INTE VÄRME! Har inte fysiken för det helt enkelt.

Inget ont som inte har något gott med sig!
Idag har jag lätt att förlåta mig själv för att jag druckit som jag gjort tidigare somrar!
Nej, jag är inte sugen på alkohol.
Men jag längtar efter bedövning, inte bara punktvis bedövningssalva eller isvatten för fötterna, utan något som kan ta mig bort härifrån....
...
Här och nu - kan jag få sitta inne en stund iaf 😅😅😅🙏💖

ÄNTLIGEN!🤸‍♀️🤸‍♀️🤸‍♀️

Så skönt!🙏😅😍
Det är svalare idag och jag har hunnit vädra ut värmen ur huset nu på morgonen, ska strax iväg och jag mår sååå mycket bättre än igår.
Jag tror tom ... hmm 🤔... kanske tar jag semester redan idag?
SEMESTER!!!😍😍😍
För, ja okej, jag blev "lurad" på regnet. Men det ska bli 20-22 grader och molnigt idag, iaf på förmiddagen. Perfekt väder för att kunna göra något 🙏😅. Inte kan jag sitta inne framför en dator då? För bara det som står på schemat.
Istället jag kan gräva klart min grop till rabatten, det har jag ju inte orkat när det har varit så varmt...
Kan ju jobba igen i imorgon 🤔 ... ska ju tydligen bli för varmt för att var ute imorgon också ... Men det är då.

Nu - är det helt fantastiskt härligt!😍🤩😍🤩

...
...
Okej. Så var det det också ... 😞😞 ... bara att erkänna. Jag drack igår😩😩😩. Det är jag INTE glad över. Men jag tänker inte ursäkta eller ens försöka förklara. Det var medvetet, efter att ha tänkt en bra stund.
Jag kan bara konstatera att jag har inga fungerande verktyg att hantera värmen, hur jag mår av värmen.
Efter att ha varit ute kvällsrundan så försökte jag med värktabletter, isvatten, kalldusch, meditera, blöta kläder, vätskeersättning...
Inget hjälpte mot paniken jag kände. Var i h*lvete ska jag ta vägen, var ska jag göra av mig själv??🥵🥵🥵🥵🥵
Jag valde att "slå ut mig själv". Tacksam att det räckte med lite sprit. Känner inte av det idag. Men även lite är för mycket. Jag VET.

Idag är det back to basic. Upp på vägen igen. Borsta av mig.

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Kram!

@Soffi Härligt med semester, jag går på semester i dag!😍 Hmm, så det enda som hjälpte mot värmen var att dricka sprit.🥺 Du måste lida oerhört mycket när det är varmt.❤️ Lite lurigt om du upplever det som det gjorde nytta, men nu ser det ut att bli lite svalare väder den närmaste tiden. Alltså kan du släppa de tankarna nu och njuta av semestern! 🤗

Ha det gött! Kram

Ok Soffi, jag vet att du inte vill förklara och det behöver man kanske inte, men det viktiga är nu att få stopp på det här snabbt och då kanske man ändå måste peta lite i vad som skaver. För det ska uppenbarligen bli lika eländigt varmt på lördag.
Jag har också druckit på känslan att jag inte står ut i min kropp. Man är liksom fast i den och du är dessutom tvungen att ta den med dig för att ta hand om hästarna. Beskrivningen av din hästtur låter förövrigt helt galen. Jag har en teori om att det är lättare med återfall när vi faktiskt medvetet har blockerat förnuftet, bitit ihop och kört på. Trots bättre vetande, men vi måste ju. Jag körde ju på några dagar till av bara farten när det där hände mig. Och det var än mer onödigt. Hade jag skrivit här direkt hade jag kanske tillsammans med er kunnat skapa en bättre strategi.
Det finns ingen hästvan tonåring du kan anlita för hästen en period? Så kan du sitta i skuggan och öva på att lugna ner kroppen under tiden. Andas! Det finns en kylmadrass för hundar att köpa som svalkar när man ligger på den. Kanske vore något? Eller kyla ner strategiska delar av kroppen.., haha, nu ser jag bara Miss lyckads beskrivning i Torns tråd framför mig av hur det kan se ut. Men ”sätt dig på en kylklamp” som min dotter sa till mig igår. Sen nyanserade hon lite - Linda in den i en handuk och lägg den i nacken, pannan, på handlederna eller var som helst som känns bra. Själv väntade jag tills svalkan kom kl 01. Stod halvnaken ute i mörkret. Pust! Och kylde ner hela huset med blåsten. Får gå upp och stänga ut värmen strax. Den ska inte in igen.
Sömnen blir lidande också och det är en trigger för många av oss också, så nu gäller det att hålla i. Jag pysslar om min kropp nu. Får acceptera att den måste med på allt vi gör så den måste tas om hand. Det finns nån slags sprej man kan spreja på fötterna för att inte få skavsår också eller Anti Monkey Butt powder som cyklister använder för att absorbera svett och minska friktion (i rumpan), men borde väl kunna funka även på fötter.
Inser ju att jag bombarderar dig med hurtiga tillrop, trots att jag vet hur handlingsförlamad och passiv man blir av värmen, Men det är ju tack och lov svalare idag.
Du är bra som du är, du gör så gott du kan och jag tycker att du ska ta den där incidenten precis som en incident. Ett lärtillfälle. Önskar dig en fin, lite svalare semester.

@Soffi Grattis till semester, underbart!!!
Har dock inga bra råd alls, jag mår helt ok i värmen😺. En avkylare till huset av nåt slag vore ju en bra investering?
Har missst det om hästen o din tur med den. Men förstår som Torn säger att det måste vara jättetufft för dig.
Hoppas du mår bättre och kommer tillbaka till din stadiga grund igen!!!🥰😍🧚‍♀️

@Soffi skrev:"Idag är det back to basic. Upp på vägen igen. Borsta av mig."

Klokaste strategin tror jag. Vi har alla använt alkoholen till olika saker, det är väldigt tydligt. Extrem värme är en situation som du tidigare har druckit på, och du hittade ingen annan vettig lösning trots att du verkligen försökte.

Bästa sättet att hantera värmen för mig är att bada, men snart svalkar det knappt varken i sjö eller hav. Kylkeps och kylväst tror jag att du ska köpa om du inte redan har gjort det. Att kyla ner en buff i iskallt vatten och ha på huvudet kan nog funka också.

Nu hoppas jag inte att du får allt för många tillfällen att prova, men värme är absolut en trigger som du måste hitta andra lösningar på. Allra viktigast var att det var en engångslösning.

Kram 🐘

@Torn skrev:"Hmm, så det enda som hjälpte mot värmen var att dricka sprit.🥺 Du måste lida oerhört mycket när det är varmt.❤️ Lite lurigt om du upplever det som det gjorde nytta,"
Ja, jag lider verkligen av värmen, på en nivå att jag på riktigt inte vet vad jag ska göra av mig själv. Och ... tja ... välbeprövad medicin 😞😩 ...
Fast idag är det det svalare vädret som gör att jag mår bra. PUNKT.
@Sisyfos skrev:"det viktiga är nu att få stopp på det här snabbt och då kanske man ändå måste peta lite i vad som skaver."
Ja, sant. Bilden över varför jag drack/dricker har klarnat betydligt de här två åren som jag försökt sluta, framför allt senaste halvåret när jag lagt fokus på att må bra.
Alkohol är medicin för mig. Har alltid varit. Utifrån det har jag nu en plan 😁😎.
Den bygger på att jag har semester, så jag tar semester NU. 😅🤸‍♀️💃💃

Sömn. Jag måste få ordning på sömnen. Jag tycker inte om mediciner🙄 - men hallå! Det är dags att jag lägger ner! Jag har ju fått sömnpiller. Har inte vågat prova dem dock då jag inte vet hur de funkar och hur länge de sitter i och jag aldrig vet om jag kanske måste köra bil redan vid 4-5-tiden. Funderade på att prova dem igår också, men vågade inte eftersom jag måste upp tidigt, hann bara få max 5 timmar sömn... Det blev den "beprövade medicinen"...
Men nu ska de där pillren testas! Jag ska lära mig hur de funkar. Inte ha NÅGOT ALLS planerat tidigt dagen efter. "Hästjouren" är avklarad för min del, vi har ett schema, nu får någon annan springa om/när det krisar. Min egen guldklimp kan jag gå till vilken tid som helst, det spelar ingen roll. 😊

Klimakteriet. Jo, jag är rädd för att jag kommit in i förklimakteriet. Ja, faktiskt rädd. Inte för att bli gammal, utan för att jag minns puberteten 😣😱... DÅ var det tabu - med psykisk ohälsa, med vad hormoner i obalans faktiskt kan ställa till med. "Tonåren kan vara lite jobbiga" sas det. Nej, tonåren kan vara ett rent h**vete!!!
NU, nej klimakteriet är inte tabu (@Torn). Jag kan söka hjälp. För sjutton, har jag kunnat tala om att jag har alkoholproblem så kan jag ju prata om att jag har hormonproblem! Det är så skönt att jag blivit äldre, väldigt få saker är "pinsamma", och jag tror faktiskt att jag blivit lite klokare också. Den läkare som försöker avfärda mig som "gnällkärring" kan få erfara vad en riktigt envis GNÄLLKÄRRING är.... En som fått nog av självmedicinering och vill ha hjälp.

Kanske dyker det upp fler saker? Men jag börjar här.

Jag har ibland funderat över "vem som har det värst" ... nej, jag ska inte jämföra ... men ändå ...

Jag är lyckligt lottad! Det finns massor jag kan göra själv för att må bra och det där sista finns nog att köpa på apoteket. Det hade varit värre om ... "trevligt och socialt" finns ju inte på burk 🤔 ...

Jag må ha druckit - men jag har INTE gett upp.

Kram!

@Andrahalvlek
Du skrev medan jag skrev 😊.
Tack, ja, jag ska ladda med diverse "kylda prylar" 😅, den som ser mig sedan, en varm dag, får sig kanske ett gott skratt 🤣🤣🤣

Kram

@Soffi Kan tipsa om Klimakteriepodden. Under några år råpluggade jag allt som hade med klimakteriet att göra. Givetvis 😉

Jag tror att jag kom in i förklimakteriet redan i 40-årsåldern, och nu verkar jag nå menopaus vid 52 år, dvs att mensen försvinner. 12 jävla år 🤬 Helt över är det nog inte med det, men just nu är det ”bara” vallningar jag lider av. Det är som om värmetermostaten får frispel, tempen i kroppen stegras på några få sekunder så att svetten rinner, och sen klingar det av efter en stund.

Jag sökte inte hjälp förrän jag fick stora problem med rikliga oregelbundna blödningar. (Det sker när gulkroppshormonet sjunker men östrogenet ligger kvar på lite högre nivå. Fråga mig inte hur det går till, det kunde inte ens jag läsa mig till riktigt.) Den hjälp jag fick var hormoner, som jag mådde ännu sämre av. Ett av dessa hormonpiller var nära att göra mig suicidal sommaren 2019. Jag slutade tvärt.

Min lösning till slut blev att bara ta gulkroppshormon (progesteron) 16 dagar per månad, eftersom det var just progesteron som jag hade brist på tydligen. Då fick jag ordning på blödningarna, och sen har de klingat av efterhand och kommer allt mer sällan. För att uppnå menopaus krävs att man har varit utan mens ett helt år, så jag räknar månader där nu också 😂

Det bästa jag har gjort för mig själv är att sluta dricka. Alkohol i kombo med klimakteriet är fullständigt vidrigt, min psykiska hälsa var verkligen i botten. I jämförelse mår jag toppen just nu idag till och med, trots åskvärme och förkylning.

Och ja, mådde man psykiskt dåligt i puberteten (som jag också gjorde) så är risken stor att man mår lika dåligt i klimakteriet. Det är liksom att hormonerna hoppar upp och ner som man är känslig för. Jag är hormonkänslig generellt, inte ens p-piller kunde jag ha i min ungdom.

Men det är olika för alla - så du bör nog söka hjälp även för det. Väntetiden kan vara lång, för mig tog det ett halvår innan jag fick komma på första besöket hos gyn på sjukhuset. Ett jävla halvår 🤬

Kram 🐘

@Soffi skrev:"Den läkare som försöker avfärda mig som "gnällkärring" kan få erfara vad en riktigt envis GNÄLLKÄRRING är...."
ja det är väl helt enkelt en kvinna som vägrar låta sig avspisas och vill bli tagen på allvar. Gå till en gynekolog för hormonbesvären tycker jag - en kvinna. Äh finns säkert bra män också har jag tänkt men blivit besviken 2 ggr. Klimakteriet tror jag inte är så intressant för en del.
Och lägg ner det där med att det skulle vara pinsamt att be om hjälp eller kräva sina rättigheter. Det är ju en av fördelarna med att bli gammal att man kan sluta bry sig om andras åsikter 😀.
Undrar hur det blir när den stora ”rättighets generationen” kommer i klimakteriet. De som vägrar att låta sig avspisas redan idag. Spännande!

@Andrahalvlek skrev:"Under några år råpluggade jag allt som hade med klimakteriet att göra. Givetvis 😉"
😂Se där! Givetvis! Min "uppslagsbok" - igen! 🙏😍😂
Tack! Hormoner och hormonpiller ja ... Vi verkar funka lite lika, jag hade självmordstankar under nästan hela tonåren, tack och lov aldrig någon impuls att agera på dem men tankar är ju nog så plågsamma, och jag har aldrig kunnat ta p-piller heller för att jag blir ett monster, kan inte vara nära mig själv ens...
Vad säger man?
-Välkommen härliga tid! Jag är beredd 😑😑😣
Att alkohol inte hör hemma i ekvationen känns självklart. Känns just nu tom väldigt lätt att avstå. Bilden av en Soffi som har kommit in i "den åldern" och dessutom dricker aktivt AVSKRÄCKER 😱. Vilken tur att jag börjat jobba på mitt alkoholproblem innan jag nådde klimakteriet. Vilken tur att jag hittade hit, där vi kan prata om allt! För innan jag kom hit så hade jag verkligen ingen aning om vad som väntar, att det finns en koppling mellan pubertet och klimakteriet, hur det påverkar en.

Forumet, ja, UNDERBARA forum!
Jag fick många skratt igår. Tack alla!! 😂😂
Tänk att det kan vara så roligt att sluta dricka!!

Idag. Det ska bli varmt. Men än så länge - här och nu - njuter jag av morgonsvalkan 😍😍😍!
Korsdrag genom huset, vädrar ut värme, sedan gäller det att hålla stängt. Tacksam för ett välisolerat hus 🙏🤩!
Jag har köpt glass som väntar i frysen, iskubsmojängen är påfylld och jag har dubbelkollat så att kylklamparna ligger där också.
"Jag orkar ingenting när det är varmt" ... Nej, men så gör ingenting idag då!!
🤔 ... kanske bara ... åka och köpa mig en ny bikini 😲 ... den gamla känns inte bra längre ... efter det kan jag åka till någon sjö och bara vara där lääänge, inte bara simma en sväng för att få svalka och sedan snabbit iväg för att fixa ... jag "måste" ju lyssna ikapp några sommarprat också ...
Vad mer ... Koka te! Det är gott att ha lite iste som väntar i kylen när jag kommer hem 😊.
Och .. så har jag lagt fram mina sömnpiller ... i värsta fall ... i allra värsta fall ... om jag kommer till nivån "slå ut mig själv" så är de tusen gånger bättre än sprit! Kanske ... om de funkar 🤔? Jomen det ska de nog göra.

Preppat och klart.
Idag blir en bra dag!!! 😍😍😍

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

Jag också Soffi! Sällan har jag sett fram emot en ledighet mer. Jag har lite på ”att göra listan” men framförallt vila, göra roliga saker, slappna av, sitta still utan att komma på saker att göra. Stänga in små kvalster på solvarma klippor i en fuktig ring och se vattnet dunsta bort så att de kommer ut igen. Ligga och titta på moln, kanske en fisketur.
Har sovit bättre än på länge. Jobbar med att slappna av i kroppen. Det är svårt men nödvändigt. En sån sommar får det bli. Inget som måste bli klart. Det kommer en höst sen också. Sommarprogrammen ligger kvar länge. Jag har lyssnat på åtskilliga under vintern. Brukar googla bästa.. finns en lista med de 20 bästa genom tiderna.
Om jag får ge dig ett sömntips, prova aktiv avslappning, stretching, andning, djupandning / vad tusan som helst bara kroppen kommer till ro. Jag tror att jag har kört på så länge med mina sista resurser så nu måste jag säga åt hjärnan att kroppen får vila och att hjärnan ska vila. Ledigt!!!
Sen ska ju hormonerna vara med på vilan också. Kroppen inre processer. Hoppas du får ordning på dem. Och du har rätt - det här forumet är fantastiskt och tänk att Torns tråd innehåller både mello och klimakteriet. Undrar vad det blir härnäst.
Nu njuter vi av sommar!

@Soffi Tänkte tipsa om en facebookgrupp "stark genom klimakteriet". Startad av en enormt kunnig kvinna som kämpar för kvinnors rätt till rätt vård i detta. Mycket tips, men mest kring hormontillskott. I den gruppen finns också tips om bra ställen att få hjälp på. Bla i västsverige, Sara Nejdert som finns i Kungsbacka.
Ja testa sömnmedicinen! Vad skada kan det göra att testa?
NJUT av semestern!!!😍😊🧚‍♀️