@Andrahalvlek @vår2022 @Torn @Varafrisk
Tack❤️
Jag gjorde inte mycket väsen av mig som full, ville inte någon skulle komma på mig och lyckades ganska bra med det. Det är mest ångesten över att jag har druckit vid så många tillfällen som jag inte borde gjort som jag mår dåligt över. Jag har lyckats hålla katastrofer borta. Det är på så sätt skönt att jag inte har saker att be om ursäkt för eftersom jag höll mig på god fot. Jag drack mest för mig själv. Så den som ska förlåta mig är jag. Att jag misshandlat mig själv med giftet. Allt som kunde ha hänt men som tur var inte hände. Jag hade självkontroll på så sätt att ingen skulle komma på mig. Var noga med att dölja tecken på att jag drack som jag gjorde.
Allt kretsade kring att putsa på fasaden och dölja det som inte skulle synas.

@Himmelellerhelvette Kanske ska du försöka flytta bort ditt fokus från dessa tankar. Tänker att dessa tankar skapar negativa känslor som ångest. Att istället fokusera på hur skönt det är nu när du är nykter, hur bra du mår och att när du är nykter finns ingen risk för att det ska hända otrevliga händelser. Att det som hände när du drack är passerat och att tankar på dessa inte är av något värde för dig. Skamkänslor är bara tankar som straffar. Det kan komma från en röst som inte tillhör dig, något gammalt om att du inte duger. Du gör detta så bra och du duger bra! Det är det du gör framåt som räknas, det är dina livsmål framåt som är värt något och som du ska fokusera på. Det kommer att ge sköna och positiva känslor, skammen hör inte hemma här.

Läste i ditt inlägg till Andrahalvlek om att du längtar tills du inte längre tänker på att du inte dricker, att inte bli påmind om hur du skulle ha druckit och mått av det, även fast du blivit utsatt för så många tillfällen med alkohol. Tänker att du kanske har för mycket fokus på att du inte dricker, att du uppmärksammar detta för mycket och det skapar tillväxt i dessa tankar och ger negativa känslor. Kanske att din identifikation med att vara en som inte dricker, slår över i dina tankar? Eller finns det någon liten önskan långt där inne att dricka för att få slappna av? Kanske är det ännu mer tid som krävs för att tankarna du har om att inte dricka blir mer avslappnade och inte skapar känslor av ångest?

Det var lite reflektioner från mig😁. Hoppas du kan släppa tankarna som plågar dig och att det blir en bättre dag imorgon. Kram❤️

@vår2022 Jag tror också att vad man tänker i festliga sammanhang är viktigt.

Jag brukar tänka att det är skönt att kunna avvika tidigt, när de andra börjar fyllegagga. Att det är skönt att kunna köra hem. Att det alkoholfria jag dricker är riktigt gott, att jag hänger med i samtalen mycket bättre osv.

Kram 🐘

Nu har du redan fått flera användbara tips på hur du kan förhålla dig. För mig var det viktigt att handskas med den där sorgen över att ha druckit eller som i mitt fall använt alkohol som medicin. Jag plockade fram de tankarna när jag var på bra platser psykiskt. Fick jag ångest av dem, flyttade jag fokus åt annat håll. Lite, lite i taget har jag tagit mig an dem. I 12-stegsarbetet ber man andra om förlåtelse, men jag har druckit lite som du beskriver, för mig själv och för mig har det då handlat mycket om att förlåta och förstå mig själv i det. I det här arbetet för mig var det också väldigt viktigt att känna glädje och stolthet i att inte dricka och också glädje och stolthet över annat i livet. Jämföra då och nu.
Jag tror också att det handlar om att vi är väldigt olika vi som är härinne och man behöver hitta sig själv i det. För mig har det ALDRIG varit ok att vara för berusad (jo , för andra men inte för mig). Jag har aldrig mått bra i berusningen. Det blir då rätt knepigt att förklara både för sig själv och för andra att man dricker sig berusad för sig själv i ensamhet efter att man har blivit 40. För mig är det mer förståeligt att de som får en kick av det dricker. Så jag har behövt vara i de tankarna, i sorgen, men inte i ältandet och ångesten. Man kan bara påverka nu och framtiden. Det finns ändå ett visst hopp i det.

Det tar tid @himmelellerhelvete, jag tror inte att du gör något ”fel” utan det är en process och såna här helger blir vi påminda! Oftast av allt skönt som kommer med att vakna pigg, att ha energi, men under det första året så är det inte konstigt att bli påmind om jobbet det innebär att inte ingå i samma kontext som tidigare. Det betyder ju inte, vilket du också skriver, att vi vill dricka- men vi behöver ju rikta om strålkastaren, hitta det nya 🥰
Och det är säkert olika för olika personer men för mig har det tagit tid. Jag håller på. Så som jag håller på med mitt liv och utvecklingen på en massa plan. Inget av det betyder att vi vill- eller kommer att dricka. Men tänk att det kan vara fantomsmärta efter en lång tid med ett brutet ben. Det kan kännas, fast vi läkt/bestämt oss för att inte dricka. Du kommer att se så småningom! Stor kram till dig ✅😍

@Se klart Tack snälla❤️Ja fantomsmärta var en bra liknelse. Det är smärtsamt att veta att jag inte dricker därför att jag inte kan hantera det. Det är ju inget val jag gjort för att jag bara kom på att jag inte vill utan sanningen är ju såklart att jag inte kan. Jag vet hur det går. Jag vet hur vidrigt det blir för mig om jag skulle dricka tex på påskafton med alla andra. Dom dricker den dagen medan jag dricker flera dagar eller veckor efter den dagen. Jag håller mig i gått skick den dagen jag är med andra sedan super jag på när jag kommer hem och kan dricka ifred utan att någon ser hur mycket jag häller i mig. När alkoholen är slut sitter jag och sveper 3,5:or för att dämpa min ångest.

@Sisyfos Tack, dina ord hjälper mig förstå lite mer om min situation. Jag drack alkohol mestadels för att få energi till att orka göra något hemma, för att jag skulle kunna däcka och slippa vrida och vända mig för jag inte kan somna. För att minska suget på mat. För att slippa må dåligt. Jag hatar att bli för berusad bland folk. Vill alltid vara den skötsamma, kloka. Därför drack jag i smyg. Jag har druckit istället för att känna mina ”dåliga” känslor och nu behöver jag ta tag i all ångest jag tryckt undan i hela livet.

@vår2022 Du har så rätt! Jag har några tillfällen bara velat få slappna av, få släppa alla tankar vilken alkoholen hjälper till med. För att sedan göra det tusen gånger värre när jag vaknar dagen efter. Det är många processer i detta. Jag kommer absolut inte dricka men jag tror det förväntas av mig att dricka framöver eftersom jag inte kan eller vill berätta för någon på vilket sätt jag druckit. Jag har varit sjukt duktig på att dölja, inte dricka så det märks när jag är bland folk. Gömt här och där så jag kan svepa ett glas lite då och då när ångesten sätter in.

@Andrahalvlek Problemet är att jag inte tycker det är skönt att lämna alla vid elva på kvällen, jag blir den tråkiga. Jag älskar att lägga mig tidigt och vakna tidigt men vill kunna sitta med alla så länge som möjligt för att inte bli den som är utanför. När det blir fyllegaggel åker jag såklart för det orkar jag inte med men när folk sitter och pratar och har trevligt, inte blir särskilt berusade utan bara orkar sitta uppe länge, då vill jag kunna hänga på men är så trött på kvällen att jag inte orkar och det är smärtsamt. Jag missar verkligen trevliga samtal.

@Himmelellerhelvette Det finns en gammal visdom: ”Man ska gå när det är som roligast.” Det ligger något i det. Man kan ha superroligt i tre timmar istället för fem. De andra är dopade med alkohol, du är naturligt kvällstrött.

Jag har ett eget livsmotto: ”För mycket och för lite skämmer allt.” Den eviga balansen är så himla viktig för mig. Jag behöver sömn och vila. Mer än jag tidigare förstått.

Och ingen tycker att du är tråkig för att du går hem, det sitter i huvudet på dig själv. Och om det vore så - skit i dem! Vi som förstått hur alkoholen förgiftar kropp och knopp tillhör en exklusiv skara 🤩

Kram 🐘

Känns bra att skriva det som dyker upp. Tror det är bra att processa genom att skriva. Hade jag gått på AA hade jag delat hela tiden där men nu de senaste har jag inte delat här på forumet som är min motsvarighet till AA särskilt mycket. Delade otroligt mycket i början sedan trodde jag nästan att jag var klar men nu är det mycket som snurrar i huvudet om hur jag druckit och skammen har tagit över stoltheten över att varit nykter i 8 månader en del.
Jag vill skriva lite om det som gnager och det är mest för barnen just i detta nu.
Jag drack innan jag skulle läsa godnattsaga, när jag kollade film m barnen, när jag byggde koja med barnen, jag la barnen tidigt för att kunna dricka utan att de märker. Lagt dom för jag känt att jag börjar bli onykter och vill inte de ska se mig sån. Druckit när jag suttit och pratat med ena barnet och hans kompis. Alltså många tillfällen nu när jag skriver är inte någon fara utifrån om en annan berättat det för mig men jag tycker det är skamligt att jag drack på det viset. Jag kunde börja dricka innan barnen kom hem från skolan. Jag drack mig redlös för att däcka efter att barnen somnat. Tänk om de hade hänt dom något under natten och jag skulle behöva ringa ambulans medan jag var så full. Tänk om de hänt dom något påvägen hem från skolan när jag redan hade satt i mig 2-4glas vin mitt i veckan, ibland när jag var riktigt bakis kunde jag ta första glaset klockan 10 så det hade hunnit bli 4st innan de kom hem vid tvåtiden. Jag hittade då på lögner med mig själv om ifall någon kom på mig skulle jag säga att min väninna var över på vinlunch för vi inte setts på länge och båda var lediga. Pinsam lögn som jag som tur är inte behövt säga. Så många lögner jag hittat på för ifall jag blev påkommen men det blev jag inte.

Jag har aldrig gillat de som dricker förmycket men jag blev en sån under ca 10 år men förnekade samtidigt som min ångest berättade för mig att jag gjorde fel. Jag blev en som jag inte gillar, inte konstigt att min självkänsla utplånades. Jag lyssnade inte på min ångest utan dämpade den med ångestdämpande sista året/åren, minns inte när jag började med ångestdämpande för att kunna fortsätta dricka. Innan jag kom på att dom hjälpte slutade jag ofta dricka innan jag blev såpass full att jag skulle få ångest dagen efter men när jag kom på att dom hjälpte drack jag tills jag blev så full för mig själv på soffan så jag kunde gå raka vägen in i sängen och däcka. Tog två ångestdämpande innan jag la mig, kunde fylla på med en på natten och en till på morgonen.
Ibland fick jag gå upp en stund efter jag lagt mig för att spy, det var helt rätt i toan eftersom det bara var vin, ingen mat. Jag drack för att slippa äta, för att dämpa hungern. En stor grund i mitt drickande är ätstörningar. Jag kom på tidigt att alkohol dämpade hungern. Började med att ta ett-två glas vin på kvällarna för att slippa äta mer för ca 10 år sedan, tror det är där min alkoholism började gro.

@Himmelellerhelvette Otroligt bra och viktigt att just skriva. Sätta ord på tankar och känslor. Då processar man, det funkar lite som självterapi. Hur gamla är dina barn? Finns det utrymme att prata om det? Du kanske behöver vänta lite till, risken är stor att det gör riktigt ont om barnen säger saker som skär i hjärtat på dig. Samtidigt är det nyttigt. Men jag tror att man ska prata om det.

Med min äldsta dotter, som fyller 26 år i år, har jag pratat i omgångar. Jag har frågat: ”Hur tänkte du när jag…” Och sen har jag tagit emot allt som hon sagt, utan att bortförklara eller skylla ifrån mig. Har sen bett henne om förlåtelse. Många gånger. Jag kan bara be om förlåtelse. Jag kan inte göra gjort ogjort. Och jag begrep inte bättre just då. Då måste jag vara självsnäll.

Jag tänker att man kan prata med rätt små barn också. Ungefär som när man tar snacket om reproduktionen stegvis, anpassat efter deras ålder. Kul liknelse 🤣

Kram 🐘

Himmelellerhelvette , du är inte ensam om att ha gjort felaktiga val, på grund av alkoholen. Det är jättenyttigt att ialla fall inför sig själv, skriva ner och tänka på situationer från när man drack. Vi hade aldrig gjort så dåliga val, om inte våra hjärnor hade varit beroende av olika substanser. Att prata med sina barn tex, det kan man göra när tiden är mogen. Det kan gärna komma succesivt. Då, är något som man inte kan göra ocort, Nu, är nu som man kan fortsätta att göra bra val, för sin egen skull, men i förlängningen även barnens och andras skull❤️. Om du känner dig lite ostabil, gå inte på tillställningar med alkohol. Gör det endast när du är stabil. Jag träffade knappt några fulla personer på 1 år, när jag blev nykter. Sen när tiden gick, tyckte jag bara att folk var tramsiga och luktade surt vin, när jag var på någon fest eller så. Alla får såklart göra som dom vill, men om man vill behålla sin nykterhet, så gäller det att fundera mycket på varför man blir ostabil. Jag blev det när min sambo valde ( eller hans beroendehjärna) att dricka ” socialt” efter nästan ett års nykterhet. Jag blev så orolig och förbannad så det slutade med separation för oss. För mig har det gått förträffligt. Stabil nykterhet, köpte hus själv, trivs på jobbet, helt okey liv, mycket goda relationer med mina barn m familjer❤️. För min exmans del har det gått sämre, ännu mer ner i beroende, sköter jobbet okey, men mycket helgsupande, usla relationer med våra barn m familjer, inga vänner kvar, förutom sådana som också dricker mer än vad som är sunt. Ville inte kapa din tråd, men jag tycker du är en viktig och jätte ” duktig” kvinna som har lyckats med något svårt. Jag hoppas att du blir stabilare och verkligen är stolt över dig själv. Du gör det så bra.🍃🌻🍃

@miss lyckad Tack❤️Du kapar verkligen inte min tråd. Tycker mycket om när ni skriver till mig.
Jag är inte ostabil vad gäller att jag tror jag kommer dricka. Jag har bara inte blivit helt säker i mig själv vad jag svarar när jag blir frågad varför jag inte dricker. Enkelt svar är ”vill inte” för det vill jag inte men de som står mig nära undrar ju såklart varför jag inte vill.

@Andrahalvlek Jag är inte där att jag skulle ta upp ämnet med barnen. Dom får fråga mig framöver om dom undrar något men eftersom jag drack måttligt när de var vakna vet dom nog inte så mycket. Jag gömde oftast mitt glas med så de inte såg att jag drack. När jag slutade dricka var det inte förrän efter flera månader som de frågade varför jag inte drack när de andra vi umgicks med drack så de hade inte ens märkt att jag slutat. När jag sa att jag inte vill och inte druckit på flera månader var dom förvånade, ingen hade märkt någon skillnad och det är jag glad över för då handlar det mer om min ångest över att jag gjort det än att jag skadat dom hoppas jag.

Hej igen,
Jag tänker att det är viktiga frågor du tar upp som vi får återkomma till, även längre fram i nykterheten. Jag är HELT på ser klara med att vara nykter, det är så att säga en icke-fråga. Men frågan om vad vi fyller våra liv med framåt, är ju aktuell hela livet. Det ska vara meningsfullt! Roligt! Bra. Jag har varit nykter så länge att ingen nånsin frågar men jag tycker om att propagera för nykterhet (inte många orkar lyssna) Jag vill inspirera och visa att det går att ha ett så bra liv utan- och oavsett dricka-nivån så kan vi faktiskt skippa det tvångsmässiga.
Det får lov att mogna fram, hur vi pratar med andra. I början är det lätt- men sen, som du skriver. Kanske inte självklart. Går det att prata om hur bra du mår rent psykiskt, sömn, oro o h stress är ju faktorer som lugnar sig. Att orka mer, ett viktigt skäl för mig! Vi är ju inte främst problemdrickare utan människor som vill leva våra bästa liv? Och att det är vår ledstjärna? Du kommer att komma till ro med detta- men det ÄR inte lång tid du varit nykter- sett till livet. Babysteps! Kram 🥰

@Himmelellerhelvette Det kan vara lurigt att tankarna emellanåt går till att det skulle vara skönt att bara få slappna av och glömma allt en stund med ett glas vin, även om man inte vill eller kommer att dricka. Tänker att det är viktigt att vara lite observant på detta genom att registrera tanken och förstå att alkoldjävulen fått lite luft, att man täpper till och låter tanken fara bort. Säkert är det något som trycker på i känslorna som kan skapa detta. Men igen fara på taket, det är bara tankar och inget annat. Häromdagen efter en lyckad grej på jobbet, fick jag en känsla av lust att ta ett glas vin och fira. Var kvar i tanken och konstigt nog kunde jag känna ett rus ändå, som om jag tagit vin! En slags upplyftande känsla. Tänkte att det är ju schysst att kunna känna så utan vin, helt nykter och helt gratis😁.

Ha en fin kväll❤️

@Se klart Du har så rätt! 8 månader nykter jämfört med hur många år jag druckit är ingenting. Jag vill verkligen fortsätta må bra och må ännu bättre. Jag har någonstans tänkt att 8månader, då är man förbi allt men ack så fel. Det kommer nya processer att ta sig igenom. Har man som jag lagt alkohol på allt som varit ångestladdat så är det mycket att ta sig igenom för att komma ut starkare på andra sidan.

@vår2022 Klok som en bok som vanligt❤️Visst är det så, det tror jag, alkoholdjävulen har fått lite luft! Det är vårkänslor! Alla vill ta bubbel, en iskall öl i solen. Snart ska det börja tjatas rosé. Det vankas semester snart då alla dricker något nästan varje dag överallt. Jag har fått svaga tankar som svävat förbi, dom där gamla invanda ”Jag var ju ingen parkbänksalkis” sånt där dumt! Gamla invanda dumma tankar som jag kör över med att spela hela filmen. Ändå kan det smyga fram att ”jag har ju varit nykter så länge, kanske skulle jag klara det” OCH JAG BLIR LIVRÄDD! ”Vad är det för dumma tankar”, krigar jag med mig själv! ”Du vet hur det går! Du vet att du ligger där med ångest som måste dämpas med att dricka ännu mer!”
Nä! Jag får börja hjärntvätta mig med nyktra fakta igen!

@Himmelellerhelvette Jag minns också att sådana tankar for förbi runt där du är nu i tid. Att undrar om jag skulle kunna dricka på ett vettigt sätt nu…efter så långt uppehåll. Jag minns att jag också var livrädd för återfall och på sätt och vis var det bra för då vågade jag inte testa. Ju mer jag fokuserat på sköna, positiva tankar om hur otroligt befriande och rogivande det är att vara nykter desto mer har tankarna också varit där och det har givit sköna känslor. Jag tror att det är träning här som är värt att lägga tid på. Det förändrar tankebanorna i hjärnan.

Och om andra pratar om rosé och hur nice det är, kan man för sig själv tänka hur skönt det är att inte dricka det och hur nice det är att vara nykter och fräsch. Inte så nice att ligga bakis med ångest. Jag menar att tänka positiva tankar om nykterheten som motsats. Träna in detta i hjärnan.

Som jag uppfattat det så är det en process att ta ett återfall efter lång tids nykterhet. Alkoholdjävulen får lite mer och mer luft och det börjar bli tankar som man inte riktigt tänker att man tänker på till slut. Mitt vapen mot detta är positiva tankar ”dit uppmärksamheten går, sker tillväxt”. Det har förändrat mina tankebanor och jag känner inte mig livrädd längre, för det finns inget syre alls för alkoholdjävulen att dra in i sina lungor och i min hjärna. Banorna för djävulen är okända och han hittar inte dit. Som jag tidigare sagt så blir jag ibland påmind om hur det var i olika situationer när jag drack. Då låter jag tankarna komma och jämför med hur det är idag. De positiva tankarna om hur det är idag gör mig så glad och nöjd och är mitt vapen även här. Jag låter alla mina tankar få komma som de vill och ute, det positiva vinner alltid.

Så träna på positiva tankar om hur otroligt härligt det är att leva ett nyktert liv, ett liv med innehåll och som du kan fylla på med vad du vill och önskar. Du bestämmer och du är vägvisaren i ditt liv❤️

@Himmelellerhelvette Vad bra att du skriver, tänker jag. Jag tänker att det är viktigt att skriva. På min behandling och på de NA-möten jag går på är det många som säger att slutar man/de gå på möten är det risk att ta ett återfall/tagit återfall. Så om man inte går på möten så är det viktigt att skriva här. Det är ju vad de flesta gör dvs skriver här det är ju därför man är här.

Kan förstå att du kan tycka att den tid som kommer kan vara svår. Jag vet inte hur jag själv kommer att reagera. Jag kommer troligtvis känna sug känna att jag vill ha kicken men som jag känner nu inte dricka men jag kommer inte heller vara i sammanhang där det dricks.

Hur många år är dina barn? Jag tänker att barn känner även om de inte kan sätta ord på känslan. Men beroende på hur du har varit mot dem/i sällskap med dem så får du väl känna in huruvida du vill/ska prata med dem el inte.

Ha det fint🥰kram

@Varafrisk Ja det är viktigt att skriva här, jag har inte varit så aktiv på forumet det senaste säkert därför jag blev lätt förvirrad.

Jag tror verkligen barn känner även fast de inte förstår men min förhoppning är att de inte tagit skada, jag har varit rätt duktig på att hålla mig lagom berusad så länge de varit vakna och sedan öst på först när dom somnat.

@vår2022 Det har varit bra med ett uppvaknande tror jag, att jag inte sitter säkert i båten om jag inte forsätter jobbet med de nya tankebanorna. Tankarna kring en nykter semester känns som mängder av energi, lycka, kärlek medan semester med alkohol känns som ångest och låsa in mig själv så fokuset ligger på lyckan och hälsan. ❤️Frihet istället för fängelset alkoholen sätter mig i!

@Himmelellerhelvette Ja, precis så! En härlig semester med mängder av energi, lycka, kärlek och frihet. Allt detta erbjuds genom att vara nykter. Alkoholen erbjuder ett mörkt unket ångestfängelse och en skadad hjärna. Vi väljer ljuset och livet som levs på ett äkta och sant sätt! Alkohol har absolut noll att erbjudas oss för vi har fattat att det är en falsk och konstgjord lycka som kanske ev varar en kort stund, men jag tvivlar på det. Vi har kommit så långt på frihetens väg och jag tror att den avslappningen eller gemenskapen med andra, som vi föreställer oss alkoholen skulle kunna ge enbart är en illusion. Det finns ingen återvändo och vem fan vill återvända till ett helvete! Det är en lycka att ha frigjort sig från förbundet med en misshandlande, narcissistisk och destruktiv alkoholdjävul! Vi är fria och vår egna lycka finns där, lyckan att få vara självständig och styra vägen i vårt egna äkta och sanna liv.

Ha en fin fredag! Det är coolt och häftig att leva ett liv nyktert😎❤️