Hej vänner! Ja, ni känner ju inte mig, men jag har läst här på forumet i rätt många år nu. De senaste månaderna har jag läst mer än nånsin, så därför känns det lite som om ni faktiskt är mina vänner också. Och jag säger som Lena Nyman gjorde i sin tråd: Jag tycker om er. Det finns en sån omtanke här på forumet och en sån humor i trådarna, så om ni som verkar vara såna trevliga, intressanta och roliga människor finns här, är jag kanske inte heller helt misslyckad om jag inte kan hantera alkoholen.

De första åren när jag läste här kände jag mig som att mina problem inte var så stora. Drack för ofta, drack i smyg kanske, men blev aldrig för full, inga minnesluckor. Hanterbart. Ingen som märkte. Drack för att somna.

Sen har det gradvis blivit värre. Oftare, större mängder, minnesluckor. Vid olämpliga tider. Smygdrickandet eskalerade. Usch och fy. Barnen har kanske märkt, vilket jag absolut inte vill tänka på. Min sambo vet nu, efter att ha hittat gömmor förra sommaren, och nu till sommaren. Hans besvikelse denna gång var enorm. Jag har ju skött det ganska snyggt. Många gånger har jag trappat ner, som längst tre månader, då med "målet" att få dricka igen och det har jag gjort. Har hållit upp några dagar för att sedan trilla dit igen. Känt mig nöjd med mig själv när jag bara druckit 1-2 öl el 1/2 flaska vin.
Innan sambon kom på mig i maj, hade jag börjar undra om det verkligen skulle gå att sluta på egen hand. Inte vågat börja skriva här för jag vill ju inte misslyckas så att det syns. Varit gruvligt avundsjuk på de som verkade lyckas så lätt... Men de trådar som beskriver misslyckandena, kämpandet, eländet är nog de som är mest lärorika ändå. Just nu hoppas jag att det här ska gå vägen, att jag inte ska dricka för mycket eller i smyg igen. Men om jag trillar dit, så ska jag in här och skriva. Jag har haft alltför lätt att sudda bort mina misslyckanden i mina tankar. Tror att jag kanske klarar det denna gång. Ska inte dricka något hemma i fortsättningen. Bara alkoholfritt. Så tack alla här som kämpat/kämpar och vistas här i forumet. Jag har haft en enorm hjälp av er kamp särskilt de sista månaderna. Ni är inspirerande.

Härligt att läsa om ditt nya lugn och övertygelse om att du inte längre behöver alkoholen i ditt liv.
Önskar dig fortsatt lycka till och tack för att du tittar in i min tråd med uppmuntran då och då.
Det värmer och betyder mycket ska du veta??

Kram ???

Tack FinaLisa!
Fortsatt lugnt och nyktert här. Tanken har susar förbi några gånger. Hade köpt vin
till en annan till nyår och den stod hemma hos oss. Tanken slog mig att den stod där och att jag nog skulle kunna dricka upp den och ersätta den så att ingen märkte, men jag orkade inte agera på tanken. Har haft möjlighet att ta några klunkar av öppnade flaskor, men låtit bli. Har inte velat ha.
Tidigare var tiden från tanke till handling när det gällde just alkohol väldigt kort. Från tanke till handling vad gällde annat var däremot längre. Nu är det tvärtom. Inte så trögt att komma igång med och göra andra saker, men betänketid när det gälller a. Så mycket bättre såhär. Jag känner sig lite nöjdare med mig själv nuförtiden.
Ha det bra allihop!

Jag håller med dig i din kommentar hos Vinis. Känns verkligen inte ok att skriva hos en ny kämpe här med typ ”Och vad tänker du göra åt det då?” Att sedan inte ens ha en egen tråd med sin egen bakgrund osv gör ju inte saken bättre.

Bra att du uppmärksammar detta.

Kram

Jag håller också med. Jag har sett flera inlägg från denna nya användaren som jag tycker är väldigt provocerande och inte alls i stil med övriga. Jag tycker dessom namnet på användaren är väldigt missvisande och borde ändras, endast en användare från alkoholhjälpen borde få ha ett sådant namn, om de skulle vilja.

Hej!
Har hållit mig borta från att skriva på forumet just för att jag kände mig attackerad när jag skrev om mina barn. Sedan dess har jag skrivit mycket lite, och känt mig hämmad att skriva ur mitt hjärta. Jag förstår att folk vill väl, men jag kände mig som sagt attackerad när samma svaghet (mina barn) togs upp igen o igen, som jag kände det.
Tack att du lyfter detta, att man faktiskt kan bli avskräckt o inte våga skriva om vad som helst.

För att du röt ifrån mot Alkohloteraput. Jag har själv inte "blivit drabbad", men känt stort obehag när jag läst vad hen skrivit till andra.

Bra!

den nya använd…

....duktigt skrivs om mig här! Det är okej för mig om det på nåt sätt hjälper er ❤️

Sisyfos, jag valde att svara dig i Vinis tråd. Hoppas du läst. Vill besvara så kikar jag här i din tråd senare.

@Torn jag kan tyvärr inte göra nåt åt att du feltolkar mina inlägg. Det enda jag kan säga är att ett skrivet ord är inte lika med ett sagt, menar att det fattas tonfall och lite andra saker som hjälper med att tolka rätt det man säger på riktig. Vill dock försäkra dig att jag inte har ”onda” syfte med mina inlägg. I övrig så har jag inte heller uttryckt mig som du påstår.
Annars ställs det inga krav på forumets medlemmar att ha egna trådar men såklart planerar jag att starta en eller några nu, efter Li Los tips som hon gav mig i Vinis tråd. Med andra ord visste inte att det är så det funkar här. Hoppas att det är okej för dig att man inte vet ?

@nystart jag kan tyvärr inte påverka dina känslor gällande min inlägg. Känner du att de är provocerande så det enda jag kan säga är samma som tidigare, även du feltolkar mig å det jag skriver. Men när jag startat min egen tråd så är du mer än välkommen att skriva vilka inlägg som du menar, och även gärna förklarar på vilken sätt, enligt dig, provocerar jag med dem, och även vad är det som jag, enligt dig, vill provocera fram. ?
Angående min nick så har jag besvarat det i Vinis tråd, onödigt att jag skriver igen.

@Soffi även du är senare välkommen med dina synpunkter angående inlägg som leder till att du känner ”stort obehag” , och gärna förklara varför. Jag vill gärna lära mig hur jag inte ska göra i framtiden. I övrigt så finns det en knapp på forum som går bra att använda. Nämligen ”anmäl”, gör det gärna nästa gång du ser nåt som du tycker inte bör finnas på forumet. ?

@Sattva jag vet inte din situation och vad du utsatts för här på forum men jag har inte attackerat någon här, eller använd någons svaghet på något sätt. Att avskräcka någon inte heller är syftet för mig. Snarare tvärtom.

I övrigt så har Vinis skrivit att själv har hon inte alls tagit illa upp inlägget, varken min eller andras.

Oavsett önskar er alla en trevlig och nykter kväll ❤️

Såg ditt fina svar i Vinis tråd och jag tycker att det är bra att du svarade i den tråden och förklarade lite från din synvinkel och hur du tänkte. Min reaktion på inlägget ska väl (som allt annat) tolkas i ett sammanhang där många ibland blir ledsna den typen av inlägg och jag tyckte att ditt inlägg lät lite hårt ”typ gråt... men det räcker inte, du måste göra nåt”. Det var inte menat så förstår jag nu, men det relativt kortfattade inlägget i samband med att du kallar dig alkoholterapeut (typ expert på beroende) blev lite mycket. Och eftersom du saknar egen tråd kan man heller inte läsa om din egen bakgrund. Så där har du bakgrunden till min reaktion. Ibland går folk till attack härinne och det blir ganska hårda reaktioner på vissa inlägg, typ som det som Sattva skrev (det var dock inte nåt av dina inlägg).
Har tittat på dina andra inlägg nu och jag tycker inte att du har varit hård i övrigt i dina inlägg. Det är dock svårt att ta till sig andras ”sanningar” när man inte har nån bakgrund (även annars om man är en skeptiker och lite motvalls).
Hoppas du fortsätter att skriva härinne och gärna berättar lite om hur du har kommit hit. Jag har som du ser hängt här rätt många år och brukar vanligtvis försöka låta bli att gå till anfall som jag till viss del gjorde mot dig. Jag har redan förklarat varför det blev så just nu och jag ber om ursäkt om det blev lite hårt och att du fick kritik för ditt Nickval - jag vill att forumet ska vara öppet och välkomnande. Hoppas att du känner dig välkommen trots allt!

Vill vara säga att jag är glad över att du är tillbaka här på en mer aktiv nivå igen. Du är så klok och har alltid stor respekt för olikheter. Ditt svar här ovan till Alkoholterapeut var så fint.

Tack för alla tankeväckande inlägg i min tråd. ? Jag ska klura lite på ett svar. Är ju lite periodare även här på forumet, så vi får se när det kan bli.

Kram

Alkoholen är inte problemet, det är lösningen. Citatet har funnits härinne ett tag, tror att det kan ha nämnts i alkispodden.
Har funderat mycket på det där nu när jag har slutat igen...
Nu har jag i alla fall för ett långt tag identifierat mig som en sån som inte dricker. Jag har skrivit det många gånger men jag gillar verkligen inte att vara full, får ingen vidare skön känsla och gillar inte kontrollförlusten alls, ens i stunden. Jag gillar kanske att vara i tillståndet där inget spelar någon roll, men jag kan inte vila i det heller. Och ändå väljer jag den lösningen. Obegripligt!

Att gå på behandling och prata och fundera har varit bra, men vissa övningar funkade inte så bra. Sugsurfa t.ex. På senaste åren har suget varit mer plötsligt och från sug till aktion fanns ingen ställtid. Så att surfa och analysera var svårt när jag gick i behandling för då drack jag fortfarande. Det som var bra var ändå att jag tvingades tänka på det och prata om det, erkänna, vända och vrida.
Nu är jag en sån som inte dricker, i alla fall för nu, ibland flashar tanken förbi att det skulle vara gott. I 10 fall av 10 rör det sig om att jag behöver vila. Nu när jag är en sån som inte dricker är det lätt att göra just det istället, vila.
Tänker på periodarna, för jag har haft det beteendet också och funderar på varför det inte går att säga stopp när tanken etsat sig fast. Tänker att det beror på nåt i hjärnan, inte nån hjärnskada eller så, men var besluten tas, i hjärnbarken eller i den mer primitiva delen. Jag är övertygad om att min järnbrist påverkade det här beteendet som jag inte känner igen och som inte finns nu. Lite sömnbrist på det där och man har en perfekt återfallscoctail.
Så vad gör jag nu då, nu när jag är en sån som inte dricker. Jag tränar, vilar, försöker andas rätt och sover utan alkohol. När jag har sovit dåligt så underlättar det att vara en sån som inte dricker när tröttheten kommer. Får hitta en annan lösning på trötthet, vila t ex. Det tycker jag att fler ska testa, funkar skitbra. ?

Tack för påhälsning i min tråd Vinäger och Hitafude.

Du ger mig dagens första skratt, tack!
"Får hitta en annan lösning på trötthet, vila t ex. Det tycker jag att fler ska testa, funkar skitbra. ?"

I vilket annat forum behöver man en påminnelse om att det kan funka att vila om man är trött??
Men, här är det verkligen på plats med rätta. Jag behöver påminnelsen emellanåt iaf.

Kram och tack för att du finns här!

Mina tankar kretsar mycket kring dessa frågor nu. Eftersom jag är en sån som inte dricker och det har gått ett helt år så tänker jag att då borde allt vara ”som vanligt” men det som ska vara som vanligt måste jag liksom återuppfinna.
För alkoholen har funnits med så länge. Inte alltid i överflöd men som en snabb exit.
Ett av skälen till varför jag verkligen gillar nykterheten är att den utmanar tankarna och även känslorna. Tvingar oss att växa. Och det kan man sannerligen inte säga om alkoholen som snarare konserverade hjärnan och tankarna.
Så jag måste tvinga mig att se det här som en fortsatt resa, utveckling, växande. Det ger mig kraft och lust. Tack för ditt tankeväckande inlägg! Kram.

Fixar i köket och kommer ihåg hur det var. Stod ibland ute och fixade i köket när jag egentligen var alldeles för trött, För då kunde jag ju passa på att smygdricka utan att det märktes. (Eller nåt) Gömde flaskan på stolen under bordet. Plockade i diskmaskinen, torkade av och smygdrack. Jättetrött.
Det var då, fattar inte hur jag orkade. Det är inte så att ruset är jättetoppen när man sen ska låtsas vara nykter, kanske en liten kick av smygandet och risken för upptäckt, men när jag tänker på det så fattar jag inte. Varför? Besatt kanske. Just idag är det inte fint köket, det kanske var det egentliga riktiga fördelen med då. Sitter istället i soffan och vilar. Tror inte ens att jag skulle dricka om det stod en flaska framför mig. Än mindre om den låg gömd under bordet.

Skönt med flashbacks, och upptäcka hur livet har förändrats till det bättre!!
Du är en inspiration och stort stöd med dina kloka råd och erfarenhet! Tack!!???

Lite lustigt det där, när man inte längre fattar ens själv varför man drack på det viset som man gjorde. Eller generellt hur man tänkte...
Jag tänker på alla gånger, under tiden jag drack, som jag tänkt "de fattar inte.." om andra som hade synpunkter eller kom med goda råd om olika saker. Nej, hur skulle de kunna fatta?

Kram!

Alltså, jag älskar dina kloka inlägg, både i din egen tråd (dock alldeles för få ?) men också i andras. Din empatiförmåga är otrolig. Du tar fram det bästa hos alla och alltid utan att döma.

Och din historia ger mig hopp. Även om det känns bra nu vet vi ju inte hur det kan bli framöver. Förutsättningarna kan ändras och då gäller det att vi är beredda. Tycker att du har kommit så långt.

Många kramar till dig

Tack, ni är så fina alla tre. Sattva som fanns här när jag för första gången vågade skriva här inne för drygt 5 år sen. Vinäger, Söstra mi, som har lite samma erfarenheter av alkohol som jag och som jag verkligen har utnyttjat för att förstå mig på mitt bruk/missbruk/beroende.
Och så modiga VaraFrisk som skriver så tydligt och utlämnande om hur jäkla liten och eländig man känner sig när det inte går bra.
Jag vet att jag skriver sällan i min tråd. Det har varit så annorlunda den här gången. Så jag kan inte bidra med nåt känns det som. Mer än hopp då om att även ni som har den krokigare vägen kommer fram till slut, inte till nykterhetens förlovade land, men kanske till insikten om var, när hur, varför, varför inte. Och ja, jag tror nog att för att komma dit behöver man ett längre uppehåll i alla fall.
Sambon frågade mig förra veckan om jag kunde köpa öl åt honom. Och jag kan gå på systemet. Så jag sa ja. Men det finns ju en del invanda tankar som faktiskt dyker upp i ett sånt läge.. hm ska jag prova nu? Fredag i morgon, om jag åker ensam kan jag handla lite i smyg. Såg att Soffi skrev om att Sugsurfa. Jag har ju gått en sån behandling, hade svårt att identifiera mig med ordet ”sug” inser jag nu för, för mig handlade det mer om beteendemönster, tankemönster och faktiskt kanske kicken av att ha handlat i smyg och ha tillgång till det. Som en gömd godispåse.
Hur som helst ville jag inte handla i smyg. Fick syn på min favoritgömflaska. (Tror jag faktiskt fick tipset härifrån så nu skriver jag inte ut vilken det var). Jag kan ärligt säga att jag inte vet om jag nånsin kommer att vilja smaka rött vin igen. Mår riktigt illa av tanken. Konstigt!
Så ja, fortsatt nykter. Det lockar mig inte längre att smygdricka. check!
Funderar mycket på hur allt det här hör ihop med våra hjärnor, vår kropp, våra hormoner och våra tankar. Det gör ont att läsa om alla som blir så otroligt besvikna och ledsna på sig själva för att de trillar dit gång på gång. Jag tror inte alltid att vi ”bestämmer själva”. Jag tror att vi med rätt balans av sömn, vila, mineraler och tankar kan bestämma själva men jag tror att många av oss bör vara uppmärksamma på när det ”drar igång”. Och sen lära oss att hantera livet så att det inte ”drar igång”. Jag tror att vi är många som måste lära oss att ta hand om oss själva och vara lika snälla och förstående mot oss själva som vi är mot andra.
Jag tror att vi är hjälpta av att se små, små positiva saker i tillvaron och att vara här och nu, inte på väg.
Men ”här och nu” tror jag kräver lite ordning på kropp och knopp. Att sluta dricka är en lösning men ibland behöver man också något annat. Balans och vila!
Alkohol är en jäkla skitdrog om ni inte visste det. Påverkar många processer och funktioner i kroppen. Så det är lite svårt att identifiera var ”kicken” finns. Och jag tror att vi är olika där. Efter att ha läst här inne så många år, så har jag sett olika varianter av bruk och missbruk.,, och bara det faktum att GAstric opererade ofta hamnar i a-missbruk (jag är inte opererad), det är intressant tycker jag. Det händer nåt. Och det händer mycket vid långvarigt bruk och missbruk. Så ett råd i alla välmening, kontrollera att ni är i balans!
Sådär ja, uppsatsen är klar. Ska ha en stressfri söndag. Med mycket här o nu!

Anonym26613

Du summerar så fint det som många missar. Nämligen den mentala biten. Att sluta dricka är inte bara att stänga korken. Om man inte är redo att gå emot sina demons så finns suget kvar. Och att vara här och nu innebär ibland ångest i fosterställning som behöver konfronteras.

Ha en underbar söndag ?????