@Runa du är stark, varje dag nu kommer gå lite enklare än idag gjorde. Ångesten kommer långsamt förlora mot dig.
Kan du prata med din son om detta eller ser han inte själv problemet?
Kramar från mig

Så var det dag 1 igen, var till affären o handlade lite frukt, bestämde mig när jag gick dit att jag skulle köpa några 3,5 öl, väl framme vid ölavdelningen ångrade jag mig. Det blev en läsk istället 🙄, så det kanske finns hopp för mig oxå

Jag har skrivit en "Tänk på lapp" som jag kommer att läsa när tanken på vin kommer. Jag listar punkterna här nedan o kommer förklara varje punkt om inte idag så en annan dag, vi får se.
1. Sönerna
2. Barnbarnet
3. Hundarna
4. Eksemet
5. Ångesten
6. Pengarna

Så har dag 1 gått (igen), Känner mig verkligen märklig till humöret. Det svänger hela tiden från stark oro o ångest till att kännas lugn o ”mysig”. Konstigt.

Ska försöka utveckla min lista som jag ska läsa o begrunda när jag vacklar.
1. Sönerna, 29 o 31 år, min stolthet, mitt allt. Har hänt ett par gånger sista tiden att min äldsta, som lever i en jobbig relation, har ringt på kvällen när jag druckit. Vill säkert prata om sina bekymmer, men när han hör jag druckit säger "vi hörs i morgon". Så dåligt jag mår dan efter. Går inte att beskriva med ord. Usch fortsätter skriva sen.

@Runa Det finns inget jobbigare än när ens barn har det jobbigt. Det ger mycket ångest och känslor av hjälplöshet. Det bästa man kan göra är att vara nykter för att göra sig själv mentalt starkare. Då är man stabilare själv och man orkar vara ett stöd och lyssnar på ett bättre sätt. Barnet måste genomgå det tuffa i sitt liv själv, det är inget man kan göra åt dem, men man kan finnas som ett stöd och en trygghet för dem. Det räcker långt. Det är nu du kan förändra på det som tynger dig, att du inte finns där för din son pga du druckit. Så upp med hakan! Det är aldrig försent att sluta dricka, det är nuet som räknas💪❤️

@Runa
Förstår precis!! 💛
Det är en av fördelarna jag har på min lista nu av positiva grejer som händer när jag är nykter, att jag kan svara i telefonen utan att vara rädd för att jag låter slirig eller sluddrar! ☺️
Så enormt skönt att kunna svara nykter när barnen ringer nuförtiden! En stor grej i mitt liv! Känner mig lika stolt varje gång nån ringer och jag låter pigg och glad. 😁
Ha en fin nykter dag! ☀️

Så har snart dag 2 gått, tack o lov, usch vilken dag. Hur mkt vin jag än druckit så har jag aldrig huvudvärk. Men idag har jag det. Tveksamt om jag kommer att fixa det här. Motivationen är på noll.
Jag var nöjd o glad när jag vaknade o inte hade druckit igår. Sen några hyfsade timmar (ledig idag o imorgon), framåt e.m. började oron ge sig till känna. Går o lägger mig om en timme ungefär, vet då att jag känner mig nöjd o tacksam att jag inte druckit nåt. Känner mig tom o snurrig i skallen, känns som jag är en annan person. Skumt🙄

@Runa Jag hade oxå grym huvudvärk de första dagarna utan alkohol. För mig var det ”räddningen” pga att den enda gången jag inte har velat eller kunnat dricka är när jag haft huvudvärk. Så då gick de tuffa första dagarna utan alkohol, tråkigt just då men ändå ett bra sätt att inte dricka.
Lider med dig, förstår att det är piss. Men om du skulle dricka nu så hade huvudvärken accelererat ännu mera.
Krya på dig! 🤗

Tittar på min "Tänk på lapp" som jag hoppas kan göra att jag samlar på mig fler vita dagar.
2. Barnbarnet, vill så klart hålla mig nykter o frisk för honom. Mer orkar jag inte skriva nu😘

@Runa Barnbarn är väl det bästa som finns kan jag tänka mig, har inga ännu. Det är ännu ett fint skäl till att vara nykter, att kunna vägleda och finnas som en trygghet för ditt barnbarn.

Det är väldigt kämpigt första tiden, runt dag 5 tyckte jag det lättade med ångest och oro. Huvudvärken höll i sig ett tag men det botade jag med Alvedon. Din hjärna har fått ta mycket stryk av alkoholen och den håller på att återhämta sig, det ger massor av symptom som huvudvärk, ångest, oro, skam mm. Det tar tid för hjärnan att återhämta sig, och även andra organ behöver tid för att repareras. Alltså inte konstigt att man mår som man mår vid avgiftning av alkohol. Det du ska veta att det blir bra mycket bättre men du måste orka stå emot giftet. Tänk på din lista och på den fina framtiden som din nykterhet kommer att ge dig med dina barn och barnbarn. Det vitaktigaste av allt och det är det värt att kämpa för.

Håll ut och kämpa på, det blir bättre!💕🌷

Bra beslut Runa! Att sluta med alkohol ger i längden bara fördelar. Och jag tror att de flesta skulle kunna skriva en annan 1:a på listan som handlar om det egna måendet. Det är såklart svårt att se det när man fortfarande är i att alkoholen tillför något bra och kul. Ett sätt att jobba med slutandet är ju att göra något annat än att dricka istället. Promenera, plantera etc etc. Hur känner du för det. Jag tycker att de ”ältande” tankarna blev mycket bättre utan alkohol. Du skriver om din sons förhållande, där kan du inte göra så mycket ändå mer än att stötta honom. Jag upplevde att just såna grubblerier var skitjobbiga när jag drack. Så jag hoppas att du hittar styrkan nu att fortsätta vara nykter. Du kommer inte att ångra dig.