Ångest, dricker för att hantera stress, dricker för att ha kul, dricker när det är långtråkigt och jag ingenting annat orkar. Har hållit på i snart 20 år och det blir allt värre. Måste välja nu: fortsätta på samma vis, deprimerad, ful trött och energilös eller sluta/förändra mitt drickande. Vill ju egentligen inte sluta helt.
Min man beter sig likadant, men inte lika mycket. Vi har pratat mycket om detta. Vi har gjort flera försök till begränsning men när den ena fallit åker den andra med. Nu ska vi försöka ta en vit månad. Första målet är att vara nyktra resten av veckan fram till söndag. En dag i taget.

@Stora Loppan Hej och välkommen hit! När man skriver ned varför man dricker och vad konsekvenserna blir så ser man hur motsägelsefullt det är. Känner igen mig i allt. Man dricker för att reducera ångest, stress, för att ha kul, när det är tråkigt och man är trött och inget orkar. Effekten blir mer ångest, deprimerad, energilös, ful och trött. Man gör livet ännu värre och svårare att stå ut med. Inte mycket livsglädje i att vara deprimerad, energilös, ful och trött. En ond cirkel helt enkelt som är svår att komma ur, en cirkel i alkoholberoende. För att få stopp på cirkeln och komma ur den måste man sluta dricka. Jag höll på i åratal med att dricka mindre, gick inte bra för jag kunde inte hantera alkohol och det underhöll bara mitt beroende då jag ändå hela tiden drack. Jag och min man drack också tillsammans och vi var tillåtande till att inte hålla löften om uppehåll, skitsamma liksom. Vi kör på! Nu har jag varit nykter i över två år. Jag orkade inte längre med ångest, skam, självdestruktivt beteende och att gå ner mig mer. Jag var helt slut av allt dagligt drickande. Tog ett beslut om att sluta dricka helt och att min man måste haka på om det ska gå. Inte köpa hem alkohol mer, det skulle jag inte klara av. Så vi gör detta tillsammans. Jag skulle aldrig klara av om han drack.

En rekommendation är ett längre uppehåll, tre månader för att hjärnan ska få återhämta sig från alkoholen och komma i balans. Det tar lite tid. Då kan man tänka klarare och ta bättre beslut. En dag i taget är bra och en månad som första delmål. En bok som är bra att läsa är ”Tänka klart” med Annie Grace. Hon berättar om hur alkoholen påverkar hjärnan och ger tips om hur man kan gå tillväga för att bli nykter.

Hur som helst har livet vänt helt och hållet. Ångesten och skammen som alkoholen orsakade försvann efter första veckan och det blev tydligt hur mycket som alkoholen orsakade av detta. Jag känner mig fräsch, balanserad, närvarande och har livslust. Alkoholen förstörde mitt liv men nu har jag fått det tillbaka. Vår relation är så mycket bättre och mer nära, inga fyllebråk och vi gör saker tillsammans utan alkohol. Hur kul som helst!😁

Kämpa på och lycka till! Det är så värt att vakna varje morgon nykter och slippa ångesten och skammen.❤️

Dag 1: Ingen energi och en del ångest. Tagit en promenad med gubben och diskuterat strategier. Vi ska ta fasta på det som är positivt: Vi tränar och är fysiskt aktiva. Vi har för det mesta bra matvanor. Vi vill hålla oss i hyfsat skick för att ge våra barnbarn fina minnen av oss. Vi har en fint äktenskap och älskar verkligen varandra.
Barskåpet är fullt av alkohol, men inget rödvin i alla fall. Nu blir det småkronorna på tv:n och sen har jag klarat dag 1.

Dag 3: Haft ett jobbigt möte. Totalslut efter det. Min hjärna har tjatat om att jag då behöver alkohol. Vet ju att det är kemi hjärnan reagerar på... Har tröstat mig med glass. Inte bra i längden, men just för dagen tycker jag det är OK.
Barskåpet fullt, men mest sprit och så desperat är jag inte. Hade varit värre om där funnits en BiB, då vet jag inte om jag hade motstått frestelsen. Vet att jag behöver ha tålamod och att det kommer att bli bättre.
Snart klarat av dag 3.

Dag 4: Tröttheten kommer i vågor. Mer glass. Handarbetat lite. Svinkallt ute så ingen motion idag. När suget och den inre dialogen startar tar jag hjälp av Annie Grace. Det var ett mycket gott råd. Tack "vår2022"!

@Stora Loppan Bra jobbat! Snart är dag 4 avklarad också! Det är jobbigt första tiden men det blir bättre. Jättebra att du tar hjälp av Anni Grace, då kommer man ner på jorden och verkligheten igen😁. Jag åt massor av glass och lakrits första månaden som substitut. Drack även mycket fun light i kolsyrat vatten från soda streamen och is. Ja, det är svinkallt ute, men ändå rätt skönt om man klär på sig. Det var så vackert med solen och man får frisk luft.

Det handlar mycket om att ersätta dåliga vanor i nykterhetsprocessen. Här kommer ett inlägg om det som kan vara värdefullt. Obs lite långt😁

Enligt forskning tycks det omöjligt att helt avlägsna ett inlärt beteende i hjärnan. Dessa tycks vara inkodade bland hjärnans strukturer, som tex att lära sig att gå. Vad gäller att dricka är också ett inlärt beteende som är svårt att avlägsna. Men att ändra en vana inte bör handla om att avbryta utan att ersätta den med en annan vana. Den som kan ersätta en vana med en annan har mycket större chans att lyckas bryta ett vanemönster

Vi kan alltså ”programmera om” våra hjärnor i den utsträckningen att sådant som en gång var vanemässigt beteende ”raderas” och därför inte längre utförs. Vägen till att skifta beteendemönster går ofta via en specifik förändring som sedan får andra saker i livet att ändras som följdeffekter. Tex att dricka alkoholfritt istället för att dricka alkohol. Man gör det medvetet av egen vilja och istället för att försöka tvinga sig att göra om en ny vana helt så börjar man ändra den gamla vanan, man dricker alkoholfritt istället för med alkohol. Man ändrar på en vana.

Så denna ändringen av vanan kan få stora positiva konsekvenser – tack vare följdreaktionen som skapar ytterligare en liten vana och så vidare. Till slut har vi genomgått en stor förändring som förvisso tog tid men som inte var alltför mödosam. Och framför allt har goda chanser att bli bestående. Vad som återstår är, som det heter, bara en rutinsak.

Kämpa på! Det blir bättre❤️

@vår2022 WOW! Jag blir så rörd över stödet!❤️ Klarar jag att reda ut det här så lovar jag att försöka stötta andra här med goda råd, peppning och erfarenhet. På så vis skapas en god cirkel.
Att bryta vanor är inte lätt, MEN, jag slutade röka för några år sedan, och det gick ju bra. Jag har varit i processen att ändra drickandet ganska länge. Efter sommaren insåg jag att jag inte kom ihåg en enda alkoholfri dag. jag började registrera. September hade 7 vita dagar, oktober hade 17 och november 18, varav en svit på 10 dagar. Sen blev det stresspåslag och så gick det över styr stora dela av december. Har i alla fall hittat alkoholfri öl som funkar.😁 En liten förändring i rätt riktning, eller hur?
Återigen, TACK för peppningen!

Dag 5: Alkoholsuget kommer i vågor men är hanterbart. Svårt att somna, men sen sover jag hyfsat. Hjärtat pickar lugnare. Jag är lite piggare och lite mindre depressiv. Tagit två promenader i kylan. Handarbetat. Kollat på film och ätit chips. Det går lika bra för gubben. Imorgon har vi nått vårt första delmål. Känner mig till och med lite hoppfull!

@Stora Loppan Bra där! Och att ni dessutom hjälps åt är riktigt bra. Ni kan stötta varandra, utmana varandra om att vara bäst på att vara nykter😂 och bli den starka om någon vacklar. Om jag minns rätt så var det som du beskriver det för mig vid dag 5 och det började vända. Tog ett tag innan jag sov helt bra, men tänkte att det är avgiftningsprocessen som pågår och det kommer att bli bättre, och det blev det!

Man kan också göra nykterhetsprocessen till en intressant resa. Att ha delmål som ni har och nå dem. Men även fundera på hur man vill att livet ska se ut och vad det ska innehålla. Hur ska förändringen se ut framöver? Visualisera framtiden. Jag visualiserade massor! Såg bilder över hur fräsch och frisk jag skulle se ut som nykter. Hur jag skulle bli mer närvarande som nykter i alla mina sammanhang, barnen, maken, familjen, jobbet och annan samvaro. Ha mindre ångest, oro och skam. Få bättre självkänsla och självförtroende. Kunna hantera livets motgångar bättre. Ett nytt liv och en ny livsstil var min strävan. Bort från alkoholen, den gjorde bara mitt liv sämre och gav mig faktiskt ingen glädje alls på slutet. Som nykter har jag hittat livsglädjen igen och allt jag skrivit ovan har infriats😁.

Man behöver ge hjärna tid att återhämta sig och komma i balans igen. Det är det absolut viktigaste för att ”programmera om” i hjärnans belöningssystem. Att få balans i dopaminnivåerna igen och känna naturlig njutning igen. Inte kicka igång och skjuta upp dopaminet till onaturliga nivåer med konstgjord andning som alkohol gör. Dessutom blir resultatet bara en ond cirkel, finns ingen som mår bra av att ha blivit alkoholberoende. Det leder bara till olycka och självdestruktivitet. Idag kan jag njuta av det lilla i det stora, av skogen, av god mat, av en promenad, av att vakna nykter varje morgon.

Kämpa på nu, ni gör det så bra!💪. Ha en fin dag, kallt som attan, men en lite promenad blir det allt här med hundarna❤️

Härligt med hundar!
Jo, vi tog en lång promenad på förmiddagen. Pratade mycket om framtiden. Vi gillar ju att träna, allt från gym till friluftsliv, så vi diskuterade möjligheten att byta alkohol mot träning. Jag är absolut en beroendepersonlighet, och ja, jag var nog träningsberoende en gång i tiden. Tänker att man får anpassa efter åldern "snart pensionär".
Jag vill ju egentligen inte ta bort all alkohol ur mitt liv, bara kunna hantera det bättre. Frågan är ju om det är möjligt. Först och främst är det i alla fall en vit period som gäller, sen kommer jag nog att testa. Hur gick det för dig? Fick du några bakslag på vägen? Tänker att jag vid tillfälle ska läsa din tråd.
Allt gott till dig! Imorgon släpper kylan och det blir lite härligare att vistas utomhus!

Dag 6: Första delmålet nått, en vit kortvecka.
Lugn och lat dag med långpromenad, tv-tittande och handarbete. Magen har lugnat ner sig. Imorgon startar vecka 2. Det går rätt bra, men oj vad jag saknar "buzzet" efter glas rött eller två.

@Stora Loppan Ja, mysigt med hundar och de tar upp rätt mycket tid i vårt liv. Man måste ut i alla typer av väder och det är skönt. Också skönt avbräck på lunchen när jag jobbar hemifrån, ofta blir det en löptur med dem. Träning har ersatt mitt drickande till stor del. Det är därifrån jag får massor av måbra hormoner😁.

Tidigare har jag mest försökt dra ned, hållit upp en gång några månader men inte helt, drack lite i smyg. Då har jag mest räknat ned tills jag får dricka igen och fokuserat på det. Stått ut veckan för att sluka i mig vinet på fre em till sön em. Sedan jobbiga dagar mån-to med abstinens. Sen började jag dricka varje dag, orkade inte stå emot. Men denna gång var jag så motiverad och beslutsam till att sluta dricka helt för jag orkade inte med allt det negativa och destruktiva som jag levde i. Kände mig så sliten. Hade ingen livsglädje kvar, visste inte ens hur det kändes att vara helt nykter längre, men längtade dit. Att få bli fräsch och utan abstinens. Jag är 55+ och jag tänkte även på min framtida pension. Skulle jag pimpla vin varje dag, vara en fylletant som rastar hundarna och som gömmer sig i hemmet för att få dricka ifred? Den bilden har faktiskt hjälpt mig med min motivation. Jag visualiserade en frisk, fräsch panchis som är aktiv, där kroppen och kroppen mår bra, som rastar sina hundar😁. Som tränar och finns närvarande för sina barn, man och familj, det gällde från början förstås. Hur som helst så har jag inte gjort några snedsteg eller fått några bakslag på vägen denna gång. Jag har läst på så otroligt mycket om hur alkohol och beroende påverkar kroppen, sådant jag ignorerade förr, för att dricka var så mycket viktigare. Det vill jag inte utsätta mig för. Jag mår så otroligt bra nu och vill till inget pris tillbaka. Har fått tillbaka ett liv, en ny livsstil och livsglädje. Det är inte svårt alls att skippa alkohol. Jag har skapat nya banor i min hjärna, normalt belöningssystem och där jag inte längre triggas eller får sug. Så härligt!

Fint, nu startar vecka 2 för dig imorgon! Det är så härligt att vakna nykter😁

@vår2022 God morgon!😁 Springa med sina hundar är något jag saknar. Har haft två stycken tidigare, men just nu inte möjligt att ha hund över huvud taget.
Din text är på många sätt mitt i prick och väldigt träffande. Det där med att räkna ner, få vara ifred med sin vindunk osv. Det pågår en process i kropp och knopp. Samarbetar och stöttar varann, jag och gubben. Vi får se var vi landar. Vill ju gärna ha en vettig relation till alkoholen om det går, men inte säkert att jag klarar det. Tar en dag i taget för en period av hel nykterhet till att börja med.
Allt gott till dig!

Dag 7-8: Förkyld, så träna funkar inte. Har ändå varit ute en del till fots och med spark. Alkoholsug (läs vinsug) och sockersug. Tycker det får vara OK med lite glass eller popcorn ett tag till. Har trots snaskandet tappat nästan ett kilo förra veckan. Kan det vara så att man förbränner mer/bättre utan alkohol?
Kämpar vidare med vit vecka två som delmål.

@Stora Loppan Eländigt med förkylning och hindrad från att träna. Skönt ändå att bara få komma ut och promenera eller åka spark då. Ja, tyckte också det var ok med socker som substitut i början och jag tappade också kilon. Tänker att det säkert har både med förbränning och kalorier att göra. Kroppen får jobba hårt med att förbränna bort alkoholen och hinner inte med annan förbränning. Sen kan det slinka ned annat också till vinet.

Krya på dig och hoppas du snart blir frisk! Du/ni kämpar på bra! Och det blir bättre!💕

@vår2022 Har läst mycket i din första tråd idag. SÅ mycket igenkänning: Dålig självkänsla med rädsla för att "tycka fel", Lära sig att se till sina egna behöv, glädjen i träningen, lågkolhydratkost, oro över ett barn, konflikter som äter en, arbetslösheten och mycket mer. Jag är fortfarande inte redo för ett beslut om total nykterhet, men läser mycket på forumet och tänker att det kanske måste bli så.