@Stora Loppan Härligt! Brr kallt! Här är det bara -22😁. Bland det skönaste jag vet är morgonträning, en så bra start på dagen. Här blir det promenad i full mundering idag och hundarna får bara en kortis så de inte förfryser sina tassar, till deras förtret, de älskar att få vara ute länge oavsett väder. Så idag är en bra dag för att veckostäda. Men imorgon är det redan varmare här, endast någon minusgrad, då ska det få en lång löptur med mig. Sen ska jag elda, krypa upp under en filt och mysa.

Ju längre du är nykter, desto mer kommer du att få skörda. Ha en riktigt fin lördag❤️

Dag 19: Tränat lite lätt styrka, lagat mat och handarbetat lite framför TV:n. Riktigt lat, vilket jag helt enkelt unnar mig.

Kom hem från stugan igår. Blev välkomnade hem av trevliga grannar som ville bjuda in oss på lite vin. Genast började en förhandling i mitt huvud och efter en snabb blick på gubben förstod jag att samma process pågick i hans huvud. Grannarna dricker aldrig i överflöd så inte kan det skada osv. Vi kom i alla fall överens om att stå över, sa att vi har en vit januari och föreslog en kaffe. Det blev riktigt trevligt!😁 Alkoholdjävulen lurar lite här och där, när man tror att man är säker dyker han upp och viskar giftiga ord i huvudet.

Jag förundras över att jag kunnat hålla på att dricka så länge utan att omgivningen reagerat. Fick fina vinflaskor i julklapp från flera håll. Det tror jag inte jag hade fått om givarna vetat om sanningen. Detsamma med grannarna, som aldrig skulle dricka med oss om de förstått läget.

Hur som helst finner jag glädje i små saker som händer. Barnbarnet som ringer på Skype på lördag kväll och jag kan svara eftersom jag är nykter eller när det ringer på dörren på eftermiddagen och jag lugnt kan öppna eftersom jag är nykter. Grannen som vill ha skjuts och jag kan ställa upp eftersom jag är nykter.😁 SKÖNT!

@Stora Loppan Bra där! Att ni tackade nej till vin. Visst är det lätt att man börjar dribbla med sig själv och det är ju därför så bra att man håller sin linje, sitt beslut hela vägen. Känner igen det där med glädjen att kunna svara i telefon, öppna dörren eller kunna skjutsa för att man är nykter. Minns hur jag ofta nästan ville gömma mig på tomten där granne kunde se mig när jag drack, eller dra mig undan från småprat. Brukade även kamouflera vinet i en kaffemugg. Nu är det tvärtom bara trevligt att prata lite och skönt att slippa gömma sig😁.

Ha en fin kväll och du är så värd att lata dig❤️

@vår2022 God morgon!😁
Det där med kaffekoppen gav stor igenkänning. Ganska sorgligt egentligen...
Minus 14 grader, så idag blir det absolut utevistelse. Tror jag tar sparken på skogsvägarna.
Njut av dina hundar och ledig söndag!❤️

@Stora Loppan det där med sockret kan jag bara instämma i. Har inte druckit sedan nyår lennherrwgud var jag lassar i mig onyttigheter. Godis, chips osv….. mer än nånsin. Undrar just om det går över av sig själv eller om man måste tvinga sig att ge upp det med?

@Grävling Jag har sedan många år ätit en liberal lågkolhydratkost. Utan den får jag svängande blodsocker. Jag har själv ställt diagnosen prediabetes och gissar att detta triggats av min höga alkoholkonsumtion. När man äter så, försvinner sockersuget på några dagar.
Att sluta dricka efter storhelgerna med mycket "fel" mat har i alla fall för mig redan triggat "sockermonstret". Abstinensen efter alkohol fyller jag med godis och glass. Har tänkt att det är OK, men nu tre veckor in i nykterhet ska jag försöka återta mina normala vanor. Det tar ett par dygn. Jag fyller på med örtte, en ostbit eller kanske en näve nötter.
Kul att följas åt här på forumet, och så bra gjort av oss att klara av att låta bli att dricka,
Nu tar vi en nykter dag till!❤️

Dag 21-22:

Nu är jag inne i vecka 4. Sömnen varierar, men vissa nätter är riktigt bra. Vikten är ner ett kilo sedan start trots allt snaskande. Jag är fortfarande depressiv och initiativlös, men träning och utevistelse funkar. Inte så konstigt eftersom det är en del av livets goda för mig.

Nu är maken borta på jobb igen och genast blir det lite svårare. Det är ytterligare en ursäkt jag haft för att dricka sex eller sju glas vin innan läggdags. Mitt gamla beteende blir tydliggjort genom mycket reflektion, läsande och skrivande. Att följa vad som händer i kropp och sinne dag för dag är riktigt spännande. Saker kommer i ett annat ljus när man betraktar sig själv som åskådare.

Jag har varit sjukskriven för utmattning. Igen. Jag har äntligen fått hjälp att förstå att jag lever med kronisk PTSD och hur det påverkar mig. Nu stämplar jag och har tagit det ganska lugnt eftersom jag behövt mer tid för återhämtning i motsats till vad Försäkringskassan beslutat. Jätteskönt att släppa Försäkringskassan och den enorma stress de skapar! Nu börjar jag känna mig redo för jobb igen. Har ett jobb på timme på gång som jag tror kan vara riktigt bra. Att få komma ut i jobb och vara "normal" utan att det måste bli måndag till fredag på en gång hoppas jag verkligen på. Sen måste jag också jobba vidare med min hälsa och nykterhet. Att ta hand om mig själv och förstå att PTSD tar energi och att jag behöver mer vila och återhämtning än många andra. Det får jag ju inte av att pimpla vin!

Ska ta en sväng till gymmet på förmiddagen. Snart kommer några sköna lediga dagar i stugan med maken igen. Jag tar en dag i taget.

Dag 23-24:

Det tuffar på och börjar kännas vant att inte dricka på kvällarna. Gäster till helgen. Har förklarat att vi har vit månad och att vi endast har alkoholfri öl hemma men att gästerna gärna får ta med sig egen dricka om de vill. Det känns bra och kommer att gå bra!

Jag hade känningar och molande värk av och till från hjärtat i november och framför all december. Har gått igenom min smarta klocka och kan konstatera att mitt hjärta hade det jobbigt. Dels drack jag ju ganska mycket men jag hade även Covid. Svårt att säga vad som var vad. Hur som helst, under januari syns en tydlig gradvis återhämtning och förbättring med allt lugnare puls. Det ger motivation att fortsätta ta hand om mig själv.

Dag 25-26:

En dag i taget. Sovit sämre några nätter igen och tycker inte jag märker några förbättringar. Tålamodet tryter. Har tittat på Annie Grace och förstått att det krävs sex till tolv månader för full återhämtning. Känns halvt oöverstigligt, men så klart finns det inga genvägar.

Fyra dagar kvar på vårt löfte. Måste börja fundera ordentligt på hur fortsättningen ska se ut.

@Stora Loppan Ja, det handlar mycket om att ha tålamod, processen tar tid. Det tar tid att få återhämtning och balans i hjärnan igen. Vi vill ju så gärna har quick fix och inte behöva kämpa för att få något, få utdelning på en gång. Man kan lätt skrämmas av att det tar långt tid, med det sker små förändringar hela tiden, inte alltid så märkbara men det sker hela tiden återhämtning. Det tog tid för mig att sova bra, det gick lite upp och ned, men tänkte hela tiden att processen tar tid och jag är i alla fall nykter. Det kan kännas långsamt i början men även det förändras.

Det kan vara intressant att undersöka sig själv och fråga sig själv om vilka förväntningar man har och skriva ned dem.

Här är lite frågor. Vilka förväntningar har du? Vad vill du ska hända? Hur ska du få det att hända? Vad behöver du göra för att det ska hända? Hur vill du att ditt liv ska se ut? Vad ska det innehålla? Vad behöver du göra för att få ditt önskade innehåll?

Ha en fin kväll!❤️

@vår2022 Det där med tålamod är inte så lätt, men ändå nödvändigt. Det som står närmast i framtiden är att komma igång med jobb igen. Att få till balans mellan arbete och fritid. Jag är redo för det nu, men inte helt enkelt när man börjar närma sig pensionen. Jag tror och hoppas att det löser sig.

Igår på eftermiddagen fick jag oväntat besök. Så himla skönt att vara nykter näg en gammal vän klampar rakt in i hemmet!😁

@Stora Loppan Ja, allt är möjligt😁. Fint att du känner dig redo för det, det ger motivation och tilltro till den egna förmågan. Att få balans är också så viktigt, i både hjärnan och i livet. Då kan det vara intressant att göra en plan för hur man ska få till balansen och vad man behöver göra för att få det. Det är inte många dagar kvar tills en nykter månad passerat. Hur går tankarna framåt?

Det är så härligt med oväntat besök och att man kan vara helt närvarande, som man är som nykter😁.

@vår2022 God morgon!😁 Fyra vita veckor har varit välgörande för både kropp och själ. Vet nu att jag absolut inte vill vara i den onda cirkel jag befann mig i. Vet också att jag kan låta bli alkohol en längre tid och det är jätteskönt.

Varken jag eller maken vill avstå alkohol helt. Vår önskan är att klara av måttligt drickande. Vi ska helt enkelt testa att dela på en flaska vin och se hur vi reagerar. Risken är stor att det triggar suget och då blir det nykterhet som gäller. Vi vet nu att vi klarar av det om det behövs. "De vita knogarnas nykterhet" är inget alternativ!

Snart är det dags att sammanfatta mina 30 dagar. Tänker att det är nyttigt att skriva och dokumentera så att jag kan gå tillbaka och läsa om jag känner att jag behöver det.

Ha en fin vecka!❤️

@Stora Loppan Troligen kommer det att trigga suget då jag uppfattat att det ändå funnits en del sug under denna vita månad. Tänker att det kan vara bra att ändå ha en plan att hålla sig till gällande för mängd och hur ofta man ska dricka så inte suget får styra. Att gå på vita knogar tänker jag man gör om det finns sug med i bakgrunden, man har svårt för att avstå alkohol. Och även att det finns så positiva tankar om alkohol och effekterna av rus. Att det tillför livet något man inte vill avstå. Jag fick mest gå på vita knogar för att jag inte skulle dricka för mycket, jag ville typ ha allt eller inget. Inte ett eller två glas utan hela flaskan för att vara nöjd och det blev ju på tok för mycket.

Hur som helst, lycka till! Man behöver nog prova sig fram till något som känns bra och funkar❤️

Dag 27-30:

Dags att summera:

- Jag mår bättre men har lång väg kvar till att känna mig pigg.
- Jag är fortfarande depressiv men känner att det sakta går åt rätt håll.
- Jag sover bra ungefär hälften av nätterna. Med alkohol sov jag alltid dåligt.
- Mitt hjärta mår bättre. Min smarta klocka talar om att pulsen är ca 10 slag läge i snitt.
- Jag har ingen ångest.
- Jag känner att jag nog klarar av att börja jobba igen, i alla fall på deltid.
- Vi har sparat en god slant när vi inte handlat alkohol.
- Jag har vant mig vid nyktra kvällar och kan tycka att det är skönt.
- Det är härligt att vara nykter när barbarnen vill prata på distans eller när det ringer på dörren och man får oväntat besök.
- Det är skönt att slippa att vakna bakfull.
- Jag har kommit igång med träningen.
- Jag saknar mitt vin, särskilt när jag behöver gå ner i varv eller när vi haft besök.
- Jag har lärt mig att reflektera över varför jag har sug efter att dricka.
- Jag har lärt mig massor om hjärnan och hormoner och hur alkoholen påverkar.

Jag behöver fortsätta jobba på min hälsa. Det handlar om kost, sömn, motion, stresshantering och goda relationer. Det innebär också begränsad mängd, alternativt noll alkohol. Februari ska användas till att utforska om jag kan hitta en balans och måttlighet som jag kan trivas med. Det är spännande att följa vad som händer i kroppen och hur olika val påverkar både på kort och lång sikt.

@Stora Loppan Heja dig! Stora vinster bara första månaden, och det blir bara bättre och bättre för varje månad. Klokt att summera allt positivt du kommer på! Skriva tacksamhetsdagbok är ett bra sätt att fokusera på det positiva. Man behöver inte ens skriva, det räcker att tänka tanken när man ska sova: ”Vad är jag tacksam över idag?” I början kan det vara svårt att komma på något, men efterhand blir listorna bara längre och längre. Vissa saker är man tacksam över varje dag, och då är det också ett kvitto. Vissa fördelar kan man ta för givet efter ett tag, och även det är bra att påminna sig om. Storheten i det lilla.

Kram 🐘

@Stora Loppan wow vilken härlig lista🤩bra jobbat!
O-ombedd tips från mig för sömnen - magnesium. Har du testat? Jag tycker mig se en skillnad (kanske placebo men vad tusan😂)
Heja heja dig/er.

@Stora Loppan wow vilken härlig lista🤩bra jobbat!
O-ombedd tips från mig för sömnen - magnesium. Har du testat? Jag tycker mig se en skillnad (kanske placebo men vad tusan😂)
Heja heja dig/er.

@Andrahalvlek

Tack! Att skriva och dokumentera här på forumet har varit till stor hjälp. Jag har fått många insikter och mycket stöd i min förändring. Även bra att kunna gå tillbaka i tiden och jämföra.

Kram!❤️