I tisdags fyllde jag år. Min födelsedags spenderades (som vanligt) i soffan, bakfull, trött och full av ångest. Natten innan betedde jag mig som en idiot, jag blev riktigt rädd för mig själv. Bara några dagar tidigare var det samma sak, jag skulle bara ut och ta en, max tre öl. Jag kom hem halv sex på morgonen och var tvungen att sjukskriva mig från jobbet. Jag orkar inte gå in på vad jag gjorde, men det var hemskt, känner inte igen mig själv.

Igår morse satt jag på tåget, på väg hem från min pojkvän jag tillbringat helgen hos. Min fina fina pojkvän, som gjorde allt för att min födelsedag skulle bli fantastisk. Och jag bara förstörde den, sådär. Vi pratade om det, jag bad om ursäkt och han förstod. Hur kan han älska mig och bara acceptera? Jag har alkoholproblem sa jag. Nej, skrattade han, du är bara mänsklig, så blir det ibland.

Men på tåget igår funderade jag, och jag var så rädd, så rädd att jag skakade. Det var som om varenda cell i kroppen vibrerade. Försöker komma på varför, verkar vara flera saker. Mina varningsklockor har ringt så länge att jag vant mig vid ljudet. Jag tror att jag är rädd för att jag nu inte kan ljuga eller låtsas längre, jag har problem, jag missbrukar alkohol. Jag kan inte bara ta ett par öl. Eller jo, ibland kan jag, och det är det som ställer till det, för jag vet själv inte när det kommer gå och när det går åt skogen. Och när det väl går tänker jag att nu, nu har jag fått styr på det! Men jag vet innerst inne att det är lögn, för det är alltid jag som vill stanna kvar, det är alltid jag som propsar på en till, det är alltid mig man räknar med när det är fest, det är alltid jag som är kvar sist. För jag vill alltid ha mer. Jag vill inte vara salongsberusad, jag vill vara nykter eller skitfull. Svart eller vitt.

Det fanns en tid när jag "bara" festade på helgerna. Det spårade ur ibland men verkade vara okej med omgivningen. Tror jag omgav mig med en viss sorts människor som alla hade samma inställning till fester och fylla. Partyprinsessan, det var jag det. Det skulle aldrig på den tiden falla mig in att dricka på vardagar, att ta en öl var för mig bara sådär var helt onödigt tyckte jag, och jag skulle definitivt aldrig dricka själv, aldrig i livet! Idag ser det inte ut så, alla gränser har suddats ut. Jag har inga gränser längre. Jag dricker inte varje dag men jag kan när som helst få för mig att det är okej, och då går det inte att bromsa.

Det senaste året har spårat ur rejält, jag har förstört relationer på grund av att jag blir för full. Men mest av allt har jag förstört mig själv, jag förstår det nu. Hela tågresan igår, hela dagen på jobbet, hela kvällen i soffan tillbringade jag på detta forum. Jag kände igen mig i så många historier! Och det var skönt, och skrämmande. Äntligen har jag erkänt för mig själv. Men nu finns det heller inget att gömma sig bakom, ingen återvändo. Tror att jag är rädd att misslyckas redan innan jag försökt.

Jag köpte en anteckningsbok igår och skrev ner mina tankar, huller om buller, och så grät jag massor. Och det kändes lite bättre. I morse när jag vaknade kände jag mig märkligt lugn, så har det inte känts på riktigt länge. Det var skönt, men samtidigt blev jag rädd att rädslan ska gå över. Är det någon som förstår vad jag svamlar om? Om ångesten försvinner och jag slutar vara på min vakt kanske jag trillar dit? För nu har jag bestämt mig, jag kan inte dricka. Om jag kommer göra det igen i framtiden vet jag inte, så långt ser jag inte. Men jag vet att jag inte kan, att jag inte har kontroll och att jag kommer fortsätta må dåligt om jag fortsätter.

Oj det här blev en hel uppsats, många tankar som cirkulerar i huvudet just nu! Jag var lite rädd att skriva här men det känns samtidigt bra, ett erkännande inför mig själv. Jag tar tacksamt emot tips på vägen, råd inför framtiden. Hur gör man när det här första lugnet lagt sig? För det gissar jag att det gör, livet blir ju inte rosaskimrande bara för att jag slutar med alkohol.

Nu ska jag läsa vidare i alla inspirerande trådar. Tack för ordet!

MissH

Är riktigt skör nu, låg och grät igår kväll och kunde inte somna. Allt känns liksom upp och ner, och jag analyserar precis allt, vänder, vrider och värderar. Och jag är såklart värd minst, helt kass. Vet inte varför, har nog varit lite mycket det senaste. Vill bara gå hem från jobbet och lägga mig under täcket.

Hade en diskussion med en kollega idag om sockerberoende, och alla typer av beroenden egentligen och hon förstod inte alls vad jag menade med att man måste sluta med saker, nej det ska man unna sig. Försökte förklara att det där med att sluta dricka inte handlar om att sluta med något, snarare att börja med något annat (leva på riktigt typ). Man ska unna sig att vara destruktiv ibland tyckte hon. Man ska inte förbjuda sig en massa saker, man måste få vara lite dålig. Jag tyckte att det kan ju vara svårt för en alkoholist att unna sig ett glas vin ibland. "Så en sexmissbrukare kan aldrig mer ha sex menar du?" kontrade hon. Blev så trött, inte på henne, absolut inte, hon är en av de trevligaste på mitt jobb. Men trött på att folk håller så förbannat hårt i den där alkoholen, och trött på att jag som sagt är så jäkla skör. Det är ju bara att skita i vad hon tycker? Ibland tänker jag att jag vill flytta ut i skogen, eller på en ö. Orkar inte med alla människor, allt liv. Vill bara ha lugn och ro, fokus på mig själv. Håller jag på att bli tokig? Kände ju nyss att jag hade en massa energi och var jättesugen på att vara social?

Nej den här helgen ska spenderas i soffan med en hel hög med filmer och en påse RAFFINERAT SOCKER.

Stigsdotter

Samtidigt är det viktigt att inse att det inte är alkoholen i sig man saknar utan snarare den där illusionen av att allt blev bättre av ett glas. Oavsett vad det var så blev det bättre och starkare. Här tänker man sedan vidare på just "illusionen" för det är ju precis vad det är. Man blir inte gladare, mindre ensam, piggare eller vad det nu var, av alkohol, vi bara lurar oss till att tro det. Om man klarar av att tänka såhär så ska det gå att tänka vidare, försöka hitta något annat som kan göra mig glad eller vad det nu är. HALT är perfekt att använda! Kanske behöver gå och vila en stund istället?

Kram!

Vinter i min t…

"Ibland tänker jag att jag vill flytta ut i skogen, eller på en ö. Orkar inte med alla människor, allt liv. Vill bara ha lugn och ro, fokus på mig själv."

Ååh, det är en av mina hemliga drömmar också =D Men man kanske skulle bli knäpp på riktigt då till slut, av att bara gå omkring ensam i skogen och grubbla.

Det går upp och ner här också (som du läst i min tråd). Minns en fras ur någon samling där en massa kända svenska kvinnor hade skrivit om alkohol. Unni Drougge hade skrivit: "Självkänslan ligger på botten av glaset... och måste drickas upp."

Det här är säkert för mer än tio år sedan, men det stämde in redan då. Först känner man sig bättre, sedan ännu mer kass. Varför är vi så många som kämpar med en inneboende känsla av att vi inte är riktigt sådär bra som vi borde vara? Ibland tänker jag att det är hela samhället som bidrar till den känslan: vad vi beundrar och värdesätter är inte det som får oss att må bra och känna oss värdefulla i oss själva. Inte så konstigt att man har hemliga drömmar om att flytta ut i skogen och slippa all press!

MissH

Ja Stigsdotter, du har så rätt. Men varför poppar den här saknaden upp då och då? Förstår att det tar tid att vänja sig vid ett "nytt liv" men ändå, är trött på dessa rationalitet vs. känsla-kamper. Jag är alltid så otålig, vill att allt ska gå så snabbt. Och när man drabbas av livsleda är det väl lätt att skylla på BESLUTET antar jag. Får helt enkelt acceptera att livet går upp och ner, men det är svårt när man är inne i en svacka.

I helgen var hela livet ett kaos, tjafs på jobbet i fredags och ett tråkigt besked på det gjorde att jag kände mig alldeles splittrad och deprimerad. Blir alltid så orolig och rädd att jag ska ha drabbats av depression igen, så är det väl förmodligen om man haft det tidigare. Så kom jag på att jag slutat röka, och insåg att det nog är orsaken, får väl vara extra snäll mot mig själv antar jag. Acceptera att jag är skör. Konstigt att det är så förbaskat svårt att förstå känslor och vad dom beror på, eller är det bara jag? Behöver jag gå en kurs kanske? KBT? Psykoanalys? Nu börjar det iallafall reda upp sig, känns som om det börjar ljusna.

Stigsdotter

...till pass nu :-) Den verkar rikta sig främst till tonårstjejer men även stora tjejer (och killar) har ju lite besvär med alla känslor ibland.

Ler lite åt ditt "så kom jag på att jag slutat röka". "Kom på"? Härligt att du glömt bort att du brukade röka också. Jag tror i alla fall att du där har en stor del av lösningen på gåtan varför allt är så jäkla jobbigt just nu: du har slutat med två saker som ställer till en massa saker i skallen på dig, inte konstigt att du är deppig och funderande just nu. Det är sorg och en annan massa saker som händer hos dig nu.

Bara att ta lugna andetag, försöka fokusera på de bra sakerna. Försök lura den dumma hjärnan (om man ler tror hjärnan att man är glad och då blir man glad - enkelt va?) Oro för att hamna i depression igen känner jag igen, försöker då tänka på de bra stunderna som jag känt och jag säger till mig själv att jag inte tänker ramla i den fällan igen utan att kämpa, har jag en gång tagit mig ur en depression kan jag göra det igen, ledsen och deppig får man vara men man skall inte fastna i den känslan. Nu var det såhär och nu går vi vidare liksom. Hoppsan, det blev lite bluddrigt detta, hoppas du förstår vad jag försöker säga. Kramar!

MissH

Ja jo, det låter ju lite roligt kanske...slutade för ett år sen ungefär och sedan dess har jag bara tjuvrökt (varje dag-under ett år)! Bra sätt att kunna röka med gott samvete, man röker ju inte egentligen! Så nu är jag tillbaka där jag var, och trivs med att slippa rökandet så jag glömmer väl vad det "ställer till" i kroppen. Jag undrar om det är samma med nikotin som med alkohol och socker, att det skapar en "falsk glädje"? Någon som vet? I så fall är det ju inte konstigt att man blir deppig innan hjärnan satt igång och fixa det där på naturlig väg igen. Har ingen aning, nu känns det bättre iallafall. Och jag ska försöka att tänka som du, att jag fokuserar på det bra och låter det deppiga vara och blåsa förbi.

Idag hade jag en ny variant på den där diskussionen jag har med mig själv i huvudet då och då; nu säger den att jag kanske måste dricka igen för att se att jag verkligen har problem. "Ja men då får du ju reda på det, svart på vitt liksom." "Jo", svarar jag, "fast då måste jag ju dricka, och det vill jag ju inte. Och när ska jag testa tycker du? Jag är ju aptrött på att göra bort mig. På 30-års festen nästa helg? På invigningen med jobbet imorgon? Och så blir jag ju bakfull och det vill jag absolut inte." Blir inte lika orolig längre, inte när jag kommer fram till samma slutsats varje gång.

Idag var det lite galej med jobbet, det bjöds på snittar och bubbel. Jag tog såklart det utan fräs i. "Oj vad spännande" sa servitören. "Nja, det vette fasen" svarade jag. Så skönt att bara kunna säga, inte förklara, till och med skämta lite om det. Tänkte automatiskt att "nu tror han jag är gravid" men jag skiter faktiskt i vilket. Eller nej, jag vill egentligen få frågan för att kunna säga nej och få folk att fatta att man kan avstå bara helt av sig själv, för att man vill. Skämtade lite om de stora vinboxarna innan jag gick, och det känns skönt att det inte är så laddat nu. Folk som kan dricka får jättegärna göra det, tänker ibland att det måste vara härligt att bara ta ett glas vin, bli lite glad, ta lite till och sedan känna sig nöjd. Har ALDRIG hänt tror jag. Men jag unnar dom det, vi är olika bara.

På träningen sedan på kvällen funderade jag över om det hade blivit annorlunda om jag tagit vin, eller mer om jag önskat att jag kunnat göra det. Men nej, då hade jag inte kunnat träna. Hade förmodligen stannat kvar längre än jag velat, haft den där förbannade kampen inuti, vill ha mer vin men vill inte verka full. Skrattar lite när jag tänker på hur jäkla tråkig jag måste ha varit att prata med för dom som inte känner mig (kanske för mina vänner också), helt forcerad och fokuserad på att verka nykter/kunna fylla på glaset utan att det märks. Har ju egentligen bara varit avslappnat och bekvämt med dom jag kunnat bli kanon tillsammans med. Idag kändes det inte som en big deal att strunta i det faktiskt, det som jag var så nervös för i början. "Tänk att behöva säga på jobbet att man inte dricker!" (Hoppas att någon som är där i början av sitt beslut läser detta, där då man är så förbaskat rädd för hur det ska bli. Önskar att jag kunde fått en liten glimt av hur det är nu, inte farligt alls)

Får fortfarande små lyckorus då och då, vissa starkare än andra. Även om jag precis haft en dipp måste jag säga att jag generellt är gladare, jag hittar lättare glädjen i småsaker. Och vilken jäkla energi! Har börjat komma igång med träningen ordentligt och det är så skönt, är noga med att känna efter hur det känns, att känna när alla gladhormoner rusar omkring. MEN...jag märker att jag har hamnat i nån slags identitetskris, jag letar efter mig själv som en förvirrad fjortis. Vad är jag? Vad gillar jag? Antar att man måste bli sig själv på nytt av stora omställningar. Men jag hittar gärna mig själv nu, snart...detta velande är enerverande. Att köpa en kudde till soffan blir ångest, är det här fula blommönstret verkligen jag? Men det är väl som med allt annat, jag får ge det hela tid.

Nu blir det sängen, har börjat slarva med sömnen och det går inte för sig. Den nya jag sover så mycket hon behöver!

Stigsdotter

....fastnade här en stund fast jag borde sova bums. Måste bara få kommentera din undran om cigaretterna. Om du frågar mig så är svaret JA! Det skapar definitivt en falsk glädje att röka. Och en massa andra falska saker, precis som alkoholen gör. Jag känner igen det så väl från när jag rökte. När jag tänkte på att sluta röka så var första tanken: "men vad ska jag göra då??" helt ledsen liksom, precis som om röka var det enda jag gjorde. Precis som med alkoholen så är cigaretter bra till väldigt mycket saker (NOT!) om man är stressad så blir man lugn, är man glad så blir det lite fest, är man ledsen så blir man lite gladare, har man ett problem kan man tänka bättre med en cigg, behöver man en paus, är man arg på ungarna... cigaretter har en väldigt massa bra egenskaper för oss beroendetyper. Precis som alkoholen. Men, problemet är ju bara att det är illusioner allting. Det är inte på riktigt, det är vår hjärna som luras att tro på allt detta. När jag slutade röka kände jag en genuin frihet och samma frihetskänsla får jag av att inte behöva dricka. Men nu känner jag att jag vill röka igen. Men, jag skall akta mig för att hamna i smygrökar-lura sig själv-träsket igen!!

Nattinatt!

MissH

Ja det stämmer så bra det du säger, jag har en missbrukarpersonlighet. Har funderat på vad som händer om jag tar bort min sista drog, sockret? Börjar missbruka kött? Vatten? Tycker mig märka att jag är mer besatt av socker nu än innan, åt marmelad på mackan imorse och sen var det kört, hjärnan bara tjatade choklad resten av dan. Eller kanske är jag mer uppmärksam?

Middag hos vänner idag, värdinnan var trött och avstod vin hon också. Känns skönt att det inte blir så viktigt. Har mer funderingar på om jag verkligen inte kan dricka bara lite, men kommer ändå alltid fram till att jag inte vill. Ska läsa igenom hela min tråd för att påminna mig... Men som sagt, slutsatsen blir alltid att det inte behövs, så kul som jag hade ikväll hade jag inte haft om jag druckit. Minns en middag hos samma par då jag blev så full att jag inte minns hur jag kom hem, en middag för fyra personer. "Vad härligt det är att unna sig lite vin till maten" ;-) Jomenvisst.

Nä, imorgon ska jag pika pojkvännen samtidigt som jag gottar mig i att slippa baksmälla.

MissH

Sitter och försöker få grepp om min ekonomi, vill få ordning och börja spara. Så har jag tänkt innan, men det har aldrig blivit av, har alltid gömt mig bakom min "slösa-personlighet" och skämtat om att jag är så impulsiv. Tror att det egentligen handlar om att jag är rädd att det inte ska gå, att jag ska tvingas inse att jag inte kan styra över min shopping och mina pengar. Men kan jag sluta dricka och röka borde jag väl kunna klara även detta?

Blev så full i skratt när jag gick igenom internetbanken och listade grejer, mat och kläder, smink och nöjen. Nöjen? Hittade en dragning på 99 spänn från en krog. Det var allt. En stor stark och en alkoholfri. Fast jag gör ju annat nu, sitter ju inte bara hemma och glor i väggen. Men det påminde mig om att det är så jäkla skönt att slippa den där slag-i-magen-ångesten dagen efter när man kollade kontot, det är liksom svårare att pengachocka sig med bruncher och museebesök eller vad det nu är man gör nu för tiden. Och så har jag ju koll på vad jag gör. Ja förutom när jag går bananas i skobutiken då. Men det ska redas upp nu!

Önskar er alla en fortsatt trevlig söndagkväll!

MissH

Kan tillägga att starkölen i mitt ovanstående inlägg inte var till mig ;-)

Sitter och surfar här på forumet, lyssnar på regnet som smattrar mot rutan och bara njuter, jag älskar verkligen regn! Det hade jag glömt. Mamma påminde mig om att jag brukade gå ut i regnet och ställa mig när jag var yngre och bodde hemma, jag bara stod där och lät det regna på mig. Det är mycket jag glömt, som börjar komma tillbaka nu. Igår kväll när jag skulle sova tänkte jag på mitt ex som jag var tillsammans med när jag var 20, han var ganska duktig på att kritisera mitt utseende och jag fick mej en ordentlig knäck. Och igår kände jag att jag äntligen kunde erkänna för mig själv på nåt sätt, att det faktiskt var hans fel och att det var för jäkligt. Att jag inte förtjänade det. Och jag insåg att det påverkar mig nu, och att jag måste släppa det på nåt sätt. Inte föra över hans skitbeteende på andra, på min nuvarande pojkvän exempelvis. Kändes jätteskönt.

Sömnen krånglar, har svårt att somna på kvällarna. Vet inte om jag grubblar för mycket eller om det är väderomställningen? Hur som helst gör jag tvärtemot vad jag brukar, jag kämpar inte emot utan töjer ordentligt på flexen, låter mig vara vaken längre och går upp senare på morgonen. Så ska man göra, vara snäll mot sig själv. Har varit rökfri i tre veckor ungefär nu och drabbas av sug som jag inte riktigt kan urskilja, det är som öl/rök/socker-sug i ett! Känns en liten stund men går över ganska snabbt. Sluta röka var det bästa jag kunde göra, det går så bra på träningen nu och det gör mig så glad! Känner att självförtroendet växer, det är ju så här jag har känt att jag är, det är detta jag väntat på. En person som tar hand om sig själv, som lever sin fulla potential. Håller tummarna för att det håller i sig, att jag inte får någon konstig knäpp!

Blev så glad när jag läste ditt inlägg. Ser dig nästan stå i regnet nu och bara njuta! Oroa oss för knäppen gör vi alla och jag tror att det är bra att ha en plan i beredskap. När jag var ute och åt och mannen beställde starköl och jag cola så blev jag så sugen, glaset stod ju precis där. Då gick jag ut, tog lite luft och kom in igen utan att se ölen. Kanske ett konstigt tips, men det funkade för mig. Ha de gott!

MissH

Det låter ju som ett jättebra tips, att få lite distans så att man hinner samla tankarna. Tror det är så man måste göra, hitta in till beslutet igen om alkodjävulen försöker förvirra en :-)

MissH

Skulle egentligen på fest i helgen men jag sket faktiskt rakt av i den. Var inte så mycket folk jag känner som var bjudna, och jag kände inte för det alls. Och då slipper jag. Hade det varit middag hade jag gått, hade inte kunnat med att tacka nej så sent om någon förberett mat. Och det hade varit trevligare. Men nu var det bara "sammankomst med alkohol i centrum" om man ska vara totalärlig. Valde att åka till svärföräldrarna istället, tycker så mycket om dom. Nu är det balans i livet, relationer istället för allkohol, helt rätt.

Svärföräldrarna som blivit vana vid att jag inte dricker. "Inga återfall" frågade svärfar och gud vad det kändes konstigt, hårt liksom! Men jag svarade ett rakt nej. Det här med att definiera sig som en alkoholist, det är svårt. Dels låter det så hårt, dels är jag rädd att jag ska börja rota i det och känna att mina problem är för små för att få vara en alkoholist. Låter det konstigt? Ja det tycker jag också, men det är så det känns. Måste få vara ärlig. Det räcker nu att jag vet att jag mår bra. Vi pratade om det öppet, svärföräldrarna tycker vi hittar på så mycket roligt. "Ja vi är ju aldrig bakfulla längre" sa jag. "Och jag dricker ju knappt heller" sa pojkvännen, "så vi vaknar alltid tidigt på helgerna". Det är ju så det är, varför hymla med det?

Har varit sugen på både öl och cigg de senaste dagarna, inte så att jag på allvar funderat på att sabba mina beslut, men bara som ett litet sug. Kommer när jag känner mig uttråkad. Pojkvännen slutade också röka för några månader sedan så det har vi gemensamt, och han har känt samma sug. "Fast om en cigg betyder att jag måste röka 20 om dagen sen så vill jag inte" sa jag. Det är inte värt det. Samma med alkoholen. Tänker fortfarande ibland att jag skulle kunna ta två glas. Men kommer fram till att det är meningslöst, ens om det skulle funka. För jag vill ju inte ha två glas, jag vill ha två flaskor. Låter klyschigt när man sagt det hundra gånger, men det är sant. För några år sen drack jag aldrig vin till maten, skulle aldrig gå ut och ta en öl, det kändes som slöseri med kroppen på nåt sätt. Hälla i sig gift, en massa kalorier. Jag drack bara när jag "festade". Så det enda jag "förbjudit" mig nu är ju mina karatefyllor. Så varför är det "ett par glas" min alkodjävul tjatar om? Kanske för att jag egentligen inte är så orolig för dom, eftersom jag inte vill ha dom. Karatefyllorna är jag ju rädd för. Jag vet knappt själv vad jag menar nu, men...ja det klarnar kanske.

Fem månader utan alkohol. Är över femton år sen jag hade en så lång vit period. Funderar över vilka skillnader jag upplevt. Drömmer mer, tror jag bearbetar känslor på ett annat sätt nu. Tar mig själv på allvar. Självkänslan har vuxit, jag tar mer plats. Mer energi, jag sover bättre, hittar på så mycket mer nu. Märker att jag drömmer mycket om svåra händelser och vaknar med en slags förlåtande inställning till mig själv, sopar inte undan utan erkänner att det var för jäkligt. Att jag blev felaktigt behandlad. Men utan att känna mig som en martyr, bara så att jag kan släppa det. Känna att jag kan kräva mer av andra. Att mina känslor ska tas på allvar. Jag har också fått känna på riktiga lyckorus, dom kom tätast i början, men slår till då och då. En tacksamhet över att bara få finnas till, känns ända ner i tårna. Kan bli lycklig av ett vackert träd, låter lite töntigt kanske, men jag är så tacksam över att kunna hitta glädje i det lilla. Det är något jag strävat efter hela livet, att det där hålet i själen ska fyllas igen, att jag bara ska kunna känna mig trygg och lugn utan att det alltid måste "hända något". Orkar inte springa mer.

Finns nog hundra grejjer till att fylla på listan med, som jag inte kommer på nu.

lyckorusen envisas med att dyka när som helst och det är svårt att värja sig mot dom :-)) Jag hade en underbar dag och kväll igår och måbragrejerna envisas med att hänga med och göra mig lite småtossig även idag ! Men jag har ju haft värre söndagar i mitt liv :-))

Söndagskram till dig MissH !!

Villervalle

att sätta ord på dina känslor och tankar är både avundsvärd och fantastisk. Jag läser ofta och gärna dina inlägg, just därför.

VV

ja du beskriver så väldigt fint hur det är, både med och nu utan alkohol. Tänk att vi är så lika, vi problemdrickare! (låter bättre i mina öron än alkoholist:). Jag var på ett bröllop i helgen, hade inga problem alls att avstå från vinet. Inget sug ens. För du säger det så bra: "jag vill ju inte ha två glas, jag vill ha två flaskor". Om jag ska dricka. Men lyckligtvis har jag ingen lust alls. Jag mår så bra utan, nu snart fyra månader för mej. Jag hade en jätterolig kväll, upplevde allt med öppna sinnen och ingen brydde sej om vad jag drack eller inte drack. När vi skulle skåla med brudparet tog jag också ett glas champagne och låtsades, sen bytte jag bort det med en vän som är införstådd med att jag inte dricker alls.
Det finns hundratals grejer att lägga på positiva listan, såväl som hundra minst på listan med elände som missbruket förde med sej. Jag är ödmjuk och tacksam för att jag är där jag är idag. Önskar alla som kämpar lycka till. Det går.

och la dig nykter i gårkväll så vaknade du nykter till din 5-månaders födelsedag idag :-)

Grattis MissH :-))

höst trollet

Jag känner igen, det där med att det inte är det "lilla" man är rädd för, utan de gånger man märkt att man INTE KAN sluta dricka!
Visserligen inte haft minnesluckor eller varit så illa därann, att jag somnat någon annan stans än i min egen säng (men den har gungat bra mycket några gånger..)
Det är för att jag inte VILL, nå stadiet, när man somnar vid någon tillställning, eller inte minns hur man kom hem eller i säng (eller vad man sagt och gjort)som jag bestämt mig för att inte dricka alkohol just nu!
För mig känns det lättare att tänka, jag kan dricka ett glas om jag vill, men jag VILL INTE!
Jag tror att jag skulle resonera/agera somen trotsig barnunge, om jag gav mig själv ett totalförbud, för resten av livet..
Nu, känns det lugnare, jag behöver inte trotsa, utan kan använda tiden och energin till andra roligare saker..
kram / trollis

MissH

Hej och tack för fina kommentarer! Har så mycket att göra just nu (bara roliga grejer) så jag har faktiskt inte haft tid att skriva, men jag läser i trådarna varje dag. Uppriktigt intresserad av hur det går för alla som slåss mot vårt spöke, och lite rädd att glömma vem jag är.

Livet rullar på, jag sover dåligt men det är okej, verkar vara ett allmänt problem? Kanske blir så när vi går in i en ny årstid, jag vet inte så noga eftersom det är första gången på hundra år som jag KÄNNER EFTER. Det är första gången som jag är uppriktigt intresserad av hur jag fungerar och mår, inte bara av att kämpa emot och pressa in mig i en mall som inte passar. Nu vet jag att jag blir deppig när jag PMS:ar, och då är det ju inget farligt längre. Jag vet att det går över. Jag vet att jag blir en bitch när jag och pojkvännen ses, trots att jag inte vill, eftersom jag är ledsen över att vi inte kan ses så ofta som jag vill. Och det är okej, jag kan försöka mildra det och säga förlåt, förklara varför jag blir dum-i-huvet-tjafsig när jag egentligen bara vill kramas. Det är så skönt att kartlägga mig själv, sticka hål på alla rädslor. För jag är rädd för att blir deprimerad på riktigt igen, men på det här sättet kan jag se att det är inte farligt att vara lite nere, det är så livet är.

Jag förlåter mig inte för allt och jag accepterar verkligen inte mig själv fullt ut, men jag har kommit en bra bit på väg! Idag blev jag förvånad över hur jag stod upp för mig själv när jag blev kritiserad på ett möte, något som troligtvis gjort mig darrig i knäna tidigare. Det bara kom av sig själv. Jag kan faktiskt säga att jag älskar mitt liv, det är så härligt att kunna säga så. Såklart finns saker jag skulle vilja förändra, men det är inte så bråttom, och det är inte så farligt. Jag vet att det rör på sig. Tänk den dagen jag ärligt kan säga att jag älskar mig själv! Det kommer, det är jag säker på.

Att sluta dricka handlar om en jädra massa saker, en del gemenesamt och annat individuellt. För mig handlar det om respekt, att jag äntligen tar mig själv på allvar. Att jag är värd att inte dricka. Att jag inte ska behöva bedöva eller förstärka något, utan att jag duger precis som jag är. Och att jag inte ignorerar den där rösten längre, den som sa att något var fel. Det är såklart inte så enkelt, men så känns det. Jag kan bli så ledsen, för min egen skull och för andras, när jag tänker på att den känslan försvann någon gång, hur gick det egentligen till?

Nej nu har jag jobbat alldeles för länge, dags att bege sig hemåt och dega ner sig i soffan. Har märkt att jag verkligen överdoserar kolhydrater för tillfället, gärna socker. Har sett många beskriva liknande i trådar och även läst en del om sockerberoende (Tack Adde) och antar att det blir en kamp att ta framöver. Men inte nu. Idag är det läge att pyssla om och vara snäll, man får välja sina strider. Pizza känns som bra torsdagsmat va?

Kram på er!