@Tröttiz Väldigt intressanta tankar. Jag befinner mig också i en situation på mitt jobb där jag inte har kontroll och man skulle nog kunna säga att jag till viss del är maktlös. Jag ser i alla fall inte hur jag kan lösa situationen och min instinkt är genast att fly, säja upp mig, och jag har påtagliga stressymtom. Inget konstigt med det kanske, men jag har upplevt liknande situationer flera gånger och det är egentligen inget ovanligt i min bransch. Min motreaktion brukar vara lösningsinriktad, ett visst mått av stress, men lösningsfokuserad som sagt. När jag läser det du skriver kan jag inte annat än att fundera över om maktlöshet smittar? Min reaktion är inte i paritet med problemet, jag mår riktigt dåligt, kroppen i beredskapsläge hela tiden.

Igenkänning på den.
Har inga svar men upplever som du att hela larmsystemet går igång och känsla av maktlöshet infinner sig. Obehagligt.
När jag pratade om vissa situationer med min psykolog så sa hon att "det är inte ditt ansvar" "det är inte du som gjort fel" i situationer som jag reagerade så på.
Jag kände mig lugn efteråt och visste att hon hade rätt.
Kanske tar vi på oss ansvar som är orimlig och är vana vid det i relationen med missbrukaren?
Hade glömt bort det hela men blir påmind igen, tack för att du lyfter det 🙏
Det som händer på jobbet, är det något du har ansvar i? Kan du bena upp det mer kanske utforska reaktionen?
Kram

Kevlarsjäl62 och snödroppen, tack för era svar. 💜

Som kevlarsjäl62 är min instinkt också att fly, bort från det jobbiga. Och "beredskapsläge", ett ord du nämner, så känns det. Verkligen.
En känsla också många av oss tyvärr känner igen alltför väl, tror jag.

Och snödroppen, inget på jobbet jag kan styra eller har ansvar i. Kanske det är samma känslor som det förflutna - något man inte kan styra.

Dagens tanke är att jag kanske inte helt är "frisk" från det förflutna, utan att det ännu påverkar? 🤔

Ens förflutna påverkar ju en vad det än är, men vilka reaktioner är normala att man gör och tänker på emellanåt när har man inte bearbetat ordentligt. Hur vet man när man är "färdig" med sånt som varit jobbigt?

Suck. Hatar att tänka så mycket. 😔 Känns ibland som att jag tappar förståndet.

Kram på er båda och alla andra.
Kämpa på! 💜💪

@Tröttiz

Jag hoppar in här igen 😊.
Ja, vi påverkas av allt vi varit med om, det är förståeligt.
Jag vet inte när man är färdig för det är så svårt att veta alltid om jag skulle reagerat på.samma sätt fast utan de erfarenheterna.
Du har gett mig många goda råd här och ett av de som hjälpt är att vara förstående mot sig själv, ta hand om sig själv och vara snäll mot sig själv.
Det är verkligen en nyckel tror jag. Vi kanske aldrig blir färdiga men kan förhålla oss annorlunda till allt som hänt och mig själv.
Stora kramen och tack för att du delar med så av dina tankar och framgångar och sorger. Jag lär mig så mycket av dig.
Kram

@Snödroppen
Hej, hoppa på du. 🤗
Tack, så fina ord. Sant, att aldrig veta när man är klar ... Och tack detsamma för dina inlägg här på forumet. 🌹
Detta forum är så bra, vi hjälper alla varandra.
Kram.

En lugn första advent. 😊
Har inte alltid varit så. Tänker tillbaka på olika högtider. Blir ingen speciell mat idag, sätter upp en elljusslinga. Sedan får det räcka för denna dag. En promenad i mängder av snö på agendan med en vän, benen får arbeta. Det behövs. 😄
Inte heller har jag städat, men det får vara nu ...

Jag märker att jag reflekterar mera över saker, t ex tidigare satte jag fram julpynt för "att man skulle " liksom. Nu tänker jag snarare, vill jag? Nej? Känner efter mera. Då gör jag det inte. 🙂

Slutat göra saker för att det så att säga hör till. Möjligen en konsekvens av det förflutna då man var kraftigt medberoende.

Där har det också blivit avsevärt bättre, avseende medberoendet alltså. Mitt ex och jag träffas någon gång och pratas vid som vänner.

Jag har lärt mig att fokusera på vad jag behöver och agerar enligt det, men även oss. Har slutat påpeka hans drickande, det vet han ju vad jag anser sen flertal år tillbaka. Därtill ett mera konsekvenstänk i situationer vi hamnar i då han dricker, gynnar detta någon av oss? Är/ upplevs svaret nej så låter jag bli. Önskar att jag i större utsträckning agerat så då vi var ett par. Men, detta hör väl till medberoendet.

Trodde aldrig att jag skulle få till ett sådant här inre lugn, "sinnesrobönen" har varit till stor hjälp där, mitt mantra en period. Det där med maktlösheten ... Vägen till inre lugn har ju varit knackig förvisso. En process.

✨️Glad och lugn första advent önskar er. ✨️💜
Sköt om er.

@Tröttiz
Så himla hjärtevärmande och vad glad jag blir inombords av att du känner sinnesro.
Du är så bra på att stanna upp och reflektera, blir lite klokare av att läsa dina inlägg.
Glad första advent 🌲❄️☃️ och att du gör det känner att DU vill.
Kram

Hej.
Fyllesamtal; ilska mot mig och andra, självömkan om vartannat och hög röst. Så har man blivit uppringd av en person i detta stadium ... 🙄

Min kropp hann trigga igång en stress, kickade igång liknande reaktioner som tidigare före jag samlade mig och sade lugnt att jag hör vad han säger, att han inte mår bra, men att jag gärna pratar mera en annan dag och så lade jag på.
Konsekvens : ljudlös signal. Been there done that, men känns liksom inte så jobbigt mera att dra gränser. 🙏
Sådana här samtal gynnar ju ingen av oss.

Sköt om er.
💜

Det är så häftigt att få följa din resa @Tröttiz, du har kommit långt. Det där du beskriver är stort, att inte följa känslomässiga reaktioner in i gamla hjulspår utan ta ett steg tillbaka och agera enligt plan. Fortsätt sköta om dig!

Hej alla.
Det har verkligen gått framåt. Men, jag är inte den person jag en gång var. Måste ha stenkoll på allting.
Tidigare var jag spontan, men nu måste jag ha mycket mera inplanerat. Att veta vad som händer. Känner inte igen mig själv.
Denna tanke att inte vara lika spontan, gäller både arbete och privat. Dyker det upp något oväntat, t ex något att ta tag i på jobbet / ändrade rutiner, klarar jag det sämre än för några år sedan ... Blir ställd, går lätt i baklås och får hjärtklappning. Jag har ju gillat spontanitet.

Klart att man ändras också med åren, men detta tycker jag att är jobbigt just nu. En del säger att ja, det är jul också, men jag har lämnat bort tidigare stressmoment jag hade tidigare kring jul. Snart börjar det leva i dammråttorna.
Förändringen kring spontanitet började långt före jul.

Sköt om er.
Kram från "lilla" jag.

Hej, och God Fortsättning på året! 🌟🌹

Podd "2 fyllon och 1 sanning" ...
Igår fick jag för mig att lyssna på podd, ett tag sedan, och sökte på "medberoende". Riktigt bra. Lyssnade på 2 program ...
🙏 🙂

De jag hittade tog upp bägge sidor. I ett program var den enas partner med i studion. Jag åkte tillbaka lite i tiden, och var jobbigt i ett skede men givande program.

God morgon. 🌸☕️
Jag tittade under morgonkaffet på "Lars Lerin på Lofoten " på SVT play. Påverkades jättemycket och morgonrocksskärpet blev blött. 😢 Jag tog det närmaste jag hade ...

Svårt att förklara. Men tidigare kände jag en stor frustration men känner nu en ökad förståelse för människor i beroende och någon slags ödmjukhet.

Inser också att saker jag sagt och gjort inte gynnat någon av oss då min förståelse ökat men att den inte kan fås på djupet.

Trots allt som hänt uppskattar jag en vänskap med exet, men vägen dit har inte varit spikrak.

Ha en bra dag.
🌸🌸
Kram.