Slutar för sista gången?

Idag har jag varit vit i 24 dagar. Igen.
Det är ju inte så illa. Men varje gång har jag börjat om och tagit ett glas, som blivit två, som blivit flera.
Jag tror det är sista gången jag slutat nu. Men varför är det så svårt?
Min kropp tar stryk och denna gången har den sagt ifrån rejält. Kanske kan jag låta den få vara ifred nu?
Varför känns det som om allt det roliga tar slut utan alkohol?
Varför tycker jag att god mat och roliga stunder bara kan njutas ordentligt tillsammans med alkohol?
Varför är "att unna sig" nästan alltid förknippat med dricka?

Jag vet inte om detta ska vara en dagbok (igen) eller om jag kommer att glömma att skriva.
Jag förväntar mig inga kommentarer eller svar på mina frågor, men det är skönt att ha en plats att återvända till när jag känner att jag behöver.
Kanske ska jag gå på ett AA-möte.
Kanske klarar jag mig ändå.
Nästa milstolpe i min app är 30 dagar. Det är bara några dagar kvar, mindre än en vecka. 30 dagar. Det borde jag klara.
Idag ska jag iaf inte dricka.

Profile picture for user Surkärring

Idag hittade jag några personliga ägodelar som en hade tappat på fyllan.
Personen var väldigt tacksam när jag lämnade tillbaka dem. Jag märkte att det fanns viss skam och ville egentligen ge en kram och fråga om hen behövde hjälp.
Men jag ville inte göra någon stor sak av det hela.
Vet inte om det var rätt eller fel.
Ser jag hen igen kan jag fråga hur det är.

Profile picture for user Rosette

Hej Surkärring,

Det är nog flera som kan känna igen sig i det du skriver här inne, alla frågetecken en har till sig själv om varför en fortsätter göra på vissa sätt fast en bestämt sig gång på gång att upphöra med ett beteende. Att du skriver här är ett sätt att stanna upp och reflektera högt, för dig själv och med andra, modigt och klokt. Bra idé som du skriver att skriva här som en plats att återvända till när du känner att du behöver. Du har också funderingar på att testa att gå på ett AA möte. Bra med många idéer kring vad du kan göra.

Du har satt en milstolpe 30 dagar, kanske kan du hitta sätt att belöna dig på vid dina milstolpar? Bara en tanke, du känner dig själv bäst och vet vad du behöver såklart. Du är verkligen igång och inspirerar sannolikt även andra här inne också. Fint att du lämnade tillbaka sakerna till personen och ibland behövs inte ord för att någon ska känna att vi sett dem.

Varma hälsningar,

Rosette
Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Igår var jag på konsert.
Nykter.
Jag minns alla låtarna, vilka jag mötte och allt annat som hände.
Jag kom hem i lagom tid.
Jag vaknade i morse utan ångest, utan illamående, bara glad och förvånansvärt pigg.
Den alkoholfria ölen smakade plast när den hade blivit lite ljummen. Men det var skönt att inte avvika från de andra, att stå med en ölfkaska i handen.. lite fånigt men det kändes ok.
Jag undrar varför jag emellanåt får för mig att det är ok att dricka. Det leder sällan till något bra. Varför lockar det ändå så?
Jag har blivit sjuk, skadad av mitt drickande. Ändå får jag emellanåt idéer om att hoppa över medicinen för att kunna ta ett glas vin. Hur korkad får man vara?
VAD är det med ett glas vin, som är så himla speciellt, att jag är beredd att kullkasta allt som är bra i mitt liv, för en kort känsla av att något är gott att dricka?
VAD är det som gör att just vin är drycken till mat när en ska unna sig något riktigt gott, äta fint på restaurang, eller fira något speciellt?
Varför funkar inte annan dryck?
Är vi så hjärntvättade?

Igår när jag var nykter hann min man dricka 2 liter starköl. Han tyckte inte att han var påverkad alls. Jag har inte svårt att vara nykter medans han dricker, men det är väldigt annorlunda. Han skulle nog också måbra av att dricka mindre, men jag orkar inte dra det lasset. Han får tänka själv.
Det kanske slår en kil mellan oss men jag hoppas att sprickan blir så liten att den går att laga.

Jag såg programmet "Behandlingen" och tycker om det. En sak slog mig.. det talades om Håkan, och hans bruk av alkohol. Att han "nog egentligen inte har svårt att låta bli alkohol, så länge livet i övrigt är intressant. Det är när livet är tråkigt som han dricker" - eller något i den stilen. Åh vad jag kan relatera till det!! Så många gånger jag egentligen inte varit sugen på att dricka, men ändå klänt ett glas vin eller två bara för att jag har så jävla tråkigt. Så hemskt, egentligen
Men jag tycker kvällarna är skittrista.
Barnen sitter framför sin dator, eller är inte hemma alls. Min man sitter framför datorn eller kollar på sin padda, med hörlurar och varje gång jag vill säga nåt avbryter jag ju hans film.. och på tv är det inget kul men ändå sitter jag och dumglor. Jag har för fan inget vettigt att göra på kvällarna. Så sjukt tråkigt.

Profile picture for user Kennie

Kan ni se en film tillsammans? Eller åka iväg hela familjen och göra något? Behöver ju inte vara mer avancerat än att ta en pizza tillsammans.. Eller har du något intresse eller hobby du vill ta upp? Beroendedelen av hjärnan vill gärna att vi ska ha det olidligt tråkigt nyktra så att vi ändrar oss och börjar dricka igen... Men det går att hitta andra vägar framåt!

@Kennie tack för dina idéer. Jag har flera gånger frågat om brädspel, kortspel, rita tillsammans, baka tillsammans (ffa med barnen) men får allt som oftast ett "nej tack".
Min man och jag har väldigt olika filmsmak, ibland har vi kollat på någon serie men ofta är det något spel som han ör inne i och då är han inte heller intresserad. Det är som någon slags dödtid efter kvällsmaten... Jag har lite frivilliguppdrag som jag ibland är iväg på möten för, men inte ofta. Problemet är att jag är väldigt trött om kvällarna, så att ta mig hemifrån är svårt..
Ibland sätter jag mig och läser men ofta somnar jag efter en stund. Det var så skönt att ta 2, eller 3 glas vin och bara slappna av och titta på de där dumma programmen. Ibland dricker jag te numera men blir fruktansvärt kissnödig 🙃
Men det skadar ju inte att fråga familjen igen. Någon gång kanske de ändrar sig.. 😊

Idag har ännu en vit fredag passerat.
Jag har haft 3 filmkvällar i det gångna veckan då jag faktiskt fått med mig både man och barn! Visserligen mutade jag med chips och en liten läsk mitt i veckan, och tyvärr råkade jag somna mitt i filmen 2 av kvällarna, men jag är ändå så himla glad!
Är trött då jag går på medicin mot kronisk huvudvärk (inte beroendeframkallandende!) och familjen är väldigt förstående.
Jag är tacksam att jag somnar utan en halv flaska vin i kroppen, och jag vaknar av att jag sovit färdigt, inte pga att jag svettas eller mår dåligt för att det är "dagen efter".

Profile picture for user Andrahalvlek

@Surkärring Heja dig! Framgång med både nyktra fredagkvällar utan vin och filmkvällar med familjen! Jag blev enormt kvällstrött som nykter. Jag tror att jag kände hur trött jag var helt enkelt. Jag använde vinet som startgas ofta. Jag blev också ovanligt morgonpigg, men det har redat till sig lite efterhand. Idag sov jag till kl 10.33.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Skönt att sova ut! Jag är morgonpigg sedan urminnes tider! Antingen springer jag en runda som slutar med h2lgfrukost efter duschen , eller läser jag o dricker kaffe i sängen tills resten av familjen har vaknat. Om det inte är min tur att gå ut med hunden, vill säga.
Trevlig helg!

Ikväll passerar jag 50 vita dagar.
Jag äter mer sötsaker. Vet inte om det är för att ersätta alkoholen eller om det är mina mediciner, men för mig är det ok. Hellre en kaka än en GT. Än så länge, iaf.

Profile picture for user Ase

@Surkärring Stort grattis till 50 dagar!
Ja, sötsuget har ökat för mig med men börjar lugna sig lite det senaste.
Som du skriver heller sötsaker än alkohol.

Profile picture for user majsan_nu

@Surkärring Grattis till dina 50 dagar! Jag är också ofta sugen på något sött - men har nästan aldrig något hemma... Ska nog köpa ett litet lager! Blir ännu mer sugen nu när både du o Ase skriver om godis!!! Ha en fortsatt fin kväll!
🤗 kram

@Surkärring Grattis till 50 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Jag åt en massa choklad det första året, men det kändes helt okej som substitut. Jag har lyckats sluta med det också sen några månader. Var sak har sin tid.

Kram 🐘

Hur kan det gå så fort att nå 50 nyktra dagar och sen vara så långt till de 60?
Jag hinner flera gånger tänka att sen kan jag ta ett enstaka glas någon gång ".
Det är ju helt jävla värdelöst!!
Gaaaaaggghhhhhh!!!!!! 🤯🤯🤯🤯🤯
Dessutom funkar inget som jag skulle göra ikväll på min dator, vi har sjukt barn hemma, det regnar o blåser när hunden ska motioneras, maten var halvfabrikat och väldigt mycket för salt och fanfanfan jag får för tusan stressutslag och så hetsäter jag en påse godis i ren frustration. Bläh!

Jag förstod att en dipp skulle komma men det blir inte roligare för det. Jädrans mög.

Hur kan det gå så fort att nå 50 nyktra dagar och sen vara så långt till de 60?
Jag hinner flera gånger tänka att sen kan jag ta ett enstaka glas någon gång ".
Det är ju helt jävla värdelöst!!
Gaaaaaggghhhhhh!!!!!! 🤯🤯🤯🤯🤯
Dessutom funkar inget som jag skulle göra ikväll på min dator, vi har sjukt barn hemma, det regnar o blåser när hunden ska motioneras, maten var halvfabrikat och väldigt mycket för salt och fanfanfan jag får för tusan stressutslag och så hetsäter jag en påse godis i ren frustration. Bläh!

Jag förstod att en dipp skulle komma men det blir inte roligare för det. Jädrans mög.

Profile picture for user TappadIgen

@Surkärring Det är väl just det att man hade för vana att fixa problemen med alkohol, men man sköt det ju mest framåt egentligen. Det är såklart inte så enkelt för dig just nu och stressen gör allt bara värre. Men med tiden börjar man lära sig att det går att hantera stressen utan alkohol och att man faktiskt i det långa loppet hanterar den bättre på det sättet. Man skjuter den inte framför sig utan tar den när den kommer på ett mer avslappnat sätt än innan.

Men det är klart att man har sina dåliga dagar och dippar även som nykter. Det får man vara beredd på att det är så det är.

@TappadIgen det är iaf väldigt skönt att vakna idag och inte lukta apa i munnen, inte ha dålig mage eller huvudvärk men känna mig helt ok inför den nya dagen. Darorstrulet är kvar men irritationen har lagt sig.
Jag tröstade mig med 2 kvällsmackor igår och det gjorde gott.
Det jag saknar är de där 2 minuterna v ro i kroppen, när precis exakt den mängd vin jag behöver för att sänka axlarna och ta 2 djupa andetag slunkit ner i magen. Det var ju sällan mer än så. Jag förstår att det inte alls är värt det, och det är ju därför jag låter bli. Men det är en sorg jag bearbetar, att inse att jag inte kan hantera alkohol i längden och därför bäst låter bli helt.
Det blir bättre men det får ta sin tid. Och det är jobbigt ibland.

Profile picture for user TappadIgen

@Surkärring skrev:"Det jag saknar är de där 2 minuterna v ro i kroppen, när precis exakt den mängd vin jag behöver för att sänka axlarna och ta 2 djupa andetag slunkit ner i magen. Det var ju sällan mer än så. "

Jag förstår. Jakten efter den känslan, om man fortsätter den blir dock allt mer desperat, är min erfarenhet, och känslan allt mer flyktig. Jag tror att det är bra att reflektera över det som du gör dock. Känna efter och känna hur det känns och sedan släppa det och gå vidare. Försöker man bara tränga bort allt kan risken vara att man ältar det än mer.

Firade fredag igår.
Tycker det är lite svårt att ersätta vinet till maten med något alkoholfritt, de flesta alternativen är så söta... Så igår blev det vanligt vatten till maten, och så en läsk till tv-serien jag ser med min man. Eller ja, läsk är det väl men det heter alkoholfri "demi-sec" cider. Min man hittade den och den är god! Söt, men inte sliskig.
Jag dricker mer te nu, också. Provarmassor av olika sorter, mest örtte och rooibos, så jag kan sova sen. Har köpt koffeinfritt kaffe till nespresso-maskinen med. Men min medicin hjälper mig lite att sova med. Den är mot kronisk migrän (säkert på något vis genererad av allt vin jag hällt i mig för att "få ner axlarna" under åren). Det är makalöst att få vara smärtfri efter att ha haft så ont under så lång tid. Jag hoppas kunna släppa medicinen någon gång men just nu är den något som hjälper mig att låta bli alkoholen. En ska inte blanda, ju.
62 vita dagar.
Men vem räknar?

Läste en kort text av Eric Alper (en kanadensisk musikkorrespondent, bloggare, radiovärd mm), och känner att den passar här.

Take a shower, wash off the day.
Drink a glass of water.
Make the room dark.
Lie down and close your eyes.
Notice the silence.
Notice your heart. Still beating.
Still fighting.
You made it, after all.
You made it, another day.
And you can make it one more.

Inga pekpinnar, va??

Har just fått veta från en vän att hen är på alkohol igen. Med måtta. För att hen har bevisat att hen klarar några vita månader.
Jag vill så gärna säga att jag vet hur det känns.
Att jag också pausat, renat kropp och själ, och sedan gått tillbaka att dricka med måtta, som det heter.
Vill berätta att det gick bra de första gångerna.
Vill berätta att det gick rätt snabbt att komna tillbaka till en flaska vin en vardagskväll, 3 4 dagar i veckan och sen en box delat med maken på helgen.
Att jag gång efter annan backat och "bara druckit ibland för att sen råka bli tonfall bara liksom av slumpen.
Hur gärna jag vill kunna dricka med måtta.
Hur jag nog fattar att jag inte kan det.
Att jag tycker sluta är lätt, bara jag inte blir uttråkad.
Att jag nog lärt mig att jag faktiskt inte tål alkohol.
Vill så gärna berätta för min vän att jag är orolig för hen, att jag tror vi är lika, att hen också nog skulle må bättre av att avstå helt.

Men jag gör det inte.
För hen har specifikt uttalat en önskan om att slippa pekpinnar. Och jag vill inte vara sån.
Så jag är tyst.
Och vet att min kompis vet att jag finns här, när hen vill.
För att tränga mig på, hjälper inte hen.
Men att visa att jag inte försvinner kan göra det, hoppas jag.
Och så hoppas jag att jag har fel. Att min vän kan hantera alkohol nu.
Jag tror inte det.
Men jag hoppas.

Jag tragglar på.
Varje dag är en seger men delmålen känns sega och småtrist.
Har varit ute ett par ggr, inte svårt att dricka alkoholfritt, men inte lika gott heller.
Påminner mig om hälsofördelar men svårt när kroppen signalerar annat. Väntar på svar från kirurg ang något med gallvägarna, oklart om det är nåt mer än ett observandum. Får hålla mig lugn och inte oroa mig innan jag vet nåt. Svårt.

@Surkärring Oj oj, vad jag känner igen mig i det du skriver. Har precis samma + små njursten, inget av det ska åtgärdas utan hållas under uppsikt...
Nu blev det ju lite sjukstuga men jag är a-fri sen drygt 110 dagar o är fast besluten att fortsätta på den inslagna a-fria vägen!
Att inte oroa sig i onödan är lätt att säga men vi får verkligen tänka så!!!
Jag gör som du tragglar på o jag önskar dig verkligen så fina a-fria dagar som möjligt!
Kram 🤗

Profile picture for user Tikka

@Surkärring @majsan_nu
Kämpa på, ni har koll på läget,, visst känns det riktigt träligt ibland,, men tanken och få vakna upp och känna att man mår bra tycker jag övervinner.
Och slippa all planering man hade för att få i sig alkoholen.

@majsan_nu skönt att inte vara ensam, men trist att vi är flera som känner som vi gör.
Jag är otroligt besviken över att fortfarande dras med evighetshuvudvärk, jag hade hoppats slippa vakna med skallebank när jag nu är duktig och inte dricker, men tja nä det blev inte så. Har fått läkemedel mot kronisk värk och migrän men 2 månader med den har inte hjälpt.
Gallstenar låter trist, samma sak där, fan de kunde du ju få slippa. Jag är rädd för tumörer.
@tikka problemet är att jag inte mår bra. Kroppen är sliten och säger ifrån, och jag är otålig på att fixa den så jag kan återgå till det jag tycker om,; springa, vandra, äta gott.. men det är tungt just nu. Var varannan dag slutar nästan innan barnen har lagt sig för jag har ont i huvudet, inga tabletter hjälper och magen är kroniskt inflammerad..
Det är skit.

Profile picture for user Geggan

Vaknade också med huvudvärk. Stel överallt. Känns skönt att man inte är ensam om det. En del av drickandet har ju varit en sorts självmedicinering. Nu skall det bli gott med lite kaffe! Snart har första veckan gått. Sista månaderna har jag börjat dricka redan till morgonkorsordet.

80 vita dagar.
Inga himlastormande eller världsomälvande insikter har infunnit sig. Å andra sidan har jag sluppit bakfylla också så det går väl på ett ut.

@Andrahalvlek tack. Det går inte fort men det går framåt.
Jag känner mig lite bitter, eller cynisk kring tankarna på att vara alkoholfri. Pendlar mellan tankarna "yay vad bra det går", "fan alltså jag saknar vinet" och "vin behövs inte för att njuta av livet".
Det är en svajig balansgång men jag tror det ska gå bra..

Profile picture for user vår2022

@Surkärring Jag har varit nykter 67 dagar och tankarna far i olika riktningar. Tänker att det finns föreställningar och förväntningar kring hur man ska må efter en tids nykterhet, som inte riktigt kanske blir som man tänkt. Jag tror att det krävs en lång tids nykterhet innan tankarna blir mer balanserade. Att det tar tid för beroendehjärnan att få återhämta sig. Hjärnan har inte glömt och vill fortfarande ha belöning genom alkohol som den är upplärd till. När känslor som man dricker på uppstår, ropar den den, inte lika högljutt som tidigare, på att få alkohol för få slappna av och dämpa känslan. Det krävs tålamod och tid men hjärnan återhämtar sig för varje dag som går.

Grattis till 80 dagar!🌟✨💕

@Surkärring Grattis till dina vita dagar! Det är verkligen så att det går upp o ner, fram o tillbaka...
Jag har ju många a-fria dagar men det är fortfarande så -.det är bara att hålla I o hålla ut!
Jag hejar på dig o mig o alla andra som kämpar på o håller I o håller ut!!!👍
Styrkekram från mig...
🤗

Tack majsan_nu och vår2022 för uppmuntrande kommentarer. Ja det är bara att hålla i. Jag ska klara detta, det måste jag. Har inget att välja på, det är bara så.
Nyår var ju intressant. Ingen alkohol för mig, och jag la mig typ halv 11 på kvällen. Min man var ensam uppe på 12-slaget och hade en egen flaska Prosecco som han fick dricka eller låta bli.
Tycker bara det är orättvist att jag ska ha så förbannat ont i huvudet när jag inte längre är bakis, men jag har antagligen lyckats skaffa mig kronisk huvudvärk/kronisk migrän (oklart vilket). Det suger fett kan jag säga. Äter amitriptylin som ska förebygga huvudvärk men hittills har jag ändå ont i huvudet 3-5 dagar i veckan och det hjälper inte med smärtstillande. Vore dumt att börja med kodein, tänker jag även om läkaren har skrivit ut det och jag har en ask hemma. Vill inte gå från ett beroende till ett annat.
Ja nog är jag allt lite bitter.
Jag är ledsen för att jag inte har ork till min familj.
Det är ju inte pga att jag är trött och bakis, det är för att jag är trött av medicinen och har ont i huvudet pga huvudvärk. Jag är värdens tråkigaste mamma och fru, och jag avskyr det! Hatar att gå och lägga mig kl 21 för att jag inte mår bra, hatar att vakna och ha ont i huvudet, hatar att inte vara den där personen som jag faktiskt är. När tappade jag bort mig själv? Huvudvärk har jag haft sedan jag var 20 och det är ett bra tag sedan. Att slappna av och tro att den skulle försvinna med hjälp av några glas vin var ju en usel ide men den har jag ju kört bra med.. så himla idiotiskt. Men det är alltid lätt att vara efterklok.
Kanske hjälper medicinen så småningom, det har bara gått 2 1/2 månader.
Kanske hittar jag tillbaka till den jag vill vara.
Förhoppningsvis får jag orken tillbaka.
Förhoppningsvis är det där som syntes på ultraljud på bukspottsgången inte något farligt.
Kanske hittar jag ett sätt att må riktigt bra igen. Mer än 2 dagar i veckan.

@Surkärring Kämpigt för dig med huvudvärken o mediciner inte verkar hjälpa dig... Kanske det finns annan medicin/hjälp att få från läkare/vc? Att vara a-fri är säkert ingen nackdel i alla fall. Hoppas du kan få må lite bättre snart!
Jag fortsätter på den inslagna a-fria vägen med allt vad det innebär. Men det har jag ju skrivit om i min tråd!
🤗 Styrkekram o önskar dig bättring!

Bra kämpat! Hur mycket livet än suger blir det bara värre om vi dricker. Punkt. Jag hade nog huvudvärk i ett halvår efter alkoholstoppet. Inte överjävlig huvudvärk men i princip ett konstant malande. Tror det är någon form av abstinens. Varma bad varje kväll har hjälp mig att slappna av i kroppen 😍 Det sänker även blodtrycket och kärlen i skallen vidgas nog lite.

Kram 🐘

@Surkärring Jag hör hur kämpigt och jobbigt du har det men håller med övriga om att att alkohol inte gör det bättre, tvärtom. Jag har också huvudvärk av och till och det är jobbigt, trött är jag också. Det som ger mig styrka är att jag vet att det tar 3-6 månader för hjärnan att återhämta sig och komma i balans. Jag måste stå ut och ge hjärnan tid och en chans till att få fungera normalt igen. Du behöver vila och försök göra det utan dåligt samvete och press på att vara världens roligaste mamma och fru. Vet inte om det existerar en sådan mamma och fru, inte vad jag vet i alla fall. Det är samhällets föreställning om hur man ska vara som spökar, men ingen lyckas leva upp till dessa förväntningar och känner sig urusla.

Om du hade brutit benet skulle det säkerligen kännas ok att vila för att benet skulle läka och bli bra igen. Att studsa omkring med barnen och mannen skulle vara omöjligt, för du skulle inte kunna hoppa med benet.

Med detta sagt, ge det tid, ge dig frid, ge dig vila och var stolt över dig själv med det jobb du gör och alla dina alkoholfria dagar. Det kommer att bli bättre! Kram❤️🌸

Profile picture for user juni22

Tror att det är lätt att ge sig själv dåligt samvete hur man är som förälder, att man inte alltid är tillgänglig, pigg, rolig osv
Tror dina barn är stolta över att du är nykter och att du kämpar på trots din huvudvärk❤️
Jag tycker du är grym och hoppas att du snart får slippa din huvudvärk. Min väninna som lider av migrän får botox sprutor och det hjälper henne henne väldigt mycket

Profile picture for user Sisyfos

Grattis till 90-dagar. Så trist att du har huvudvärken kvar. Jag har ju min muskelvärk som man inte hittar någon orsak till. Jag ska prova nåt som heter FoodMap. Egentligen ett sätt att behandla/undersöka magproblem, men jag ska se om det har effekt på smärtan i min kropp. Jag har periodvisa problem med magen, så det kanske hänger ihop. När jag var yngre hade jag ibland migrän som definitivt var orsakade av magen (syran i magsäcken).
Kanske skulle vara nåt för sig också att testa. Man inleder med att utesluta allt som är känt för att irritera magen och kopplar sen in olika födoämnen efterhand. På nåt sätt har jag svårt att tänka mig att det är ”normalt” att ha ont. Eller svårt att acceptera snarare. Det borde finnas en orsak och därmed också en lösning. Hittar man ingen orsak borde det kunna försvinna. Men det kanske är naivt att tänka så.
Fick ett tips av Majaela i min tråd angående smärtan, ska testa det också. Det måste gå att få bukt med det tänker jag. Huvudvärk som du har är ännu värre. Lider med dig! Hoppas, hoppas att du hittar nån lindring eller bot för den delen. Och alkoholfrihet har nog bara gynnsamma effekter ändå.

@Sisyfos tack för svar. Jag har kronisk inflammation i magen så det är ju ett problem.. äter snällt och tar syrahämmande. Huvudvärken har jag haft i 25 år, till och från, nu går jag på förebyggande medicinering för den och försöker leva snällt. Det går sådär.
Vi får se hur det blir framöver, ska på vidare undersökning för nåt de hittade på ultraljud när de kollade buken. Inte kul alls men skönt att bli kollad iaf.
Hoppas du får må bättre!

Den 9 februari har jag 100 nyktra dagar. Då ska jag fira med en ny tråd.
Det känns som om jag kan ändra titel då - men jag vet att det är förrädiskt. Någon gång kommer jag att tänka "äh bara ett litet glas kan ju inte skada". Men jag hoppas att jag direkt efter kan tänka "jaja men inte idag".

@Surkärring Fint mål att se fram emot! Titeln kan du ju ändra, den står bara för det du kände när du startade. Nu kan du ändra till en titel som speglar din känsla idag. Det kommer inte att förändra din inställning och kamp mot alkoholen, det tar du med dig från Surkärringen till din nya tråd😀.

Du är en bra kämpe, ser fram emot att läsa i din nya tråd i februari🌷💕

Idag har jag sådan jobbig ångest. Det känns som om det kör runt i magen, en diffus märklig obehagskänsla. Det påminner lite som bakfylleångest, men utan huvudvärk och diarré.
Jag tycker inte att jag borde känna såhär. Men samtidigt är det inte konstigt, jag har skrivit ett viktigt prov för mig och jag är nog mer orolig än jag trodde jag skulle vara, kring om jag klarat det eller ej. Om en timme ska jag lämna blodprov för vårdcentralen. Det är samma sak, jag tror inte jag behöver vara orolig, men jag har svårt att låta bli. Blodprover ska ju hjälpa att utesluta vissa saker, men ändå är jag så rädd att jag ska få veta något negativt. Jag är nog helt enkelt rädd. Jag hoppas att rädslan släpper så småningom och kan bytas ut i lättnad. Lättnad över att ha klarat provet och lättnad över att blodproverna ska vara bra.
4 dagar kvar till 100...

@Surkärring Grattis!🎉🌟💫💪💐superbra jobbat! Hur mår du? Såg från ett tidigare inlägg att du hade sådan ångest, skrivit ett viktigt prov och lämnat blodprover. Mycket på en gång!

@vår2022 ja tack ska du ha..
Ett prov klarade jag (fick besked dagen efter) och ett är ännu inte rättat.
Blodproverna är tagna, nu väntar kontraströntgen om några veckor. Jag kan inte göra annat än att hålla mig nykter, njuta av livet och älska min familj..

Jag är fortfarande alkoholfri men rädd.
Ska in på nya blodprover eftersom det senaste visade förhöjda värden.
Är rädd för cancer, är rädd för att dö.
Rädslan om inget annat håller mig iaf nykter.
Har ångest och är rädd att jag slutar för sent.
Det är aldrig för sent säger många, men jag är så väldigt rädd.
Vet att oro i förväg är totalt onödigt men rädsla är inte logisk, den sitter där som en deg i magen, även om hjärnan försöker vara rationell.
Svårt att fokusera på något annat just nu, än det som rör sig i mitt huvud.
Vad finns i min kropp?
Vad har jag gjort?

@Surkärring Här kommer en jättekram❤️. Jag förstår din rädsla som du har i din situation. Den oro som detta ger när du inte har vetskap om hur det står till med dig. Som du säger är oro i förväg onödigt men likväl är den där. Anders Hansen säger i sin bok Depphjärnan att när man oroar sig i förväg är det ångest man har. Det utlöses av kamp och flykt känslor i hjärnan, och hormoner utlöses. Han säger vidare att försöka tänka bort ångest är lönlöst. Det kan vara bra att försöka andas lugnt med en lång utandning för att sända signaler till hjärnan att det inte är någon fara och om det inte hjälper kan man sätta ord på och beskriva det man känner. Det påverkar också hjärnan. Ju bättre man blir på att beskriva sina känslor, desto bättre blir man på att observera dem från utsidan, snarare än att dras med av dem. Han säger att hjärnan inte bryr sig om hur du mår, den är endast skapt för överlevnad och påverkas av alla hormoner som dina känslor och kroppen sänder till hjärnan. Den är inte rationell utan vill bara överleva.

I mindfulness säger man att tankar är endast tankar, det är inte sanningen. Tankar spelar hjärnan spratt och det skapar oro och ångest, precis som alkoholen gör mot hjärnan. Så det bästa du kan göra nu är att försöka andas lugnt med lång utandning och sätta ord på dina känslor och beskriva det du känner. Att göra på detta sätt har hjälpt mig oerhört mycket när jag har ångest och oro och det lättar mycket på trycket.

Kram💕🌷

@Surkärring Hej!
Vi har en del gemensamt tyvärr ☹ Jag har också värden som jag kollar upp, det är omöjligt att inte oroa sig... Mina värden ska inte följas upp förrän i slutet av februari. Men jag tänker att vore det akut så skulle det väl gå snabbare...
Vi får kämpa på o försöka peppa varandra! Jag lider med dig o skickar en styrkekram från mig...
🤗

Just nu, just precis nu, denna stund, denna korta eller långa stund, mår jag bra.
Jag tillfrisknar från covid, jag har inte okt någonstans alls just nu, inte i magen, inte i huvudet, inte i knän eller rygg.
Jag skriver det här för att påminna mig själv att livet är lite lättare ibland.
Just precis nu skiner solen.
Jag känner mig energisk och glad, det bubblar inombords.
Så tacksam jag är, för just denna stunden.

@Surkärring Så härligt att du känner dig så bubblande glad! 🥰
En känsla att minnas när det kanske inte känns lika uppåt...
Skönt för dig att coviden verkar ge med sig också 👍
Så njut av dagen!
Kram 🤗

Profile picture for user Geggan

@Surkärring hej! Bra påminnelse- livet är lite lättare ibland. Så mycket man oroar sig- med eller utan orsak. Så bra att göra det man kan för att möta och få klarhet. Sen får lite dagar gå ibland. Önskar tillfrisknande!

Profile picture for user Argbiggan

@Surkärring Grattis till 120 dagar! Det är ju grymt bra jobbat!
Att öka sockerintag är vanligt har jag fått till mig. Och det är ju nyttigare än alkohol. Ät dina sötsaker tills du känner att du är redo att ta tag i det.
En vinst i taget 🌸

@Surkärring Grattis till 120 dagar! Superbra ju🎉🌟💐. Du är verkligen duktig. Ja, suget efter sött känns igen och det får vara så tills man känner sig mogen att ta itu med det. Viktigaste är att inte dricka alkohol. Var sak har sin tid.

Ha en fin tisdag❄️💕🌷