Idag har jag varit vit i 24 dagar. Igen.
Det är ju inte så illa. Men varje gång har jag börjat om och tagit ett glas, som blivit två, som blivit flera.
Jag tror det är sista gången jag slutat nu. Men varför är det så svårt?
Min kropp tar stryk och denna gången har den sagt ifrån rejält. Kanske kan jag låta den få vara ifred nu?
Varför känns det som om allt det roliga tar slut utan alkohol?
Varför tycker jag att god mat och roliga stunder bara kan njutas ordentligt tillsammans med alkohol?
Varför är "att unna sig" nästan alltid förknippat med dricka?

Jag vet inte om detta ska vara en dagbok (igen) eller om jag kommer att glömma att skriva.
Jag förväntar mig inga kommentarer eller svar på mina frågor, men det är skönt att ha en plats att återvända till när jag känner att jag behöver.
Kanske ska jag gå på ett AA-möte.
Kanske klarar jag mig ändå.
Nästa milstolpe i min app är 30 dagar. Det är bara några dagar kvar, mindre än en vecka. 30 dagar. Det borde jag klara.
Idag ska jag iaf inte dricka.

Jag läser så många kommentarer om hur folk här går från att äta inget godis alls, till att älska godis och sötsaker. Jag tyckte först det var konstigt, jag upplever exakt samma sak själv. Men sen fortsätter jag fundera. Vad är det jag har slutat dricka? Vitt vin och GT, i de flesta fall. Vad innehåller de dryckerna?
SOCKER!!
Så klart har jag ett sockersug.. helt plötsligt är jag inte så förvånad längre..

@Surkärring haha igenkänning på det! Jag har nästan äcklats av godis senaste åren, men jäklar så gott det är nu 😂 Men är som du säger, sockret som spökar. Men hellre att vi äter socker än dricker 💕

Igår gick jag ut och åt med en väninna jag inte sett på länge. Hon car förvånad att jag beställde cola till maten men förstod mig nör jag förklarade och det kändes skönt.
Vår vänskap ligger inte i att dricka ihop, även om vi gjort det mycket förr. Vår vänskap ligger i samtal, att ha någon att dela glädje och bekymmer med, att skratta högt med, att gråta ut hos.
Men igår var det svårt för mig. Jag har haft en stressig vecka och jag önskade SÅ att jag kunde ta ett glas (eller två, förstås) men vi vet ju att det hade slutat illa.
Just igår, till den goda maten drömde jag om ett glas kallt vitt syrligt fruktigt vin. I 5 sekunder. Sen såg jag framför mig magprobkem och huvudvärk.
Ångrar jag idag att jag inte drack igår? Icke!
Skulle jag ångra idag om jag druckit igår. Definitivt.
173 vita dagar . Hej å hå

Nu är det en ny dag, så igår blir ett annat igår. Jag var på restaurang med min vuxna dotter. Märklig känsla att hon drack vin och jag alkoholfritt. Men det var ok .
Dottern var lite bekymrad att jag inte skulle kunna smaka det vin hon köpt hem men det är ju inget stort problem. Jag tar ju medicin som inte ska blandas med alkohol så det ör inget att fundera över.
Vaknar efter en god natts sömn och har en ny dag utan att vara bakis. Lika skönt som alltid.

@Surkärring Bra val på båda middagarna. Gamla alkoholvanda alkoholspöken som fladdrar förbi och gör försök att få smaka lite vin. Nya goda insiktsfulla nykterhetsänglar har makten och vet vad en glas vin leder till. Så härligt att de är de dominanta varelserna i din hjärna och att de vägleder dig. Grattis till 174 dagar, god natts sömn och nykter morgon🌞🌷💕

Toppen @Surkärring ! Så skall det tas! Man kan känna och erkänna saknad och sen säga: vi har haft goda och dåliga stunder men nu måste våra vägar skiljas. Adjö alkohol!

@Surkärring Viktigaste nu är att inte släppa taget och ge upp. Spelar ingen roll att du börjar om igen, huvudsaken är att du inte fortsätter dricka. Du har jobbat på så otroligt bra och du är stark💪. Du kan fixa det igen! Om du vill, berätta hur det gick till, hur du tänkte och tog ett beslut att dricka. Det kan vi lära oss av allihopa.

Kämpa på nu!💪🌷💕

Ja, nä alltså jag har inte gett upp. Jag bara tyckte att det var intressant att testa om det var så underbart med vin som jag romantiserat om sista tiden och 6 månader är jag väldigt glad för så det var ett bra tillfälle.
Det var inte så himla fantastiskt. Så nu kör jag 6 månader till. Vita alltså.

@vår2022 nä. Det var jätteskönt att inse att mina romantiska tankar verkligen var totalt falska. Det var inte ett dugg kul, jag fick inget alls som sa att det var bra på något vis. Det var så skönt att inse att det är mycket bättre att vara alkoholfri.
Jag uppmuntrar ingen till att utmana ödet, men eftersom jag känner mig väldigt trygg i att jag kan vara utan så var det skönt att få det ut huvudet, att bara prova och få det bekräftat, alkohol var inget kul längre. Och intressant att se att vilopulsen gick upp från 55 till typ 75 slag i minuten hela natten igenom. Jag blir stressad av alkohol.
Känns jätteskönt att ha gjort det.
Jag är jätteglad.
(Och inget dumt hände, jag gjorde inget tokigt, blev inte skitfull, har inga minnesluckor, var hemma o såg på tv med mannen. Allt går lika bra med te, läsk eller annat alkoholfritt.)

@Surkärring Skönt att du lätt kan vara utan, det kan verkligen vara livsfarligt och att man trillar dit igen ordentligt. Skönt också att de romantiska drömmarna krossades och det inte var bra på något vis. För varför egentligen skulle det vara något bra när vi som är här har på olika sätt kämpar med att vara utan då alkoholen ställer till det så för oss. Ja, kroppen stressas av alkohol och pulsen skjuter i höjden. Hur som helst, som du säger, det är mycket bättre att vara alkoholfri. Tack för att du berättade, ha det så gott!🌷💕

Dagarna går. Jag är fascinerad över att jag tyckte det var så trist att dricka alkohol, och hur totalt värdelöst det var för mig. Varför har jag lagt så mycket pengar på det förr, och hur kunde mina minnen vara så romantiserade kring det? Inga svar så jag går vidare.
Solen är ute och jag njuter av våren.
Alkoholfri.

@Surkärring Kanske är det så att en vacker dag rämnar fasaden i det romantiserade. Det var inte så härligt och vackert som man fantiserat och byggt upp det i sina tankar. Det vackra och romantiserade gav ångest och dåligt mående, inte speciellt vackert med det. Att du synat den falska trolleridrycken som lovar upprymdhet och värme, när den i själva verket slutligen leder till nedstämdhet, kyla och misär. Var glad för dina omvärderade tankar som tar dig bort från fejken och som håller dig kvar i ditt välmående😁.

Ha en fin dag!🌷💕🌞

Det var bara snack.
Så jävla fult.
Vad jag skäms. Något så fruktansvärt.
Igår fick jag ett ryck. Jag gick från att ha värsta huvudvärken, till att klippa mig, göra fler hål i öronen, shoppa en parfym jag inte hade råd med, rätt in på systemet o köpte 2 flaskor vin, bara för att jag tänkte.. nej förresten jag tänkte inte alls. Som att jag var sinnesförvirrad. Vansinnig.
Drack en halv flaska till maten, ett glas till efteråt, gick ut och drack 1 glas bubbel, sen 2 cider (eller 3?) och avslutade med en jägershot
Har kräkt hela natten, och några gånger på förmiddagen.
Jag är en flopp och en lögnare som inte kan hantera alkohol så VARFÖR gör jag såhär?
Jag mår fortfarande illa och har enorm ångest.
Nollad. En pajas.
Har druckit ett glas vätskeersättning och ett glas oboy. Ätit 4 salta kex.
Mår skit.
Vill bara försvinna.
Jag är så pinsam.

@Surkärring Usch, vad jobbigt du har det💕. Kan du berätta om vad du tänkte, du skriver inget alls men något tänkte du säkert då du gick till bolaget och köpte två flaskor vin. Tänker att du kan lära dig av det, av hur du tänkte, när du var hos frissan, tog nya hål och shoppade parfym. Vad hände? Kan lätta att skriva av sig ångesttankarna. Kram💕

@Surkärring vi begår misstag, ofta samma misstag flera gånger. Kan inte psykologi eller pepp speciellt bra men någonstans känner jag igen det här med rycket man får, och gör saker man inte borde. Saker man vet att man inte klarar eller skall göra av självaktning. Jag har lärt mig några av mina triggers men långt ifrån alla.
Har fått anledning att förlåta mig själv för att riktigt återfall några gånger, det bör du också göra. De flesta av oss på detta forum är nog sjuka i ett, eller flera beroenden men få utav oss är dumma eller pinsamma, även om vi ibland känner oss sådana. Var snäll mot dig själv och kämpa på, hoppas du mår bättre snart.

@vår2022 jag var på ett sprudlande humör och tänkte att jag skulle njuta mannen på vin till maten, och att en extra flaska kunde vara till senare i helgen. Vilket är idiotiskt eftersom jag ju ska ha 6 vita månader ogen. Det liksom bara slog totalt slint.
Som om jag redan var berusad och hade tappat omdömet helt.
Så himla dumt.
Hjärnsläpp.
Börja om igen.