Idag har jag varit vit i 24 dagar. Igen.
Det är ju inte så illa. Men varje gång har jag börjat om och tagit ett glas, som blivit två, som blivit flera.
Jag tror det är sista gången jag slutat nu. Men varför är det så svårt?
Min kropp tar stryk och denna gången har den sagt ifrån rejält. Kanske kan jag låta den få vara ifred nu?
Varför känns det som om allt det roliga tar slut utan alkohol?
Varför tycker jag att god mat och roliga stunder bara kan njutas ordentligt tillsammans med alkohol?
Varför är "att unna sig" nästan alltid förknippat med dricka?

Jag vet inte om detta ska vara en dagbok (igen) eller om jag kommer att glömma att skriva.
Jag förväntar mig inga kommentarer eller svar på mina frågor, men det är skönt att ha en plats att återvända till när jag känner att jag behöver.
Kanske ska jag gå på ett AA-möte.
Kanske klarar jag mig ändå.
Nästa milstolpe i min app är 30 dagar. Det är bara några dagar kvar, mindre än en vecka. 30 dagar. Det borde jag klara.
Idag ska jag iaf inte dricka.

Våren är på intåg och nu öppnar uteserveringarna så smått.
Jag tänker att jag längtar efter ett glas vin på en solig hörna i lä. Ett glas som blir 2, sen 3 och 4.. följt av tjafs med maken och dåligt samvete för barnens skull..
Sen är kontot saldo minskat, huvudet värker och magen protesterar.
Tror jag byter vinet mot en kopp kaffe, spar några kronor till sommarens äventyr och unnar mig en alkoholfri dag i stället.
Hepp!

@Surkärring
Så bra du tänker o planerar 🥰
För mig finns inget alternativ, a-fritt är det som gäller o känner mig helt nöjd med det!
"Unna mig en alkoholfri dag" - underbart uttryck 👍🤗💪
Det tar jag rakt av!
🤗 Kram o Hepp hoppas!

Helgen är förbi och jag har hållit mig nykter. Samtidigt har jag funderat på hur länge jag vill hålla mig alkoholfri. Hela livet? Verkligen? Antagligen. Det går upp pch ner. Idag tittar jag på en film där de dricker italienskt vin och lyssnar på opera och ja, jag saknar det ju. Jag måste påminna mig om alla de fåniga sakerna jag INTE saknar.
Tänk vad lätt det är att hitta ursäkter.
Men im jag märkt att jag var allergisk mot nötter hade jag ju inte testat med vara en för att se om jag överlever det.. Så varför lockar det så med alkohol..?
Jag håller mig nykter. Klart. Jag bara förvånas över att det ibland känns så svårt. Utmanande.

@Surkärring Ja, det är mycket vin i filmer och det skålas hit och dit. Alkohol är glorifierat och man kopplar drickandet till lyx, flärd, mys, avkoppling, makt, kärlek, åtrå…det är dessa bilder vi matats med och förväntar oss att vi ska känna och uppleva. Baksidan brukar inte visas i filmer🤢🤕🥵😵‍💫😡😭😱.

Jag tror att man måste ge nykterheten tid. Att det tar tid att installera sig i ett nyktert liv. Tid att lära sig nya vanor precis som det tar tid att lära sig något nytt yrke eller ett nytt språk. Tid att få in nya bilder av olika sköna stunder och upplevelser.

Ha det så gott!🌷💕

I natt drömde jag att jag blev full. Det tog ett bra tag innan jag förstod att jag bara drömt och att jag faktiskt är inne på dag 163 utan alkohol.
Jag vet bara att jag var på en dålig fest, inget blev som jag tänkt mig, jg mådde illa och funderade på om jag kunde låta bli att skriva in mitt återfall i min statistik.
Åh vad skönt att inse att det bara var en dröm..

@Surkärring Jobbigt med sådana drömmar, men som sagt det var bara en dröm och det undermedvetna som påminde om den rätta vägen, att fortsätta vara nykter för att må bra😁🌷💕

@vår2022 jag tror också det var en undermedveten påminnelse. Igår tänkte jag ju väldigt mycket på att dricka igen så det var en nyttig dröm även om den var otäck..
Så klart ska jag fortsätta vara nykter..

@Surkärring God morgon 🥰
Det sägs ju att en "ska" ha såna drömmar fast jobbigt när det sker... Själv har jag jättesvårt att komma ihåg vad jag drömmer. Men det kanske kommer så småningom?
Önskar dig en fin a-fri dag o kram från mig 🤗

166 vita dagar har passerat.
Jag har joggat två morgnar denna veckan och idag ska jag på det igen.
Jag kanske låter mallig, men jag är ganska stolt.
Vill bara berätta att om jag kan, kan du med!
Nu kör vi en ny dag, gör det bästa av den ❤

@Surkärring Underbart! Vet precis hur det känns att kunna springa! Klart du ska vara mallig😄. Jag har också kunnat springa min andra gång igår och det känns som att kunna flyga.

Grattis till det och till 166 dagar!🥳🌷💕