Jo Hej!
Det var ett tag sen nu jag skrev något, läser gör jag lite varje dag här, men har som inget att skriva om.
Har varit nykter i 10 månader nu! Hamnar alltid i en liten depp/dipp på höstarna, tycker hösten är fin med sina färger, men det är något som drar ned mig, mörkret kanske, jag vet inte. Nåja, livet rullar på nyktert för min del iaf.
Ha det gott där ute alla ni som kämpar!

@Tikka Grattis till 10 nyktra månader! 🥳🥳🥳 Den här vintern blir det kanske annorlunda? Alkoholen är ju peppande inledningsvis, men sen ramlar man ner i djupa hål. Utan alkohol är kanske ditt mående mer stabilt. Du får se helt enkelt. Min upplevelse är att nykterheten ”höjer golvet”. Jag är mer grundglad, grundnöjd. D-vitamin är ett bra kosttillskott mot nedstämdhet. Brist på D är väldigt vanligt, man får det via solen.

Kram 🐘

@Tikka Grattis till 10 månader!🥳. Kanske skulle någon form av fysisk aktivitet göra dig mindre deppig. Det höjer måbra hormonerna. Det funkar för mig och det är skönt att ta ut sig rejält eller gå en lång skön promenad. Hitta på någon aktivitet som upptar din fokus.

Sköt om dig!❤️

Grattis bästa du! Jag önskar så att jag har din styrka. Jag har "snubblat" igen. Så deppigt! Jag funderar på om antabus skulle kunna hjälpa mig? Vädret blev ovanligt varmt här och vinets lockelse blev för stark. Återigen "bara" någon dag i vinets förrädiska avigsida men ändå... vilken loser jag är! Men kämpa på du nu med hösten och mörkret, du har gjort allt så bra!!! Jag beundrar dig så mycket!

Ja, jag vill också slå ett slag för D-vitaminen under de mörka månaderna. I lagom dos såklart. Jag har sett på nära håll att det funkar mot årstidsbunden nedstämdhet. Hade själv brist sist jag kollade. Och tänd lite ljus. Gör det lite mysigt omkring dig. Det är lite tungt när mörkret faller. Men jag tror att man kan påverka sina tankar genom att pyssla om sig lite extra. Försöka få dagsljus, motion etc. Hu vad lätt det är att vara teoretiskt klok. Och nykter 10 månader är du Tikka något att glädjas åt och känna stolthet över. @Kebnet1 jag svarar dig i din tråd.

Jag läser mycket trådar här, men är dålig på att läsa min egen tråd.
Tack till alla som svara här iaf. @Andrahalvlek @vår2022 @Torn @Kebne1 @Sisyfos
Och jag tror som @Andrahalvlek och @Sisyfos , D-vitamin behövs nog nu när solen är ett minne blott i några månader.
Och tända ljus är inte så dumt! Har ju en sambo som måste ha den största ljuslykte samlingen i världen!
Och till @Kebne1 , antabus fungerar bra, men jag blev så förbaskat trött av dom, Och jävlar vad dålig man blev om man provade smaka..... Men det är ju det som är själva poängen med antabus.

Jag köpte en ljusterapilampa för nått år sedan. Den tänder jag direkt på morgonen o låter den vara tänd tills kvällsmyset börjar. Det funkar! Jag kommer nog inte våga prova antabus. Jag VET ju att jag kan klara mig utan det. Ska bara öva mig på att säga nej när folk vill bjuda på A...@Tikka

Jaha,, Lördag kväll! Sitter hemma efter en blåsig jaktdag. Sambon skjutsade jag till ett 50 års kalas. Det är även mina nära vänner, men jag kan inte utsätta mig för detta. Jag har blivit mer och mer rädd för sociala sammankomster.
Jag har aldrig tyckt om födelsedagar, allra helst min egen. Vet inte om det har något med min uppväxt att göra eller om det är ett arv från farsgubben, förmodligen båda, farsan var aldrig med på något kalas. Jag klarar inte av att vara bland folk längre som bara ska prata. Jag vill vara själv, och det ska vara tyst, då mår jag bäst. Jag fixar inte lagspel längre, jag måste själv avgöra och göra som jag vill. Farsan var likadan.
Ser fram mot en ny jaktdag imorgon!

Jag börjar också bli en eremit🙈@Tikka. Och jag njuter av det! Visst kan jag tycka det är trevligt när nån kommer över på kaffe men det liksom räcker med det. Jag är snart hemma igen. Ska bli så skönt att bara vara i min skog. Såklart också basta å kallbada. Bra kämpat min vän🙏🏼🎈

Jag tycker att det finns en skillnad i att vara rädd för sociala sammankomster och att välja ensamhet och tysthet. Är det en rädsla ska man kanske jobba lite med den. Vet inte vad din sambo tycker om att du inte vill delta? Jag kan mycket väl förstå att man väljer ensamhet och tysthet, men det ska fungera långsiktigt också i så fall. Det ska vara ett val och inte en rädsla tänker jag. Är det en rädsla kan man öva lite.
Eller egentligen är jag jättedålig på att förstå att vi är olika som personer om jag ska vara ärlig. Så jag gillar såna här inlägg som är precis tvärtemot hur jag tänker, för det får en att tänka till. tvärtemot alla förväntningar, tvärtemot det socialt accepterade.
Jag tycker att det är bra att landa i vad man själv vill och mår bra av. Och det är kanske inte rädsla du menar Tikka, utan att det faktiskt är så att du bara inte trivs i stora grupper. Tystnaden, skogen och lugnet är kanske mer för dig och det är egentligen också intressant. Var ligger skillnaden? Men jag tycker att du gör helt rätt i att acceptera och landa i vad du trivs med.

@Sisyfos
Ja, det ligger nåt i det du säger. Mina val beror nog på flera saker beroende på tillfälle.
Är det en sammankomst där det finns alkohol försöker jag undvika den (som med 50-års festen)
"Tillfället gör tjuven" vet du! Men jag mår inte dåligt av att skippa en sån fest heller.
Sen är det så att jag inte trivs i stora grupper, jag är gärna själv. Det är inte rädsla på det viset. Jag är nog en tråkig person egentligen, jag är inte ett dugg intresserad av att lyssna på någon bekant som köpt en ny bil eller hus, eller hur dom hade det på sin semester, jag är som inte ett dugg intresserad av detta vetande.
Det som gör mig lite rädd, är att om jag nu ska delta på en stor fest, med alkohol, är att jag aldrig varit på en sådan fest nykter på 35 år. (Har en sån genom jobbet nu snart) Jag har bilen och det är ett par mil bort, så jag har inga problem att låta bli spriten. Det är folket runt mig som kan bli det jobbiga, jag blir uttråkad och på dåligt humör om det ska surras och ha sig, om jag är nykter själv.
Jag kommer förmodligen sitta i ett hörn med garden uppe och stöta bort allt och alla, bara sitta och analysera och döma folk på håll!
Jag är en tjurig jäkel, så passar det inte mig, då drar jag bara därifrån!
Jag har nu efter mina 11 månader som nykter insett att jag tillhör dom högkänsliga personerna.
Alla år med missbruk har bara dolt det! Man är två olika personer.
Nä, nu kämpar vi vidare! Lycka till alla där ute!
Som min vän @Kebne1 sa här, det är trevligt om det kommer någon (ibland) och dricker kaffe, men det räcker där!

Jag är också högkänslig! Alkoholen hjälpte mig genom livet. Tänk att det snart gått 12 månader sen vi tog steget??? Ofattbart! Du gör det så jäkla bra och jag beundrar dig!@Tikka

Då var det gjort, den stora företagsfesten! Jag ljuger om jag säger att det var lätt att vara nykter en hel kväll.
Jag känner mig så fruktansvärt obekväm bland så mycket folk. Nu kände jag fler där än mina övriga kollegor på min filial. Det trodde jag skulle vara bra, men det var nästan en nackdel insåg jag snabbt.
Dom jag inte kände kom ju inte fram och pratade,, däremot dom jag känner kom ju, fulla, och surrade med mig istället.
Jag är förmodligen den som är jobbigast och drygast om jag är full,, Men nykter så är jag den förmodligen den tråkigaste personen i huset också.
Jag blir som den beige kunden i Macken.
Det känns hemskt att om någon kom och snackade jobb så kunde jag föra ett samtal.
Men kom någon och frågar hur jag mår, eller vill bjuda på en drink i baren,, eller bara snacka privatliv,, då fick jag inte fram ett ord, jag vet inte vad jag ska säga, jag vill ju inte dra igång någon diskussion om sånt. Så jag är bara tyst eller svarar kort ja och nej.

@Tikka Vad bra, nu är det gjort! Vi är olika och vi är som vi är. Vissa får energi av att umgås och för andra tar det energi att umgås. Jag är nog lite mitt emellan, men jag umgås inte med så många på min fritid. Har blivit mer så ju äldre jag blivit. Tycker om att ha helgerna fria för mig och maken, behöver det för att kunna hämta energi och vila.

Ha det gott!❤️

Nu har du det också avklarat! Ju mer vi tränar på de där stunderna bland alkohol och de salongsberusade desto lättare går det nästa gång! Själv ska jag ha hem massa folk på söndag. Italiensk brunch ska jag laga. Det kommer finnas alkoholfritt men även alkohol. Jag tränar på det då och då även om jag allra allra helst skulle vilja vara ensam med min man å hund. @Tikka