Hej,
Ja, man behöver fundera kring hur man vill leva. Jag har sett många här som kommit fram till att de har druckit för mycket trots att de inte får abstinensbesvär. För mig var det tydligt att jag trots avsaknad av abstinens hade en beroendeproblematik. Jag läste en definition av beroende som jag tycker är bra: att fortsätta dricka trots negativa konsekvenser. Det negativa kan se olika ut, det kan vara att prioritera alkohol framför sina viktiga relationer, eller att dricka så att man på lång sikt riskerar alkoholskador (gränsen för riskbruk är 9 enheter per vecka, högst 3 vid samma tillfälle, enligt Folkhälsomyndigheten). Jag tror det är viktigt att jobba med sin inställning till alkohol under de nyktra månaderna, annars riskerar man att snabbt hamna på samma plats igen. Det är ju inte så att det att man klarar att vara nykter betyder att man inte varit beroende... Innerst inne vet alla vad som är rätt för dem själva tror jag. Det gäller bara att inte bli överröstad av den där övertygande beroenderösten man också har som lovar att allt är under kontroll...

@MrWiseGuy

God morgon!

Jag har fått lite nya förutsättningar att klara att avstå alkohol.

Blir glad att höra att du har en bra inledning på din nyktra period!
Tycker du ska känna dig riktigt stolt 🙂

Blir ett långt inlägg när jag tar med bakgrundsbilden...
Min process mot bättre avhållsamhet har varit väldigt krokig och varje vecka har jag misslyckats med det hela. Det som känns jobbigast är när suget kommer starkt och viss abstinens infinner sig. Då åker jag nästan radiostyrt till bolaget och köper vin.

Är inte längre aktiv i min egen tråd, men som jag berättat där, har jag en beroendeproblematik som bottnar i ett långvarigt tablettberoende av föreskriven stark värknedicin och övergick i sedan i ett missbruk av benzo. Är nu drygt 7 månader sedan jag tvärt avslutade detta och har sedan dess druckit alldeles för mycket vin. Är både rädd och förtvivlad över att min alkoholkonsumtion eskalerat så grovt.

Går redan på en beroendemottagning iom tablettavslutet och har nyligt påbörjat ett e-program för alkohol som är rätt likt det som finns att tillgå här. Skillnaden är att det noga följs upp och att jag även har kontaktat med en psykolog. Man kan väl säga att jag har både stöd, kunskap och strategier, men det har dessvärre inte räckt hela vägen för just mig. Iaf inte än. Har heller inte velat använda antabus eller naltrexon för avhållsamhet då jag mår väldigt dåligt av de båda preparaten. De 'icke narkotikaklassade' lugnande preparaten likaså. Har även försökt söka stöd i hälsokostpreparat vid sidan av kognitivt arbete.
Ja det är väl så bakgrunden ser ut.

I lördags fann jag ett nytt sätt som möjliggör att faktiskt klara att helt avstå alkohol en period. Fick då prova en cbd-snus vilket förvånansvärt hade en direkt dämpande effekt på både sug och abstinenssymtom. Symtomen försvann faktiskt helt och hållet. Cbd ingår inte som behandlingsform, iaf inte än men ämnet är varken beroendeframkallande eller olagligt.
Dagen därpå gick jag och köpte jag 5 egna dosor utan att tveka! Har använt snuset i 4 dagar nu och har sedan dess inte alls besvärats av sug eller abstinens. Så jag känner att, varför inte? Det håller mig från alkohol.

Kommer inte att använda cbd för ett långvarigt bruk eller som ett svar på nykterhet, men under 3 veckor kommer jag nu att aktivt använda det som ett stöd vid sidan av KBT. Helt enkelt för att klara av att låta bli vinet. Tre veckors avhållsamhet med stöd av cbd kommer hinna sänka alkoholtoleransen och de starkaste känslorna av sug och obehag. Ger mig bättre förutsättningar att jobba frammåt mot en hållbar utveckling.

Så dag 4 av 21 med mitt nya stöd och jag mår bara bra 👍🙂

Återkommer med uppdateringar och hoppas att du får njuta av dagen!

@Natalia Oj, det var sannerligen en händelserik bakgrund, tack för att du mäktar med att beskriva det. Önskar å det djupaste att du skulle få ha dina inledande dagar lika "enkla" som jag haft - men med CBD-snuset kanske du upplever det åt samma håll. Dvs lite enkelt!?

För några år sedan trodde jag att CBD-snus skulle bli något som alla i landet nyttjade, men det verkar onekligen inte blivit så. Dessutom tror jag inte det är lika beroendeframkallande som mitt snus, dvs vanlig hederlig lössnus... Förvisso är ditt dyrare, men du kanske inte använder upp en dosa per dag som jag gör? Men desto roligare att det hjälper dig - så varför inte köra på det? Hur länge ska du vara alkoholfri? Du kanske ska använda CBD-snuset om du upplever att det hjälper? Det slår mig samtidigt att mitt snusande kanske hjälper mig - har jag inte ens tänkt på! Tokigt, framförallt med tanke på att jag redan hunnit fundera på att sluta även med det... ;)

@vår2022 Detsamma har hänt mig! Efter dina och @Kennies framförda tankar, har även jag funderat och vridit mycket på det - kanske aldrig mer ska dricka? Och jag kan dessutom se mig själv som någon som "druckit färdigt" i mitt liv, vilket underlättar. Men fortfarande darrar jag lite på manschetten...

@Vinägermamman Oerhört behagligt att kunna köra bil en lördag kväll. Jag upplever att jag alltid varit delaktig med barnen - trots alkohol - men det blir onekligen en mycket högre grad av närvaro utan sprit!

@Kennie Sannerligen sanna ord! Jag vet att jag druckit alldeles åt fanders för mycket - långt över rekommendationerna - så för min del är det här rätt. Och efter ditt första meddelande har jag faktiskt redan nu börjat fundera på om jag kanske ska bli alkoholfri resten av mitt liv, istället för att "belöna" mig själv efter 90 dgr. Men som sagt - idag är det endast Dag 5 och jag har lång tid att fundera.

@MrWiseGuy

Just cbd-snus ska man använda mellan 3-5 per snus per dag. Jag kör 5 och det är 15 i en dosa. Dyrt men får vara värt syftet. Är i övrigt nikotinfritt, så det är ju iaf bra. Ser faktiskt mycket positivt på det hela.
Känns nästan som en stödjande hand från ovan!

Mitt långsiktiga mål är faktiskt inte att vara helt alkoholfri genom livet. Iaf inte ett mål jag kan förankra mig i idag. Men den tanken kan ju komma att förändras 🙂 jag tar det stegvis.

Första steget och delmålet är 3 veckor utan alkokol och med aktivt dagligt stöd av cbd. Jag börjar där innan jag lägger upp ett tydligare mål för nästa steg. Kan nog bli så att jag fortsätter använda snuset som akut stöd om suget ibland kan upplevs för svårt att motstå efter de tre veckorna med, men då inte i lika hög dos som just nu.

Tillsvidare uppmanar jag både mig själv och dig att aktiveta oss med saker som får oss att må bra och att befinna oss där då mycket som möjligt! Och för mig innebär det härnärmst en långpromenad i den härliga vårsolen ☀️
Men givetvis lite frenetiskt ordspelande också 😅

@Natalia Då är det ganska lika: lössnus använder jag ungefär en dosa per dag och den kostar 52kr dosan och en av dina dosor räcker 3 dagar vilket kanske ger ungefär samma pris för dig då!

3 veckor är MYCKET bättre än inget alls och vem vet - du kanske vill förlänga tiden efter dessa veckor. Det kan du fundera på längre fram, alltså när vi närmar oss 3 veckor. Som du vet har jag bestämt mig för 90 dgr och du är mycket välkommen att följa med under hela denna period!

Njut av ordspelandet, solen och den alkoholfria tillvaron!

Hej igen,
Ja, man behöver inte stressa fram beslut. Själv upplevde jag att min inställning förändrades gradvis, i takt med att det psykiska beroendet släppte och jag skaffade nya vanor, samt läste en hel del om alkohol.

@MrWiseGuy

Tjo!

Har druckit vin ikväll.
Dock ej pga sug men för att det var ett trevligt val ihop med min lilla vän en glad, solig och fin kväll.
Mår inte dåligt över det och tänker inte avbryta resan av mina tre nyktra veckor. Känns dock skönt att bikta mig.

Hur har du det ikväll?
Ta hand om dig och familjen ❤

@Natalia Attan. Nåväl. Åtminstone skönt att du upplever vindrickandet igår som ett aktivt val från din sida och inte känner ångest. Tror det är vettigt att du INTE låter dig bli påverkad över det, utan fortsätter på samma inslagna spår - att du ska vara utan helt! Läst i många trådar om andra som också druckit när de hade en alkoholfri period, men här på forumet är det få som dömer, vilket känns bra. Tror att det är många som förstår dig till fullo. Man misslyckas INTE förrän man slutar försöka...

Angående cruisa på kvällen - nja, det är en japansk vanlig bil. Det handlade mer om att tjejerna fick spela sin musik på hög volym, trots att jag körde - har oftast anspråk på vilken typ av musik som spelas när jag kör.. ;) Så trots att jag har ett starkt motorintresse - framför allt om sådant som går fort - så rörde det sig om en högst ordinär bil!

Själv känner jag att mina alkoholfria dagar går så bra att jag nästan känner mig malplacerad här. Var oerhört aktiv i läsandet när jag inledde min A-fria period, men redan nu - efter knappt en vecka - märker jag att jag inte är inne på forumet lika mycket som första dagarna. Börjar känna mig som en person som inte dricker och kan förlika mig med det. Tycker om att se mig själv som en alkoholfri person!

Har dessutom pratat med de flesta som kommer att bo, sova, äta och umgås med oss i påsk om att jag slutat dricka, vilket föranlett att jag tagit ställning till att vi endast kommer att ha alkoholfritt hemma. Vill de dricka får de ta med sig eget! Det blir säkert en prövning som heter duga - om de tar med sig eget öl så kommer att stå kalla "riktiga" öl i kylen, intill mina alkoholfria varianter...Hmm. Men inställning i mitt sinne - om att vara alkoholfri - hjälper nog.

Köpte ett ganska stort antal varianter av alkoholfri öl första dagarna, men märker att de flesta av dessa smakar eländigt. Inte alls samma njutning. Men har hittat en variant som jag uppskattar mycket (o nu blir det reklafilm!) och det är Falcons Smakfull Bärnstenslager. Det är en mycket god öl i mitt tycke.

Nåväl. Njut av livet och solen och alkoholfria dagar!

@MrWiseGuy
Skönt att du har en plan för påsken. Och det kommer bli trevligt ändå 🙂
Är väldigt glädjande att höra att avhållsamheten känns fortsatt bra för dig!

Idag känner jag mig inte lika nöjd över gårdagens vin. Ska försöka att inte ha för mycket ångest över det dock.

Men men...
Fortsätter frammåt.

☀️

@MrWiseGuy

Vill meddela att jag inte är fullt lika positiv till dbc-snus längre. Fick flera obehaga bieffekter efter ett par dagars användande. Kan kanske vara värt att nämna. Det passar kanske inte alla helt enkelt.

@MrWiseGuy jag känner igen din tanke kring hur lätt det att sluta.. Jag tycker också det är jättelätt, jag har slutat massor av gånger!!! 🙂 Det är ju det som är lite knepigt.. när det gått ett tag (eller bara 4 dagar) är det så lätt att glömma bort vad alkohol ställt till med, det blir så lätt att tänka "detta går ju bra!" Och sen glida lite på sina planer .
Typ "om jag inte har så mycket abstinens kanske jag inte hade så stora besvär eller "jag skulle ju hålla upp 3 månader men jag kan nog hantera det nu" och så är man snart tillbaka på start igen. Jag säger inte att det måste bli så för dig, jg berättar hur jag tänkt och känt och vad jag läst här.
Jag hoppas det funkar för dig med det du beslutar dig för. En alkoholfri påsk låter bra, det blir samma för mig!

Måndag morgon och jag sitter och reflekterar över dels det faktum att jag inte druckit en droppe sedan snart två veckor, dels vad som händer med både kropp och knopp. Ingen abstinens, inga problem. Eller nja. Lite SUG har jag haft i situationer där jag normalt tagit öl, vin eller whisky. Suget har alltså kopplats till situationer där jag tidigare alltid drack. Häromdagen tittade jag på fotboll t.ex. och det har aldrig fungerat utan öl. Fotboll = öl. Nu var jag ju ytterligt medveten om detta, så jag var förberedd med alkoholfri öl och "Saltapinnar" och efter två burkar och en kartong pinnar, drack jag vanligt te istället.

Motsvarande har hänt i många andra situationer där vanans makt påverkat, alltså att både jag och kroppen är van att få i mig alkohol vid denna specifika situation och då har suget infunnit sig. Men jag lever i tron att min egen medvetenhet löst det hela. Dvs jag har godtagit "suget", kontemplerat och valt en annan väg framåt. Oftast med en eller två burkar alkoholfritt. Eller godis! Jag har aldrig varit speciellt hängiven till sötsaker eller godis, utan har alltid haft mitt snus istället. Men godis har jag konsumerat nu. Inga jättemängder, men ändå som ett komplement när sinnet velat ha alkohol. Dessutom har detta blivit ett stående "familjeskämt": "-Titta, pappa äter godis...", men det bjuder jag gärna på!

Även kroppen har reagerat på sätt som jag inte hade förväntat mig - inga omvälvningar, men ändå så att jag känt att något händer: toalettbesök, mättnadskänsla efter middag, sugen på att göra armhävningar eller liknande(!) och mer aktiv överlag. Även knoppen reagerar på mitt nyblivna alkoholfria liv: sinnesskärpa, mental status, märkbart bättre minne, beredd att diskutera saker och ämnen som kom under gårdagens middag (sånt glömde jag lätt tidigare!) allmän glädje över livet och massor annat. Bara fördelar. Känns som att det verkligen sker något MYCKET fördelaktigt när jag avstår - vilket hjälper till att avstå även imorgon!

@Natalia Det finns ju varianter av snus som inte ens innehåller nikotin, så varför inte testa "riktig" snus?!
@Surkärring Än så länge rullar jag på och kanske blir helt alkoholfri framledes. Vi får se!

@MrWiseGuy blir så glad av att läsa din senaste kommentar för jag känner igen mig så mycket i det du skriver!
Jag har de senaste 5 åren knappt ätit godis, har nästan äcklas av bara tanken. Men nu när jag varit nykter så har jag suttit på kvällen med en liten skål och verkligen njutit av godiset!
Och mättnadskänslan när man ätit mat är ju så härlig, men det bästa tycker jag är att jag faktiskt känner mig hungrig när jag vaknar på morgonen. Frukost hat bestått av vin de senaste åren, men nu äter jag frukost! Underbart 😊
Även mitt minne har blivit sååå mycket bättre! Det är så skönt att komma ihåg vad man pratade om igår istället för att höra "mamma jag sa ju det igår" och man har inte en aning.

Nu klarar vi denna dagen med! 🌺

@MrWiseGuy

Du är stark och jätteduktig 🤘
Blir glad att höra det du skriver!

Tror vi alla drabbas olika av abstinens eller sug men en viktig del är precis som du skriver, att acceptera det man känner och att ha en strategi nära tillhands när det kommer. Och för en del av oss, som mig, kan det vara svårt även om jag har 22 lättillgängliga strategier 😅
Har du dessutom familj omkring och övriga etablerade rutiner och måsten så finns även naturliga distraktioner i vardagen att kunna välja att lägga tankar på.

Du är på ett bra spår och Du ska vara stolt över dig själv 🙂
Jag blir stolt över dig och känner dig inte ens.

Önskar en dig en fin vecka!

@@CatLady Nu klarar vi den här dagen med! Ler i mjugg när jag läser din text - precis så bra är det att vara A-fri!

@Natalia Så sant! Det har varit väldigt många olika situationer där alkohol varit så självklar, men nu är jag tvingad till att finna sätt att lösa alkoholsug med annat! Njuter massor av dina ord och framförallt att du känner dig stolt över mig! Bara det kommer att göra att jag klarar även morgondagen utan alkohol!

Imorgon blir det 2 veckor - tror jag - utan alkohol nu. Att räkna alkoholfria dagar var viktigt första veckan, men nu rullar det bara på.... Ser fram emot en A-fri morgondag!

@MrWiseGuy Härligt att det rullar på så bra och att det är så självklart att du inte ens räknar dagarna😁. Att vara nykter är verkligen skönt med alla positiva fördelar och effekter det ger. Bra jobbat!🌷💕

@MrWiseGuy så skönt att det rullar på!
Ja visst är det skönt med allt positivt som kommer med att vara nykter, jag tycker det är så skönt att komma ihåg vad man har pratat om. Förut kunde jag utan att veta om det berätta samma sak 3-4 ggr på en kväll haha.
Nu kör vi denna dagen med, det fixar vi! 😍
Ha en fin dag!
Kram 💕