@ISE
Hej.
Du har inte förstört allt.
Det är bara att ta nya tag.
Prova att vara nykter en tid. Du kommer att må bättre o ha mer energi. Är svårt i början..vet. Känn sedan efter hur det känns.
Du fixar det. Ta gärna hjälp av AA eller nån digital grupp. Kram🙏

@ISE En stor kram till dig! Ingen lättnad men jag förstår exakt hur du mår. Jag har varit i samma situation. Var 100 procent ärlig med din man. Också med hur svårt det är och med vilka känslor som fick dig att dricka. Fortsätt skriv här, gör det till en vana att skriva när suget brukar sätta in. Vi behöver ju all hjälp vi kan få och vi kan hjälpa varandra . Kram igen

Jag lyckas inte. Bestämmer mig varje dag, och sedan är jag tillbaka på systemet och handlar.Jag är en sån som tycker att man själv, i mångt och mycket, formar sitt eget liv. Jag har kämpat mig igenom utbildningar för att bli det jag hade tänkt, sparat och gnetat för att kunna köpa bil,villa och kunna göra sånt jag vill. Jag har alltid jobbat och kämpat. Men det här klarar jag ju inte tydligen. Och det är ju bara jag som kan göra något åt det. Min största rädsla är att bli ensam. Inte att dö eller bli sjuk. Och det är ju det jag kommer bli när jag väljer att supa så här.

@ISE Jag förstår din frustration och situation, jag har varit/är själv där men har kapitulerat för det faktum att jag är beroende och aldrig mer kan/ska dricka alkohol. Jag kapitulerade för flera år sedan ändå är jag bara på dag 45 pga återfall men har aldrig givit upp och kommer aldrig göra det men fyfasiken vad jag mellan varven hatar mig själv och misströstar. Genom att skriva här visar du att du har viljan. Du är en kämpe💪! Jag tror på dig! Och du kommer klara det. Tror jag rekommenderat tidigare att läsa beroendepersonligheten och tänka klart för de böckerna är ögonöppnare för många. Styrkekramar till dig och försök idag att inte gå på bolaget.

@ISE Du är inte ett hopplöst fall, då hade du inte skrivit . Tolkar det som att det inte gick vägen idag. Imorgon är en ny dag och den kan bli nykter. Vad skulle du behöva för att det ska bli så? Ring Alkohollinjen, prata med din man…. Läste i din tråd att du berättat för svärmor och andra nära, kan de hjälpa att stötta? Styrkekramar🥰

@ISE Du kämpar verkligen just nu och tvivlar på din egen förmåga till förändring. Du är inte ensam, det är snarare regel än undantag att en behöver göra flera försök för att hitta rätt spår. I vår erfarenhet här på Alkoholhjälpen finns det inga hopplösa fall, bara de som slutar försöka! Vill du är du självklart varmt välkommen att ringa oss (020-84 44 48) eller skriva ett meddelande här i frågelådan för att se om vi kan stötta dig i att hitta den tråd du ska börja dra i för att komma framåt. Om det inte passar just nu är det en stående inbjudan, och fortsätt oavsett att skriva här och berätta om hur du har det. Hur mår du idag?

@ISE Det är så beroendet spelar sitt spel. Du vaknar på morgonen och bestämmer dig för att sluta dricka men efter några timmar är det som att hjärnan blir kidnappad för helt plötsligt tycker du att det är en väldigt bra idé att dricka något alkoholhaltigt.
Kanske du kan prova någon medicin mot suget som kan hjälpa dig med den första biten?
Kram

@ISE Det är så beroendet spelar sitt spel. Du vaknar på morgonen och bestämmer dig för att sluta dricka men efter några timmar är det som att hjärnan blir kidnappad för helt plötsligt tycker du att det är en väldigt bra idé att dricka något alkoholhaltigt.
Kanske du kan prova någon medicin mot suget som kan hjälpa dig med den första biten?
Kram

@ISE Du är inget hopplöst fall..absolut inte. Du har verkligen kämpat med det här.
Jag känner igen mig i din beskrivning att hamna på systembolaget o handla trots att man egentligen inte vill.
Själv höll jag mig nykter i flera månader förra året med stöd av AA sedan föll jag och har velat fram o tillbaka hela detta året. Svårt att komma igen men det går. Livet som nykter är bättre..ta hand om dig. Kram

Bästa @ISE ❤️ Du är inte hopplös! Din väg till nykterheten tar inte den raka vägen utan kringelikrokar. Så gjorde det även för mig men en dag kom jag fram du kommer också göra det💪🏻 Hur mår du idag? Skriv om du orkar.

Kram😍

@ISE Det är tungt att blrja om, men samtidigt tror jag att du lär dig något för varje bakslag.
I blrjan passade jag på att läsa en del böcker om alkoholberoende. Det gjorde att jag hade lättare att stå emot när suget kom eller när jag tänkte att” ett glas är väl ingen fara”, ” bara en fylla just ikväll, sen ska jag sluta ”…etc.
Efter att ha läst Annie Grace bok Tänka klart, kunde jag se att det inte alls var jag (min kloka pannlob) som tänkte så, utan det var mitt belöningssystem som blivit kapat av alkohol, och som tagit över ledarskapet. När jag förstod det var det lättare att förstå varför jag ena stunden bestämt mig för att sluta dricka , för att nästa stund tycka att jag absolut borde ”unna mig” ”några glas”.
Man känner sig som två olika personer… Men när du vet hur det fungerar blir det mycket lättare att stå fast vid det som faktiskt är du.
Läste även ”Jag som var så rolig att dricka vin med” och Skål tamejfan”. Alla gav mer förståelse och stöttade mig i mina beslut.
Kanske är det mer stöd du behöver för att vinna kampen mot herr Alkohol? You can do it!👍
❤️❤️❤️

@Amanda L Tack för att du orkar skriva till mig. Just nu känns det som jag har nått botten. Stressad och orolig över det mesta. Jul hjälper ju inte direkt heller. Glada masken på, rakt in i kaklet.

Hej! @ISE,
Tänkte bara titta in och säga att du är bra som kämpar på och försöker. Alkohol är inget att hålla på med alltså.
För, dyrt är det, och sjuk av skiten blir man också. Det är mycket bättre och friare att klara sig utan. Kan ofta känna att man liksom vill ha ledigt ifrån sig själv. Det går upp och ner, det här med vilja och motivation att vara alkoholfri. Just nu känns det okej. Tänker försöka att klara mig med vanlig läsk över jul och nyår. Hur det går, det är det ju jag själv som styr över tänkte jag i natt när jag funderade starkt på att kanske börja göra hemkört igen... Du ser hur det är, fast man har varit helt nykter i flera veckor så är det brottningsmatch inom en alltså. Det bästa så här inför jul är att ladda upp med god julmat, läsk, godis, frukt och sånt som man gillar. Viktigast är sedan att inte ha tillgång till någon alkohol hemma i fall man drabbas av tillfällig sinnesförvirring.
Ha en fin dag!

@Flarran tack för ditt stöd. Jag har berättat för min familj och min mans familj, så det finns ingen alkohol hos någon. Det kändes sådär först,men jag förstår att de gör det för min skull. Det blir en alkoholfri jul,det lovade jag mig själv efter en alkoholstinn sådan för några år sedan

@ISE Det där låter ju toppen! Skiten viker ner sig till slut. Man får ibland peppra på med positivism, ibland gå på ren beslutsamhet när suget och de knäppa argumenten dyker upp som en fixidé. Ibland timme för timme ibland seglar en vecka förbi. Men efter ett tag är det glömt och suget finns inte kvar. DÅ om någon gång är det läge att verkligen inte börja igen, det har jag bittert lärt mig.

Fortsätt kämpa! Att misslyckas är nog en del av vägen mot nykterhet, så har jag också haft det. Man får acceptera sina misstag och så "på det igen!" :-)

Svårigheten att bryta ett beroende kan vi ju vittna om. Din rubrik till din tråd belyser hur svårt du själv ser det. Alla logiska argument finns kring att sluta, de kan du. Hur överslistar man då en alkoholmarinad hjärna? Det finns nog många råd att komma med och vi har använt lite olika metoder.
Det är verkligen inte omöjligt
Våra vägar dit ser olika ut. Våga lita på din egen förmåga. Våga omfamna dig själv. Se det du står inför med klara ögon, omfamna det och gå rakt igenom denna process. Gå bara rakt igenom och lita på att det kommer något bra på andra sidan. Att bli alkoholfri är den finaste julklappen du kan ge dig själv. Godjul!