@ISE Tänker på dig och undrar hur du har det idag? Fortsätt gärna skriv här så kan vi stötta varandra. Vi vill ju bli nyktra båda två och här finns så mycket hjälp o stöttning utan att någon dömer. Kram till dig!

@Ny dag @allatiders
Hej
Jag är inne på dag 3. För mig är det stora framsteg, tyvärr. Jag har försökt aktivera mig, tränat sent,lovat att hämta/skjutsa barnen och deras kompisar, och så har jag pratat med min mamma varje kväll.
Jag berättade för mina nära att jag druckit i flera år i slutet av denna sommaren. Det kändes faktiskt som en lättnad. Jag har också bett dem hjälpa mig, och det har blivit en stor förändring. Ingen dricker längre vid middagar och bjudningar när jag är med, fast jag säger att det inte gör något om de vill. Vi har bestämt att vi ska prata på telefon varje kväll, mamma och jag, inte för att förhöra, men stötta och uppmuntra. Jag har massor av känslor och trauma i bagaget, men jag tänker att jag tar tag i det sedan. Först nykterhet. Och det hjälper iallafall mig att ha fullt upp. Sitter jag hemma och känner efter, funderar och grubblar blir ångesten för stor och då måste jag döva den, till varje pris. Någon tipsade om Annie grace på Youtube och att hon säger att man ska sluta försöka sluta. Så nu tänker jag på det som är positivt med kvällarna nykter- samtalen med familjen, spännande serier tillsammans med barnen, läsa tillsammans innan läggdags. Härligt att känna att man inte misslyckas hela tiden. Men visst finns nackdelar, sömnbrist, huvudvärk, hjärtklappning, svettningar och förstoppning. Men det är väl naturligt. Ikväll har jag planer,definitivt utan dricka, och imorgon ska vi adventsmysa med mina föräldrar och syskon, vilket barnen ser fram emot. Definitivt nykter och jag har sagt till mamma att hon inte får låta mig åka någonstans innan systemet har stängt.

Jag försöker. Och tillsammans kan vi kanske klara det

@ISE 👍 för dag 3, och du har även strategier för helgen vilket är superbra samt har stöttning från familj och vänner. Modigt att berätta. Det har inte jag vågat, endast min make vet pga att han ju lever med mig. Måendet kommer bli bättre om några dagar vågar jag nästan lova så håll ut! Är på dag 33 nu så det var inte längesedan jag mådde som du gör nu… Skriv här när suget blir övermäktigt. Jag har försökt bli hon som inte dricker i flera år men återfallit, dock ger jag mig inte! Jag ska lyckas med att få det liv jag är värd och det är i princip bara alkoholen som står i vägen. Har dock en ångestproblemstik/trauman i grunden men den kommer jag kunna tackla om jag är nykter osv. Annie Grace har skrivit Tänka klart, Craig Nakken Beroendepersonligheten - 2 böcker som hjälper mig mycket. Kan rekommendera att läsa/lyssna på dem. Jag tror på dig för du som jag vill verkligen ut ur denna ”skit”. Önskar dig en fin nykter fredag! 🥰

Så bra att du berättat och nu får stöd från familjen! Jag tror det kan göra stor skillnad! En studie visade att yoga är effektivt mot alkoholsug. Har du testat det? Jag följer Yoga with Adriene på Youtube, där finns massa gratislektioner man kan göra hemma. Finns korta på typ 5-10 minuter också. Har sett många här på forumet som inte tror de kan klara att bli alkoholfria men upptäcker att de har ny motivation och styrka dom de inte anade. Jag tror det är din tur nu.

@ISE Det är så bra att du är på dag tre och idag blir det dag fyra👌🏼Du har ju väldigt många kloka tankar och strategier. Tänker också att nykterheten är viktigast att ta först därefter trauman. Så är det för någon i min behandlingsgrupp.I början av min nykterhet var jag dödligt trött men allt var bättre än den ångest och skam som alkoholen gav mig.

Heja heja dig och fortsätt att skriva !

Kramar😍

Idag är det jobbigt. Dag 5. Känns orolig i hela kroppen. Inte stress,men oro. Och ångest. Vill bara åka till affären och handla 3,5or. Värsta nederlaget, behöver dessutom dricka en tio stycken om det ska ge nåt. Total skam. Alla mammor julmyser och familjen är så lycklig. Utom jag, jag känner inte så. Självklart har även mina barn julkalendrar, nissedörr, pepparkakshus och adventsfika. Men det går liksom på autopilot. Har redan varit på Ica, men lyckades då låta bli. Fasen va jobbigt

Hej, det är många som inte känner det där myset, du är inte ensam. Kan det hjälpa att äta något, vila lite? Eller ring någon du prata med om drickandet. Håll ut, det blir bättre!

@ISE Håll ut, det blir bättre! Kan du ta en riktigt rask promenad eller göra något fysiskt ansträngande, det kan hjälpa en hel del till att få lite endorfiner. Eller dricka något bubbligt alkoholfritt. Det hjälper också att sätta ord på sina känslor, beskriva hur det känns utförligt. Det lindrar ångesten och påverkar hjärnan. Man kan då liksom se det utifrån på ett annat sätt. Sedan kommer även ångesten att avta efter en stund, det når en topp och dalar sedan.

Kämpa, det är så värt det!💪❤️

@ISE Du är jättestark dom kämpar på! Dag 5, heja dig! Håll i nu! Sitter här oxå med malande oro, vet inte varför, eller jo förresten, jag vill binda mina dörrkransar för att hänga upp idag på 1:a advent, men jag orkar inte just nu och sitter istället i soffan och dricker te och försöker tänka att jaja, världen går inte under för det. Förstår precis din känsla vad gäller kalendrar osv. Så var det för mig också när man var mitt i allt med yngre barn, aktiviteter, karriär osv och allt sådant bara var ett krav ( från mig själv dock). Flera år fixade jag det inte, det hände att adventsljusstaken kom fram ett par dagar före julafton och jag var väldigt besviken på mig själv. Har lärt mig att hantera att det inte alltid blir som man tänkt, men försöker se att det som blir, det blir och det blir bra ändå. Att man faktiskt kan välja hur man vill tänka. Hur skulle du kunna tänka för att det ändå kan landa i att du uppskattar det du gjort, slappna av och tänka snällt om dig själv. Hoppas du inte tar illa upp om jag är för frispråkig. Önskar dig en fin första advent🕯️☃️

Hej! @ISE,
Du fixar detta! Alkoholsug är bara ett symptom på att man är stressad eller belastad av tankar på sånt man inte har nytta av att gå och fundera på. Tycker det var strongt gjort av dig att skriva om att du liksom en själv då och då tänker på att ta den snabbaste vägen till sinnes och känsloförändring. Håller med dig om att det är jobbigt när man får lust att köpa ett par pack med pilsner, den känslan att köpa nån skit fanns även hos mig när jag var inne i en matbutik igår. Men fattade att det inte var något att bry sig om utan jag köpte då i stället några burkar med konserverad sallad i vinäger. Kostade även på mig ett par burkar cola och käkade lite chips när jag kom hem och det funkade finfint och idag har jag inte haft det minsta alkoholsug. Det att man kan tro att alla julmyser och har det fint är bara sånt man tror, för om man blir närmare bekant med såna som man kanske tror lever det goda livet så brukar det ofta visa sig vara en sanning med modifikation.
Kämpa på - Du vinner denna tillfälliga kamp.
Ha det gott!

För mig var dag 5 alltid värst. Det var ofta då jag halkade dit igen. Förhoppningsvis är det så för dig med, då blir det lite lättare sen. Du skriver om att du gör saker på autopilot. Jag känner verkligen igen mig i det i hur det var. För mig låg det en järnbrist i grunden och jag var så trött och löste det med alkohol. Alkohol var sämsta medicinen och skapar ju den där rastlösheten, oron och ångesten som du beskriver. Håll ut nu! Första steget mot att må bättre är att sluta dricka. Sen kan det behövas andra lösningar, men 5 dagar är en stark början! För mig tror jag att det tog ett par månader innan jag kände lycka i stunden, det som du beskriver att du saknar nu, men innan det blev det ändå gradvis bättre. Så håll i! Du klarar det.

@ISE Känner igen det där med att köpa 3,5or när inte systemet var öppet. Fick ju dricka väldigt snabbt för att kunna känna ngt men det blev som oftast en uppsvälld mage och en stark mättnadskänsla😏

Och, nej alla mammor myser inte…jag tänker att du vet att det är inte så fantastiskt i alla andra familjer. De behöver inte innebära att alla dricker alkohol men när vi själva inte känner oss så lyckade tror vi lätt att alla andra har det supermysigt. Det är ju även dessa bilder som läggs ut i sociala medier.

Hur mår du idag? Skriv gärna🤗

Önskar dig en så bra måndag som möjligt!

Kram😍

@ISE Hoppads du tog en rask promenad istället för öl!
Det är ju i princip bara i början som det är sådär jobbigt! Håll ut och du ska se att det snart blir bättre. För varje dag och vecka som går kommer suget bli allt svagare. Tänk på hur härligt det blir att slippa tänka på alkohol hela tiden. Det går att få till, inte alltför långt bort.
När du känner den där oron är sll slags rörelse bra, yoga, promenad, dans what ever kan lugna.
🙏🏻❤️

Skulle säga att du kommit en bra bit på vägen. Berättat för familj är ju et stort steg. Fixat tabletter är ju även det stort.

Detta med skam är toxiskt. Den drar verkligen ner en. Undrar om inte nyckel är att sluta föda sin egen skamkänsla? Vägra prata iłla om sig själv med sig själv. Istället mentalt höja sig själv, sätta gränser och börja värna om relationen med dig själv. Sätta den i första rummet. Skam går att jobba bort. Gör man det så ser man plötsligt nyanser. Ser bortom spärrarna och kan börja hantera sin egen låsning.
Detsamma gäller nog med personer som bidrar till att bygga ens egna skamkänsla. Skit i rätt eller fel här. Vet du med dig att den ökar i vissa sällskap så våga parkera dem. Aktivt sluta umgås. Istället vara med dem som tror och stöttar utan en nagel i ögat. Jag tror mycket på att bygga sig själv inifrån och ut. Att vara med folk som bygger skam är lite som att stötta psykisk misshandel på vägen mot alkoholfrihet. Du vet nog innerst inne vilka relationer som är viktiga för ditt välmående. Bygg dem och hoppa allt som bygger skam

Allt är inte förstört. Du har kvar viljan, och börjar om. Kan du lära dig något av det som hände? Se något som kunnat få dig att välja annorlunda? Jag minns från när jag slutade snusa hur viktigt det var att inte ha snus hemma, och att gå ifrån situationer där suget satte in, börja göra något helt annat. Kör på nu, fokusera på en mysig nykter kväll med familjen!

@ISE ! Kämpa .. du har en vilja och en vacker dag kommer den viljan visa sig genom att du tar dig igenom minut för minut, timme för timme . Dag för dag och vecka efter vecka! Du är en enorm kämpe , och du kommer fixa detta ’ stor kram

Hej ISE!

Du är verkligen bra som kämpar! Var nu inte för hård mot dig själv. De som har sluppit att hamna i något beroende förstår inte det hela. Det är svårt att ändra inkörda vanor och förstår dig så väl.

Skulle själv vara duktig här om dan och bära ned en tom vindunk och ett paket oöppnade cigaretter, då jag ju inte röker alltså . Fick då en påträngande lust i att skita i alltihop kring nykterhetslöftet till mig själv och så. Funderade starkt på att börja brygga vin igen. En röst eller känsla inom mig sa liksom som så, att det gör väl ingenting, det är ingen som märker nåt – eller hur...

Detta fast jag vet om hur det bli sen. Så vad hände då. Jag ställde undan vindunken i hörnet igen.
Den kom alltså inte ned i källaren Men beroendehjärnan och en inre orosande fick mig då att tänka som så att – men ta dig då en cigarett i stället och fundera på tillvaron i lugn och ro.

Jag har ju berättat om att jag försökte lära mig att röka tidigare i år på våren när jag inte blev berusad så snabbt som jag hade önskat. Blev bara illamående av rökning och lade då ner den grejen. Tänka sig, nu så gick det helt utmärkt att suga i sig en hel sån där giftpinne i ett svep som värsta kedjerökare utan problem.

Fick ingen kick alls av något slag kan jag säga, men det var väl kanske för att jag skulle fortsätta och röka tills jag spydde eller kanske svimmade av på grund av hjärtflimmer eller nåt kan jag tro. Jag har ju redan högt blodtryck och lite igensatta blodådror på grund av högt kolesterolvärde då jag väl inte lever direkt sunt när det kommer till hälsosam kost och motion liksom.

Har ingen vilja att börja röka då det ändå inte ger nåt, men snusandet som jag trodde att jag precis som drickandet skulle kunna lägga av med, det har däremot som nykterkvist ökat en del. Har genom åren många gånger försökt att sluta eller kanske åtminstone trappa ned konsumtion av alkohol.

Minns att min helnyktre far som inte ville veta om att det dracks en enda droppe till sist sade, men försök ändå att hålla dig till max tre folköl då, för det klarar ju till och med din tidigare alkoholist till ingifta morbror. Faster bodde och levde ju tillsammans med en man som varit rätt stökig och tung spritmissbrukare i flera år och suttit på torken och sånt ibland som man väl sade förr i tiden. Faster hon låg på dagligen som en rem visst och fick sin man att dricka endast tre pilsner om dan tydligen.

Jag själv kämpar vidare som helnykter sedan över en månad och 2 veckor men alkoholsug och längtan till en rejäl fylla kommer och går då och då. Men jag tar en dag i taget och ofta timme för timme och försöker att hålla ut och efter en stund så brukar a-suget ge med sig. Tror faktiskt att du fixar det här kompis. Det är bara att starta om igen ,och det är starkt gjort av dig att våga erkänna att du råkade snubbla till.

Ha en fin och nykter helg!

@ISE Skulle nästan bara vilja ge dig en kram. En tanke slog mig. Kan det vara läge att åka bort under julen med familjen till ett land där det inte går att få tag på alkohol? Så du omöjliggör den delen och samtidigt kan få kvalitetstid med din familj. Maldiverna är ett sådant ställe. Låter galet dyrt men antar att du har hyfsad lön? Det går att åka till lokala öar där. Vi var på en långt söder ut och där kunde man boka in aktiviteter morgon & kväll. All mat ingick för 250 kr pp & dag. Vi bodde på en lokal ö med lokalbefolkningen. Alltså ingen Resort. Det hade ju kostat skjortan ... Tror vi betalade 250 kr extra pp för aktiviteter morgon & kväll. Där ingick båtturer, snorkling vid rev, plocka kokosnötter, fiska gigantiska fiskar, se delfiner, laga mat på öde ö osv. Det är stört omöjligt att köpa alkohol på dessa öar. Förbjudet. Samtidigt underbart klimat. En resa att minnas för livet.

@ISE Nej, du har inte förstört allt. Och, visst kan din man vara besviken men vad hjälper det dig? Inget! Du har ju fullt upp med dig själv. Man väljer inte att göra nära och kära illa det är beroendet som driver en. Hur har det gått idag? Skriv och berätta om du orkar.
Jag drack varje dag utom söndagar men ibland blev det några 3,5or …uppblåst mage och bara besvikelse. Men en dag gick det …fast jag hade inte klarat det utan behandlingen🙏🏻

Varm kram t dig❤️