@Me Inte gör du oss besvikna. Klart stt det är svårt att bryta ett beroende och en massa vanor på en gång. Men kanske behöver du en rejäl plan? Någon här går på AAmöten varje dag. Om det behövs och du kan så försök iaf. Om det hjälper så är det ju guld värt. Och eller antabus första tiden? Mer stöd så att du klarar dig själv. Du behöver inte skämmas, du har ett beroende att bryta och det är inte lätt. Försök börja om. Till slut lyckas du. Kramar!❤️❤️❤️

Me, ge inte upp nu, kör vidare nykter imorgon. Och ta hjälp, det finns ju både inom vården och tex AA. Det finns ett annat liv för dig, du måste våga tro det och förstå att du behöver hjälp att ta dig ur beroendet. Det är en sjukdom som du kan bli frisk ifrån. Det finns många här som kämpat länge och till slut klarar de att bli nyktra. Ofta när de erkänner att de behöver hjälp och slutar hålla skenet uppe inför omvärlden. Så strunta i skammen och rädda dig själv.

@Me
Du behöver inte skämmas och du har inte gjort någon besviken.
Jag skulle vilja råda dig att kontakta någon AA grupp där du bor.
Du kommet att tas emot av öppna armar och du kommer inte att känna dig ensam. Du kommer att träffa människor du inte trodde fanns. Det finns ett bättre liv utan A.
En dag i taget✌️
Sköt om dig Kram

@Me Du har inte förlorat. Men du måste återvinna din självkänsla. Du är så värdefull. Du är värd att må bra och känna dig stark. Inifrån. Att du är alkoholist betyder inte att du inte har något egenvärde. Straffa inte dig själv, och din kropp, för att du inte kunde stå emot suget. Det är en vidrig sjukdom.

Och du, dina barn älskar dig för att du är du. Barn handlar på infall och har sällan sådant konsekvenstänk att mamma ska bli ledsen om vi stannar hos pappa en extra kväll.
Du är värdefull

@Me Om du bara visste hur många som trampat din stig. Men som så småningom om lyckas hitta en annan väg i livet. Som många här skriver, det är inte du, det är beroendet. Du är bland vänner och vi förstår. Du har tagit det viktigaste första steget, att erkänna maktlösheten och att få ut skiten i ljuset. Du har börjat resan. Ibland kantas den av många återfall, men det viktigaste är att du kämpar i en annan riktning. Din tid kommer. Håll i. Gå gärna på ett AA-möte, där finns stor förståelse. Du behöver inte ens prata själv, tillåt dig bara att gå in i värmen och gemenskapen. Tro, hopp & kärlek till dig!

Se det inte som ett misslyckande. ❤️

Du hade kämpat hårt 3 väldigt svåra dagar, det blev andra planer för barnen och då tror jag väldigt många fått det svårt att hålla ut. Jag hade ganska troligt gjort samma i det läget. Det är absolut inget att ha ångest över eller att det skulle vara ett misslyckande.

Jag har läst dina andra trådar nu.

Jag själv har långt ifrån lyckats. Tar antabus för att hålla soc på behörigt avstånd. Det var egenvalt, orkade inte tillslut att försöka på egen hand. Går på AA när jag hinner med, blir kanske varannan vecka. Börjar så smått lära mig mina triggers men är långt ifrån klar där. Men antabusen ger mig frihet att slippa dricka. Jag hade nog inte varit nykter såhär länge annars. Efter 10-11 veckor börjar nu helgerna och vardagskvällarna fyllas med andra tankar än på alkohol och nästa chans att få dricka.

Kram

Challe2022

@me det är stort av dig att erkänna att du har ett problem med alkohol. Du får kämpa på en dag i taget det kommer säkert att bli återfall. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt att det får vara nog. Men trillat dit gång på gång. Det bästa med att vara med här är att läsa hur andra har det för vi har alla samma problem. Men att ta tag i det och gå med här är ett stort steg på vägen att bli nykter. Fortsätt att kämpa alla här stöttar varandra det hjälper att skriva av sig och bli peppad av andra. Kämpa på en dag i taget.

@Me oj, så många gånger jag har ramlat i den gropen, du är lååååååååååångt ifrån ensam och eftersom du är här och skriver så vet jag att du har något inom dig som kommer att komma fram bara den värsta ångesten har lagt sig. Nu vet jag ju inte hur mycket per tillfälle och vad du dricker, men det finns ju jättegoda cider både på bolaget och i affären som man kan ta till och jag tror att dom är under 2% så om man gillar cider kan det kanske vara en väg ut. Lika med öl med noll-2%
Jag är bara på tredje dagen eller om man räknar nyktra dagar är det 6 av 12. Men nu tänker jag göra detta oavsett hur mycket jag än klantar mig på vägen. För jag vill bli och leva nyktert!
Styrka 💪🌟🙌

@Me Jag har börjat läsa en superintressant bok som heter tänka klart. Redan i de två första kapitlen skriver hon om det märkliga att man bestämmer sig för att sluta dricka, men sedan inte kan det. hon anser att det är det omedvetna som styr beslutet. Hon menar också att det inte handlar om någon viss grupp (viljesvaga) som blir alkoholister eller beroende, ALLA kan bli det. alkohol skapar/kan skapa ett beroende hos alla som dricker det. Eftersom det är beroendeframkallande. Viktiga insikter tycker jag. Vi kan sluta skämmas för vi är helt enkelt ingen liten viljesvag, udda, grupp. Vi är dom som av olika skäl blev fast i ett beroendeframkallande alkohål. Så hoppas du kan börja om, börja skriva och varför inte läsa boken. Hoppas du kommer igen! :) :)

Skönt att höra! Ha tålamod, och kanske en plan för vad du gör om suget slår till? Typ något du ska göra då, till exempel läsa här eller äta godis, ringa någon? Styrka till dig!

Tack vänner, jag kämpar vidare. Ni är fantastiska. Era ord igår gjorde att jag inte fortsatte mitt fyllerace. Idag är dag 2. En ny dag med nya utmaningar. Men ska jobba i morgon, har barnen och verkligen lovat mig själv INTE EN DROPPE IKVÄLL. Ödmjukt tacksam för att ni finns.