Hej,
Läser dina senaste inlägg om antal drinkar och reaktion på sambos kommentar. Jag tänker så här att man bara blir sur när man innerst inne vet att den andra har rätt i vad den säger.. Om någon säger något om mig som inte alls stämmer så blir min reaktion bara jaha, tänker du då, nej, det stämmer inte. Men om jag vet att det är något jag borde jobba med så är det lätt att bli irriterad. Men ett problem som jag ser är att du själv inte verkar tycka att den nivå du dricker på nu är problematisk, utan att du mest känner att du behöver förändra för sambons skull? Då är det svårt. Jag har varit den som förut definitivt hade druckit 6-7 glas vin under en middag och tyckt att jag ändå höll stilen. Nu när jag inte dricker inser jag hur jobbiga de flesta blir när de dricker så mycket. Och varför vuxna människor ska dricka sig till en sämre version av dig själva blir mer och mer obegripligt ju länge jag varit nykter. Som du själv skriver så har du nog en del förnekelse kring ditt problem att jobba med. Och jag tror du är på rätt väg. Ett konkret tips som kanske kan hjälpa dig att hålla nivån är att börja sammankomster med alkoholfritt och inte dricka förrän efter middagen. Då är du mätt och dricker i alla fall inte för att du är hungrig. Och då räcker det lättare med tre glas, som är gränsen för riskbruk enligt Folkhälsomyndigheten. Det finns massa gott alkoholfritt, testa!

@Kennie
Ja, jag har också tänkt att kommentarerna sårar eftersom det finns ett problem bakom som jag är medveten om men en del av mig gärna skulle förneka.
Även om sambon dricker så blir han inte påverkad på samma sätt, så han ser mig säkert mera nyktert än vad jag själv gör.

Tipset om att börja dricka senare är bra. Har kört med det flera gånger i sommar men inte tänkt på att jag skulle kunna vara nykter under middagen också. Det skulle säkert hjälpa mycket om jag vore det.
Viktigt också att alltid ha mat i magen. Jag är dålig på det. På tom mage blir man mätt av en bira och den stiger också direkt till huvudet.

Nivån jag är på nu är nog ännu för mycket, även om jag dragit ner en del. Jag tycker det själv och inte endast för att min sambo tycker något -om än det är en stor orsak. Jag vill ju inte att han skall tycka illa om mej. Jag vill inte heller tycka illa om mig själv för att jag varit berusad.

Det är just som du skriver 6-7 portioner och jag tycker själv att jag kan bete mig och har inga minnesluckor eller sånt. Om festandet pågått länge kan mängden t.o.m bli mera och jag tycker att jag inte är för berusad. Men jag skulle absolut inte vilja se mig med nyktra ögon då.

När jag tidigare festat som värst har jag varit så full med alkohol i magen så jag har gått och spytt för att få ut det.. Det har hänt att jag fortsatt dricka efter spyan och det har hänt att jag spytt endast för att kunna dricka mer. Snacka om problem med att kunna sluta dricka då man börjat! Jag skäms när jag tänker på att jag varit sådan men samtidigt är jag glad över att jag inte gör det längre. Det var som bulimi fast med alkohol.

Tidigare märkte jag inte heller när jag blev berusad. Nu känner jag när det slår till. Jag märker också mera hur snurrig jag blir och försöker då skärpa mig. Det är väl så att ju mindre man dricker desto mindre tålig blir man.
Nu förstår jag att pausa men pauserna kunde vara längre eller och ibland borde jag förstå att man inte behöver dricka mera då man är berusad. Det kan jag misslyckas med.

Jag har en bra bit att vandra ännu innan jag är i mål med detta. Men åtminstone känns det bra att jag påbörjat vandringen.

Hej!

Hoppas allt är bra med er!

Jag har inte skrivit på länge, och det beror på att det helt enkelt har gått bra! :) Jag kämpar på med max 3 glas, och skriver i Alkoholkalendern varje dag. Mest förvånad över att jag klarade semestern med max 3 glas per dag och max 9 glas per vecka! Försöker ha noga koll på de högrisktillfällen som jag vet om; t ex när vi går ut och äter med jobbet. Sist vi gjorde det beställde jag mocktails i smyg, när andra tog drinkar. Det gick hur bra som helst. Känslan dagen efter; utan bakfylla och utan ångest... den var underbar!! Särskilt jämför med motsatsen då.

Jag vet dock att jag måste ha koll, jag kan inte släppa loss. En middag med kompis är inte "högrisk" för mig, men jag har insett att det också kan vara en risk... om kompisen (efter att jag druckit mina 3 glas) skulle säga "Ska vi inte ta en drink till och snacka vidare?" Här får jag se upp!

24/5 hade jag min senaste (och förhoppningsvis sista) minneslucka. Följt ovan "recept" sedan dess. Jag känner mig lite tråkig ibland, när jag inte hakar på drickandet, men när jag sedan rannsakar situationen i efterhand, så är vinsterna så mycket högre ändå. Det låter löjligt kanske, men jag ser andra värden poppa upp. Ser också hur patetiska de som dricker för mycket faktiskt är... vill inte vara sådan själv längre. Hoppas det kan vara som lite pepp för er också!

Kram!

@MNE Hej! Roligt höra det går bra! Jag hann precis ett inlägg om mitt ”återfall” - sen läste jag ditt hoppingivande inlägg. Alkoholdagbok - det ska jag också börja med! Har hittills bara skrivit ”i huvudet”, men dagbok får det bli nu.

@MadeUpMind Ja, för mig är dagboken central. Även att identifiera högrisktillfällena, och vara extra mycket på min vakt då. Dvs: då dricker jag extra långsamt, varvar med mycket vatten. Det ÄR lite tråkigare, men såå värt det i efterhand. Njuter sedan ordentligt av känslan av att må bra och inte ha ångest dagen efter. Jag kör också med belöningar: köper en snygg ring eller armband till mig själv efter att jag klarat av en större utmaning.

Hoppas något av detta kan funka för dig också! ❤️

@Abraxa jag försöker koncentrera mig på att dricka långsamt och mycket vatten emellan. Jag har lärt mig att jag INTE kan tänka "Nu är det fest, nu släpper jag loss!" Det är tråkigt men sant. Dock börjar jag faktiskt känna av belöningen av att inte vara bakis eller ha ångest dagen efter. 🤗

@Himmelellerhelvette ja, so far so good! 👍😊 Vi jobbar alla på här, eller hur! En dag i taget. Skickar lite styrka och hopp vidare. Det kan verkligen gå; gäller bara att hitta sitt sätt. 🥰