@luvan bra jobbat att hålla dig borta från vinet. Hoppas det går bra i helgen också.
Min vecka gick bra fram tills igår som jag skrev tidigare idag. Dricker väldigt sällan alkohol om jag ska jobba dagen efter. Tacksam för det.
Nya tag idag för min del.
Håller tummarna för dig🤗

Härligt att du tar nya tag! Man lär sig vartefter. Nästa gång kanske den där trotsiga känslan kan vändas åt andra hållet: jag tänker fan inte dricka mig sjuk bara för att passa in i vårt samhälles sjuka normer kring alkohol! Ge fingret åt flaskan i stället för åt förnuftet.

Lite reflektioner. Känns bra att ha bytt till alkoholfri.

Inser att jag inte kan dricka vin på ett ”normalt” sätt även om jag får för mig det ibland. Efter ett par glas är det kört och då kan det bli många fler.
Har inte druckit dagligen förutom under semestrar. Förknippat ledigheter med att kunna unna mig vin och annan alkohol. Så jäkla dumt.

Fredagkvällar, lördagar och ibland ett par glas även på söndagen har det blivit. Har tagit mycket energi att vara bakis, inte kunna tänka klart och inte orka göra det jag vill.

Börjat lyssna på ljudbok, Skål, ta mig fan. Känns som den är riktad till mig.
Letar efter bra strategier att klara det här. Läsa och skriva i forumet, lyssna på boken, undvika situationer och människor där alkohol är inblandat, göra klart alkoholprogrammet, fylla i kalendern- är många fler nollor nu än när jag började med den för ett par månader sedan. Inte sätta upp förbud för då gör jag tvärtom, utan tänka att det får vara så här under en tid. Inte köpa hem alkohol.
Inte glömma hur jag mått efter att ha druckit för mycket, vill aldrig må så igen som jag mådde i lördags!
Svårast tror jag blir när helgen närmar sig och alkoholförhandlaren i mitt huvud sätter igång, och det inser jag att den kommer att göra. Gäller att lura den.

Tror ingen vet om mina alkoholproblem förutom en som står mig nära. Ingen som sagt något iallafall. Fast den personen har egna problem med alkohol har jag förstått. Vi har försökt hålla upp/ minska alkoholmängden tillsammans. Har gått bra ibland men rätt som det är så har någon av oss ballat ur och druckit för mycket. Skitjobbigt och påverkar vårt umgänge negativt. Vi blir båda två andra personligheter när vi druckit över en viss gräns.
Jag blir orolig inför helger när det finns risk att det kan bli för mycket a. Vill ju väldigt gärna fortsätta umgås med min vän så detta är en stor grej för mig och säkert för vännen också.

Känns som att det här med alkoholen är som ett stort berg som måste bestigas, har hittills i livet bara lyckats komma halvvägs och sen rullat ner igen, konstig liknelse kanske🤷‍♀️

Blev en halv roman men kändes bra att sätta mina tankar på pränt, tankarna snurrar ju runt i huvudet annars.
Fortsättning följer, en bra fortsättning hoppas jag.

Jaså nu förstår jag... hittade inte tråden 😅 Grymt initiativ @majblomman jag känner igen mig i så mycket du skriver. Vågar inte riktigt sätta upp mål för då blir det tvärt om. Men samtidigt ställer man in mindsettet på att inte dricka känns det enklare på nåt sätt.
Tänker på din vän, det är svårt. Man vill att allt ska vara som vanligt men på ett annat sätt. Och det skrämmer, hur blir det då? Men låter som ni är nära vänner som delar det mest hemliga med varandra, det är fint, en stark vänskap.
Helgen blev alkoholfri fram till söndag då jag och min man delade på en flaska vin till middagen. Han dricker knappt och har nog inte reflekterat över min alkoholkonsumtion. Hans föräldrar är alkoholister och han är uppväxt med mycket våld så han tyckte när jag nämnde om mitt alkoholintag att jag ville minska att det "är väl ingen fara" men det är det. Det skapar så mycket ångest och som du skrev onödig trötthet och man får inget gjort. Jag har haft en vana att vardagsdricka i ren rutin när ungarna lagt sig ett glas eller 2... uch
Idag var en tuff dag på jobbet... sån ångest men det blev inget vin. Jag kryper i säng tidigt och visar fingret åt flaskan!

majken_r

@Majblomman Vad klokt att du flyttat till alkoholfri, grattis! Tänker att det löser sig med vännen, när vänskapen är på riktigt så klarar den nog en förändring. Att ses på ett nytt sätt, kan ju bli bättre, och vännen kanske tar efter😇 Sov gott🍂

@Majblomman Välkommen hit! Häng med oss på vår nyktra resa 🌻. Som så många vittnar om är det klokt att börja med minst tre månader för att känna efter vem vi är utan alkohol. Jag vet att jag ska förbli nykter längre än så, även om det inte alls är lätt. Det finns massor av fördelar och det finns en hel del saknad att bena upp. Gillar att läsa hos veteranerna om att det bli mycket bättre efter första året som nykter. Men att börja med tre månader nykter för att ge hälsan en chans är ett en fin möjlighet.

Jag tror att vi alla behöver lägga upp en alldeles egen strategi för att hantera 3-åringen inom oss. Låta den sunda vuxna få växa sig stark och trygg. Det är ett stort arbete. Hoppas du vaknar imorgon och kan känna att det är skönt att vara nykter. Vi finns här för att lyssna (läsa), stötta, vända och vrida på med- och motgång. Det är roligt om att vi blir fler!

Kram

@luvan bra att du hittade tråden😊 tänker att vi kan stötta varandra i detta.
Tänker att det inte alltid är mängden alkohol man dricker, utan hur man mår av alkoholen som ställer till det. Har senaste tiden mått skit rent ut sagt dagen efter och det är verkligen inte värt det.
Strongt gjort att visa fingret åt flaskan trots en tuff dag.
🤗

@luvan bra att du hittade tråden😊 tänker att vi kan stötta varandra i detta.
Tänker att det inte alltid är mängden alkohol man dricker, utan hur man mår av alkoholen som ställer till det. Har senaste tiden mått skit rent ut sagt dagen efter och det är verkligen inte värt det.
Strongt gjort att visa fingret åt flaskan trots en tuff dag.
🤗

@majken_r tack, kändes rätt att flytta hit, ännu en markering för mig själv att nu får det vara nog.
Som tur är kan jag säga lite till min vän om hur jag känner inför våra alkoholintag och jag hoppas vi tillsammans klarar detta, det ska gå! Jag kan ju bara ändra på mig själv, sen hoppas jag vännen hänger på.
🤗

@annacananda tack för välkomnandet och dina stöttande ord, det värmer. Ska försöka hänga på.
Tre månader känns länge, har inte låtit bli a så lång tid sen jag var 16-17 och det var längesen… bortsett från när jag var gravid och ammade.
Tar en dag i taget och sätter inte upp någon tidsgräns, funkar uppenbarligen inte på mig. Tre månader verkar vara den magiska gränsen, först då kanske man vet och känner hur man funkar utan a. Kan bara bli bättre.
Känner inget sug idag trots att det snart är helg. Kommer inte att dricka vin imorgon och ser fram emot att vakna på lördagen klar i huvudet och kunna köra bil.
Lycka till med din alkoholfria bana.
För mig känns det både skrämmande och spännande.
🤗

Njuter av kvällen, utan vin. Kommer att lägga mig i tid och vakna utan att vara tung i huvudet i morgon. Och skulle jag vara tung i huvudet beror det inte på vinpimplande.
Lycka till alla som kämpar!

@Majblomman du är grym! Det är verkligen som du säger det är inte mängden utan känslan.
Jag köpte en flaska påvägen hem från jobbet igår drack halva under eftermiddagen och kvällen. Njöt av min egentid och hade hemmaspa och titta på serier... idag på förmiddagen mår jag bra inga konstigheter. Men nu närmar sig kvällen.... vin suget tar fart. Är bjuden till en vän på middag och jag kan välja att ta med resten av flaskan dit men jag kan oxå välja att ta bilen och inte dricka nåt. Vara stark i sinnet imorgon och ha bättre självförtroende. För just nu mår jag skit. Hur kan det vända så snabbt. Från att må bra till att man känner sig som den hemskaste värdelösaste människa. Jag mådde ju bra imorse.
Det är för att den lilla jävelen knackar på och allt jag kan tänka på är om jag ska dricka eller inte ikväll. Men ni alla är så inspirerande, modiga och jag ska ta bilen och jag ska ha kul och bara njuta av min vän!!! Det är det jag vill intala mig i allafall. Får se hur det blir🙈

@luvan känner igen mig där. Mådde så bra igår kväll och i morse. Nu världens ångest. Är nog för att det är lördag kväll och då brukar jag dricka vin. Tog en powerwalk och det hjälpte lite, men den ligger där och gnager. Jäkla skitalkoholdjävul, ursäkta uttrycket. Ska inte dricka!
Ska vi ge fingret åt flaskan tillsammans ikväll?
Håller på dig, du klarar det.
Njut av kvällen med din vän utan A , jag ska göra detsamma.
Kram🤗