@Majblomman vi gjorde det tillsammans👊! Tog bilen hade en bra kväll utan a och ligger nu nerbäddad🙏 Du är grym, att ta sig ut på en powerwalk så bra!🤸‍♀️

@luvan ja, det gjorde vi, tack för ditt stöd och fina ord. Det värmer🤗.
Bra gjort av dig att skippa a igår kväll! 👏🏻💪🏻
Upptäckt att powerwalk och träning minskar ångest, skingrar tankarna som snurrar(åtminstone för stunden) och ger lite energi. Ett steg i rätt riktning.
Sen tog jag Atarax för att slappna av lite när jag skulle sova, tänker att det är bättre än a. Sovit rätt så bra men är tung i huvudet. Ataraxen kanske, eller alla tankar som snurrar? Svårt att veta.
I allafall så är jag på G och har energi att sätta igång med det jag tänkt göra idag.
Blir inget vin idag heller! Hittills har det blivit 8 dagar utan.
Känns väldigt bra att sätta mina tankar på pränt, blir lite som att sortera bland dem och ibland blir det som en aha-upplevelse, jaha är det så jag egentligen tänker...
Önskar alla kämpar härinne en fin söndag

Och där kom ångesten tillbaka🤷‍♀️ Hatar den verkligen. Går här ensam och tankarna snurrar...
Ska inte ta till vin, det har jag bestämt mig för. Dag 9 utan a idag.
Kanske träna, det kan funka. Så får det bli. Resonerar med mig själv och sätter mina tankar på pränt... igen.
Har det ju bra egentligen. Fin familj, vänner, bra jobb, så varför mår jag så här??
Kan bero på tidigare tuffa upplevelser som satt sina spår i själen. Varit utsatt för psykisk ”misshandel” men lyckats ta mig ur. Inte fattat förrän för ett par år sedan att det var det som det handlade om. Trott att det var fel på mig🤷‍♀️ Kan inte skriva om det här med risk för att någon skulle känna igen mig.
Men är glad att ha kommit ut på s.k andra sidan även om det satt sina spår.
Det var lite om mig. Om någon har tips på att kunna hantera ångest så tar jag tacksamt emot🤗

@Majblomman När man varit nykter ett tag får man kontakt med sina riktiga äkta känslor. Det kan vara det som händer dig. Att ha varit med om psykisk misshandel är tufft. Det kan sitta kvar länge, även om man på något sätt kommit ut på andra sidan. Det kan vara detta som pockar på. Mitt sätt att ta hand om ”psykisk oro” är att undersöka hur jag mår. Att jag försöker komma i kontakt med vilka känslor som far omkring inom mig. När jag känner oro i kroppen vet jag att det finns något som inte stämmer inom mig. Stort som smått. Jag kan skriva ned allt jag känner på ett papper, utan filter, och till slut lyckas jag hitta något. I veckan kom tex en grej jag gjort på jobbet inte med i en sammanställning, jag kände obehag i kroppen. Det jag kom fram till var att jag kände mig förbisedd, utesluten på något sätt. Det jag gjorde var att jag stack ut och sprang och det lättade på min stämning. Har inte fått svar på varför det blev så, det kan vara att man missat helt enkelt, jag får se nästa vecka. För mig har det blivit så att jag behöver komma åt det som skaver, för det går inte bort annars. Med träning har jag blivit allt bättre på att få kontakt och möta mig själv och mina känslor. Det har gjort att det inte längre känns så läskigt att gå dit, nu är jag mer nyfiken på hur jag funkar, tänker och känner😁

Bra jobbat med dina 9 dagar! Fortsätt så💪❤️🍂

@Majblomman du är stark. Det är så konstigt att man mår så bra men i nästa sekund vänds det och man blir jättenere, kryper i kroppen. Måste varit fruktansvärt det du varit med om, extremt nedbrytandeoch kränkande. @vår2022 skriver att man får mer kontakt med sig själv när man varit nykter en längre period och kanske känner vad det är som skaver. Jag tänkte lite på det. Ingen aning om varför jag dricker. Jag gillar känslan. Men bara i studen, inte sen. Jag ska försöka gå in i mig och veta vad det är som skaver. Jag har inte kommit igång att träna, de senaste veckorna har jag varit så trött... trött på allt. Så jag bara sover och vilar så fort jag får chansen.

@vår2022 tack för att du delar med dig ❤️
Skriver ibland ner tankar och vad jag känner, känns bra att få det sorterat liksom. Borde göra det oftare.
Hjälper också att skriva av sig lite här, men allt kanske man inte kan skriva här.
Tack, 9 dagar känns bra.

@luvan känner mig inte så stark alltid men det kanske jag är. Kanske lär jag känna mig själv lite bättre när hjärnan slutar fokusera på tankar kring att inte dricka vin. Hoppas det.
Ja det var lte tufft känner jag så här i efterhand, är man mitt i det så blir man van liksom. Tiden bara gick, i mitt fall många år men till slut lämnade jag. Mitt livs bästa beslut hittills🙏🏻
Vi fortsätter väl nästa vecka utan a. Hoppas du haft en bra söndag och att du får energi att göra saker🤗

Klarade dagen utan vin, ska erkänna att jag fick ett sug pga ångesten men det gick. Mycket tack vare att jag ska jobba imorgon. Glad att jag har mitt jobb, kunna fokusera på annat än mitt ”ickevindrickande”

Märker att jag blir lite stingslig och lättirriterad men antar att det ingår i processen att sluta dricka.
Även om jag inte druckit varje dag så har det påverkat mig mycket.

Jag hällde upp ett liiitet glas igår kväll, tänkte bara ett litet glas. Jag har ju varit så duktig. Satte mig i soffan gick in på alkoholkalendern för att fylla i och såg då att jag varit registerad 30 dagar var av druckit 15 dagar av de. Kände nej.... det är för mycket. Sen tänkte jag på dig @majblomman jag gör det för oss. Gick och hällde tillbaka vinet i flaskan. Tog ett stort glas isvatten och gjorde ett YOGA pass från Youtube. Vad hände där.... Jag bara fick feeling.
Denna veckan är vi nyktra denna veckan klarar vi det... vi börjar med idag!

@luvan heja, så bra gjort av dig att hälla ut vinet❤️👏🏻💪🏻 blir glad när jag läser det!
Vi klarar det tillsammans.
Yoga på Youtube, aldrig testat. Får göra det, vill också få feeling🙏🏻
Ikväll blir det lugnt, lite trött i kropp och huvud efter dagen. Men det är en ”vanlig” trötthet efter en arbetsdag med mycket tankeverksamhet.
Blir absolut inget vin.
Kram🤗

@Majblomman när man lägger sig i sängen och har en trött kropp efter en hård dag, inte en tung kropp av alkohol. Det är verkligen en enorm skillnad! Nu ska man försöka komma ihåg denna lite smått euforiska känslan av att vara nykter och klar tänkt, när ångestdemonerna och vinsuget gör sig påminnt. Vi får se hur det går imorgon. Men idag gick det bra
Kram🤗

Vaknade inatt kl 02 med en jäkla ångest. Kallsvettig och det kröp överallt. Jag hade panik, tankarna malde. Tog 3 timmar att somna om... jag sover sämre, jag trodde jag skulle sova bättre utan a... trött...

@luvan ja det är en jättestor skillnad, gott trött. Och vakna utan att vara tung i huvudet av vin, den känslan är go. Vi måste komma ihåg den goa känslan och minnas hur dåligt man kan må efter för mycket vin. Har fortfarande min senaste bakisdag i minnet, den var förfärlig rent ut sagt.
Skön att det gick bra för dig igår.
Ångest är skitjobbigt, haft en del ångest senaste veckorna. Vet inte riktigt orsaken. Kan vara att jag börjat jobba mot alkoholen, eller är det något annat som pockar på och vill upp till ytan? Ger sig nog med tiden, har lite andra saker i nära framtid som innebär en psykisk påfrestning även om det samtidigt är roligt.
Kan det vara så att man sover sämre ibörjan när man inte ska dricka?
Hoppas du mår bättre idag och sover gott inatt🤗
Inget vin ikväll för mig, vi kämpar vidare tillsammans💪🏻

@Majblomman Håller med om det. Vissa dagar tar det upp hela tankeverksamheten. För mig är det bättre att tänka att just nu är jag nykter. Framtiden vet jag inget om men här och nu kan jag bestämma över.
Tror det blir för stort, slutgiltigt, och jag inte sörjt färdigt alkoholen riktigt än 🙄

@Lina. 2.0 inte sörjt klart, så känns det för mig med " Att kunna unna sig", "fira" finns så mycket förknippat med alkohol. Hur utanför kommer det kännas att stå bredvid med alkoholfritt i glaset? Jag försöker tänka här och nu, men det är svårt.

@Majblomman tankarna gnager. Det är så konstigt att det blev så här. Att det bara smög sig på så vaknade man upp en bakisdag och kände en jävla ångest och det gick upp ett ljus. Det här är inte jag.... Jag måste hitta tillbaka. Men då har det blivit en vana. Ska jag behöva kämpa hela livet med det Här? Som du säger majblomman det tar upp så mycket tankekraft, men jag tycker samtidigt att det ger mycket tid till annat. Brukade ta några glas efter jobbet och bli så trött, bara sitta och hänga nu har jag mer energi så skönt. (Förutom idag, efter att knappt ha sovit inatt😴)
Bjuden på aw på fredag, då börjar tankarna direkt att gnaga... men jag ska försöka ignorera dom och nu tänker vi på idag. Ikväll är vi nyktra 👊🙏❣

@luvan hoppas du varit piggare idag🤗
Känner igen mig i att tankarna börjar gnaga när det dyker upp tillfällen när man brukar vanligtvis dricka vin. Inte så konstigt kanske, mångårig ovana åtminstone för mig…att ta varje tillfälle att ”unna mig” vin.
Tankarna och suget finns kvar, försöka ignorera så gott det går.
Ikväll blev det inget vin🤗 hoppas det gått bra för dig!