@Natalia Tack för att Du bryr Dej och frågar 🙏 Jo, svärfar som dog på påskdagen och min far som är 96! Behöver mitt stöd, bor i egen lägenhet men har givetvis hemtjänst och hemsjukvård men mycket vilar på mina axlar. Men det löser sej. Hoppas det går bra för Dej? Kram.

Förstår att det känns ledsamt och att ett stort ansvar och säkert en oro vilar hos dig. Försök centrera tankarna till en dag i taget och glöm inte att ta hand om och återhämta dig själv ❤

Med mig är det bara bra men hur bra det går för mig idag är lite oklart! Slog just upp bildörren rakt i pannan så det blev ett stort jack, vet inte hur det gick till riktigt men nu har jag iaf fullt med plåster pannan 😂
Helgen blir utan A. Har en arbetsintervju i början av nästa vecka och vill vara så förberedd och allert jag kan och det motiverar mina dagar iaf fram till dess. Har en lång sjukskriven tid bakom mig och är jättetaggad på att börja arbeta fullt ut och få igång vanliga rutiner igen. Hemmavarande till den grad är heller inte gynnsamt för avhållsamheten då det inte blir nåt särskiljande på tisdagar och lördagar.
Nu ska jag springa tillbaka till bilen men denna gång med större respekt för bildörren!

Önskar en skön kväll och kram

@Natalia Oj då, krock med bildörren 😢 Hoppas det läker och att det går bra. Losat lite ikväll, behöver erkänna det och blotta min svaghet. Blev några folköl i bastun ikväll. Inget jag är stolt över, kunde lika gärna druckit påskmust som fanns i kylskåpet. Men, jag nedslås inte utan ser fram emot morgondagen. Kram på Dej med.

En skön och alkoholfri fredag är snart till ände. Har bäddat ner framför serier men kissarna har fått kvälkspsykos här och flyger runt i lägenheten 🐈‍⬛💫🐈‍⬛💥👻
Får lite svårt att slappna av då men de tröttar snart ut sig själva och däckar.

Önskar en godnatt!

Godmorgon i kaffestugan! Idag vaknar jag upp och ångrar inte att jag inte drack igår! Solen skiner och jag ska ut och ta en promenad.
Natalia: Så bra att du har startat en ny tråd, här kan vi verkligen mumsa kaffe :-) Du får sluta bråka med bildörren och vad kul med jobbintervju.
Källarmannen: Förstår att det är jobbigt. Men wow 96 år! Det är imponerande! Hoppas det bara blev folköl och kanske lite påskmust.

Godmorgon i kaffestugan!

Skönt att höra @prinsessa! Har också sovit riktigt gott. Sitter med kaffet och försöker kvickna till efter sömnmedicinen som gör mig så trög på morgonen. Det är klarblå himmel hos mig och på morgonkvisten ska jag ta med min kusin på promenad vid en fin sjö i närheten som har ett fint promenadspår. Lägger fokus mot att skapa en bra dag och är glad att jag inte drack igår.

Önskar en fin lördag ❤

@prinsessa God morgon! Ja det blev påskmust framför tv,n efter bastun, känns bra. God frukost på gång nu, och sen blir trädgårdsarbete tror jag. Det blir trevligt 💪 Ha en underbart fin lördag vänner!

Godmorgon i kaffestugan! @Natalia bjöd in mig för ett tag sedan och nu när jag ligger här med min kaffekopp i sängen så tänkte jag att det var ett bra tillfälle att säga hej! Hoppas alla får en fin dag 🌷 Själv ska jag ligga kvar i sängen ett tag till, en dag utan måsten men med en del borden. Städa, tvätta, handla. Men jag har ju hela dagen på mig 😅

Godmorgon @Friluftstok @Påvägmothälsa! Kul att ni är här ❤

Vännerna jag fick åka på tur själv då kusinen fick förhinder men sitter på bryggan vid vattnet, lyssnar på fåglarna och äter brunch nu. Det är så rogivande i naturen. Jag fullkomligt älskar det! Uppskattar förstås sällskap men trivs bra med att vara i naturen och på promenader själv. Tycker det sorterar tankarna på ett så naturligt sätt. Kommer nog bli en och annan promenad i ensamhet innan den där arbetsintervjun. Och just som jag skrev det hörde en annan vän av sig och vill följa med på promenad. Han får vara välkommen. Har ändå lite ensamtid här på bryggan innan han dyker upp. Hoppas ni också har ett fint väder idag och att @Friluftstok får sol på balkongen.

Kram

@Natalia det låter underbart! Gillar också naturen och har inga problem alls med att roa mig med mitt eget sällskap 😁 Huvudet är ju som en karusell ibland och med alla motstridiga tankar så blir det ju nästan en sorts umgänge 😂😂😂 Jag ska snart dra in till stan och fika med en kompis. Vi ses oftast över vin nån fredagskväll och jag har nu tackat nej flera gånger så föreslog en helt vanlig och nykter fika vilket hon tackade ja till 😊 Sen blir det en lugn kväll hemma. Behöver plantera om mina tomater. Solen lyser med sin frånvaro men plantfix kanske lockar fram den? 😅

Hej alla nya vänner 🙏 Vilken fin dag så här långt, tar en liten paus från trädgårdsarbetet nu i solen, så mysigt att se de späda skotten under de bortkrattade löven, vi går en fin tid till mötes nu. Ha en fortsatt fin lördag.

Vad duktig du är @Källarmannen. Det kommer bli jättefint 🌳🌸
Och precis så @Friluftstok, vem behöver sällskap då man har en explosion av tankar och energi i huvudet. Och det här med att promenera ihop med någon annan... Jag går fort och motionspronenerar medan mitt sällskap idag mer var ute och söndagsstrosade jättelångsamt och liksom stannade när han skulle berätta nåt eller peka på något intressant. En del gör så har jag märkt (?)
Jag har svårt att röra mig långsamt och är av uppfattningen att man har inte semester när man är på promenad. Jag avnjuter ändå även om jag registrerar och avnjuter lite snabbare. Likadant när jag äter. Det går i rasande takt och andra menar att de vill tugga långsamt och njuuuuta. Jag hinner faktiskt också njuta av mat men njuter möjligen lite mer intensivt än andra människor som äter. Däremot pratar jag inte när jag äter men jag hanterar iaf att inte behöva stanna för att prata medan jag motionerar 🙃
När jag går med någon som söndagsstrosar beteer jag mig likt en ostyrslig hund som springer i åttor, missnöjd över att inte fått ut min dagsmotion 🏃‍♀️
Man får välja sitt promenad sällskap noga. Men det var mycket sköna timmar vid sjön och passade på att yoga lite smått på bryggan innan killkompisen kom.

Ha en riktigt trevlig gofika nu @Friluftstok ❤

Jag funderade på en sak på bryggan idag. Iaf för dem av oss som fortfarande snubblar oönskat på A lite oftare än vi vill eller kanske i högre mängd än vi vill. Tänker att det blir bättre att ha kaffestugan i den måttliga delen även om jag själv tyckt att min situation med A kunnat passa bland måttligt då jag spretat och haft svårt till beslut. Men vi ju vill vara lösningsbenägna och vill förstås inte trigga någon annan 🙏
Ingen av oss har ju heller aldrig egentligen förskönande tankar kring A. Men om vi nu, som jag själv tillexempel, har behovet att avlasta ett dryckestillfälle funderar jag på hur vi ska uttrycka oss framöver i kaffestugan så inte själva benämningen av av A blir jobbigt för någon annan att läsa. Och man kan ju vara kreativ! För jag tänker att om vi skriver att vi misslyckats, snubblat eller liknande blir det en så negativ klang i en redan ångestfylld situation. Det är inte bra för oss.

Kom att tänka på när jag arbetade med bla en klient som hade drogproblematik och hen behövde ibland prata om det men jag var också skyldig att journalföra sådant. Att jag journalförde det skapade egentligen ingen skillnad eller nackdel för hen på så vis men det hämmade hen som blev rädd för att ta upp den problematiken som också var högst relevant hens mående och ångest. Det var i det här läget en av de främsta punkterna som bidrog till det påtagligt försämrade måendet, de skeva tankarna och suicidala önskan. Hen var öppen för all hjälp men var rädd för dokumentationen vilket också hämmade vårt arbete frammåt som i alla andra fall var 100% transparent och förtroendefyllt. Men missbruket var en så viktig del och för att kunna gå frammåt i vårt arbete så avväpnade jag de laddade orden och föreslog att döpa om det till glass. Allt annat hade förhindrat att vi hade kunnat fortsätta vara transparenta och jag hade inte kunnat hjälpa hen frammåt utan den omskrivningen. Därefter kunde hen åter öppna sig och tala öppet om att hen hade ätit glass igår. Ok jag fattar kunde jag då snabbt säga och förstå innebörden. Vi hade även kommit överens om hur många kulor glass bruket hade omfattat med en bägare som fyllningsbas. 1-2 kulor glass var en mindre mängd. 3-4 kulor glass en ganska hög och stimulerande mängd och 5-6 kulor fick bägaren att svämma över.

Jag vet inte men jag tycker ju ändå att vi ska få kunna hä ur oss den ångest det kan innebära att ha ätit 1-2, 3,4 eller 5,6 kulor glass utan att vår ånger upplevs förskönande.

Vad tycker ni?
Vad tycker admin?
Det är ju inte meningen att likna A vid god glass men för att ändå hitta ett sätt att kunna prata om vad dom hänt en kväll utan att vi skriver vin, bärs eller annat?

Hej, kanske räcker det att skriva att man drack, utan att gå in på exakt vad och var? Vi har ju det väldefinierade begreppet enhet som man kan använda, så behöver man inte gå in på vilken dryck. Om man googlar finns det mått på hur mycket dryck en enhet är beroende på alkoholhalt. Jag har min tråd på måttligt, och ibland känns det viktigt att skriva om hur mycket man menar med måttligt, men jag kommer från och med nu skriva enhet istället.

@Kennie jag blir själv förvirrad numer då andra vänner säger art de druckit bara 2-3 glas vin men om jag däremot frågar dem innebär det ofta 2-3 högfyllda glas vilket jag själv skulle presentera som 6 standardglas.