@Abraxa Jag tror som du att de allra flesta som hamnat djupare i alkoholberoende har svårt att bli måttliga. Läste rapporten som en av alkoholrådgivarna la ut och den visade att det finns de som kan, men då handlade det om graden av beroende och att man hade bra stöd omkring sig plus socialt var välanpassade. Och bäst var om man började med en nykter period. Ungefär så om jag minns rätt. Så det är mycket som ska klaffa.
Jag tycker det synd att inte fler normaldrickare känner till det här med hur många enheter som rekommenderas, jag tror många av dem skulle kunna undvika att HAMNA i beroende om de visste hur mycket de ”bör” dricka.
Men tyvärr väntar nog många för länge (som jag) innan de hamnar här och får mer kunskap om alkohol.

@Natalia @Källarmannen Godmorgon! Härligt med fyra dagar Natalia. Man ångrar aldrig en dag utan enheter, eller hur. Källarmannen , det är bara att ladda om och kämpa på. Det är det som jag håller på med i nuläget. Igår blev i alla fall en nykter måndag och det känns jättebra idag. Har lämnat segelbåten för att arbeta några dagar. Trist,men sen blir det ledigt på riktigt😊. Efter en tidig morgon då jag lämnat in bilen på service sitter jag på bussen till jobbet. Önskar er en fin dag 🙂

God morgon på Er alla i stugan. Känner mej nöjd och tillfreds idag 🙏 Trots en omtumlande dag, ja mycket med min sjuke och åldrige far, så blev det bara 2 enheter igår. Typ måltidsdryck, källardrickandet är historia nu 💪 Ha en underbar dag vänner och va rädda om Er.

Hello!

Bra att du lagt ner källardrickandet @Källarmannen🙂 tycker det är viktigt att se till förändringar åt det bättre hållet efter vägen och vi har ju alla lite olika mål. Jag har slutat slå mig över mina oönskade tillfällen för det gynnar inte mitt mående, självkänsla och positiva mindset men det betyder ju inte att jag inte reflekterar och planerar kring besväret. Kan inte heller säga att jag blev utan enheter igårkväll.

Det är en fin dag igen. Mindset on top! Ska iväg på lunch-träning med mitt egergiknippe till vän alldeles strax. Det betyder att vi alltså blir två halvt urflippade energiknippen på träning idag
🤪🤼‍♂️💫💥🏋‍♀️ det ser jag framemot! Han har varit sjuk nån vecka och det ska bli kul att träna ihop igen 🙂
I eftermiddag ska jag göra nåt jag inte ser framemot fullt lika mycket men jag försöööker titta positivt på det. Jag ska på dejt. Men jag vill inte kalla det för dejt och det tror jag att den här killen har upptäckt och la istället fram det mycket lättsamt för mig. Det blir mindre komplicerat för mig att tacka ja då.

Ska nog ta och berusa mig på en cola innan träningen för det lär vännen garanterat ha gjort med. Eller energidryck för hans del då men så långt vill jag inte ta min berusning...

Önskar en fin dag ❤

Godmorgon goda vänner. Ännu en vacker och varm dag framför oss, hoppas att den blir bra för er. Arbetsdag 2 av 3 innan den riktiga semestern börjar och "att göra" listorna är långa. Det känns fint att dela med och motgång här, och jag gläds med dig Källarmannen. Jag var på personalfest igår och stannade på en enhet där. Mycket nöjd med detta. Hoppas kaffet smakar lika gott hos er som hos mig!

@Påvägmothälsa Men så bra med en enhet!
# källarmannen (kaffemannen :-)) så bra att att källaren är ett minne blott
#Natalia, hur gick det med dejten?

GODmorgon alla ni andra också här i kaffestugan! Kaffet smakar gott och det är sommar! Idag blir en nykter dag!

Hello!
@prinsessa Nää vi hade olika idéer om vad kvällen skulle leda till och jag kom faktiskt hem skitlack. Min kropp är ingen allmän rättighet och att jag gått med på en träff innebär inte per automatik att jag gått med på intimitet. Jag har haft ett stort överseende med mäns övertramp genom åren men att en relativt ny människa ger mig ett uttrycksfullt missnöje över att nåt intimt inte skulle ske igår fick mig att koka över. Det kan vara så att min ilska kom ut som ett resultat av år av sexuella övertramp men jag är less på det. Jag var less på det redan i tonåren. Jösses, jag var less på det redan i 4-5 klass när jag golvade killar som tafsade på mig dagligt. Jag tränade kampsport och hade inga besvär att sänka två killar samtidigt. Till slut vart det en egen grej. Killar bad andra killar att gå fram och ta mig på brösten för de ville se mig slänga dem i backen och låsa fast dem i grepp omöjliga att ta sig ur. Det blev nåt de tyckte var lite imponerande att se och det stog en ring runt och hejade. Jag fick lov att göra så då de föredömliga lätarna inte gjorde något alls. Jag har varit med om fler övertramp och direkta övergrepp än jag kan räkna till. Sånt här kan man ju prata väldigt länge om men jag är inte arg idag. Idag är en ny dag men jag har inte intresse att träffa honom igen. Hade han inte gjort så hade han dock kunnat ha funnit en god vän i mig men på just ett vänskapligt plan.

Ännu en fin dag. Ska just ta med kaffekoppen ut och sätta mig under nåt träd i skuggan o äta lunch. Ska faktiskt koka ihop lite vätskersättning idag. Salthalten är ju också viktig.

Önskar en skön dag 🥰

@Natalia Ja jösses detta kan man prata väldigt mycket om! Jag finner inte riktigt ord faktiskt 👿 Vilken besvikelse att personen som skulle kunnat bli en vän bar sig så illa åt. Synd att du behövde stå upp för dig själv på ett så tydligt sätt att du behövde bli arg men bra att du gjorde det! ❤️

Goddag alla vänner i kaffestugan! Här är det eftermiddagskaffe på balkongen innan frisörbesök. Ska bli kul att känna sig sommarfin! 💇🏼‍♀️
Ikväll åker vi till landet, framme mitt i natten! Ser fram emot miljöombyte. Sommarvärme i lägenheten i storstan är olidlig. Känns som att bo i ett växthus!🌵
Har lite sug på att sippa på rosévin emellanåt, men mår så oerhört bra nu, så jag vill inte riskera något. Årets sommardrink för mig ska bli ”Baby Champagne”, dvs bubbelvatten i champagneglas, det jag drack när jag var gravid. Och Pink Tonic med massor av is 🧊
Ha en fin onsdagkväll! 🌸

@Woman52 olidligt i hemmet är precis vad det är och balkongen långt värre 🤯 Står faktiskt inte ut här hemma idag men vet knappt var jag ska ta vägen. Varit ute flera timmar i skugga och träffande en vän på glass och en promenad vid ett badställe. Kom just hem igen men kan nog inte vara här idag. Måste köpa en bra fläkt.

@Natalia Bra där, fläkt eller en portabel AC behövs nu, framförallt för att få en god nattsömn. Utan bra sömn så mår man inte gott. Vatten framför TV,n här och luftpumpen på kyla 😉 Natti natti.

@Källarmannen jag vaknade vid 02, har mycket besvär med sömnen. Passade just på att beställa en aircooler som man fyller med vatten nu på en gång. Glad att jag vaknade för nu är det jätteskönt på balkongen. Jag och 🐈‍⬛🐈‍⬛ sitter och svalkar oss och passar på att vädra i frisk luft 🙂 Hoppas få lite mer sömn dock annars blir dagen inte så pigg.

Hello 🙂

Sitter på balkongen med kaffet och 🐈‍⬛🐈‍⬛ Solen har inte helt börjat ligga på men är precis bakom hörnet och kikar fram. Ska strax göra mig redo för lunchträning med min energiska vän solstrålen och hur jag ska hantera resten av dagen i värmen måste jag fundera lite på. Som @Woman52 också skriver är det som ett växthus i hemnet när solen ligget på och innan den beställda fläkten kommer behöver jag nog lägga om dagordningarna. Jag är inte produktiv i värmen där inne och det är tacksamt att kunna vara tidsflexibel med göromålen.

Önskar en bra dag 💕

Hej alla. Jag trodde att jag skrev här imorse me. hittar inte meddelandet. Hoppas att ni haft en bra dag i värmen. Extra tankar till dig Natalia ❤️ Du förtjänar så mycket bättre. Idag börjar min riktiga semester och jag är så glad! På väg till segelbåten ⛵

Hello 🙂

Imorse vaknade jag på annan ort efter besök hos en gammal kollega som varit en god vän sen många år. Det blev lite enheter igår. Morgonen startades med kaffe och framdukad frukost
och sen drog jag ut honom på morgonpromenad i skogen. Hittade ett mysigt naturreservat där jag nu befinner mig. Ska strax få skjuts hem igen och vi får väl se om 🐈‍⬛🐈‍⬛ är sura över att deras servitris avvek över natten. Skönt med lite miljöombyte iaf.

Önskar en skön fredag och en kram 💕

God förmiddag på Er kaffevänner. Omtumlande gårdag som tyvärr resulterade i lite självmedicinering, blev ca 5 enheter, vilket grämer mej. Men en vinst är ju att jag helt slutat med att smygsupa i källaren 💪 Nu har jag lagt mineralvatten på kylning inför eftermiddagen och kvällen 👍 Ha en fin fredag 🥰

Vaknar spontant klockan 07 denna soliga semesterlördag. Njuter av kaffe på fördäck på båten. Nu är det dags att ta tag i mig själv igen. Idag blir det en nykter dag. Önskar dig en bättre dag idag Källarmannen och er andra en härlig helg 😊

@prinsessa God morgon, pigg och fräsch här också! Jag och den andra som var nykter igår fixar frukost i solen när övriga i sällskapet tröttmössor tar sovmorgon. Tacksamheten är enorm ☀️