Kanonbra @Påvägmothälsa! Du ska helt klart känna dig nöjd med att ha tackat nej. Det tyder på att du ändå förankrat dig i ditt beslut. Kan vara alldeles för lätt att tacka ja om man vacklar och då få ett varför-inte-tänk.

Snart har du 1/4 avklarad 🥰

@Natalia Tack det känns så bra, och hittills inte alls så svårt. Det kommer nog. @prinsessa Japp, känns toppen. Idag är sista arbetsdagen innan ledigt, arbetar på söndag igen. Jag undrar också var Källarmannen är. Önskar glad torsdag , solen skiner igen men jag tror att det har regnat inatt. Hoppas det!

Godmorgon alla i kaffestugan! Nu ska kaffet hällas upp innan en promenad!
Vad härligt påvägmothälsa att det känns toppen! Jag hänger på dig en enhetsfri torsdag!
Ja, var är kaffemannen?!
Önskar er alla i kaffestugan en fin torsdag och jag tycker alla ska hänga på en enhetsfri torsdag!

@Natalia Hej vännen, och tack för din omtanke 🙏 Varit mycket på jobbet, låg bemanning så här i semestertider, men nästa vecka är det min tur att ta fritt 😁 Har tyvärr slarvar lite med enheterna 😢 Men jag ger mej inte, skall allt få rätsida på det 💪

Godmorgon!

Jag misslyckades att ta mig förbi min dag 3 och köpte bromsklossar till kvällen. Har skrivit om det här många ggr i tidigare trådar, att nånstans där runt dag 3-5 brukar sug kunna slå på hårt och ta över tanken oavsett om jag egentligen inte vill dricka alls. Det är vid sådana tillfällen mitt beroende tar över min vilja och får mig att tänka - ja varför inte. Jag kan dricka ikväll men inte imorgon. Beslutet börjar vackla. Jag behöver nog inte utveckla den uppleven för er, jag tror ni känner igen det. Det enda tacksamma är att vin en kväll inte är likställt med vin en rad kvällar fram för mig. Det kan stanna där till nästa gång om 3, 4 eller 5 dagar då jag upplever likadant igen. Det det här jag fortfarande har besvär med.

Jag vet givetvis att jag underhåller mitt beroende på det här sättet och att suget inte kommer att ge efter så länge jag låter det ske. Jag vet förstås också att det finns 15 andra saker jag kan välja att göra istället och jag har en uppsjö distraktioner att ta till, andra tankar att välja, men inga av dem känns hjälpande just där och då. Jag brukar byta miljö när jag känner sådär och jag försöker verkligen skifta fokus, och så gjorde jag även igår. Men det måste nåt mer till, det räcker inte alltid hela vägen.

Idag är en ny dag och det viktigaste idag är att jag inte lägger på fler bromsklossar ikväll. Jag kommer räkna upp dagar till 4 här närmst för jag vill inte låta det bli fler enhetestillfällen den här veckan.

Det kommer bli en solig dag och jag mår ändå bra denna morgon. Det blev ingen överdriven mängd bromsklossar. Ska träffa energiknippet för lunch-träning och senare kommer jag passa på att ägna tid i sol och natur.

Inga bromsklossar idag!
....Och @Påvägmothälsa, imorgon har du gjort 1/4 🙂

Godmorgon!

@Påvägmothälsa jag törs inte riktigt tjoa förrän du kikat in men jag är lite spänd och det var det första jag tänkte på när jag vaknade. Är det så att du håller på avklara 1/4 idag?
😃

Godmorgon alla fina i kaffestugan! Undrar precis som Natalia hur det gått för påvägmothäsla? Hur känns måendet efter en vecka utan enheter?
Så bra att Källarmannen (kaffemannen :-) ) också tittade in igår!
Ha en fantastisk fredag!

@prinsessa @Natalia Godmorgon godmorgon! Lite sovmorgon idag eftersom jag är ledig 😊 Ni är ju så fina och stöttande ❤️ Faktiskt är det så att jag har klarat av 1/4 idag och det känns toppen. Det känns också lite konstigt eftersom det i princip inte har varit svårt ens. Men det kommer säkert !! Försöker tänka att jag inte skall förminska det jag gör utan faktiskt klappa mig själv uppskattande på ryggen. Vi hade gäster igår och jag var på systemet innan och det kändes inte heller svårt. Jag handlade huvudsakligen alkoholfria alternativ men ändå. Har en del reflektioner om det men det tar jag vid ett annat tillfälle. Glad fredag!

@prinsessa Du skrev ju en fråga om hur det känns efter en vecka och det känns mycket bra. Jag är trött efter att ha jobbat men skulle nog varit mycket tröttare om jag hade tillåtit mig att dricka. Håller också koll på vågen som sakta men säkert går åt rätt håll.

Har kaffestund på balkongen och passar på att kika in. Är inte längre aktivt läsande av trådar på forumet och missar säkert en hel del som ni kanske berättat mer om i era loggar. Kikar mest in i här i kaffestugan numera.

Jag skulle ju bestämt inte dricka igår men valde att följa med träningskompisen ut igår. Det var en plan vi kokade ihop när vi satt och pustade ut efter träningen. Han ville gå på uteserveringar och fira in sin första semesterdag och det kändes ok för mig att följa med men det blev inte alkoholfritt för mig.

Är bra trött idag både pga gårkvällens val men också alldeles för knapp sömn. Sover som en kratta för jämnan och det krävs tyvärr sömnmedicin för att få ordentlig sömn. Har jag druckit sover jag förstås ännu sämre och tar förstås aldrig sovmedicinen efter enheter.

Gör det bästa av en trött dag och
ägnade en stund av dagen i skuggan på stranden med min laxsallad och en flaska råsaft. Som alltid skönt att vara i naturen och framförallt vid vatten. Det är en obligatorisk stund jag vill ha varje dag. Bor i lägenhet men har gott om vatten och natur väldigt nära omkring. Snart kommer jag börja vara i stugan och det ska bli skönt. Just nu springer det runt källarmän och gör lite jobb där och jag inväntar mest att det ska bli klart.

Idag är det inte svårt att undvika enheter, jag vill helt enkelt inte ha och vill heller inte lägga på bromsklossar och förstöra energin inför lördagen.

Just nu vilar jag lite mellan serier, balkongen och mys med 🐈‍⬛🐈‍⬛
Ikväll ska jag ta med råsaften och sätta mig på bryggan vid vattnet nedanför mig. Därefter är det daga för sömnmedicinen och förhoppningsvis får jag vakna lite mer utvilad imorgon 🙂

Eftersom jag upplever en ökad vilja att gå på serveringar och liknande just nu har jag bestämt att öva på att göra det alkoholfritt. Det kan ju va tråkigt att helt låta bli att gå ut bara för att jag vill undvika enheter. Det är lätt att det blir lite för många enheter när jag går ut och jag ogillar att bli för onykter.
Om jag inhandlar från bolaget köper jag aldrig mer än jag planerat för det tillfället och en mängd jag vet att jag hanterar. Om det dricks hemmavid eller hos någon har jag också mycket lättare för att ta det lugnt med glasen och pausar gärna lite emellan med vatten, kaffe eller så fastnar jag i nåt annat och låter glaset stå. Har heller aldrig bromsklossar stående lagrat hemma numera för då dricks det i onödan. Det det gör mig lite ledsen när jag ibland läst att endel medlemmars sambos inte kan tänka sig att sluta ha sina lager hemmavid när de öppet berättar att de vill göra en förändring. Hade jag haft bromsklossar hemma hade jag högst troligt också hällt upp ett glas nu bara för att det fanns.

Jaha, nää vännerna jag önskar en skön fredagskväll 💕

Godmorgon!

Det är första gången jag loggar in på den här sidan via datorn och vad annorlunda allt ser ut.
Den här morgonen får jag upp varningsmeddelande på mobilen om att anslutningen inte är privat när jag försöker komma in på alkoholhjälpen, det har aldrig hänt förr och kommer således inte in via mobilen alls. Fler med samma besvär eller bör jag bli oroad för mitt konto?

@prinsessa jag meddelade rådgivarna så får vi se hur det går med det. Jag kommer inte in via mobilen.

Idag är en ny fin och ledig dag.
Har fått god sömn och det är tacksamt.
Närmst ska jag åka förbi affären, ta med brunch, kaffe och ägna en stund i naturen vid vattnet.
Det är ett behagligt väder en för en långpromenad idag.

Nu skapar vi en bra lördag!
Kram

@Natalia @prinsessa Godmorgon denna fina (hos mig i alla fall) lördag. Jag sover mycket när jag är ledig, och vaknade halv tio med en ganska intensiv huvudvärk. Det har också hänt någon annan gång under senaste veckan och jag tror att det kan vara lite abstinens. Alvedon verkar hjälpa i alla fall. Kaffet smakar gott och jag har öppnat dörren för att vädra medan det är svalt på framsidan av huset.
Natalia; jag tänkte kommentera det här med alkoholfritt eftersom jag utforskar, och har utforskat, det ganska mycket.
Om du går ut så finns det numera (enligt min erfarenhet) nästan alltid ett anständigt alkoholfritt mousserande alternativ. Ofta finns det åtminstone ett alternativ med alkoholfri öl, eller flera. Alkoholfritt rött vin tycker jag fortfarande att det bara finns ett bra alternativ och det säljs på livsmedelsbutiker. På många uteställen borde de kunna blanda en god alkoholfri cocktail men detta är kanske fortfarande vanligare utomlands. Just nu finns det också flera goda alkoholfria "drinkar" att köpa på systemet, dock ganska dyra. Mina favoriter just nu är Nejgroni och Sanbitter.

Nu inleder jag dag 8 med gott kaffe och fötterna på en fotpall. snart blir det hopp ut i trädgården.