@Himmelellerhelvette Tack fina du❤️ Det är häftigt med våra magiska resor och jag inspireras även av dig och din resa. Utbytet här på forumet betyder mycket för mig och jag lär hela tiden mycket nytt om mig själv genom det. Kram❤️

@vår2022 Stort varmt innerligt grattis t dina 900 dagar🌻🥳❤️Så stort! Du skriver så vackert, så klokt🙏🏻Jag ser själv fram emot att bli mer grundad, plocka fram den genuina Varafrisk…den jag vill vara❤️🙏🏻

Önskar dig en fin söndag ☀️Kram❤️

@vår2022 Grattis till dina 900 dagar och några till 🥰💪så fint du beskriver om hur du upplever livet nu, att det är du som har kontrollen nu. Jag har också märkt så här efter drygt två år att det börjar hända något bra. Jag börjar kunna höra mig själv ibland och ta lite plats. Det är spännande.
Tack för dina kloka ord i min tråd 🥰

Har suttit och filosoferat här på morgonkvisten. Jag är i fjällen och har semester, då finns det mer tid för att prata med mig själv, reflektera och fördjupa mina tankar om min värderade riktning. Tid att läsa. Vilka är mina värden och går jag mot rätt håll. Behöver jag justera riktningen. Här är morgonstunden så tyst och stilla, mina hundar snusar vid min sida, den vackra vyn från fönstret visar ståtligt upp de vackra fjällen som stått där i miljontals år. De står där stadigt och orubbliga. Man måste vara klok och visa respekt för naturens krafter när man gör besök på fjället, veta vad som är säkert att besöka på skidor och när man ska ta en annan väg för att inte hamna i fara. Precis som med att vara fortsatt nykter. Vara klok och göra riskbedömningar innan man handlar för att inte hamna i fara. Visa respekt för alkoholens kraft som kan ta dig tillbaka till helvetet igen. Inte visa övermod i sina tankar om att man kan hantera alkohol, lika lite som att visa övermod i att åka skidor i dåligt väder, nära en lavin eller vid ett stup och tro att man ha situationen under kontroll.

Jag upplever att jag fått en ännu större insikt i eller klarhet i medveten närvaro. Att min träning, under mina imorgon 2,5 år som nykter, fördjupat känslan inom mig. Boken ”Beroende på ren svenska” bekräftar mycket av mitt förhållningssätt till livet och berättar om det ur ett annat perspektiv, om Buddhas lära som säger ”Din handling bör stödja dina egna och andra människors inre frid, lycka och harmoni”. Att det vi gör för oss själva gör vi också indirekt för våra medmänniskor. Att ge är att få. Författaren har själv varit i drog och alkoholträsket, tagit sig ur genom bla 12-stegs metoden och meditation och Buddhas lära som han sammanfattat och gjort en metod av - Beroende på ren svenska. Han pratar om att först av allt måste man förstå vad som är orsaken och roten till ditt lidande, att med denna kunskap så kan man också göra något åt lidandet i ditt liv, lidandet som man försöker släcka med alkohol.

Han pratar om att titta på motivet till sina handlingar. Kommer min handling från själviskhet, oärlighet, hänsynslöshet, harm, ilska, sorg, rädsla? Vad är roten och motivet bakom mina handlingar. Det kommer att hjälpa mig att göra bättre val och positiva handlingar i livet.

Det jag grottat i är mina negativa tankar om andra tex personer som jag upplever gjort orätt mot mig. Dessa negativa tankar tar energi och det sker tillväxt här, i det negativa som lagras inom mig. Som samlas på hög och präglar mina tankar om mig själv. Det påverkar min harmoni med mig själv, även om personen gjort orätt mot mig. Det är bara jag som påverkas negativt av det. Min ilska och mitt hat växer i kraft och tillväxt. Jag tänker här på en kollega och jag har jobbat mycket med att inte gå in i det och framkalla mina känslor om det. Jag kan hålla mig ifrån det, men ibland kommer jag in på det och då mår jag inte bra inombords. Det jag på något sätt nu fått en djupare insikt i är att när dessa negativa tankar kommer, behöver jag bli medveten om detta, mina negativa tankar, medveten närvaro. Att jag då ska sända goda tankar till mig själv och inte gå in i det negativa spåret för det kommer bara att leda mig till negativa känslor och ta kraft från mig. Dessa negativa tankar påverkar endast mig själv. Om jag tränar på denna medvetna närvaro så kommer det bli nytt positivt vanemönster som skapar nya spår i hjärnan och kommer att bli mitt dominerande beteende.

Det är lite utmanade att inte tillåta sig att tänka illa om andra, att inte mana fram skittankar och kanske även prata illa om någon med andra. Att inse att motivet kan handla om hämnd och att påverka andra att tycka illa om personen och kanske också för att ställa mig själv i bättre dager. Men jag har insett att jag inte mår bra av sådant beteende, det ger mig inget gott och det tar bara min energi. Det finns inget värde i det för mig. Att sätta en gräns ska jag göra och jag ska stå upp för mig själv, men jag ska inte ödsla min energi på det.

Jag ska fortsätta att träna på att tänka goda tankar om mig själv och fortsätta gå i min värderade riktning. Som Buddha sa ”Din handling bör stödja dina egna och andra människors inre frid, lycka och harmoni”. Det vi gör för oss själva gör vi också indirekt för våra medmänniskor.

Dags att packa matsäck och ta en tur på skidorna med hundarna och maken. Ha det gott!❤️

@vår2022 Grattis till 2,5 år som nykter! 🥳🥳🥳 Den där boken har jag genast letat upp på Storytel. Man blir liksom aldrig fullärd, och det är riktigt nice. Bring it on! Äldsta dottern berättade att hon besökt stadsmuseet i Gbg i helgen, och när hon berättade blev jag nästan avundsjuk. Jag vill också! Det finns liksom hejd på saker som man kan lära sig mer om.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack❤️. Ja, visst är det häftigt att lära sig nytt och bli fascinerad! Man blir verkligen aldrig fullärd och sedan handlar det också om att träna in nytt och nöta😁.

Kram❤️

Hemma igen efter en härlig semestervecka i fjällen. På tur med skidor varje dag och även mycket vila med tid för läsning, eftertänksamhet och goda samtal med maken. Ställde mig på vågen imorse och till min förfäran har jag gått upp flera kg! Inget jag själv riktigt känt av, kunde inte innan min vägning avgöra om det stått stilla, gått upp eller ned i vikt. Sockermonstret har fått följa med i matsäcken på utflykter och vid vila i stugan. Det grämer mig nu och jag har tillåtit mig själv att släppa lös det monstret i olika former och konsistenser. Som att börja på ruta 1 igen och stå emot begäret. Men jag vet ju att jag kan och har verktyg för att fixa det. Fokusera tankarna på annat när suget kommer och visualisera på hur bra jag kommer att må utan socker. Komma in i vanliga rutiner igen där socker inte hör hemma i vardagen. Tack och lov är det inget alkoholsug i alla fall och det kunde ha varit värre! Bra att skriva ned detta här och släppa/lämna den grämiga känslan som plågar mig och se framåt. Så påt igen bara!💪