@Amanda L Tack, det känns fint och varmt att höra att mina inlägg ger dig mycket❤️. Jag tror också att det är genetiskt att vi behöver röra på oss för att våra kroppar och hjärnor ska må bra. Likaså med hundar. Dagar då det är lite thight om tid för längre promenader märks det direkt på mina hundar. De är vana att få längre promenader varje dag. De blir lite rastlösare och den yngre börjar leta upp saker att tugga på eller muckar med den äldre😂. Den äldre vankar lite och på tå. När de får en längre promenad, en löptur eller skidtur med oss så är de så nöjda och harmoniska. Ligger och sover avslappnade på rygg och lugna. Tänker att precis som med människor så får och behöver de må bra hormoner genom att bli aktiverade fysiskt. Sen kan det säkert vara lite olika för olika raser, våra är aktiva hundar, jakthundar, som har kvar jaktlusten i sina gener. Så på så sätt måste man alltid komma ut varje dag och det låga som kan vara inom en, hos både matte och hundarna blir snart mycket bättre genom fysisk aktivitet😁

Ha en fin söndag och kram❤️

@Smillans Tack för dina fina och varma ord❤️. För mig så hjälper fysisk aktivitet, där jag får upp pulsen och kan ta ut mig, som löpning. Men även styrketräning eller coreträning där jag kan köra slut på musklerna. I början av min nykterhet så följde jag ett program som jag hittade på nätet, ett 30 minuters pass med styrkeövningar utan vikter. Gillade det skarpt. Tog fram träningsmattan och kunde göra det när det passade mig, ofta på lunchen när jag var hemma. Sen älskar jag långa promenader i skogen som ger mental styrka på annat sätt. Då kan jag dividera med mig själv, älta och få ut känslor. Jisses vad jag har ältat! I början av promenaden försöker jag få fatt på vad som skaver, känna efter var det känns och vilka känslor som kommer, ledsen, arg, besviken, övergiven eller annat. Att promenera samtidigt lättar upp på något sätt. Sen försöker jag se om känslorna triggas från min ryggsäck, alltså om det påminner om något från min uppväxt, skolan, mina föräldrar mm. Om det finns något där. Jag håller inte så mycket inom mig själv, jag pratar med min man eller mitt syskon om vad som pågår inom mig själv. Har också gått i terapi flera vändor i mitt liv som fört mig framåt i mina tankar och känslor om mig själv.

Så för mig behöver arbetet med mig själv om vad som skaver eller trycker, gå hand i hand med min träning för att ge bästa effekt. Jag måste blotta allt, vara naken och kännas vid mina känslor, att det är så jag känner oavsett jag vill eller inte. Jag kan inte trycka ned dem, önska att jag kände på annat sätt och vilja vara på annat sätt. Face off på skulden och skammen. Det här är jag och det är precis så här jag känner. För när jag sedan tränar eller går långa promenader så faller mina innersta tankar och känslor ofta på plats. Den fysiska aktiviteten sätter hjärnans signalsubstanser i rullning, det uppstår utrymme för andra tankar och känslor om jag är ärlig och naken inför mig själv.

Idag har jag rätt bra koll på mig själv, mina känslor och mina triggers. Om något skaver och tynger mig brukar jag ta tex en löptur eller promenad eller städa och när jag är klar eller under aktiviteten, så brukar poletten falla ned. Jag får ofta tag på vad som skaver och varför. Så kombon, jobba med mig själv, mina skav och trigger och fysisk aktivitet är min metod för att må bra😁. Så klart också påverkar nykterheten samt att ju längre tid som nykter, desto mer återhämtning och balans i hjärnan. Det är grunden till att nå och få kontakt med sig själv och att våga blotta sig för sig själv om vem man är och vad man innerst inne känner. För mig har skam och skuld varit en stor bov. Nu ältar jag mindre. Ska jag sova och ältandet kommer, brukar jag kunna säga till mig själv att nu behöver jag sova, jag tar tag i det på dagen imorgon istället.

Kram och sköt om dig❤️

Tack och kram tillbaka världens bästa @Himmelellerhelvette❤️. Ja, vi har haft många, långa och fina samtal om livet, om det svåra, om det roliga, om motgång, om medgång, om processerna på våra olika livsområden. Det är så givande och jag får så mycket tillbaka i mina processer. Vi utvecklar varandra. Du gör det så bra, du lever livet🥰

@vår2022 Ja, det är verkligen så härligt, att man kan leva livet varje dag! Tänk att jag innan bara väntade på helger och semester för att kunna leva för vardagen var så trist, trodde jag. Så var det beroendet och en slags blindhet för livet som gjorde livet så destruktivt. Nu kan jag njuta av livet varje dag, jag har stannat upp, jag njuter av det lilla i vardagen, av ett samtal med en vän, av att min kropp tillåter mig träna, av att kunna hjälpa mina barn och vara tillgänglig för dem. Av att ha utvecklat min relation till min make enormt mycket, det här med kommunikation, herregud va bra samlivet, arbetet och alla relationer blivit utav att jag lärt mig att våga kommunicera utan att vara rädd för missförstånd. När jag är närvarande och trygg i min åsikt är den så mycket lättare att uttrycka.❤️

@Himmelellerhelvette Ja, tydlig och rak kommunikation är så viktigt. Att man inte går runt omkring ett ämne, är otydlig, inte insinuerar eller är ironisk. Det blir då svårt att förstå, blir dubbla budskap och skapar osäkerhet. Jag och min man har också blivit så mycket bättre på att kommunicera rakt och tydligt, eller framförallt jag. Tänker att det har med min egna inre trygghet att göra. Det ger mig stabilitet och lugn och så mycket lättare att vara ärlig och sann. Att när jag är osäker på något att jag säger det och inte längre frågar runt saken. Det har skapat större tillit och trygghet i relationen.

En annan sak som jag också upplever att att jag är mindre rädd. Jag går eller springer ju ofta i skogen med mina hundar själv och jag känner mig mycket tryggare nu som nykter när jag gör det. Fler frågar hur jag vågar, finns mycket vildsvin och varg har setts, men det skrämmer mig inte. Jag har inte sett mer än spår och det är ju skygga av sig. Eller att vara själv i huset när maken är på jobbresor med övernattningar. Det var jättejobbigt för mig när jag drack, var lite orolig, rädd och hade svårt att sova. Nu har jag varit själv två nätter och känner mig trygg. Det är så skönt att det känns så. Tryggheten inom mig själv har framförallt kommit när jag slutade dricka och med allt jobb jag gjort och gör med min inre resa och min inre kompass. Som du säger man blir mer tillgänglig, både för sig själv men även med andra❤️

Ha en riktigt fin fredag vännen❤️

Tiden går fort! Nu har det gått 2 år och 3 månader sedan jag slutade dricka. Som ett liv före och efter att jag slutade. Livet före med alla jobbiga tankar och tunga känslor blir allt suddigare och som ett annat liv. Tänk att jag så stenhårt trodde att livet skulle bli så tråkigt och trist utan alkohol och att man skulle bli en stel grå trist mus😂. Så fel jag hade och så oerhört tacksam jag är för att jag vågade kika in på andra sidan och stänga igen dörren om mig helt. Livet efter har bara blivit bättre och bättre eller snarare att jag nu lever mitt liv istället för att transportera mitt liv. Som att nu går jag på tur med skidorna, med en matsäck på ryggen. Solen skiner och jag tar pauser i den vackra fjällmiljö och njuter av den storslagna naturen. Livet före åkte jag störtlopp i 200 km, med skräckångest och med andan i halsen, rakt utför och visste inte om jag skulle krascha på vägen ned, så jag blundade. Idag är jag nyfiken med klara och öppna ögon.

Före, hade jag jobb som rullade på fast jag egentligen inte trivdes sista åren. Vågade inte söka nya jobb, trodde inte på mig själv att jag kan. Strax efter, då var jag arbetslös en kort period, mitt uppdrag var slut. Jag hade slutat dricka två månader innan. Tänkte att nu har jag min chans att stärka mitt självförtroende och självkänsla om jag inte dricker, få kroppen i bättre kondition och styrka, få knoppen i balans. Hur skulle jag annars kunna söka ett nytt jobb, med den jag var före skulle det inte gått och med en ålder på 55+. Till slut fick jag ett vikariat och sedan en tillsvidare tjänst. Ett stimulerande och utvecklande jobb. Nykterheten rullade på liksom jobbet med mig själv och min inre kompass. Nu har det lett mig till att söka en ny tjänst, en som lockade mig att söka och nu ska jag gå på intervju. Vet inte hur jag ska välja om jag skulle få ett erbjudande än. Trivs med de flesta kollegor på mitt nuvarande jobb och man vet ju inte vad man får på ett nytt. Men, ändå roligt att bli utvald för intervju. Tänk att livet efter kan bli så bra och så många nya möjligheter som öppnar sig när man slutar dricka😁.

Ha en fin fredag!❤️

@vår2022 Skidliknelsen var svinbra, den snor jag. Jag funderar ibland på hur jag skulle ha gjort och tänkt i mitt förra liv, det känns verkligen som om jag var en helt annan person då. Back the days. Nu tänker och känner jag inifrån och ut att resan är målet ❤️ Det finns så mycket att uppleva. Bring it on!

Kram 🐘

@vår2022 Lycka till med intervjun! Det är först när du får erbjudande om att börja det nya jobbet som du behöver ta ställning till vad du vill och göra ditt val. Roligt att läsa att ditt liv blivit så mycket bättre.

Härligt att läsa @vår2022 och vad fort tiden går. Jag sökte ju också nytt jobb nyligen- men tackade så småningom nej. Så då kändes det nästan som jag fick ett ”nytt jobb” igen- mitt gamla blev roligare. Konstigt hur man kan funka. 😁
Jag tänker också ibland på ”gamla livet” idag tänkte jag att man ofta släääpade sig fram. På röda knogar?
Man såg de där vätskepauserna som ”nästa anhalt”, mellan grå sträckor av trötthet och nog nån molande ångest som man (jag!) nog inre benämnde som ångest utan den vanliga vardagen.
Idag tänker jag ofta ”hur hade jag tid att dricka”? Det är så mycket annat som fyller livet- inte säkert aktiviteter utan lika mycket återhämtning.
Härligt att läsa ditt inlägg! Kram 🌸

@Se klart Tack❤️. Ja, minns din sväng och vånda med intervjuer och val. Men, det blir rätt med det man väljer. Härligt att det gamla jobbet känns som nytt igen, kanske att man kan uppskatta det på annat sätt när man har haft tankar om att ev lämna, man vet vad man kan gå miste om. Fint att få höra det. Ja, det är ofattbart hur mycket tid man lade kring att planera, införskaffa och att dricka sedan sviterna efteråt som tog sin tid både fysiskt och psykiskt. Som nykter är återhämtning verkligen återhämtning på riktigt, på vilande knogar😁

Lördag, kaffe i sängen och mina goa hundar älskar att få vara med när jag drar mig. De lägger sig tätt intill och sover så skönt. Det är så häftigt hur de lär sig alla rutiner som vi har. Som nu, det kommer att chillas en lång stund och matte ska gå och fylla på sitt kaffe, komma tillbaka igen. Sedan vet vi när är dags för skogen som vi gillar allra mest! De vet när de inte får följa med oss när vi ska iväg utan dem, då stannar de kvar i rummet och ser lite besvikna ut. Det blir inget farväl vid ytterdörren. De vet när det är dags för mat och kan pocka på om det ifall vi glömt tiden. När man själv tar det lugnt, tar de det lugnt och lägger sig till vila, är det dags för äventyr är de blixtsnabbt med på tåget. Man förstår att de kallas för människans bästa vän, de assimilerar sig och anpassar sig till de rutiner som finns i ett hem.

Skönt med helg, det är mycket på jobbet men det är roligt och arbetsdagarna går fort. Är så tacksam för den inre frid och lugn som jag känner inombords. Det har jag min nykterhet att tacka för. Livet har fallit på plats och varje dag är en ny härlig dag. Idag ska jag fixa gardiner till köket. Köpte i veckan ett fint tyg med grön botten och blommor för att hälsa våren välkommen. Just nu har det börjat snöa igen, men det har blivit mycket ljusare och våren kommer så småningom. Funderar lite på vad jag ska plantera i mina land, funderar på sojabönor. Hann inte med att peta ned vitlök i höstas innan jorden frös till, det gick så snabbt förra året och det finns mycket plats. Kanske potatis, det var många år sedan. Vi får se. Idag är fokus på gardinerna. Köpte även löpare som matchar gardinerna till några bänkar i köket och nya krukor i cement till blommorna i fönstret. Det ska ett bli spännande och roligt projekt.

Nä, nu är det snart dags för en löptur med hundarna så jag sedan kan komma igång med gardinprojektet.

Ha en riktigt fin lördag!❄️❤️

Jätteintressanta tankar om insikt som @Nell skrev om i en tråd. Har funderat mycket på vad det var som verkligen fick mig att motiveras till att sluta helt med alkohol och att det har gått så bra. Kanske var det att jag fick en djupare insikt som landade helt och fullt inom mig. Att insikten verkligen landat med en djupare mening och innehåll för mig. Att jag satte fokus på mina värderingar i livet och hur jag skulle kunna gå mot dessa värderingar fullt ut. Inte bara fina ord på ett papper utan en riktad meningsfull verklig rörelse mot mina värderingar.

Och det som @Nell skriver ”Är insikt kanske att jag kontinuerligt stämmer av med mig själv om mitt beteende stämmer överens med mina värderingar? Är jag nöjd med mitt beteende som det är eller behöver jag göra en justering, men också att våga då utmana mig själv och göra nya förändringar?”.

Det stämmer väl in på hur jag tänker i min värderade riktning och det kan mycket väl vara det som fick mig att sluta dricka helt. Jag var inte nöjd med mitt beteende, jag behövde göra en förändring och jag vågade utmana mig själv till att göra det. Insikten hade landat helt och fullt djupt inom mig.

Tack för dessa inspirerande tankar om insikt, det tillförde mig mycket!❤️

Idag så jag på Lars Lerins sista avsnitt när han är på Lofoten. Han sade något som fastnade hos mig. Han pratade om framtiden som nykter och att man måste ”lära sig leva på livets egna villkor”. Det är så fint på något sätt. Vet inte riktigt hur jag ska sätta ord på vad innebörden är för mig, det bara känns inom hela mig och det känns stort och viktigt. Försöker ändå. För mig innebär det att följa livets gång och inte streta emot det eller att bedöva och fly från livet. Att lära sig att hantera livets dalar och toppar och lyssna inåt. Att när man följer med i livet och öppnar upp det, så löser det sig alltid på något sätt.❤️