Hurra för dig!
Avicii-dokumentären har en särskild plats, berör mig starkt.
Önskar att du får en fin dag, som räcker precis som den är.
Kram ❤️

Huvudvärk från helvetet, men jag är nykter och det är allra viktigast ?

Heja mig! Heja oss! Jag hade aldrig klarat det här utan er ❤️

Kram ?

Nu siktar jag mot månad 8.

Och på lördag SKA jag putsa fönster. Tänker köpa mig en Kärcher, inbillar mig att det blir roligare då ?

Kram ?

Kärcher är inte att underskatta! Största vinsten är väl egentligen att man slipper blaska så mycket med trasor, så ja du kommer mest troligt tycka det är lite roligare. I och för sig säkert ganska långt i från toppen på roligt-skalan, men ändå ;-)

Frågade kvinnan i affären faktiskt om jobbet skulle bli roligare nu, och hon svarade ”lite roligare, men bara lite”, så hon var inne på samma linje som du!

Nu står den på laddning, det finns ingen återvändo.

Kram ?

Jag kör också med en Kärcher. Eftersom du aldrig har putsat fönstren i lägenheten så lär smutsen sitta ganska ingrodd?, så du får säkert köra två omgångar och skrubba ordentligt. Men det blir väldigt fint efteråt och därför är det roligt med fönsterputsning. ? Du tyckte ju det var roligt att städa bilen, eller hur?

Lycka till! Kram

Några gånger har jag putsat fönsterna faktiskt ? Har ju bott här i snart sju år! Men det var länge sedan nu. Minst ett år. Jag ska göra det direkt efter frukost när jag är som piggast.

Yngsta dottern sa idag: ”Ja, du ska ta bort fågelbajset” ? När hon registrerar att fönsterna är smutsiga så är det illa!

Kram ?

I den här tråden hittar du massor! Böcker, klipp, poddar. Jag var verkligen helt besatt ett tag av att lära mig mer och mer och mer.

Kram ?

Firar min 8-månadersdag nerbäddad i sängen med feber, halsont och hosta. Men jag har lukt- och smaksinne kvar och ingen andnöd, så det är nog bara en vanlig höstförkylning.

Känner mig inte ett dugg kluven inför mitt nyktra beslut, det står fast. Ser med nyfikenhet fram emot att snart fira min 51-årsdag som nykter, liksom jul och nyår och allt annat däremellan.

Känner mig inte ett dugg sugen på alkohol i någon form. Förstår inte längre hur det skulle berika mitt liv, tvärtom. Har hittat bra substitut för att hantera de flesta känslor och situationer - och uppstår något nytt hugger jag med nyfikenhet mig an det också.

Antalet tillfällen då jag får möjlighet att berätta om min nykterhet är få, jag är fortsatt rätt så långt ifrån alla typer av festligheter. Inte med vilje, men tillfällena för fest är ytterst få helt enkelt. Och vi ska ju umgås i vår ”bubbla” för coronans skull.

Det känns dock som jag har landat i att jag inte behöver förbereda mig ett dugg inför ett sådant outande. Ges tillfälle att berätta så gör jag det, annars ges ett annat tillfälle senare. Eller inte.

Alla som känner mig väl har sett mig dricka hetsigt och lite på gränsen till okej, och ibland över gränsen. De förstår nog mitt beslut fullt ut. De som inte känner mig så väl får tycka vad de vill. Jag bryr mig inte.

Att dricka socialt för att inte ”avvika från mängden” är ett uruselt argument till att dricka. Likaså att dricka för att någon annan ska slippa dricka själv. Eller för ”att alla andra” får ju dricka.

Det är ingen mänsklig rättighet att dricka alkohol. Jag är ansvarig för mitt eget liv, och delvis mina barns, och jag tar beslut som gynnar mitt eget bästa. Ingen annan.

Jag kan inte dricka alkohol för det spårar förr eller senare ur och slutar i katastrof. Punkt. Så jag låter bli att ta första glaset. Punkt.

Jag har förstått det fullt ut och jag är så tacksam över den insikten. Det enda jag ångrar är att jag inte har slutat dricka tidigare. Men gjort går inte att göra ogjort och vice versa.

Jag blir dock väldigt ledsen och illa berörd när jag läser här på forumet om personer som med näbbar och klor håller sig fast vid alkoholen. Av olika skäl.

En del vill dricka ”lite” eller ”socialt” och söker bekräftelse för att de gör rätt. Jag kan aldrig ge den bekräftelsen, för jag tror inte att det är rätt. Jag tror att det är fel, det funkar inte.

Aldrig glömma. Aldrig ta första glaset. Viktigast först - vara nykter.

Kram ?

Härligt! Glass och ballonger till dig i dag! ? Trist att du är sjuk på din 8 månadersdag❤️ men du får kurera dig så släpper det snart.

Är så tacksam för att du finns här, en fin nykter kompis till mig, och en förebild för alla nykomlingar som ramlar in på löpande band.

Då kör vi vidare mot 2021!

Kram ?