Stort grattis till milstolpen!! En dag i taget, du är grym! Visst är det befriande att känna äkta känslor, det kommer över oss hela tiden i nykterheten.

Bullret

Ja, det är otroligt häftigt. Lite jobbigt också. Jag har haft lite problem med ilskna utbrott, så jag skrämde mig själv till och med. Tror att det varit en känsla som jag tryckt ner tidigare. Men jag tar ingen skit längre helt enkelt. Jag behöver hitta bra sätt att hantera ilskan, och jag jobbar på det. Djupandning är effektivt!

Kram ?

Grattis till ett nytt liv! Nio månader :) Ingenting man gör av fri vilja är besvärligt, sägs det. Och det har du bevisat. Tack för inspiration och kämparanda! Och jag tror att det är bra att släppa ut sin ilska, annars växer den sig ohanterbar. Det är inte förrän du släpper ut den som du kan reflektera över vad den beror på.
Kram och godnatt

Jag tror att du har helt rätt. Ilska är en känsla som jag både känt och visat alldeles för lite av i mitt tidigare liv. Ilskan är välkommen, men jag måste lära mig hantera den lite bättre. Jag övar för fullt på det.

Kram ?

Sober Leon har en fruktansvärd dialekt ? Men han har kloka lärdomar att dela med sig av. Här är några av Leons klipp som jag kan rekommendera:

⭐️ ”How to stop drinking alcohol using reframing”
⭐️ ”How to stop craving in 5 seconds”
⭐️ ”Why I’ll never drink alcohol again, after learning this”

Kram ?

Haha jag fastnade vid inlägget med ilskna utbrott. Har också känt att jag fått utlopp för en del utskällningar eller hetska debatter senaste tiden. Stackarna! Men är ju på G :) plus att före kunde jag tänka mer ”jag orkar inte”. Nu känns det som att man har fullt med energi så engagerar mig lite för mycket i saker.

Jag är så stolt att jag nästan spricker ? Jag skulle kunna lista fördelar med nykterheten i mängder men jag väljer att lyfta två saker:

1) Jag är mer ärlig och sann mot mig själv - och andra. Ibland innebär det att jag blir en jobbig sanningssägare, men oftast innebär det att jag inte tar någon skit helt enkelt. Fråga mig, och jag ska svara ärligt. Jag blundar inte heller för mina egna brister, jag kan stå för dem på ett ärligare sätt. Det här är jag. Take it or leave it.

2) Det ständigt dåliga samvetet för att jag dricker, och för att jag inte kan låta bli att dricka har helt vikt hädan. I Alkispodden sa någon av dem igår att det som definierar en alkoholist är oförmågan att inte kunna låta bli att dricka. När det dåliga samvetet försvann gav det plats åt en grundnöjdhet med mig själv och mitt liv, precis som det är. För det är verkligen sant att alkoholen tar ifrån oss förmågan att känna glädje i vardagliga ting.

Ni som är nya här på forumet hittar min andra tråd ”Andra halvlek har inletts” under fliken ”Det andra livet”. Där skriver jag dagligen om stort och smått i det nyktra livet. Under den fliken hänger vi som verkligen har bestämt oss ? Att sluta dricka är det allra viktigaste steget, men sen börjar resan med att ta itu med de problem som legat dolda under alkoholen. Alkoholen är bara ett symtom på andra problem i våra liv. Utan att ta itu med de problemen kan vi aldrig gå helt säkra från att hamna i alkoholdjävulens klor igen.

Chill helgkram ?

Hipp hipp hurra?
Bra jobbat. Du får ett tjoho av mig också.

Bra sagt om att alkoholen är symtomet.
Vi dricker av någon anledning, alkoholen är medicinen.
Jag har inte riktigt klart för mig än vad som var min anledning.
Annat än prestationsbehov som många andra.
Man får fortsätta analysera och fundera över varför helt enkelt.
Grattis
Kram⚘

Det kan ta lite tid innan man hittar sina grundproblem. Men det finns alltid saker därunder som man inte vill se, som man försöker fly ifrån med alkoholen för att slippa hantera dem.

En hel del rättar till sig naturligt i och med nykterheten. Man mår bättre, tycker bättre om sig själv och trivs bättre i sitt eget sällskap. Och då känner man sig inte lika ensam heller. Man är inte lika rastlös, har inte lika bråttom och har bättre tålamod både med sig själv och andra. Då funkar relationen till andra lite bättre. Och man njuter av umgänget med andra på ett helt annat sätt ? Till och med min mamma kan jag numer umgås med och ha behållning av det!

Det som kan dölja sig under alkoholen kan vara en dålig relation, att man inte trivs på jobbet, och att man på allvar behöver ta tag i sin hälsa tex (där finns nog mitt grundproblem). Oftast stora saker som man behöver lösa med många delmål.

Men det är inget man ska hetsa fram, plötsligt ramlar tioöringen ner OCH man har energi att ta tag i det. Eller så funderar man på det lite till och agerar först när tiden är mogen. Nykterheten frigör mycket tid och mycket tankekraft ?

Kram ?

Ja, visst är det coolt!? Jag vill nästan gå ut på torget och skrika: ”Se på mig, jag har varit nykter i fucking 300 dagar!!!” Men det jag gör jag förstås inte, jag skriker härinne på forumet istället ?

Tänker på vad jag tidigare har tyckt om nykterister. Jag har garanterat fällt okunniga kommentarer om hur tråkiga de är. ”Sådana kan man inte umgås med” som mina barns pappas kompis sa för en tid sedan. Det är sådana grabbiga kommentarer som brukar fällas om nykterister. Jag var väldigt nära att spänna ögonen i honom och säga honom en sanningens ord. Men som min gamla chef brukade säga ”Man ska inte gyttjebrottas med grisar” ?

Kram ?

Femina

Grattis, kära vän, till 300 dagar! Visst är det fantastiskt! ?

Det känns otroligt bra. Jag tar mer och mer nykterheten för given. Samtidigt vet jag att enda glas kan knäcka nykterheten för mig, så den risken tar jag inte. Livet är mycket lugnare nu. Jag behöver inget drama i mitt liv, varken inombords eller runtomkring mig.

Kram ?

? 2 fyllon och 1 sanning. Jag har precis lyssnat på #20, 21, 24 med god behållning.

Trots snart 10 månader nykter repeterar jag nyktra argument nästan dagligen. Jag behöver det för att aldrig glömma - och för att stärkas i min övertygelse att aldrig ta första glaset.

Kram ?

Ni som är nya - läs min tråd från början. Kan jag - så kan ni! Men jag förstår om ni inte orkar ? 1.565 inlägg tar sin tid sannolikt. Men ni får skumma lite, och hålla utkik efter alla tips om böcker, poddar och Youtube-klipp. Jag har verkligen marinerat mig själv i nyktra fakta. Det finns inte en cell i min kropp som har kommit undan.

Jag tror verkligen på faktametoden, att hjärntvätta mig själv med nyktra fakta. Och jag har har kommit på varför just den metoden funkar så bra för mig. Jag behöver lust och nyfikenhet som drivkraft. Jag verkligen älskar att lära mig nya saker. Vill du få mig på gott humör - skicka mig på kurs!

Varje dag är en bra dag att sluta dricka. Och varje dag är en bra dag att fortsätta hålla sig nykter. Jag sörjer inte ens alkoholen längre, var sak har sin tid. Jag är glad att slippa dricka. Jag är glad att jag har självkänsla nog att avstå och att jag struntar fullständigt i så kallat grupptryck. Jag vill inte dricka alkohol, lika lite som jag vill dricka bensin. Det är Annie Grace som sagt så, och det är mycket bra uttryckt! Hon och Craig Beck tillhör mina husgudar.

Kram ?