@Tossingavis Nu efter drygt sex månader är det så för mig. I vardagen tänker jag väldigt sällan på alkohol. Ungefär lika ofta som jag råkar tänka på romarriket. Vilket jag såg var vanligt bland män??🤣
Och så när jag är här på AH , men det är ju på ett annat sätt…🥰

Dag 37
Känner mig sårbar idag, lite hudlös. Huvudvärken har kommit tillbaka och likaså tröttheten. Har inget sug efter alkohol, men däremot efter fett, socker och salt.
Hade så mycket i huvudet som jag ville skriva om, men så blev jag avbruten och nu kommer jag inte ihåg ett dugg som jag ville skriva...
Börjar inse hur lång tid detta kommer att ta och hur lite det ändå har att göra med alkoholen. Kanske för att jag har ett aktivt matmissbruk också. Har märkt att maten blivit viktigare nu när alkoholen är borta. Ganska så kontraproduktivt att byta ut ett missbruk mot ett annat. Så jag ska börja ta tag i det också lite nätt.
Känner mig ändå positiv och hoppfull även om det kanske inte låter så.

Dag 41!
Idag har jag slagit mitt tidigare rekord!
Är inne i en bra period just nu, men perioderna växlar väldigt ofta så vi får se hur länge det varar. Hade inget sug alls igår, så himla skönt! Och det trots att igår var en jobbig dag fysiskt. Jättekonstigt, men det var som om huden var superkänslig. Inget kändes rätt. Kläder skavde, bh-band var inte spända lika hårt på båda sidor, träningsbyxor rullade ner över tjockmagen, ena skon glappade och allt det var som tortyr. Alla sensationer var så förstärkta.
Idag är allt normalt igen.
Har upptäckt alkoholfri gin som kommer att bli min dryck när jag känner att jag vill festa till det. Det räcker med en alkoholfri GT sen är jag nöjd. Och jag dricker den ur ett fint och festligt glas och äter lite spännande nötter till. Jag saknar inget. Får samma känsla som jag fick tidigare med alkoholen.
Mannen och jag tittade på 90 Days: The Last Resort igår och där var ett par med som påminde oss båda om hur vi var förr när vi drack. Stort fokus på var baren fanns, glöm inte champagnen, för många drinkar och en massa negativ energi och skitsnack om andra människor. Och vi båda blev lite förfärade av att tänka att vi var så för inte så länge sedan, men samtidigt evigheter sen.
När jag nu tänker på alkohol så får jag mer avsmak. Mina tankar går inte till hur gott det smakar, jag har svårt att framkalla smakerna av vin, drinkar och groggar i minnet. Det som kommer fram är en känsla av hur det kändes när det hade blivit för mycket, illamåendet, yrseln, lite ångest och panik över kontrollförlusten. Jag försöker att inte läsa in för mycket av det och tro att jag är "botad", men det är skönt just nu och jag tänker njuta av det :)
En annan positiv sak som mannen och jag upptäckte var att vi inte äter lika mycket snacks och godis längre. Inte medvetet, men jag vet att förr kunde jag lätt få i mig en 300 g chipspåse själv på kvällen efter middagen. Igår, och nuförtiden, så är jag nöjd (=fullproppad) efter kanske en fjärdedels påse.
Tycker ändå att vi har det lite tråkigare på helgen, mannen och jag. Men vi är medvetna om det båda två och tänker på att vi ska ändra det, men det kommer väl att ta lite tid att komma fram till hur våra helger kan bli lite festligare. Som det är nu så gör vi i stort samma som under veckodagarna (förutom min alkoholfria GT) och jag saknar den där skillnaden mellan vardag och helg. Tänker att vi kanske får välja ut vissa saker som bara får ätas/drickas/göras på helgen så att man har något som skiljer av vardag från helg. Typ GT, hämtmat, chips och dippa, kakor, godfrukost, gå och simma/basta, se långfilm. Så småningom vill jag hitta någon hobby eller aktivitet som vi kan göra nyktra tillsammans på helgen. Men det är nästa steg.

Dag 44
Superstressad med jobb och deadlines. Äter som det inte finns någon morgondag och alkoholtankar har susat förbi ett par gånger. Men ändå anmärkningsvärt lite. Mycket positivt.
Imorgon åker jag en vecka till dottern utomlands (därav att jag jobbar undan en massa nu innan), så himla kul och avkopplande den här gången. Ska fokusera på träning och rörelse och bättre mat. Men! Utomlands har ju alltid varit så oerhört förknippat med alkohol, så jag kommer att vara väldigt försiktig med mina tankar och triggers.

Dag 49
Sju veckor alkoholfri, sju helger avklarade.
Helgerna går bättre och bättre. Den här helgen har det funnits triggers som har gett ett sug. Det har varit kopplat till att be andra människor om hjälp, saker som hänger i luften och där jag måste vänta på en lösning. Då ville hjärnan koppla bort lite med suddig alkohol. Men det var hanterbart.
Gick sedan på kvällen en härlig runda på strandpromenaden. Lördag kväll, fullt med folk på uteserveringarna med alkohol i glasen. Inte ett dugg triggad eller sugen!
Så lite sött och lite surt.

Dag 53

@Amanda L Tack! :)

Allt rullar på bra, jag är mycket nöjd med mina tankar och alkoholsug under den här utlandsvistelsen. Känns hoppfullt. När jag nu kommer hem tänker jag börja på nästa fas i min personliga utveckling. Glutenfritt! Men om jag känner att det triggar alkosug för mycket, så får jag backa lite igen och försöka senare. Men jag tror i ärlighet inte att det ska bli några problem.

Dag 55
Alltid när jag har skrivit här så blir det ett bakslag av supersug från helvetet! Både fredag och idag har varit jobbiga. Igår skrev dottern på kontrakt på en lägenhet och jag var närvarande när hon ringde runt och berättade för familj och vänner. Det blev utan undantag snack om att fira, att öppna bubbel eller att skåla för denna händelse. Och jag kände mig ledsen att jag inte kan fira stora händelser som alla andra gör. En markering av något stort och bra.
Jag var inte sugen på själva alkoholdrycken, utan den sociala och roliga situationen. Man kan säga vad man vill, men det är inte festligt att skåla i en dryck man ändå dricker dagligen. Måste hitta något som jag kan använda vid sådana här tillfällen, som markörer. Som jag sparar till när det är speciellt.
Sedan gick suget över efter ett par timmar och jag tänkte inte mer på det. Men sen har det kommit tillbaka idag. Tror att jag har identifierat att det har att göra med att eftersom vi flög hem i natt vilket gjort att sömnen blivit kort och dålig, det är lördag och dottern är här. Folk har kommit hit för att träffa henne och vi har haft väldigt kul tillsammans vilket har triggat ett vin-tänk.
Ingen risk att jag faller dig, men jag känner mig sur nu och vill inte prata och umgås med min man (de andra har gått hem nu). Jag vill bara att kvällen ska vara slut och att det blir Sköna Söndag istället.

@Tossingavis Så jobbigt att känna så, som att du inte är med och firar på riktigt. Jag vet inte om det hjälper något att jag säger att den känslan kommer gå över. Den är en del av processen. Allt har sin tid och tillslut sörjer du inte alls att du inte har alkohol i glaset. Har du hittat något A-fritt bubbel eller öl du gillar? Jag har alltid sånt med mig om jag ska på något festligt. För som du säger vill man ha något i glaset som man inte dricker till vardags, som känns sådär speciellt. Jag har testat massor av olika a-fria viner, bubbel och öl och fastnat för vissa som jag brukar köpa hem så det finns när det blir tillfälle. Är man på nått ställe som säljer alkohol har dom alltid a-fria alternativ jag brukar beställa.

Kram❤️

Dag 56
@Himmelellerhelvette Ja, jag tror också att den känslan försvinner med tiden. Har ju redan märkt känslor och tankar som är annorlunda nu än förr. Jag gillar a-fri öl, men tycker inte om a-fritt vin eller bubbel. Har fastnat för a-fri gin och tonic, men det har jag druckit på en vanlig fredag och liknande, så det känns inte speciellt längre. Kan mycket väl tänka mig a-fria drinkar om jag skulle vara "på galej".
Tänker att min krigsplan är att sluta att dricka gin och tonic till "vardags" och hålla mig till öl på helgen. Då blir GT:n speciell och man kan köpa den färdigblandad på Ica, så jag kan ha ett par stycken i väskan ifall spontana fira-situationer skulle dyka upp, hahaha.

Allt känns annars fantastiskt idag! Jag vaknar tidigt utan baksmälla och ångest en söndag. Underbart! Ska hem till syrran för att umgås bara hon och jag hela dagen och bara prata, laga mat, prata, skratta, prata, planera våra liv, prata och gå promenader med hunden :D
Bästa söndagen!!

@Tossingavis Alkoholfritt bubbel finns som är festligt och gott. En sort jag gillar är Odd Bird.
Tänkte också på att du var trött på lördagen. Trötthet och hunger kan få fart på sugkänslan.
Att äta något kan hjälpa.❤️🙏🏻

Dag 61

Idag har jag tagit nästa steg i att bli den person som jag vill bli. Jag har slutat med alla former av socker och gluten. Jag har läst på och förberett mig hela veckan, men inser nu att börja på en fredag är kanske inte det smartaste... Men det kan ju bara bli lättare efter detta, hahaha.
Jag känner igen känslan i kroppen från när jag slutade med alkoholen, lite nervös, tänker på allt jag inte "får" äta, förhandlingar med mig själv. Men ändå hanterbart än så länge. Jag är väldigt snäll mot mig själv just nu och väldigt egoistisk eftersom jag måste vara det för att klara det. Inga besök, inga aktiviteter. Ge kroppen tid att i lugn och ro bli av med giftet.
Mina största matlaster är chips, cola zero, lakrits och pasta, men allt med socker slinker gärna ned. Jag är inte så extrem att jag inte kan använda sojasås eller buljongtärningar, men utöver sådant är det slut med socker. Det enda jag vill ha kvar är att jag får lov att dricka alkoholfri öl på helgen och alkoholfri GT när det är fest.
Eftersom jag har erfarenheten nu av att både ha slutat dricka och röka, vet jag att allt jag känner nu är tillfälligt. Krypet i kroppen, de besatta tankarna, sorgen över att inte få äta socker mer, oro inför det nya med att lära sig ett nytt sätt att äta och leva. Allt detta kommer att försvinna så småningom och sockerfri kommer att bli ett naturligt levnadssätt som jag inte behöver tänka på. Precis som jag aldrig tänker på cigaretter och väldigt sällan på alkohol.
Men just nu är jag smått besatt av ett glas rött vin. Fy, det blir en tidig kväll!

Dag 66
@Himmelellerhelvette Nej då, nykterheten går först! :)
Det har gått ganska bra med att sluta med gluten och socker ändå. Jag är ju van vid att känna sug och hantera det. Och sockersuget skiljer sig inte från alkoholsuget. Jag har noll sug efter alkohol nu efter mitt lilla rödvinssug i fredags, men det var ju första dagen utan socker så det var ju inte så konstigt. Just nu har jag det väldigt hektiskt med jobb, så jag känner att sockersuget är värre än vad det skulle varit en normal period. Eftersom jag jobbar vid datorn är det så lätt att ha en skål med något gott för att hålla energinivån uppe. Nu får jag istället vara noga med att ta pauser och att gå och lägga mig i tid. En sån förändring! Vem är jag egentligen! Jag känner inte igen mig i alla kloka och hälsosamma tankar! :D
Jag har inga akuta sug längre utan det har gått vidare till sorgefasen. Utan socker, cigg, alkohol eller kolhydrater – vad ska jag unna mig?? Dottern säger att jag ska tänka om helt när det gäller mat, typ, äta för att leva inte leva för att äta. Klokt, och jag börjar så smått anamma tänket. Unna mig med allt sånt som inte går att stoppa i munnen.

Jag tycker om att känna mig annorlunda och att inte göra som alla andra gör. Leva lite utanför boxen. Även om jag för tillfället är skrämmande lik alla andra, hahaha. I alla fall så skrämmer det inte mig att vara den enda på festen/aw:n/släktmiddagen som inte dricker, det gör mig bara mer intressant. Tror jag blir mer störd om det finns fler som inte dricker, varför har de också kommit på "min idé" med nykterhet! ;) Hur ska jag nu kunna glida in och vara överlägsen alla andra?? (skämt)

Tänker ha kvar tråden här tills det gått 90 dagar, sen flyttar jag över den till Vidare livet.

Dag 69
Igår skickade jag in ett stort jobb på eftermiddagen efter att ha lagt ca 80 timmar på det under veckan. Slut i huvudet var bara förnamnet! Icke förvånande så kom tankar på vin fram. Hjärnan ville gärna koppla av, lättnad över att den otroliga jobbveckan var över, fredagsfeeling, mannen och jag hade planer på bra film och jättegod mat. Allt var upplagt för vin, vin, vin!
Men jag drog fram alkomonstret i ljuset och berättade för min man att jag var sugen och varför jag var det, vilka tankar som surrade. Han visste som vanligt inte vad han skulle säga, hahaha, men det gör inget för jag vill bara lyfta fram tankarna i ljuset. Sen gick jag och duschade länge, satte på mig fina kläder och god parfym. Har märkt att dofter, och musik, har oerhörd kraft att påverka mitt humör. Dofter kan väcka barndomsminnen, härliga stunder av kärlek, semesterminnen eller bara rent lugn. En rolig/konstig sak jag märkt efter jag slutat dricka är att doftminnen kommer jätteofta utan att jag luktat något i verkligheten. En härlig känsla faktiskt, även om jag ibland tänkt att det kanske är en stroke på gång eller att jag håller på att förlora förståndet, hahaha.
I alla fall, mannen och jag satte på musik, tände levande ljus överallt och lagade middag tillsammans i lugn och ro. Jag drack en Carlsberg Hoppy Lager som förutom att vara alkoholfri, även är sockerfri! Min nya favoritdryck :) Efter maten satte vi oss i soffan, satte på filmen, och jag började gäspa direkt. Direkt den var slut, och jag hade nickat till hela halva filmen, så gick jag och lade mig klockan tio.
Vaknade av mig själv kvart i sex och sitter med tända ljus och tittar på ovädret utanför. Lycklig <3