@Crusade @Amanda L Tack❤️

Idag var det nästsista gången på behandlingen. Sista gången på torsdag och avslutning på fredag. Eftervården har redan börjat, började igår. Kommer sakna gruppen fast vi ses ju på eftervården och på möten, så klart! Men kommer ändå sakna denna trygghet där jag berättat naket och avskalat hur mitt liv som aktiv har varit. Den enda person som vet mer är min man. Det är en rikedom att ha få tagit del av dessa människors berättelse . En av behandlarna frågade en gång om det finns någon fördel att vara alkoholberoende. Jag skulle naturligtvis sluppit att vara alkoholberoende, att inte förorsakat min familj lidande, min hälsa. Men…när jag kommer tillbaka t jobbet i nästa vecka så är det inte samma Varafrisk som kommer tillbaka för verkligheten runtomkring har fått ytterligare en dimension, en djupare dimension. Det är därför lite läskigt att gå tillbaka till jobbet. Var och hälsade på igår. Då satt några kollegor och diskuterade kring APT och chefen. Jag kände den där negativa spiralen och den behöver jag vara vaksam över…för den kan få mig att fastna i tankebanor som kan bli negativa och som kan trigga. Just nu känner jag lite mer sug vilket beror lite på min vana att belöna mig då kan det vara lätt att känna att det är lite tråkigt när jag inte får belöna mig dessutom beror det väl att jag är snart tillbaka i den vanliga vardagen igen. Fast jag har inte tänkt att dricka.

En annan sak som jag har tänkt på är det här med min roll för nykomlingar på forumet. Jag tänker då på jag som har skrivit under dryga tre år innan jag blev nykter. Fast en del skriver när man varit nykter en vecka, 13 dagar osv. Å jag tänker att det är viktigt att visa på att det finns olika vägar å de kan vara bra ändå. Utan att överdriva mitt egna värde på möten så tänker jag att det är viktigt att vi kvinnor i 50-60-årsåldern blir synliga så andra kvinnor kommer så vi inte sitter hemma och dricker i vår ensamhet pga skammen.

Kram🐬

Vilket jobb du gjort @Varafrisk! Så glad för din skull! Intressanta tankar om den negativa spiralen. Jag har börjat lära mig se mönster hos mig själv, det börjar ofta oskyldigt med några slappa kvällar med take away, chips och pyjamas mitt i veckan. Är ju inget fel med det men inaktivitet föder mer inaktivitet för mig och jag känner mig lat, dålig och allmänt kass. Och där får jag se upp för att inte falla tillbaks i gamla hjulspår. Att ha nån sån kväll är okej, speciellt om det är positiva tankar kring det. Att jag faktiskt behöver en sån kväll, gjort mig förtjänt av den. Men när dom kvällarna blir rutin, att jag gör det för att jag inte orkar, orkar bry mig då flaxas det vilt med varningsflaggorna. Då är inte vägen lång att fortsätta gräva sin destruktiva grotta.

@Varafrisk Tänk vilken process du startat i Varafrisks nya liv. Det är en ny djupare dimension som du säger och att komma tillbaka till jobbet blir nog lite annorlunda. Bra att du redan nu tänker på att vara lite vaksam. Kan tänka mig att den negativa spiralen du pratar om blir tydligare för dig. Man dras med och ned av negativt snack på jobbet. Kanske kan du med din nya dimension komma med positiva vibbar och starta en positiv spiral? Även om saker är dåligt på jobbet kanske man kan se det ur en annan positiv synvinkel, tex vad kan vi tillsammans göra för att det ska bli bättre.

Jag tänker att du kommer att vara en stor tillgång här på forumet med den erfarenheten du har och har fått genom din behandling. Det är fint och betydelsefullt att kunna stötta och ta del av varandras processer, man ger och får och det berikar❤️

@Friluftstok 🥰Känner igen mig även i ditt beteende. När jag drack så ville jag gärna äta snacks, goda ostar el någon god mat/hämtmat. Jag kan känna nu att mitt ätbeteende är inte bra…liknar ett beroende-ätande. Måste stoppa det nu för jag mår inte bra av det varken psykiskt eller fysiskt.

@vår2022 🥰 Som oftast är det positiva samtal på jobbet men när det gäller vissa saker kan det lätt bli negativt som exempelvis APT. Tycker inte heller att de är dödskul men det är liksom bara att gilla läget.
När jag hälsade på igår skojade jag om offerkoftan…kan hjälpa till att ta av den när hela teamet har fastnat där.

Godnatt😴🤗

Mitt mål med att inte dricka alkohol är givetvis att vara nykter men även att bli en bättre version av mig själv. Inom tolvstegsprogrammet jobbar man med bla karaktärsdefekter och gottgörelse. Det fick mig idag att tänka på några saker.

Idag är min bror och svägerska på väg t min svägerskas systers begravning. Jag har inte berättat för dem om mitt alkoholberoende ännu. Vi har inte mycket kontakt så det har inte varit bråttom. Vi alkoholberoende har ju annars väldigt bråttom. Hur som helst…jag har tidigare berättat om att när min syster dog bröt hennes man kontakten m mig och min familj. Kontakten m min bror har varit väldigt sporadisk. Jag har även varit väldigt arg på honom och hans fru utav olika anledningar. Idag är jag inte direkt arg mer ledsen över att det känns som om han är inte lika angelägen om vår kontakt som jag är. Jag ska berätta för honom och be om förlåtelse för tråkiga sms. Så jag skulle kunna struntat i att skicka en hälsning t min bror och hans familj men då blir jag inte en bättre version av mig själv. För den bättre versionen av mig själv bryr sig, även om den jag ger till inte ger tillbaka om det känns bra i mitt hjärta.

Jag tänker även på det nu när jag skriver här på forumet. Jag har varit otroligt sårbar när jag skrivit här under hela min aktiva tid. Ställt mig i försvar. Fast några enstaka gånger har det gått lite för långt i vad man skrivit. De minnena ligger lite och skaver men jag tänker jag måste släppa dem för att gå vidare annars stannar jag på samma nivå. Idag vet jag så mycket mer om mig själv och vad som passar mig. Jag har tidigare några gånger tänkt att jag ska avsluta att skriva här på forumet el göra uppehåll beroende på olika anledningar men jag har fortsatt att skriva. Nu funderar jag lite på det igen inte sluta att skriva helt och hållet men ja…vi får se. Det beror ju delvis på att jag är inne i NA/AA program och det tilltalar mig. Det blir därför ibland lite krockar för mig men jag kan välja att inte läsa osv. Alla tilltalas inte av AA/NA.

Det här får mig även att tänka på när det ibland uppkommer diskussioner om den som skriver, skriver i rätt grupp. Jag kan förstå att romantisering av alkohol kan trigga samt att man inte ska skriva påverkad men jag litar på admin att de har koll.
Jag känner ändå att skriva i Vara Alkoholfri är rätt för mig.

Något som jag skulle vilja skriva och som mer kan rikta sig t dig som skriver för första gången. Det är att de första dagarna, veckorna kan kännas hur tuffa, jäkliga som helst men det är ok att skriva. Det är väldigt olika hur msn upplever den tiden så skriv på.

Önskar er en solig och fin dag☀️

Kram🐬

@FinaLisa Tack❤️❤️

Känner mig ganska låg…vilket gör att jag känner mig orolig. Jag har inga tydliga tankar om att dricka alkohol. Kommer inte köpa alkohol. Men vill inte känna så här fast acceptans är viktigt för det tar energi. Behöver rikta min energi inåt in i mig själv. Borde det inte chefen höra av sig nu när jag kommer tillbaka efter nio veckor? Borde det finnas en plan? Eller är det för kort tid även om det är en lång tid för mig?

Och jag vill vara riktigt glad och stolt över att jag har varit nykter i tre månader!! Kan ni förstå det? Jag Varafrisk har varit nykter i tre månader!! Det är egentligen väldigt väldigt stort💪🏻🙏🏻❤️

Kram 🐬

Ja väldigt stort! Värt en ⭐️!
Inte för att jag någonsin tvivlade på att du skulle lyckas om du väl passerade tröskeln. Det kommer väl perioder när man är låg helt enkelt. En hjärnforskare jag lyssnade på tvingade sig själv att notera små fina saker i omgivningen som gjorde hen glad dagligen och det är egentligen väldigt nyttigt (och lätt att glömma). Man får jobba lite på att vara glad helt enkelt, men vara uppmärksam på om det blir olidligt. Och det ären jäkla resa att sluta dricka och tar tid innan kropp och knopp återhämtar sig.
Ja, man kan tycka att chefen borde höra av sig, men jag har nog inte träffat nån chef de senaste åren som skulle ha tänkt på det.
Hoppas det känns ok att gå tillbaka till jobbet ändå. Du är så bra!

@Varafrisk Skulle just skriva det där med chefen. De flesta chefer jag haft skulle inte gjort varken plan eller annat. Så bry dig inte om hen., tycker jag. Det viktigaste är att du klarar tre månader. Hurra för det!🥳🥳🥳❤️

@Varafrisk instämmer med @Sisyfos och @Amanda L att du inte ska bry dig om chefens tillkortakommande om att hen borde höra av sig inför återgång i arbetet. Du är så värd guldstjärnor ✨✨⭐️💫 och har gjort och ff kommer göra en fantastisk resa iom nykterhetsarbetet. Du är inte bara nykter, du har jobbat stenhårt med dig själv och det kommer vara en ny @Varafrisk som återgår till arbetet. Och du ska vara stolt och även mallig… 3 månader!!!! Jag följer i dina fotspår! Starkt jobbat👍❤️

@Varafrisk Wow! 3 månader är fantastiskt!🥳 Tänk vad mycket din hjärna fått återhämta sig och tänk vad du jobbar på bra! Tyvärr är inte alla chefer bra på att hantera vissa saker eller situationer, och håller med om att du ska boosta dig själv med hur otroligt bra du hanterar detta. Kanske vill chefen ta en pratstund med dig när du är på plats. HR borde också kunna vara behjälpliga i en plan och hur ni ska gå vidare. Hur som helst så var stolt och nöjd över dig själv. Kram❤️

@Sisyfos @Amanda L @Ny dag @vår2022 Tack för era fina hälsningar🙏🏻

För mig var det viktigt att få kontakt m min chef eftersom jag har varit sjukskriven på heltid under nio veckor. Min chef är väldigt omtänksam så det har varit konstigt för mig att hon inte har hört av sig.
Så jag skrev ett sms och bad henne ringa mig vilket hon gjorde. Hon är delvis sjukskriven pga sin rygg men jobbar hemifrån. Hon sa t mig att hon hade inte varit m om att ngn som hade varit sjukskriven heltid i nio veckor gick upp och jobbade heltid direkt. Jag tror att det är nytt för chefen att ha en anställd som varit på behandling. Min socialsekreterare sa att det ser väldigt olika ut huruvida man blir fortsatt sjukskriven el går tillbaka i tjänst. Jag önskade tidigare att få jobba en vecka halvtid t att börja med. Hur som helst nu har jag en telefontid m min läkare på måndag kl 9.00 så får jag se hur det går då.

Kram😴

Sista gången jag drack alkohol var jag inne på systemet fem i sju en fredagskväll. Jag minns skammen när jag kom in i affären och såg en anställd som jag är bekant med. Hade berättat för henne att jag hade berättat för min chef. Jag sa t henne att jag kommer nog behöva bli inlagd för jag kan inte bryta. Skammen och ångesten var så stark😱 Dagen efter var första dagen på min nykterhetsresa/mitt tillfrisknande. Jag hade tio dagar tidigare berättat för min chef om mitt alkoholberoende. Jag berättade därefter för mina kollegor lite pö om pö om mitt alkoholberoende och sista dagen 17/2 innan behandlingen började hade jag berättat för alla på jobbet. Vilken befrielse! Helt underbart!

Imorse var jag nedstämd men ikväll är jag stolt och glad över tre månader💪🏻💪🏻😃🙏🏻🥰 Om jag inte släppt taget om skammen och inte berättat för chefen hade jag fortsatt att dricka vilket hade slutat med katastrof och jag hade varit närmare en för tidig död😢

Men jag lever och är otrolig tacksam över min nykterhet🙏🏻 Har varit lite..tja inte direkt nedstämd men inte känt någonting…så får det väl på sätt och vis vara men livet blir ju så mycket roligare/bättre att se allt det positiva som jag har vunnit/vinner m mitt nyktra liv. Idag fick jag en ”medalj” (nyckelring) för mina 90 dagar/tre månader på NA-mötet. Så många Grattis och fina ord….så många fina möten🙏🏻

Och till sist när känslan av belöning kommer och jag är ju van att belöna mig med alkohol vilket jag inte kan numera..så brukar jag tänka på vännerna här på forumet som kommit så pass långt in i nykterheten att belöning inte är förknippad med
alkohol och en dag kommer även jag vara där.

Godnatt och kram😴🥰

@Varafrisk Du har skapat så bra förutsättningar för ett fantastiskt liv utan a! Och snart är du där när belöning automatiskt inte är förknippat med alkohol… men redan nu har du upplevt belöning utan a - tänk bara på hur du mådde fem i sju på systemet den sista fredagen och på hur du mår nu även om man ibland blir ledsen/har ångest etc. Du har gjort en fantastisk resa och ör en fantastisk person som jag önskar jag skulle känna på ”riktigt”, jag skulle gärna ha dig som kollega och blir lite avis på dina kollegor som kommer få jobba med Varafrisk 2.0 a- den riktiga Varafrisk! Önskar dig en fantastisk dag❤️🙏☀️

@Varafrisk Du ska verkligen vara jätte stolt! Du har gjort detta så otroligt bra! Tagit den hjälp du behövde ❤️ Det med belöningen går ändå över rätt fort, runt 6-7 månader kanske var det för mig alla fall. Nu belönar jag med något gott att äta🙏

Stor kram

@Himmelellerhelvette Tack🙏🏻❤️

Avslutning idag på behandlingen. Så fina ord som sa till mig igår av övriga i gruppen och idag av ledarna/behandlarna. Jag har verkligen kunnat vara mig själv. Kanske dax nu vid 60- årsålder tro på de fina ord som sägs och som jag långt där inne vet är sanna. Självkänsla och alkohol har tagit bort den sanna och bättre versionen av Varafrisk men nu är det framåt som gäller 💪🏻💪🏻❤️
Dessutom diplom och smörgåstårta📜🥪👍🏻

Kram t er alla🥰🐬