Grattis @varafrisk
Jag trodde jag läste fel när jag läste tre månader! Otroligt. Och du tar megakliv, framåt framåt. Var stolt över dig själv och din förmåga, den fanns där inne hela tiden. Nu är din tid! Kram. 🌷😍

@Varafrisk

Stort gratts! 3 månader ... WOW!
Jag läste hur du upplevt skammen när du var på Systemet. Jag känner igen denna känsla, och oro framförallt att någon skulle känna igen mig. Världen är så liten ibland.

Otroligt eller hur, vilken befrielse att vara nykter. En ny värld öppnas med nya tankar och känslor och upplevelser.

Själv är jag nu på dag 13.

Åter igen, stort grattis!
Kram
xxx

@Se klart Ja, det är verkligen min tid nu men jag behöver jobba på att förstå det. Tänka på vad jag behöver för att må bra, tillfriskna och att min nykterhet blir bestående. Det är det allra viktigaste🙏🏻

@Crusade Tack och Grattis t dina dagar🙏🏻🥳 Jag tänker att alla på systemet kände igen mig. Jag berättade för några som jobbade där om mina problem för mycket länge sedan för samma personer berättade jag att jag hade berättat för chefen likväl så gick jag dit. Och just den sista gången som jag köpte och drack så var skammen så fruktansvärt stor…ja den var enorm! Det var hemskt aldrig mer att jag vill uppleva den känslan🥵

Om drygt en timma ska jag åka iväg på NA-möte. Jag öppnar idag vilket innebär koka kaffe, ställa ut skylt och lite annat småfix. Det känns faktiskt ganska bra! Jag gör det för att bli mer delaktig dessutom om man inte hjälper till med att ”göra service” är ju risken att det inte blir möten. Jag behöver möten. Jag kan läsa här på forumet men det räcker inte för mig. Jag behöver även blandningen av människor som befinner sig på olika faser i tillfrisknandet. På de möten där jag går har deltagarna varit nyktra allt från två veckor upp till 19 år. Några har tagit återfall men kommit tillbaka. Värmen i lokalen går att ta på precis som den gjorde på behandlingen. Man kan ta på värmen här på forumet men ibland blir den för mig lite naggad i kanten. Det är tex när det blir diskussioner gällande i vilken grupp man ska skriva i osv.

Har lite skav i halsen och lite huvudvärk idag. Min man har varit förkyld så jag har väl fått det av honom. Hoppas att det inte blir så mycket.

Känns verkligen jättekonstigt att börja att arbeta imorgon. Känns lite som en sorg att behandlingen är över. Det var en sådan trygghet och så skyddande att gå i behandling. Jag är inte rädd för att suget ska öka och att jag ska dricka igen…nej inte alls. Men på behandlingen var jag Varafrisk t 98% och jag kunde känna alla känslor..ja..det var verkligen något speciellt. Skulle rekommendera denna behandling t andra hundra gånger om.
Jag måste säga att jag tycker att min chef har brustit i sitt rehabansvar. Hade jag inte tagit kontakt m henne i torsdags så hade vi förmodligen inte pratats vid förrän imorgon. Så med tanke på att hon sa att hon har aldrig varit m om att en anställd har varit sjukskriven nio veckor på heltid och börjar jobba heltid tycker jag att det är märkligt att hon inte tagit kontakt. Har iaf en telefontid m läkare imorgon kl 9.00.

Något annat som tynger mig el kanske inte tynger men jag måste ringa min bror och mina systers söner gällande den cancergenetiska utredningen som min bröstläkare har remitterat mig till. Eller rättare sagt remitterat mig t Avd för cancergenetik. Man kommer öppna upp min systers svar på blodprov som gjordes för att se om man finner någon avvikelse. Man kan då ta ett blodprov på mig för att se om jag är bärare av denna gen. Min bror och mina systers söner ska också få den möjligheten att se om de är bärare av genen. Min syster berättade aldrig för sina söner om den utredning som gjordes för tio år sedan och nu är det jag som fått uppgiften att göra det. Vi är inte på något vis ovänner men vi har ingen direkt kontakt. Hela grejen sätter igång allt det jobbiga med cancer….

Nej, dax för dusch och därefter kaffe👍🏻

Kram🐬

Så himla kul att läsa om dina framgångar, Varafrisk! Dessutom extra intressant att få ta del av alla dina tankar, hur du mår i processen. Är så glad för din skull! 💗

Ja, du vet ju att jag vill vara med. Ska bli så himla kul att ses igen. Det enda jag kan är dock någonstans i skiftet av vecka 29 och 30, troligen i början av den senare.

Kram kram 💗

@Vinäger Tack🙏🏻🥰

Finalisa skrev ju i min tråd om vår träff/träffen och då var det någon/några som ville hänga på. Jag tänker att när man/vi skriver här så måste den träffen vara för den som vill vara med. Om vi tre Finalisa, du och jag ska träffas då kanske vi ska byta mailadresser. Jag har räknats med att ses i sommar men min man och jag har inte bokat in ngt ännu så jag vet inte hur det ser ut för mig. Jag tänker att det inte ska vara ngt problem det beror på om vi bokar en hel vecka. Annars för min del har jag inga problem med att åka iväg en dag under en helg.

Kram🐬

Jobbar halvtid denna vecka. Tillbaka på jobbet idag. Så himla knepig känsla. Sådan krock mellan behandling och jobb. Det är ngt med/på jobbet som gör mig låg inte alltid men kändes så tydligt idag. Känner mig väldigt låg just nu. Min man är inte hemma nu hoppas han kommer snart. Behöver en kram❤️

@Varafrisk Jag tänker att det tar ett litet tag för dig att ta dig in i den självklara gemenskapen på jobbet igen. Vi är olika känsliga på det området, och många for väldigt illa av coronaåren då den gemenskapen svajade. Det ÄR inte samma sak på video. Och nu har du haft en underbar gemenskap på behandlingen, så självklart blir kontrasten stor.

Det känns snart bättre 🤗 Fortsätt besök AA och NA där du kände en bra gemenskap.

På arbetsplatser är tiden ofta så tajt att folk knappt tar sig tid att fika och luncha med andra. De stunderna är guld när jag jobbar på kontoret. Småprata, skoja och skratta ihop - mer sånt!

Kram 🐘

@Andrahalvlek Tack för ett mycket fint inlägg som gav mig lite en känsla av acceptans och ro🙏🏻

Jag var en av dem som for illa under coronaåren. När ett personalrum fördelades på tre plan. Min kuratorskollega som sitter närmast mig äter numera alltid sin lunch på sitt kontor och ofta stängd dörr så var det inte före corona. Jag får vara lite tålmodig och som du skrev söka gemenskap i mötena. Har även eftervård på på måndagar mellan 16-18.

Kram 🐬

@Andrahalvlek Tack för ett mycket fint inlägg som gav mig lite en känsla av acceptans och ro🙏🏻

Jag var en av dem som for illa under coronaåren. När ett personalrum fördelades på tre plan. Min kuratorskollega som sitter närmast mig äter numera alltid sin lunch på sitt kontor och ofta stängd dörr så var det inte före corona. Jag får vara lite tålmodig och som du skrev söka gemenskap i mötena. Har även eftervård på på måndagar mellan 16-18.

Kram 🐬

Godmorgon☀️
Snart börjar dag nummer två efter behandlingen. Känns skönt att jobba halvtid. Känslomässigt är det verkligen en berg- och dalbana. Massa tankar på jobb…mitt jobb…byta jobb. Men lugn Varafrisk! Jag behöver jobba på att dessa tankar inte får för mycket utrymme…iaf inte just nu. Det viktigaste är tillfrisknandet, läsa AA’s litteratur och gå på möten.
Det verkligen en känslomässig krock när jag kom tillbaka t jobbet igår. Jag har ju varit inne i en helt annan värld, en bubbla. Under varje dag har jag endast varit ensam när jag varit på toa dessutom har mycket av samtalen kretsat kring våra liv både det aktiva m alkohol och det utan. Samtal om att få livet att funka.

Kram🐬🥰

@Varafrisk God förmiddag😁. Tänker också att du varit en slags bubbla och i en annan värld och det blir en omställning att komma tillbaka till jobbet och livet som pågår utanför bubblan. Du har förändrats och fått en ny syn och dimension på livet. De andra är kvar där de var, då du lämnade dem inför behandlingen. Jag upplevde att jag såg på livet från andra synvinklar genom mina nya insikter om mig själv och med vad jag vill med mitt liv. Jag hade några månader kvar på min tjänst som jag då hade och jag märkte att jag betedde mig lite annorlunda. Nu visste ingen om att jag hade alkoholproblem eller att jag slutat dricka, så ingen frågade om något. Jag kände ändå att bara min närvaro på jobbet var annorlunda och jag upplevde arbetsplatsen i en annan dimension i mig själv. Ta en dag i taget, känn in arbetsplatsen, känn in dig själv i den. Gör den till det du vill att det ska vara för dig. Kanske vill du ändra på något? Ge det tid att känna efter och känna in dig. Du har förändrats. Vad som helst kan hända, det är du som bestämmer hur du vill att ditt liv ska se ut och vad det ska innehålla.

Du gör ett så himla bra jobb! Livet som nykter och arbetet med dig själv, kommer att leda dig till en plats där du vill vara❤️

@vår2022 Tack goa du🥰Jag tänker att det är viktigt att ta en dag i taget och på ngt vis känna acceptans. Inte ha bråttom.

Igår var en bättre dag på jobbet. På tisdagar har vi alltid teamkonferens då vi kan lyfta frågor som vi har kring patienter även nya remisser gås igenom. Min dator var inte i form när jag kom i måndags så en av våra sekreterare hjälper mig med den. Fick en lånedator som även den behövde pysslas om så jag satt bredvid en kollega under fm. Min mage lever ju sitt egna liv och jag behöver verkligen se över kost mm vilket jag blev varse om igår. Magen var verkligen i obalans under fm och under em jättejobbig. Är inte förkyld men lite hosta. Så igår em var jag helt slut sov mellan 13-17 orkade varken sticka el läsa, Fast senare på kvällen orkade jag sticka. Orkade inte gå på NA-möte vilket jag saknade. Börjar 10.30 idag så jag kan ta det lite lugnare men känner mig väldigt väldigt trött. Min sponsor berättade att efter det att hon gått behandlingen så var hon sjukskriven en månad då hon sov hela tiden. Ja…det är inte klokt vilket gift jag har druckit i åratal det är klart att det tar tid för kroppen att återhämta sig. Känner mig väldigt trött idag. Ska ändå ut på en liten hundpromenad. Solen skiner hos mig även om det är lite kallt☀️

Ha en fin onsdag☀️

Kram 🐬

Tänkte på det här med sjukdomsbegreppet gällande alkoholberoende. Är det en sjukdom el inte?
På mitt läkarintyg kan jag läsa att jag är sjukskriven pga följande,
F 102 Alkoholberoende
R 539 Sjukdomskänsla och trötthet

Alkoholberoende finns med dom en diagnos/ett sjukdomstillstånd. Jag har varit ifrågasättande t om alkoholberoende är en sjukdom men köper det nu t ca 98%. Detta tror jag handlar om att jag anser att jag har valt att dricka själv. Men, om jag nu skulle få diabetes 2 som beror på min livsstil så skulle jag aldrig ifrågasätta om det är en sjukdom. Tom Försäkringskassan godkänner ju att alkoholberoende är en sjukdom.

🐬☀️

Jag tror det är sug jag känner....jag tänker inte på alkohol...men jag saknar något. Jag drack på alla känslor ...och belönande mig för allt oavsett vad och jag belönade mig givetvis med alkohol. Även om alkohol inte har varit ett problem för mig mer än tolv år så har det funnits i min ryggrad sedan tonåren att firar det gör vi med alkohol! Jag vill förtydliga att tolv år är lång tid...att ha problem med alkohol är tillräckligt...men just det där med att belöna sig det gör man med alkohol det är ganska djupt rotat inom mig. Fast min föräldrar drack väldigt sparsamt min mamma drack knappast aldrig och min pappa slutade dricka alkohol nästan helt och hållet när han var 47. Anledningen till att han slutade var att han fick ledgångsreumatism och började medicinera, och som vi vet alkohol och medicin är ingen bra kombination. Det fanns dock alltid alkohol hemma i form av likör, starksprit och konjak, oftast de billigaste sorterna. Mina föräldrar ville kunna bjuda på en snaps, ett glas likör eller en konjak till kaffet om de hade gäster. Så alkoholen fanns där fast i måttliga mängder.

Så nu ska jag lära om och göra vad som är rätt för mig fast jag är inte där ännu. Jo, jag dricker inte alkohol men jag försöker lära mig att inte behöva belöna mig för allt vad jag gör och får jag ingen belöning då blir det ju lite tråkigt. Så jag får väl ha lite tråkigt ibland..kan läsa istället eller sticka....jobba med stegarbetet.

Eftersom det har tagit så lång tid för mig innan jag lyckades bryta med alkoholen så finns det vissa områden där jag kommit en bit där jag ser att det blir ett problem för andra. För länge sedan tänkte jag väldigt mycket på hur skulle jag göra om jag kom hem till någon eller var på restaurang med kompisar...skulle jag kunna vara nykter då...och vad skulle jag i så fall säga? Inte för att jag trodde att någon skulle tjata på mig utan mer hur skulle jag kunna stå emot och vad skulle jag säga. Nu är jag i princip aldrig i sådana forum att jag råkar ut för detta men skulle det bli så någon gång så skulle det inte vara något problem. Jag har absolut inga problem med att berätta att jag inte dricker och det är en sådan befrielse. Jag har ju döljt mitt alkoholberoende på jobbet men aldrig för min man. Jag förstår att många har gjort det här på forumet döljt för mannen/frun/sambon. Jag lägger ingen värdering i att man har gjort det men för mig är det ändå svårt att förstå hur man har klarat det, att inte den man lever i har upptäckt det. Det har varit någon gång då jag inte har berättat för min man men gjort det nästa dag, och det kan ha hänt att han inte hade märkt det. Så om man tänker efter så är det läskigt vad alkoholberoendet får oss att göra.

Inte lika ont i magen idag, inte lika trött men vill nog inta soffläge nu...för jag behöver vila!

Kram:)

Torsdagsmorgon…minusgrader men solen är på väg fram. Är dödligt trött. Skulle vilja gå och lägga mig igen men som tur är jobbar jag endast t 12.00. Måste vara noga med att komma i säng i tid. Är ju trött pga allt som händer i min kropp både fysiskt och psykiskt plus ngt virus. Fastän det är en jobbig tid nu med allt som ska göras så är det ändå skönt att nykterheten inte svajar utan den ligger förankrad i min kropp. Hoppas att jag känner mig piggare framåt kvällen så att jag kan gå på möte.

Kram🐬

Var väldigt trött efter jobbet även idag. Sov en stund på em. Var på NA-möte ikväll. Mycket folk och fina delningar. Får ta del av människors liv som en del är så långt ifrån hur mitt egna liv är. Det är en rikedom och så lärorikt🙏🏻Det var SÅ himla skönt att komma dit i synnerhet efter den känslokrock som jag hittills upplevt under veckan. En person kom fram till mig och sa att det var skönt att se mig eftersom jag inte hade varit där i tisdags. Var orolig ifall jag kunde tagit ett återfall vilket jag inte har. Så tacksam för dessa möte. Alltid lite småprat både före och efter mötet.
Nu ska jag göra vad jag kan för att låta dessa positiva känslor stanna kvar inom mig❤️

Kram😴🐬