@Varafrisk Det är jätte bra jobbat. Det är svårt att stanna kvar när man är van att fly.
Men övning ger färdighet, jag övar som tusan, känner mig deppig och försöker låta det vara som det är. Mitt problem är min drogande mamma som jag behöver sätta gränser för eftersom hon dränerar mig.

Kram

@Varafrisk Det är jätte bra jobbat. Det är svårt att stanna kvar när man är van att fly.
Men övning ger färdighet, jag övar som tusan, känner mig deppig och försöker låta det vara som det är. Mitt problem är min drogande mamma som jag behöver sätta gränser för eftersom hon dränerar mig.

Kram

@Varafrisk jag har en nära väninna sedan 50 år som är kraftigt bipolär. Det har tidvis varit väldigt jobbigt och man blir medberoende. Måste vara ännu värre med ett barn. Lätt att det känns gränslöst. Känner verkligen med dig. Min ena dotter hade självmordstankar som ung. Nu är hon 40, med barn, partner o är högfungerande. Fast skör ibland. Kram! 😘

@Lavendelblomman Tack🥰 Hur går det m dig?

@Himmelellerhelvette Tack🥰 Ja, man behöver verkligen öva. Men..jag visste inte att du hade en mamma som använder droger. Inom NA är ju även alkohol en drog men jag tänker att du menar andra droger.

@GegganTack🥰 Bipolär är en jäkla skitsjukdom! Jag har varit otroligt medberoende men gm min behandling har det blivit bättre.

Jag är så otroligt tacksam över att vår dotter pratar m mig och min man samt tar emot hjälp fr oss. Idag ringde min dotter och jag tillsammans t vuxenpsykiatrin. Fick prata m en fantastisk sjuksköterska. Min dotter kunde förklara hur hon mår. Något som är så svårt och så smärtsamt att se är hennes blandepisoder som jag har lärt mig att det heter. Att pendla mellan depressivt och maniskt tillstånd flera gånger under en dag.

När min dotter blev dålig igen började jag tänka på hur mitt liv sett ut sedan jag blev färdig socionom för 18,5 år sedan. Under dessa år har jag hjälpt andra barn, ungdomar och vuxna i mitt yrkesliv samtidigt har mitt privata liv varit kantat svårigheter. Jag har ibland undrat hur länge ska jag hålla??? Men det är som om i min roll som förälder så tar aldrig förrådet av kraft slut…jag förstår det inte riktigt…men om inte jag/vi finns när livet blir svårt för vår dotter vem finns där då??
Funderar ibland på byta jobb…

Har varit på eftervård i em. Så himla bra och skönt🙏🏻

Godnatt alla forumvänner…ni vet..en dag😴🥰🐬

@Varafrisk Jag har psykisk ohälsa på nära håll också och förstår hur det dränerar energi, samtidigt ska du finnas där som hjälp. En ekvation som ibland inte har en uppenbar lösning.

Du är en ännu bättre version av dig själv när du gör ett så fantastiskt jobb med alkoholfriheten som du gör. Det ska du vara grymt nöjd med! Vågar nästan säga att den är en förutsättning för att vara behjälplig och samtidigt själv stå säkert, och inte konsumeras och gå under.

Jag kände inte till sinnesrobönen, men var så klart tvungen att läsa om den. Det var lite intressant, på jobbet där det sker ständig förändring och oro kan ibland uppstå brukar jag säga till teamet att det är viktigt att inte lägga energi och tankar på det vi ändå inte kan förändra, utan istället fokusera på saker vi faktiskt kan påverka. Inte långt ifrån sinnesrobönen…

Glöm inte att hitta små andningspauser, där du fokuserar på dig själv. Det är inte egoistiskt, tvärtom gagnar det även alla andra i din närhet när du samlar energi. Vill inte påstå att jag är speciellt bra på det där själv, men jag vet att det är viktigt. 😊 Ingen vinner på att man kör slut på sig själv. Man får påminna sig själv, inte minst när det stormar lite kring en.

Ha en fin dag! ☀️🌸

@Daemon Tack för ditt inlägg❤️ Ja, jag känner mig verkligen dränerad på energi😢 Sovit dåligt inatt…första gången på länge. Var orolig att min dotter var ute inatt och drack alkohol.

Hon ringde 6.30 för jag skulle vara med henne när hon pratade m den biträdande chefen. Skulle ringa honom kl 7.00. Skulle berätta om sin bipolaritet. Hon var stressad, jag var stressad men försökte behålla det inom mig själv. Skulle chefen förstå?

Det tog lite tid innan hon fick tag på honom men han var förstående. Det handlar även om att han behöver sätta in annan personal. Och nu får vi se om hon får tid h läkaren om hon blir sjukskriven.

Jag behöver nog be Sinnesrobönen flera gånger idag. Jag har gjort vad jag kan göra idag. Om min dotter och hennes pojkvän inte är överens jag kan inte rädda det. Jag kan inte låsa fast henne. Jag kan inte rädda hennes relationer. Fyra dagar nu….som min hjärna har blivit ännu mer överbelastad….

Ikväll är vi faktiskt hembjudna t vänner som också har adopterade barn…som också har psykisk ohälsa. De vet om att jag är alkoholberoende. Kvinnan frågade mig hur jag kände inför om de bjöd på alkohol. Hon sa att det är så bra för jag säger hur jag vill ha det. Jag sa att det går bra för det brukar oftast bara vara en välkomstdrink och ev vin t maten möjligtvis något glas efteråt men ingen blir berusad knappt påverkad. Det ska bli kul att åka t dem. Ska simma lite kort men även vila.

Kram🥰🐬

Oerhört trött…så spänd i kroppen. Funderar på att sjukskriva mig några dagar. Behöver vila. Idag kommer sonen. I em ska jag åka t en fd kollega som bor i en stad en timmes bilresa bort. Hon känner till allt om min situation. Även om jag är dödligt trött så ser jag fram emot emot det. Ska gå lite på stan först för att se om jag hittar en kulig handväska. Ingen svart utan en m färg. Hur trött kan man bli egentligen? Nu ska jag läsa mina texter och be Sinnesrobönen🙏🏻

Kram t er alla🐬

@Se klart Tack för omtanken❤️

Nja, jag är nog ännu tröttare idag. Det är oerhört stressande när min dotter mår så dåligt. Nu har hennes pojkvän åkt hem och hon har svårt att vara ensam. Pendlar mellan depressiv och manisk flera gånger under en dag. Panikångestattack. Vi har pratat med vuxenpsykiatrin tre gånger idag. Den första personen vi pratade med höll jag på att bli skogstokig på. Pratade därefter m mobila teamet. Till slut ringde en läkare upp efter många om och men sjukskrev han henne två veckor. Nu väntar hon på ett recept för att kunna ta ut ytterligare en medicin. Det är ta mig sjutton inte klokt att en människa ska behöva må så dåligt och vara lämnad t sig själv. Hon sa själv att om hon inte hade haft oss föräldrar hade hon inte levt. Jag gråter en skvätt när jag är ensam. Var och tränade. Ska ta en dusch nu. Imorgon ska vi på begravning. Det är en ingift moster t min man som har dött två månader före 100-årsdagen. Trött är bara förnamnet……

Kram🥰

Usch så tungt för dig @Varafrisk. Och att vården är så opålitlig. Hoppas det kan hittas en medicindosering som stabiliserar, sådär svajigt skall det inte behöva vara. Men tungt är det, det förstår jag. Kram från mig! 🥰

@Geggan ❤️❤️Ja, det är tungt…det är smärtsamt att se sitt barn må så dåligt….det är också otroligt oroligt. Igår berättade saker för mig som har hänt tidigare som jag inte vetat om, dessa saker ökar min oro. Hon ringde mig precis, helt yrvaken. Ska hämta henne om en halvtimme och köra henne t provtagningen. Ska kolla hur hon ligger till i lithiumnivån. Vill bara att detta ska gå över och att hon ska få må bra igen🙏🏻

Och i em ska vi på begravning. Träffa människor som jag knappt känner. Träffa min mans bror och hans sambo. Umgås inte m dem. Inte ovänner. Sambon är allt annat än trevlig. Hennes syster har varit gift m min man. Ni hör…vilken dokusåpa🙈

Nej, borsta tänder och på m kläder. Någon gång kommer väl tid för återhämtning…..😳

Kram🐬

Snart är det dax att lägga sig😴
Summerar dagen och tänker att den blev väl ändå bra. När min dotter berättar hur hon mår, hur hennes liv känns kan jag inte riktigt ta in hela känslan…det gör för ont😔 Att ..som hon säger..hela tiden börja om…att varje dag är en kamp…att bli avtrubbad av medicinen…inte ska väl en ung kvinnas liv behöva vara så🥲

Begravningen gick bra. Fina blommor. Fin musik. Godaste mackor, kakor och tårta fr finkonditoriet👌🏼

Och ikväll konsert m Gunilla Backman m pianist ute på vischan i mina barndomstrakter. Fantastiskt👏🏻

Godnatt 🐬😴

@Amanda L 🤗🥰Tack!

Jävla jävla alkohol!!!! Nu valde hon alkohol istället för medicin…vaken hela natten😱 Imorse låg jag och författade mitt brev t verksamhetschefen inom vuxenpsykiatrin✍🏻 När en patient befinner sig i ett skov och vuxenpsykiatrin skrivit ut medicin…vem sköter uppföljningen??

Kram fr en mycket mycket ledsen och arg Varafrisk 😡😭