@Amanda L Ja🤗

Jag behöver verkligen er nu el vem pratar man m som anhörig?? Känner mig helt slut! Kvävd! Ledsen! Arg! Ångest! Förtvivlad! Vilken tur att inte jag också dricker alkohol! Ska åka iväg och simma sen…tror jag.

Vi skulle åkt iväg två nätter i nästa vecka men jag har avbokat det. Hade behövt komma iväg men skulle inte få ro. Får åka sen.

🤗🥰

@Amanda L Min dotter har ständig smärta som vandrar runt. Tog flera år att få diagnos. Sedan ett par andra sjukdomar, men i ena fallet fick hon väldigt bra och snabb hjälp. Verkar som det handlar om tur eller otur ibland…
Och själv sitter jag på åskådarplats..😕

@Amanda L Tack för att du finns med mig🙏🏻 Du är fantastisk❤️ Men du glömmer väl inte dig själv?

Så tufft för din dotter😔 Vad jag tycker är tufft och oroligt m min dotters diagnos är att hon är inte sitt riktiga jag. Att hon tar sådana otroliga risker…utsätter sig för fara. Dessutom blir jag orolig när hon dricker alkohol och att hon då ska skada sig själv. Hon har berättat om sin natt och den var allt annat än kul. Nu ber jag allt vad jag kan att hon tar sin medicin ikväll och att hon inte dricker alkohol🙏🏻

Nu ligger jag i soffan så där trött som när man druckit alkohol i flera dagar….fast det är svårt att få bort den här tröttheten. Kom iaf iväg sent om sidor t bassängen och simmade 700 m!

Kram🐬🥰

@Amanda L Hon tar alltid sitt litium glömmer ngn enstaka gång. Denna gången hade hon missat att förnya sitt recept och det drog ut på tiden. Men sedan hon började hon ta litiumet igen. Eftersom hon inte kunde sova fick hon sömnmedicin dessutom ngn dag efter det en annan medicin som ska vara ångestdämpande och stabiliserande. Eftersom hon inte är sitt rätta jag tänker hon inte alltid så klokt. Igår tog hon inte de två sistnämnda medicinerna eftersom hon tänkte att de går inte så bra ihop m alkohol. Hon vill inte känna sig avtrubbad utan ville ha kul därför valde hon bort medicinen. Ett ganska så dumt val. Hoppas hon gör ett bättre val ikväll🙏🏻🥰

@Varafrisk Hoppas också att din dotter väljer rätt i kväll. 😍 Känner igen det där med att inte vilja ta sin medicin. Man blir besviken, arg, frustrerad, svårt att veta hur man ska hantera det.

Väldigt bra att du kom iväg och simmade. 700m! 👍 Extremt lätt att glömma bort sig själv och välja bort saker som är enkla att välja bort, men som egentligen skulle generera bra och positiv energi.

Trevlig kväll!

@Daemon Tack för omtanken❤️ Jag var dödligt trött när jag klev i bassängen men det var envisheten som tog över. Jag ville åt känslan efteråt.

Har pratat m min dotter nu. Hon säger att hon inte druckit alkohol och var hemma ganska tidigt (för att vara henne). Jag vill lita på henne men är osäker. Hon är ju väldigt speedad.

Jag känner ett stort behov av att åka hemifrån kanske åka på Spa. Eller jag vill ha lugn och ro. Känner sådan stress av min dotters mående. Stress för att det är semester. När jobbet sedan är igång då tar man ju inte ledigt bara sisådär. Känner att dagarna bara rinner iväg. Mår dåligt när jag vet att min dotter går ensam i sin lägenhet och mår dåligt. Hon har svårt att vara ensam. Kan inte detta skov bara gå över….

Har tänkt iaf att gå på NA-möte då kommer jag ur min bubbla.

Ha en fin söndag☀️

Kram🥰🐬

Låter jobbigt VaraFrisk. Det är extremt svårt att släppa oron för någon så nära. Det som är positivt och som du ska vara så jäkla stolt över är att du inte dricker med det som ursäkt. Hoppa skovet går över snabbt.
Ha det fint nu!

@Varafrisk Bra att du går på möte så du får lite frid där❤️

Jag har tänkt så som du att ”där går hon runt i sitt hem och mår dåligt” och så sätter jag mig in i hur hon säkert mår, men så började jag tänka på att det är mina tankar om hur hon mår. Det är säkert så att hon mår dåligt men när jag tänker mig in i hur hon mår då är det bara mina tankar och känslor om det och det gör att jag mår jätte dåligt.
Så jag försökte tänka att jag observerar mina tankar och att jag inte ska tänka om situationen för det leder mig ingenvart. Då blev jag lugnare.

Det kanske räcker om du säger till henne att höra av sig om hon vill prata eller vill komma till dig eller vill att du kommer till henne och sedan försöker du bara släppa det. Inte tänka om hur hon mår utan bara fokusera på dig själv och vad du vill göra och vila i att hon hör av sig när hon behöver dig. Kanske bestämma dig för när du ska ringa henne och fråga hur hon mår, tex ”jag ringer henne klockan tolv” fram tills dess försöker du rikta din uppmärksamhet dit du finner harmoni och varje gång du tänker på hur hon mår säger du till dig själv ” Nej det är inte nu jag ska tänka på det, klockan tolv när jag ringer henne, då ska jag tänka på det” och så leder du tillbaka tankarna på det du har harmoni och lugn inför.

Det är svårt men när man tränar på det blir man bättre med tiden.

Och sinnesrobönen 🙏

Kram❤️

@Varafrisk Ja, vad bra @Himmelellerhelvette! Att flytta fokus en stund till sig själv och sina behov. Jag minns när min son hade det kämpigt för något år sedan. Han hade flyttat till en annan stad för att studera men mådde inte bra alls. Han vantrivdes med allt. Det var oerhört psykiskt påfrestande för mig, hur jag skulle handskas med detta. Jag försökte få honom att stå ut och sade att han bör ge det en chans på några månader. Detta upptog större delen av mitt liv och jag blandade in mina egna känslor i hans mående. Jag måste inte så bra och hade inte slutat dricka än. Då drack jag också för att slippa känna ångest. Jag började ändå hålla tider för oro och hur ofta jag skulle kontakta honom. Till slut gick det inte mer, han flyttade tillbaka hem. Det var inte värt att må som han gjorde och jag stöttade honom att komma tillbaka. Under tiden slutade jag att dricka och jag tänkte att jag själv måste vara nykter och stark för att kunna stötta honom bättre och för min egen del, sluta fly och gå in i dimman. Han flyttade hem. Jag tänkte att jag ska visa honom vägen att det går att komma upp, må bättre och gå vidare. Jag lät honom vara ifred väldigt mycket, fast jag många gånger ville prata med honom, men jag stålsatte mig. Tänkte att hans känsloliv är inte detsamma som mitt. Jag visste att vi måste separeras mer, han måste ta tag i sitt liv och jag i mitt liv. Det bästa sättet för oss båda att komma framåt. Slutligen hittade han ett jobb som passar honom och efter ett år hemma hittade han även en lägenhet. Han är lite av en ensamvarg, inte så social med massor av kompisar. Men han verkar trivas med det. Det är en stor skillnad på honom idag, han har fått mer egenmakt, visar glädje och tar hand om sig och sitt liv. Han tar mer kontakt med mig och vi har mycket bättre relation. Han är väldigt stolt över mig för att jag är nykter och han ser hur det påverkar mig och att jag håller min linje. Jag tänker att jag är en förebild för honom om att det går att ta sig ur och må bättre. Visst kan jag känna oro för att han är mycket ensam, men det är hans liv och han måste föra det och leva det på sitt sätt. Jag är mycket stolt över honom, stöttar honom och han vet att jag finns där för honom.

Förstår att det måste vara kämpigt och slitande för dig då din dotter inte mår bra psykiskt samt behöver medicinera för det. Och så otroligt bra att du fortsätter att hålla dig nykter!💪. Hoppas du kan finna någon ro och fokus på dig själv och dina behov emellanåt. Sätta upp tider för oro och tider för ro❤️

Godmorgon!
Nu gör jag ett nytt försök med att skriva ett inlägg..ja dvs nu ska jag spara det!

@Sisyfos @Himmelellerhelvette @vår2022 @Amanda L @Geggan Tack till er alla för goda råd och all värme❤️❤️❤️ Tar t mig råden och ska verkligen öva på tid för ro och tid för oro.

Under behandlingen lärde jag mycket om mig själv och dessutom om mitt medberoende till min dotter. Jag har blivit så mycket bättre på det när hon är i sitt vanliga jag så mycket svårare när hon befinner sig i ett skov.

Innan min dotter fick diagnosen bipolär sjukdom visste jag inte så mycket om den, vad jag visste var hur sjukdomen uttryckte sig i min dotter.
Jag vet inte vad ni har för kännedomen om sjukdomen. För tre år sedan innan vi visste om sjukdomen ( fast den hade pågått i ca fem år) gick det så långt att hon blev psykotisk. Hon drog iväg t Gbg. Jag ringde psykakuten, polis och socialjouren men ingen kunde hjälpa mig/henne😳🥲 Nu har hon inte blivit psykotisk. Hon har sökt hjälp men följer kanske inte alla råd pga den stress och ångest som plågar henne. Hon skulle vilja dricka alkohol hela tiden. Hjärnan går på högvarv. Behöver sova men rädd för lugnet då kommer ångesten. Pratar hela tiden…superfort…så tar energin slut…pulsen blir hög…hjärtat slår. Är väldigt aggressiv men kan styra det ganska bra vilket också tar energi för henne. Denna gången har hon inte sagt ngt fult t mig eller skäller på mig. Jag har också lärt mig hur hon fungerar.
Jag får jobba mycket m mig själv och min ångest. Ibland går det bra och ibland går det inte. Jag har många svåra minnen m mig i min ryggsäck.

Så jag hade bokat två hotellnätter som jag avbokade för jag tänkte att jag behöver vara nära min dotter. Men så tänkte jag att …vad kan jag mer göra?….vi kan prata i telefon var jag än är…hon kanske ändå inte är med mig..Så jag bokade nya rum. Det passade så bra så vår dotter åkte m oss ner t Gbg t sin pojkvän. Det var kul för då fick vi träffa honom en kort stund (har träffats tidigare) och se hur han bor. Nu har hon ringt mig och vi har pratat lite grann. De hade ingen frukost hemma. Jag var på väg att ändra mina planer ..hjälpa till men tänkte ett varv till. Ska checka ut nu. Vet inte riktigt vad vi hittar på men så småningom drar vi t västkusten och Spa! Kanske blir det både havsbad och Spa! Ja…nu ska jag försöka göra det bästa av denna dag🙏🏻

Orkar inte läsa igenom så kanske blir det lite fel….

Kram🐬❤️

@Varafrisk Så otroligt bra framsteg du gör i medberoendet❤️ Blir så glad i hjärtat över att läsa hur du först tänker avbryta hotell och även sticka i väg och fixa frukost till att sedan dra det ett varv till och tänka om. Det är precis så vi måste göra.

Kram❤️