@Himmelellerhelvette Tack❤️❤️

Nu har vi kommit hem igen för dryga timmen sedan. Jag ångrar inte att vi åkte iväg även om jag hade väldigt svårt att komma t ro. Det är ju sommar och semester så det är klart att det var mycket folk i Spat. Så det var jättesvårt att komma t ro dessutom blev vi lite sena t hotellet. Jag vet att jag har druckit bubbel i jacuzzin men egentligen varför? Om det inte hade funnits försäljning av alkohol i lokalen där pooler mm finns så hade nog folk överlevt eller😳

Min man var uppe på toaletten vid 6-tiden. Jag vaknade och kunde stört omöjligt somna om. Hjärnan gick på högvarv. Tänkte på dottern …tänkte på vänner …och tänkte på varför man är så orolig för att berätta att man är beroende el rättare sagt…jag bar på en skam utan dess like😱

Dottern åkte med oss hem igen fr Gbg. Hon berättar hur hon mår. Förstår henne så väl. Lite lugnare idag än i måndags. Å vänner….nja får inte lägga så mycket tankar där. Behöver tänka …var får jag energi?? Före jag hade bestämt mig för att gå behandlingen så frågade jag en kvinna(som har gått behandlingen och är numera min sponsor) om vad hennes kollegor och vänner sa när de fick reda på att hon är alkoholberoende. Hon svarade…du vet….folk är upptagna med sitt så det har inte varit så mycket frågor. Och jag känner detsamma…folk har fullt upp med sitt…ibland kanske jag ändå hade tyckt det att det vore skönt om ngn frågade hur jag mår. Jag upplever att de som bryr sig är min man, ni här på forumet, vännerna fr behandlingen och NA-möte.

Ska bada vår hund nu, ta själv en dusch och sen slappa. Kommer nog somna tidigt ikväll.

Kram🤗🥰

@Varafrisk Skönt att du kom iväg ändå. Hoppas det ändå gav något....
Det där med att vänner inte frågar så mycket, kanske beror det på att alkoholberoende är skamligt på något sätt, även bland dem som inte är beroende?
Jag tror att det är av någon slags hänsyn som mina vänner frågat så lite, man vill inte vara jobbig. De tror nog att JAG tycker det är jobbigt.
Och i början var det ju skönt att ingen undrade något. Då var det ju jätteskämmigt att jag INTE drack alkohol och hur skulle jag nu förklara det?! Men jag har senare velat berätta mer om hur jag tänkt och hur det känns.
Har en vän som jag kunnat berätta lite mer utförligt för, även om jag då inte berättat precis allt. Det är ändå svårt...
Vill väl bara säga att jag känner igen det du skriver om... Kram! :)

@Varafrisk Jag tror inte vi ska lägga så mycket vikt på hur folk på jobb och vänner som inte själva har insyn i vad ett beroende innebär reagerar/agerar. Jag tror inte att det är av respektlöshet utan utav okunskap. Att däremot diskutera med folk som förstår, där är vårt forum och det är så bra att det finns för annars hade vi verkligen känt oss ensamma tror jag.

Kram❤️

@Amanda L @Himmelellerhelvette
Kanske jag uttryckte mig otydligt vad jag menade för jag tror ni missförstod mig eller annars gjorde ni inte det….

När jag säger vänner menar jag ca två, tre vänner som visste om att jag var beroende kanske tre, fyra år före jag blev nykter. Har pratat väldigt öppet om mitt beroende både före jag blev nykter och även efter. På jobbet har jag sagt t alla att det är helt ok att ställa frågor om mitt beroende. Gränsen som jag satt är att jag kommer inte berätta om hur tiden såg ut när jag var aktiv. Det är för känsligt och utelämnande, det berättar jag endast för beroende.

När jag pratar om vänner menar jag generellt om relationer. Vänskap. Att bry sig om varandra. Vad jag menade är att om jag tar mig själv som ett exempel så hemlighöll jag länge mitt beroende på jobbet. När jag väl berättade då min skam släppte så blev det ingen stor affär. Dessutom var jag ju sjukskriven pga behandlingen. Så …jag tror att många vill berätta om sin hemlighet men inte gör det för vad ska andra säga och när det väl kommer t kritan så säger dem inte så mycket..de där andra..Sen tycker jag rent generellt att man kan fråga hur kollegan i dörren bredvid mår…sådär som man gör fast då vill de flesta ha ett ”bra” t svar.

🐬🥰

@Amanda L 🤗

Hur som helst så….nu får jag försöka ge lite plats åt ro……

Har köpt flera nya böcker i Gbg fastän jag har många olästa🙈 Både skönlitterära och ja…vad kallar man den litteraturen…iaf böcker av författarna Kay Pollak, Tomas Sjödin och Patricia Tudor-Sandahl.

Bokade ansiktsbehandling h en hudterapeut som jag aldrig har varit hos men dock handlat produkter. Ska bli spännande, ska dit imorgon. På fredag har jag en klipptid. Känns gott att ha detta att se fram emot.

Har kommit igång med lite träning, gym och simma. Men nu behöver jag på allvar ta itu med min vikt! Att vara för tung, att vara stel…att inte lita på min kropp….tär på mitt mående😔 Så om jag nu kunde bli nykter så måste jag väl för sjutton kunna ta itu med detta! Vet ni vem Johannes Cullberg är? Jag följer honom på instagram, tycker att han verkar klok och sund.

Kram🥰❤️

Jag kan nog tycka att mitt sista inlägg kanske inte riktigt överensstämde med min sinnesstämning men jag försökte vara väldigt positiv😉

Igår var ingen toppendag. Jag är en högsensitiv person tar därför in väldigt mycket i min hjärna vilket är tröttande.

Igår var jag på ansiktsbehandling vilket var skönt. Hudterapeuten såg väl att min hud inte mådde riktigt bra. Rekommenderade mig att komma en gång i veckan under fem veckor därefter en gång i månaden. Rekommenderade även ngn behandling som handlade om kost… för att se om jag ev skulle kunna behöva kosttillskott. En jättegullig hudterapeut men all denna behandling skulle kosta en förmögenhet. Jag inhandlade bra produkter att ha i min vardag samt att jag fortsättningsvis får se till att äta bra plus motion.

Idag på morgonen har jag varit och klippt mig. Hade det varit under min aktiva period hade jag bokat en senare tid för risken hade varit att jag inte var körbar halv nio. Så himla skönt att vara nykter! Hur hade jag mått nu om jag hade druckit när jag känner mig nästan tröttare nu än när jag drack?!?!

Dagen idag är en dag för mig att öva på när det gäller mina tankar. Min dotters mående stressar mig för jag vet aldrig vad som kommer hända. Igår åkte hon t sin pojkvän. Idag ska de åka på festival. De handlar om två dagar. Jag har hjälpt t att boka boende via airbnb. Hennes pojkvän har Tourettes syndrom. Jag upplever den som ganska kraftig. Har träffat honom några gånger och han känns väldigt snäll. Jag är glad för min dotters skull att hon äntligen ska få gå på denna festival. Hon har velat det under så många år. Så jag hoppas att de ska ha jättekul, att deras olika diagnoser ska kunna synka med varandra, att de ska vara vänner. Så för min del handlar det om att släppa kontrollen, släppa tankar i synnerhet de tankar som kan oroa mig. Får jag orostankar så får jag möta dem låta dem stanna några minuter i form av att ha en klok diskussion m mig själv för att därefter släppa dem.

Jag ska även släppa tankar på några personer som skulle hört av sig. Jag ska istället snart lägga mig, sluta mina ögon och försöka sova lite grann därefter läsa. Ev simmar jag idag el imorgon.

Det är min sista semesterdag. Semestern kunde varit bättre men det kunde även varit så att den hade varit sämre. Det är livet som pågår…saker som är svåra infaller inte alltid när man inte har semester likväl som bra saker även kan infalla i vardagen. Som sagt var livet pågår🙏🏻

Önskar er alla en fin fredag🥰 å till dig som inte har släppt glaset…tagit ett återfall…till dig som skäms…kom tillbaka …skriv…å en dag i taget🥰kram🐬

@Varafrisk Absolut!!!
Och jag tror du kan koppla av oron för din dotter. De är två, de är på ett ställe med en massa folk, hon har telefon… Självklart kan alltid något hända, men det gäller ju alla människor
Skriver detta då jag ju vet hur man kan fastna i oro. Har ju min egen vuxna tjej som ändå alltid förblir ett barn (för mig) … Ja, hon har ju också sjukdomar av olika slag, som jag skrev.
Kramiz 🥰

@Amanda L Tack❤️

Vad jag är mest orolig över är om hon dricker alkohol. Det är ingen bra kombo. Men nu skickade hon bilder fr igår. Skrev att hon druckit två öl och en red bull. Det är inte bra men hon berättar och verkar ändå vara vid gott mod. Sa att hon skulle ringa. Eftersom hon blir speedad och han trött så synkar de inte riktigt varann, Och när hon är i detta tillstånd tänker jag att hennes pojkvän tar mer hänsyn t henne än tvärtom.

Ha en fin dsg☀️🐬🥰

Måndag….och egentligen min första jobbdag efter semestern men jag sjukskrev mig idag. Trött och brus i hjärnan. Kommer gå t jobbet imorgon ändå. Mina tankar kretsar kring min dotter. Kanske lättar det om jag jobbar. Har hjälpt henne med att ringa t vuxenpsykiatrin idag. Har hon tur kan hon få en läkartid idag antingen fysiskt el ett telefonsamtal. Hon vill ha förlängd sjukskrivning dessutom (anser jag) att det vore väl på sin plats att göra en uppföljning av en patient som befinner sig i ett skov och som har fått ytterligare en ny medicin.

Här, där jag bor har det inte gjort annat än regnat det sista dygnet, även åskat. Så mörkt och grått.

Igår var jag på NA-möte. Söndagar är litteraturmöte då vi läser ur en bok som heter ”Living clean”, bra texter.
Jag öppnade igår och hade tid över så jag letade fram en text om ”Mitt fysiska jag”. Många av delningarna handlade därefter hur man behandlat sin kropp. Flera med ätstörningar. Flera som gått upp ganska mycket i vikt. Självbilden. Ja…det var många bra delningar. Jag själv har alltid haft en dålig självbild. Jag glömmer aldrig den kille (som idag är en man i övre medelåldern) som sa t mig på en skoldans att jag var ful. Så fruktansvärt sagt!! Men jag kommer också alltid bära med mig orden som en man på behandlingen skrev om mig. I början av behandlingen fick vi alla berätta vår livshistoria. När man var färdig så blev man speglad av både behandlarna och deltagarna. Först med konstruktiv kritik därefter lyftes resurserna fram. Man utgick ifrån en blankett som man fick med sig hem. På baksidan skrev alla några rader till en. Till mig skrev den här mannen ”en väl bevarad 60-åring”. Jag hade ju berättat om killen som sa att jag var ful. Jag blev väldigt glad över orden att jag är väl bevarad…Just nu är det viktigaste att vara frisk samt bli mer rörlig i min kropp🙏🏻

Har börjat läsa boken som, jag tror det var du Amanda L som rekommenderade den, ”Lektionen i kemi”. Inledningsvis så känns den bra👍🏻

Men…vad händer?!?! Det ser ut som solen börjar titta fram😳Underbart☀️😃 Och nu innan jag skrivit klart så har min dotter ringt och hon har fått en tid kl 14 på vuxenpsyk och jag följer med henne🙏🏻 Kanske det blir en bättre dag idag…..🐬☀️Kram❤️

Var med min dotter på vuxenpsykiatrin idag. Så smärtsamt att lyssna när min dotter berättar om sitt mående😢 Hon behövde få förlängd sjukskrivning. Inte så himla lätt att bli det. Jag sa att man behöver inte vara medicinsk kunnig för att förstå att det inte funkar att jobba som personlig assistent när hon mår så här. Eftersom när hon befinner sig i ett skov dämpar sin ångest med alkohol inland så sa läkaren att Försäkringskassan godtar inte ett läkarintyg utan att hon går t Rådgivningscentrum. Vuxenpsykiatrin ökar en medicin i styrka plus ytterligare en ny medicin. Jag anser att min dotter är i riskzonen för att kunna utveckla ett beroende men kan vuxenpsykiatrin endast erbjuda medicin.?? Jag hade förslag på några saker som man skulle kunna erbjuda min dotter när hon är sitt vanliga jag. Få se om det händer ngt utan att jag behöver trycka på igen.

Jag försöker stoppa min dotters känslor så att de inte tränger in i mig men det är så svårt😢Det är så lätt att ta in min dotters känsla att hon inte vill vara ensam…..Det känns som jag vet varken ut eller in. Vill både gå t jobbet men även dra täcket över huvudet inte ta ansvar…Ska iaf gå och lägga mig läsa…

Godnatt🐬

Ja men …igår pratade vi om tacksamhet på eftervården. Och mitt i allt som pågår är det ändå himla skönt att jag har varit nykter i 200 dagar idag💪🏻🙏🏻 Idag blir det jobbet…..

Kram 🐬🤗

@Varafrisk Grattis till 200 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Oavsett vad som händer och sker så jobbar du på svinbra - och nykterheten är den finaste gåva du kan ge dig själv! Med tiden kommer du att bli mer chill, mer förankrad i sinnesrobönen: ”Lära mig att skilja på vad jag inte kan påverka - och vad jag kan påverka”. (Fritt översatt, jag har bara hört den meningen flyktigt och den finns med mig dagligen.)

Kram 🐘

@Varafrisk Fasiken vad dagarna tickar på och vad du jobbar på bra! Grattis till 200 dagar!🥳🤩🥳. Du kämpar på och förstår att det måste vara så slitigt med din dotter som inte mår bra. I det hela så är det ändå så viktigt att du tar tid för dig själv också och tar hand om dig. Hoppas det blir bättre för din dotter snart och vila för dig❤️

@Andrahalvlek Tack😍 Ber Sinnesrobönen varje morgon och ibland lite fler gånger. Den är bra!

@vår2022 Tack😍 Jo men så är det ju…viktigt att ta hand om själv. Nu är det väl lite si och så med det. Så lätt att min dotter äter upp mig och jag har svårt att sätta gränser när hon mår dåligt….

Känns som om jag vet varken ut eller in. Det handlar dels om min dotters mående. Nu har hon iaf blivit sjukskriven tom 9/9. Det handlar om mitt eget tillfrisknande. Att hitta ngt positivt att göra som fyller mig med glädje..ngt nytt. Jobbade första dagen idag efter semestern. Och …jag måste nog erkänna att just nu så dränerar mitt jobb mig på energi. Det tar för lång tid att förklara…och kanske inte heller så lätt att förstå vad jag menar…kanske inte heller så intressant att veta. Känner mig väldigt ensam fastän vi jobbar i team. Vi är två kuratorer på jobbet och min kuratorskollega är en riktig solovarg. Jag har inget emot henne som person. Tror aldrig att hon har frågat hur jag mår under mina snart sex år på jobbet. Vi ska samarbeta m kuratorer på en annan arbetsplats men det existerar överhuvudtaget inte alls just nu. Det är tredje terminen som vi inte har handledning. Det kryllar inte med jobb i mina trakter …och jag är ju snart 61 år….Så just nu känner jag mig så ledsen….vill inte gå t jobbet…och jag känner ett kraftigt sug men jag vill inte dricka…

Kram🐬🥰

@Varafrisk Det är tråkigt när man känner sig ensam i team. Det är så svårt att tro att en del verkligen är såna ensamvargar utan behov av någon annan. Om man själv är en som gillar gemenskap.
Och man kan känna sig bortvald på något vis, fast de kanske inte menar något alls egentligen.
( Minns några…) Och det är ju jättetrist att jobba med sådana.
Vet inte hur man kan lösa det om du inte kan få byta partner eller team… Också en konstig sak för övrigt. Att de flesta har så lite att säga till om på sin arbetsplats. Helt galet…
Jag är så glad att jag är pensionär!
Kramar och hoppas du mår lite bättre i morgon.
❤️🙏🏻❤️

@Varafrisk Tråkigt att jobbet inte känns bra. Man kan inte ändra på sina kollegor...
Jag hänger inte riktigt med, men vad hindrar dig att ha samarbete med kuratorskollegor på annan ort, även om din kollega inte gör det? Om hon inte vill följa riktlinjerna så ska väl du ändå göra det?
Bara kör! Gör ditt jobb som DU vill göra det, om ni nu har en chef som inte verkar ge tydliga ramar?
Jag jobbar ju också med patienter. För mig är jobbet med dem det viktigaste, det som gör att jag känner meningsfullhet på jobbet. Sedan finns det kollegor som jag tycker bättre eller sämre om såklart. Jag umgås med dem jag gillar o mår bra av. De andra är liksom neutrala.
Att din kollega inte pratar med dig har du ju ingen aning om vad det står för. Hon kanske helt enkelt inte behöver en kollega att bolla med. Fråga henne om du undrar! Att säga "hej" och "hej då" till sina kollegor är nog förväntat. Men resten kan man inte kräva, tycker jag. Alla måste få vara sig själva. Om du far illa, är det ju ditt ansvar att säga det?