@Dempan För min del har jag hittills haft lika roligt de gånger jag suttit tillsammans med vänner som druckit alkohol. (Medan jag druckit a-fritt.) Lite taskigt känns det ju, eftersom jag slipper alkoholen, men allt eftersom de blir mer lulliga och mindre kritiska kan ju jag släppa fram mina egna "skojigheter" och larva mig precis som vanligt (fast utan att dricka!). Får se om du förstår vad jag menar. Lite skumt, men det funkar så för mig....
Du hoppades goda alkoholfria viner... Jag tror du kommer att bli missnöjd med det röda. Men alkoholfritt vitt bubbel är riktigt gott, liksom afri öl. Man kan ju också be bartendern göra någon god alkoholfri drink av den du ändå gillar.
Kan bli riktigt gott!

@Dempan Bra att du berättat både för din sambo och din bästa vän om ditt beslut, så det kan stötta dig. Jag berättade för min man att jag skulle sluta och att vi måste vara två om detta. Vi drack tillsammans men han kunde sluta i tid. Att jag inte vill att vi köper hem mer alkohol. Jag berättade också om mitt smygande mm och att jag inte orkar ha det så här mer. Han gick med på det, men att han ville kunna dricka folköl. Det var ok för mig och inget som triggar mig till att dricka. Han är mitt bästa stöd och han är så stolt över mig. Det var bra att kunna säga till honom högt ”Nu vill jag ha vin, då sade han att det vill du inte alls!😂. Det är bara alkoholdjävulen som trixar med dig”. Suget gick fort över. Berättade även för min familj och barn att jag slutat dricka. Tidigare när jag gjort försök att dra ned har jag inte berättat för någon, men denna gång ville jag ha press på mig och inte ha några bakdörrar öppna för ta kunna återgå till att dricka. Till vänner sade jag i början att jag tar ett uppehåll, men nu om de frågar säger jag att jag inte dricker för att jag mår så mycket bättre utan. Nu är de vana vid det.

Det kommer att gå bra för dig, du verkar så positiv och motiverad💪❤️

@Dempan ”Skål ta mig fan” finns på Storytel. Den lyssnade jag på 7-8 gg i sträck i början. ”Tänka klart” finns bara på engelska, sök på Annie Grace. Craig Beck har några ljudböcker på engelska också. Min hörförståelse på engelska ökade markant när jag påbörjade min nyktra resa för drygt 3 år sedan. Bonus!

Kram 🐘

@Dempan Så bra att du har börjat skriva här och välkommen hit!
Jag har skrivit här på forumet under dryga tre år, är väl ganska ensam om att ha fortsatt att skriva här trots att jag blev inte nykter. Forumet är fantastiskt men jag behövde mer stöd än forumet så i fredags avslutade jag en nio veckors öppen-vårds-behandling på hemmaplan. Jag har dock fortsatt skriva här. Det största hindret för mig var skammen. Jag behövde berätta för min chef om mitt alkoholberoende eftersom jag behövde vara sjukskriven när jag deltog i behandlingen. Fick bara positiv respons från chefen, har även berättat för alla kollegor ca 25 st om mitt beroende. Det var en sådan otrolig frihet. När jag började min behandling hade jag kommit ganska långt i mitt tänkande. Hade gått i samtal länge på rådgivningscentrum plus att ha skrivit här mm. Så behandlingen var absolut det bästa jag har gjort!

Det är några saker som vi pratat om under behandlingen som jag skulle vilja dela med mig av till dig och tycker du det låter klokt så använder du det om inte låter du bli. Mycket är individuellt. Min man har även gått i anhöriggrupp eftersom han är medberoende. Vi har ingen alkohol hemma överhuvudtaget. Har inte haft det på massvis av år utan när jag var aktiv då köpte jag till varje tillfälle. Jag tänker att det just nu inte skulle trigga mig men eftersom jag är alkoholberoende och så nynykter (96 dagar) litar jag inte på mig själv. Min man har bestämt sig för att aldrig dricka någon alkohol hemma möjligtvis längre fram i tiden om vi har gäster. För någon månad sedan var vi bortresta och låg på hotell, var på restaurang. Det var inga problem för mig att min man drack en starköl. Jag frågade efteråt på behandlingen om det ändå kan vara triggande även om jag inte kände så då när vi var på restaurangen. Det svar jag fick var att suget kan komma med kraft efter några dagar. Vi har varit på restaurang efter det och min man har druckit två öl men det har inte triggat mig fast det är ändå en risk man tar som nynykter. Jag tänker att om den man lever med inte kan vara utan alkohol under den här tiden då man är nynykter då kan man ju undra hur den här personens relation är till alkohol. Så ha inte bråttom, det är alkoholistens dilemma. Vi vill bli nyktra snabbt och leva som vanligt fast inget kommer att vara som vanligt. Det är en stor omställning för oss.

Jag skriver här på Vara alkoholfri och jag har tidigare skrivit i gruppen Förändra sitt drickande i tråden "När kommer dag två?" ifall du vill läsa. Den stora likheten vi alla har är beroendet men här på forumet har vi olika vägar att gå. Behandlingen som jag har gått bygger på tolvstegsrörelsen. Pratar inte så mycket om hjärna mm utan om sjukdomsbegreppet och om det andliga.

Ursäkta mig ...nu skrev jag väldigt långt i din tråd men så blev det idag.

Lycka till fortsättningsvis!

Kram:)

@Dempan På storytel finns den på engelska ”This naked mind”

Så bra att du berättade för din vän med.

Du kommer få en helt fantastiskt semester, få uppleva allt med en klar hjärna och alla mornar pigg och fräsch ❤️

Tack för era fina kommentarer allihop! Jag läser dom och tar till mig. Jag ser verkligen fram emot ett nyktert liv, men nu måste jag dela med mig av det som gör så jävla ont i hjärtat än idag…😭 Fyfan för alkoholen, många av er kommer tycka att jag är ett svin men det bryr jag mig inte om. Jag mår så dåligt över det att jag har deppat ner totalt nu och ser nästan som att livet blir bättre om jag bara inte finns. Iallafall, nu till botten av problemet. Jag och min sambo har som sagt varit tillsammans i fleeera år, och för 3 år sen så var vi med hans kompis och drack. Slutade med att jag blev helt jäkla Pruttfull och min sambo försökte till och med dra med mig ut (har inget minne av detta), men jag VÄGRADE gå hem tydligen. Sen kommer dom här minnesbilderna som är så hemska att jag får en panikattack varje gång jag tänker på det. Jag minns att hans kompis tar mig på brösten, sen är det helt svart (igen) och sen minns jag att jag står där och säger att jag ska ta livet av mig och vad fan har jag gjort?! Sen somnar jag sittandes i en fåtölj med kläderna på. Dagen efter vaknar jag upp i råpanik, tar med mig mina saker och bokar en taxi och ja jag ville fan bara dö där och då. Vem låter ens största kärlek i livets kompis tafsa på en (eventuellt mer eftersom jag inte minns nånting???). Jag kommer iallafall hem och berättar allt för min sambo som jag minns, jag ringer också hans kompis fleeeera gånger och frågar om något mer hände men han nekar det (tänker ju att han är en jävla skitstövel som gör så mot sin vän, så han kan lika gärna ljuga). Vi tog oss igenom det, och jag var tydlig med min sambo att jag inte minns allt som hände men berättade exakt allt jag mindes in i minsta detalj. Nu när jag blivit så deppig pga att jag har börjat tänka tillbaka till minnen som hänt så har min sambo märkt att jag är helt nere och han har börjat fråga om jag varit otrogen någon gång. Helt ärligt så vet jag med mig att den enda gång det funnits möjlighet till att ha varit otrogen, då var det den kvällen. Utöver det så kan det aldrig nånsin ha skett. MEN, jag minns ju inte vafan som hände under hela kvällen och jag spyr bara av tanken på om något mer hade hänt!! Vill nästan lämna min sambo pga att jag tycker att han förtjänar så mycket bättre än mig, TÄNK om något mer hände??? Då förtjänar jag verkligen inte honom… men tänk om det jag minns är det som hänt, då har han ju redan förlåtit mig?? Nej Fyfan jag mår så dåligt nu, så jävla dåligt att jag inte insåg att jag behövde sluta dricka för flera år sen. Jag hade besparat mig min livs kärlek då för jag vet att jag aldrig nånsin kommer kunna bli såhär kär i någon annan, han är min person och mitt liv är ingenting utan honom. Men en sak är säker, hade jag vetat om något mer hade hänt så hade jag berättat det utan att tveka, jag är en människa med alldeles för stort samvete. Ja, vad ska man säga. Ska jag gå med den här ovissheten hela livet?? Den kommer ju ta kålen på mig alltså. Måste ta lugnande tabletter om dagarna för att ens fungera…. Vet inte varför men nu när jag öppnade upp mina ögon på riktigt för alkoholen och började tänka tillbaka på allt skit som gjort så har det bara slagit ner mig totalt. Att man gör saker man aldrig skulle kunna göra nykter. Är inte ens sttraherad av andra män, varför i helvete betedde jag mig som en fjortis och stannade kvar??? Kunde han inte bara BÄRA med mig hem så hade det aldrig hänt något 😭 nej Fyfan att tänka tillbaka på det ger mig bara så jävla mycket ångest att jag vill dö…. Kan man på något sätt få tillbaka minnen från fyllor?? Känner att jag måste få ett svar.

@Dempan Allt kommer att bli bra. Du har insett att du missbrukat alkohol, du har gjort en massa dumma grejor på fyllan. nu när du inte bedövar dig kommer det upp, som en kork på vattnet.
Det viktiga är att du insett att du måste ta tag i ditt alkoholberoende.
Du har insett att med beroendehjärnan i fullt swing kan allt möjligt hända som du egentligen inte vill.
Förmodligen hände inget mer den där kvällen, eftersom du vaknade med kläderna på. Men även om det gjorde det så tycker jag faktiskt att det är mindre viktigt. Det viktiga nu är ju ert förhållande, er kärlek, ert liv tillsammans.
Jag är säker på att din sambo tycker samma sak om han älskar dig.
Vad som än hände kommer det aldrig att hända mer, om du slutar dricka.
Många har gjort mycket värre saker på fyllan, det är ju just därför vi inte ska dricka alkohol när vi inte kan dricka måttligt. Så glöm det där. Gräver du ner dig i det så kan du skapa ett problem som inte finns.
Du har ju aldrig valt att vara med någon annan, du älskar din partner, så. Gå vidare från nu, bygg ert fina liv tillsammans. Som en äldre kvinna känner jag igen dina tankar, som kunde vara så svart-vita och ultimata vad gäller kärlek och förhållanden i yngre dagar. Men jag lovar att ni kommer över detta :)
Var glad att du kravlade dig upp ur alkohålet, vid liv och med en älskad person vid din sida! Din ångest leder bara bakåt och nedåt. Det är bara framtiden vi kan ändra.
Om du måste säga något så säg att du inte minns säkert vad som hände, du ångrar djupt att du drack upp ditt förstånd just då, men du älskar bara din partner.
Och du kommer att göra allt för att inte dricka igen. Punkt. :) :)
Ni har hela livet på er att ha det bra. Kramar

@Dempan Låter verkligen som att du har det kämpigt och tufft med detta minne. Du frågar om man på något sätt kan få tillbaka minnet från en fylla, från en minneslucka. Vad jag läst så är en minneslucka en episod när du tappar förmågan att lagra in nya minnen under pågående alkoholintag. Så det vanliga för den som drabbas av en minneslucka är att minnas kvällen fram till en viss punkt.

Det jag funderar på är om det egentligen gör någon avsevärd skillnad, du har berätta om allt du minns för din sambo och även frågat kompisen om vad som hänt. Händelsen i sig är hemsk som den är och din sambo har valt att förlåta och gå vidare. Starkt av dig att berätta för honom, det visar på att du är ärlig och tar ditt ansvar för handlingen. Det är läskigt att man kan bete sig som en galning när man dricker för mycket och får minnesluckor, ett varningstecken på att man inte kan hantera alkohol. Det kan gå hur som helst. Det är ingen ursäkt att man druckit för mycket och betett sig, men ändå är det en förklaring till varför man blev en galning, ett alkoholmonster. Din sambo har ändå valt att vilja fortsätta leva med dig, förlåta dig, trots händelsen och då måste du också kunna göra det. Du behöver förlåta dig själv för att komma vidare. Du tar idag ditt ansvar för att det inte ska hända igen, genom att sluta dricka.

Jag har många riktigt tråkiga minnen i samband med alkohol, allt minns jag inte i detalj pga minnesluckor, och dem har jag plågat mig med många gånger att minnas och hata mig själv för. Genom tiden som nykter har jag lärt mig att känna medkänsla med mig själv, förlåta mig själv för att komma över händelser och komma vidare. Göra om och göra bättre. Leva nykter för då sker inte tråkiga saker. Jag får ingen reptilhjärna utan alkohol och den kan bara uppstå med alkohol. Det är inte den sanna verkligheten, det är alkoholhelvetes förvridna värld och sanning. Det skulle kanske kunna liknas vid ett psykostillstånd som man då befinner sig i.

Du är i en process och möter mycket inom och med dig själv just nu. Andas lugnt, sitt still och ge processen tid. Varför inte prata med din sambo om vad som händer inom dig, då kan han bättre förstå och inte tro eller oroa sig för att du är otrogen. Att vara öppen och ärlig med varandra stärker era band och er tillit till varandra❤️

Tack för era fina svar! Känns så skönt att kunna vända sig nånstans, min tankar är mörka just nu. Riktigt mörka. Bara jag tänker tillbaka på den dagen en endaste sekund så blir jag helt spyfärdig och känner att det är bättre om jag bara dör så min fina sambo kan hitta någon som kommer behandla honom precis såsom han förtjänas att bli behandlad. Jag gråter så mycket nu, jag hittade min dröm man men jag har förstört hans förtroende så hårt flera gånger, allt tack vare fyllan 😭😭 det bara skär i mitt hjärta vet inte vart jag ska ta vägen!! Just nu ser jag liksom ingen framtid nånstans, känns som att jag mer bara existerar just nu. Som en grönsak. Jag brukade tro att allting händer för en anledning, men kan inte se vilken anledning allt detta hände för?? Försöker förstå men ser inte meningen i det… Anledningen till att det här drar ner mig just nu, återigen, är ju pga min snefylla i helgen då jag betedde mig som ett rent praktiskt svin helt enkelt. Och så såg jag honom gråta dagen efter och sa ”jag orkar inte mer, jag orkar inte bli sårad” 😭 stackars fina han 💔💔 om han bara visste att jag hellre dör än att såra honom, jag är inte mig själv på fyllan och har stampats med det här så länge 😭 fyfan… önskar att jag hade kunnat styra tillbaka klockan och få allt ogjort men det går inte, tänk vilket fantastiskt förhållande vi hade haft. bara tanken på att han ska hitta någon annan gör mig helt förstörd 😭 Men samtidigt, så tycker jag att han förtjänar det 💔 Ne usch, vet inte hur jag ska komma ur det här hamsterhjulet av negativa tankar… Ena sidan av mig vill bara supa mih helt redlös, andra sidan vill bara tackla dom här känslorna och tänka att "what's meant to be, will always be". återigen, tack för ert stöd! Känns så himla bajs, vi hade det såååå bra och vi tog oss igenom det som hände förr, nu känns det precis så jobbigt som det gjorde då. Och då minns jag att jag verkligen ville dö! Fyfan, hur ska man nånsin kunna förlåta sig själv? leva i ovissheten om det hände något mer?? Känner ingen glädje alls just nu faktiskt, har svårt att jobba. Tänkte gå till soffan och lägga mig och bara låta tiden gå, existera. Tack för att ni finns här, det känns skönt att prata med folk som ändå förstår sig på alkoholmissbruk ❤️

@Dempan Ibland måste man förlåta sig själv. Många har gjort mycket värre saker, misshandlat osv.
Det här är den jobbiga biten när du inte kan bedöva ångesten med mer sprit. men det goda i kråksången är ju att du nykter kan reda upp allt med tiden. Du får låta det ta lite tid, lita på att du kommer att må bättre vartefter och berätta för din partner att du kanske kommer att må dåligt ett tag. Men att det är vanligt när man slutar dricka.
Och just att du bestämt dig för att sluta är ju det bästa som hänt dig och ert förhållande. Visa honom att du menar allvar och visa honom hur mycket du älskar honom, så kommer det att bli bra. Kanske kan det också avleda dig från dina destruktiva tankar just nu?

@Amanda L ja jag ska verkligen försöka förlåta mig själv, trodde att jag hade gjort det men nu blev det som att riva upp ett sår igen och insåg att jag inte alls förlåtit mig själv. Lever vanligtvis med katastroftankar och nu är det som att jag målar upp en massa bilder i mitt huvud om vad som kan ha hänt och det gör skitont att ens få såna bilder i huvudet… ja jag ska verkligen visa hur mycket jag älskar honom, för han betyder verkligen allt för mig. Jag hade inte kommit så långt i mitt liv som jag gjort utan honom 💔 nä fy den här skammen och ångesten och minnesluckorna är inte att leka med alltså 😭 Men ska försöka komma ur den här banan och hitta rätt balans igen så jag inte är helt deppig😔

@vår2022 han kom hem på väldigt bra humör, han var otroligt glad och jag spelade väl bara med egentligen. Jag tänker att om jag berättar för honom att jag är orolig att något mer hände den kvällen så kommer det förstöra för honom (trots att han visste för 3 år sen att det var något jag var orolig över, så kanske han förträngt det och då blir det som att riva upp ett sår på nytt). Jag får helt enkelt leva med den här ovissheten och ångesten själv, det känns som ett väldigt egoistiskt beslut om jag berättar för honom hur det försiggår i mina tankar. Jag har aldrig sagt förut att jag ska sluta dricka helt, utan det har mer varit att ”jag ska ta en paus från alkohol nu”. Men jag har aldrig varit så bestämd som nu på att sluta helt och hållet, och det är första gången jag säger det till honom! Det gjorde han stolt och jag sa att den nyktra jag kommer aldrig nånsin såra dig, det är den fulla demonen som ställt till det förut. Jag pratade också med en psykolog idag, kände att det var nödvändigt då mina negativa tankar tog över helt och jag såg inte alls någon mening med att leva längre. Det är så jobbigt på något sätt när han är så gullig mot mig, känner att jag inte förtjänar det och hur kan han ens vara med ett alkoholist monster som mig som har sårat han gång på gång, när det finns andra där ute som garanterat aldrig nånsin hade varit otrogen mot honom. Ja Fyfan, ångesten är verkligen hög idag. Har knappt jobbat något pga ångesten. Hoppas den försvinner, hoppas det nånsin kan bli bra igen. Vi hade det bra sen det där hände, men ja en till snefylla (med ingen chans till otrohet) drog upp såret på nytt och det har gjort att jag känner att jag kanske alltid kommer må piss över det hela för resten av livet liksom… så sjukt, förra veckan var det inte ens något jag reflekterade över, då såg jag bara en härlig framtid med barn, framtidsdrömmar och härliga minnen med min sambo. Idag ja, jag existerar bara, är på det djupaste botten och simmar i motvind. Men är tacksam att ni är så snälla och svarar mig, känner mig inte värd det men tackar och tar emot.

@Dempan Det är klart att du är värd allt❤️. Jag kan känna igen mig i hur du mår just nu och den där ångesten som du har. Man fastnar i det, är taskig mot sig själv och tycker att man inte är värd ett skit. Jag tänker att din sambo verkar nöjd och glad och då ska du lita på att han är det. Tänk inte åt honom, tex att han skulle få det bättre med någon annan, för han har valt att vara med dig och han vill det. Jag har också tänkt liknande tankar om min man och det är så skönt att han då sagt att han kan minsann göra sina egna val utan min inblandning. Det är han kapabel till själv.

Ångesten du har kommer att ge med sig, det gör den alltid. Låt tiden läka detta. Jag kan se att du förstorar det som hänt och det som hände i helgen triggade igång allt igen. Alkoholmonstret i dig har rasat, men du har förstått att du måste göra en förändring för att det inte ska upprepas igen. Det tar för mycket av dig om det skulle hända igen och du vill inte äventyra din fina relation och framtidsdrömmar om er liv tillsammans. Förlåt dig själv och säg att det är ok, det kommer att bli bra. Det är alkoholen som är problemet i relationen och måste ut ur ditt liv. Vad bra att du pratat med psykolog, jag tror att det är bra för dig. Du har nämnt att det finns mycket där inom dig som du behöver reda ut. Jag tror att när du gör det så kommer det att hjälpa dig på många plan, så att du får stabilitet och ro inom dig.

Det är okej och det kommer att gå bra! Du är bra och du är värd att få må bra. Andas, vila och ge dig tid❤️

Hej, jag vet inte om du funkar som jag, men ibland när jag är stressad över något stort så hakar min hjärna upp sig på något mindre som är mer konkret att oroa sig för. Just nu håller du på med en stor förändringsprocess som kanske skrämmer dig. Och då är det lätt att rikta den energin mot något, i ditt fall den här händelsen med din sambos kompis. Jag vill inte förminska din upplevelse, men i mina ögon har du inte gjort något allvarligt. Du var superfull och då har man helt enkelt inte kontroll över vad man gör. Det är inte ens inre jag som kommer fram när man är redlös, det är snarare ens icke- jag, man har ingen exekutiv förmåga alls. Det är jobbigt att du inte kan veta exakt vad som hände, men troligtvis var det inte så mycket mer än du minns. Det du har kontroll över är om du ska riskera att hamna i såna situationer igen, och nu har du tagit ett stort steg mot att slippa det. Här och nu har du kontroll, du styr dina handlingar. En annan sak som jag tror våra beroendehjärnor gör är att de försöker få oss att dricka på olika sätt. Att stressa upp sig kan liksom vara hjärnan som försöker ge sig själv anledning att få dricka, för att lugna sig. Vad det än är så ha tålamod, tänk framåt, fokusera på det positiva, hur du vill att livet ska vara. Ta en promenad och andas, det blir bättre.

Tack för era fina kommentarer! Det lugnar mig att läsa så kloka meddelanden när man själv inte kan resonera ordentligt. Jag minns ju att för 3 år sen så mådde jag lika piss, men vi kom över det. Så kan nog komma över det igen! Allt jag ser just nu o mitt huvud är att om några månader så kommer hans kompis säga från ingenstans att något mer hände, går på helspänn hela tiden över det! Men som sagt så har jag ju varit helt ärlig mot min kille, kan ju inte återberätta något som jag inte minns det är lite svårt! Men jag hoppas hoppas hoppas att allt jag minns är det som hände, kommer ju aldrig få veta till 100% men jag har ändå ringt hans kompis 1000 ggr och förklarat att han kan inte ljuga oavsett hur jobbigt det än är, utan han får lägga korten på bordet. Han föll i mina frågetecken och så, men påstår att inget mer hände så hoppas och måste tro på honom nånstans. Men, ja jag får typ tvångstankar på att jag måste ringa hans kompis igen EN gång till bara för att få fråga EN gång till. Men, jag kommer nog få den känslan då och då. Får bara leva med det! Nu ska jag ge min sambo en massa kärlek bara framöver, och va den jag på riktigt är. Inte den där fulla häxan Fyfan, henne vill jag aldrig mer ha tillbaka. Ser verkligen fram emot vad världen har att erbjuda utan en massa alkohol! Många nya FINA minnen som man kommer IHÅG kommer skapas, och det känns fantastiskt! Ha en underbar nykter helg nu❤️

@Dempan Så bra att du börjar se världen lite mer positivt. Och bra att fokusera på hur du kan leva utan alkohol och med en massa roliga minnen framöver. Ha det gott så länge.❤️🙏🏻

@Dempan Jag kan verkligen förstå din ångest. Jag har haft den också. Jag har ett tillfälle där en minneslucka varit vidrig där jag inte vet vad som hände. Jag har gått igenom den i huvudet hundratals gånger och hjärnan är bra på att fylla upp den luckan med värsta tänkbara. Men vi kan inget annat än att förlåta oss själva, ha medkänsla med oss själva. Acceptera att vi har en beroendeproblematik som vi nu tar itu med. Det vi gjort går inte att få ogjort men vi kan göra det bästa av framtiden.

Du kan säga till din sambo att en del av nykterhetsprocessen är att allt gammalt kommer upp och behöver få bearbetas av den nyktra hjärnan och det ger ångest så du kan vara lite nere emellanåt för det är jobbigt att förstå hur hemsk man varit, skammen och skuldkänslorna äter en inifrån. Men det kommer bli bättre! Bara vi låter det vara som det är.

När du får den värsta ångesten kan du lyssna på mindfullnes/meditationer, finns på youtube, podcast m.m. Sök på ”förlåta sig själv meditation” eller något liknande. Det är skönt att genom det dämpa tankarna som far runt i huvudet.
Gå en långpromenad.
Spring en runda.
Sov.
Ät och drick något som du tycker är riktigt gott.
Kramas med din sambo.
Titta på någon mysig film.

Genom nykterhetens alla processer lär vi oss tackla känslor och vi lär oss otroligt mycket om oss själva.
Jag har försökt ha mindsetet att se nyfiket på alla processer. Även när jag varit riktigt nere har jag tänkt att jag kommer komma ut på andra sidan och må bättre, bli starkare.

Jag hoppas du mår mycket bättre idag❤️

Kram

@Amanda L tack! Jag ska försöka fokusera på det ordentligt nu, vi reser imorgon och abstinensen börjar göra sitt. Allt jag suktar efter är den där Arlanda ölen, ska ta en alkoholfri och se om det går abstinensen att släppa. Riktigt tufft just nu! Fyfan att man ens började dricka känner jag, kunde man bara inte lärt sig från början att ha kul utan alkohol? Nåja, som tur är har jag proppat in i min sambos skalle att jag inte kommer dricka något och ska ha sååå kul utan alkohol, nu får jag bara leva upp till det men de börjar kännas svårt ❤️