@Himmelellerhelvette du beskriver exakt såsom det varit för mig dessa dagar, hjärnan är verkligen elak mot en som försöker fylla i med falska minnen och tänka det värsta tänkbara. Jag ska göra allt för att förlåta mig själv, har ju inte riktigt jobbat på det ordentligt utan jag har ju druckit så mycket och haft ångest och så har det sett ut dom senaste åren. Nu börjar hela den här läkaprossesen på riktigt. Tack för alla dina tips, jag tar till mig dom och kommer gå tillbaka och läsa meddelanden här när det blir jobbigt. Tack för all hjälp ni ger, uppskattar det otroligt mycket! Ha en fin helg kram ❤️

Nu mina vänner börjar det bli riktigt tufft!! Imorgon beger vi oss till varmare breddgrader och ALLT som snurrar i min skalle är den obligatoriska ölen på flygplatsen… Fyfan för detta beroende!! Min hjärna börjar liksom försöka övertala mig att ”det är bara du och din sambo inget hemskt kan hända”, ”ta en öl annars kommer du inte våga flyga”, ”du får aldrig snefyllor utomlands det är lugnt” osv osv… uuuugh så jävla svårt!! Funderar på att proppa i mig lergigan innan bara för att få ett slags lugnt, abstinensen är verkligen påtaglig men jag VILL inte dricka mer, jag har lovat mig själv det att aldrig mer såra mig själv på det viset, för jag vet hur jag mår dagarna efter!! Tips??? Har ni lyckats resa och haft det kul utan alkohol??

Funderar på om jag ska dricka lättcider, med 0,5% alkohol. Tror ni det funkar eller kommer det trigga igång att dricka något starkare? Hjärna går på högvarv just nu!!

@Dempan Det pågår en kamp i din hjärna. Ännu är beroendehjärnan väldigt stark och kommer med en massa orsaker till att du ska dricka. Tänk på att för Herr Alkohol finns alltid bara en lösning på alla problem. Att dricka alkohol.
Vilket bara gör allting värre och värre.
Tänk den ångest du hade sist och för tre år sedan? Vill du att det ska hända igen? Nej, säger din kloka del av hjärnan, eller hur? Det är den du måste lyssna på. Om du dricker så kommer beroendehjärnan bara att vilja ha mer. Och mer. Du blir aldrig fri. Och precis samma hemska saker kan absolut hända igen.
Du har lovat din sambo att sluta. Han är så glad för det. Svik honom inte.
Just nu får du bara kämpa. Tänk att en alkoholfri resa ÄR den bästa och roligaste resan just nu...Inget annat kommer att slå det. Både för dig och din sambo. Lyssna inte på Herr alkohol...
Det KOMMER att bli bättre, suget kommer att avta, men du måste hålla ut ett tag till.
I värsta fall får du tänka på det som en sjukdom. Du är sjuk nu och mår dåligt, bara att sluta med giftet kan göra dig frisk. men du kommer att bli frisk.
Många styrkekramar som det heter :) Du kan göra det!

@Amanda L så sant så! Det är riktigt svårt, har inte haft något sug på hela veckan men igår när jag gick på semester så började suget komma sakta men säkert.. Men jag tror det är lite skrämmande också, har ju aldrig rest sen jag varit liten utan att dricka mig full varje dag på resan, så det kommer vara helt nytt för mig i vuxen ålder. Ska tilläggas att vi kommer resa två gånger till i sommar varav en av gångerna ska vi åka med några polare. Därför känns det som att på något sätt så får den här resan bli en start på något nytt, det kommer bli sjukt jobbigt i många stunder men inte lika jobbigt som det skulle blivit om vi reste med våra kompisar nu. Ska försöka komma på en massa olika knep, ser ju fram emot att sitta vid poolen och dricka någon smoothie eller så utan alkohol, men alkoholhjärnan kommer och spökar lite titt som tätt. Vet dock att jag inte ens kommer kunna dricka på den här resan för då kommer min sambo att bli sjukt arg, och det är inte värt det. Men ja det är så svårt med suget just nu, håller på att packar iordning med kläder och liknande och jag hade det som tradition förut att dricka en flaska vin samtidigt som jag packade allt, så det känns trist utan den. Jag saknar den men samtidigt så blir jag äcklad, jag är ju beroende av skiten??? Något som jag har förnekat i många år, men plötsligt har jag öppnat upp ögonen och insett det. Ja, tankarna far åt alla håll just nu, känns som att det är två olika personer som slåss i min hjärna, ena är alkis hjärnan och andra den hjärnan som kan resonera och stoppa mig från att göra dumheter. Ja jag svamlar bara på som vanligt men måste få ut mina tankar nånstans, sambon ligger och vilar just nu så orkar inte väcka honom för att spy ut allt som försiggår i hjärnan på mig. Så glad att jag hittat hit, tack för att ni lyssnar! Och som du säger, jag kan göra det! Måste bara tro på mig själv och ge mig 100% i detta. Tack och kram!

@Dempan Jag har varit på en resa och hade en liknande ångest som du beskriver innan men efter första dagen på semestern när jag vaknade upp på morgonen kom lugnet. Jag hade klarat det värsta och det var alla grejer jag brukade göra innan.
Vinet när jag packade
Flygplatsölen
Första-kvällen drinkarna
Det var check på dom och dom var de värsta trösklarna. Jag hade klarat det utan att ge efter.
Jag åkte dessutom med vänner så det var extra jobbigt.
Varje morgon jag vaknade var jag mer och mer nöjd och när jag kom hem var jag stolt som bara den! Jag hade klarat det och den känslan är obeskrivlig!

Allt är i din hjärna! Säg starkt nej till alkoholdjävulen! Och eftersom du lovat din sambo är det lättare att låta bli. Du kommer inte kunna ta flygplatsölen med gott samvete för då sviker du inte bara dig själv utan även honom! Dricker du den är du körd resten av resan och kanske är ert förhållande då kört det med? Förlåt om jag låter hård men jag själv uppskattar ärlighet och den ärligheten jag fått på forumet har hjälpt mig ta mig igenom sånna tuffa bråk mellan min alkoholberoende del av hjärnan och den kloka delen.

Sätt dig ner och andas, in genom näsan och ut genom munnen, långa andetag ända tills du känner dig lugn. Gör det även på flygplatsen och på flygplanet. Låt ångesten komma och låt den passera. Den är inte farlig bara extremt jobbig❤️

Kram

@Dempan Bra tänkt! Och ja, det kommer bli en kamp, för du har ett kraftigt alkoholberoende…
Men nu ska herr Alkohol sättas på plats. Det är han som säger att det skulle vara så ” kul” att dricka ditten och datten. Men du vet ju sanningen. Den finns i flera inlägg i din egen tråd som innehåller massor av ånger och ångest…
Slut med det snart om du säger ifrån!🥰
Allas processer tar ju olika tid men har du tid så kan du läsa mina första inlägg på min tråd och sedan de sista, två lite längre om ett mingel igår. Då kommer du att se hur mycket som kan förändras på 60 dagar. Från ångest till glädje och lugn…You can do it ❤️❤️❤️ Kramar!

Tack fantastiska ni för peppen!! Läser och tar till mig ❤️ Orkar inte ge något långt svar tillbaka just nu då hjärnan är helt slut efter att ha gått på högvarv hela dagen, men suget är borta och jag ser nu fram emot en resa utan alkohol! Valde att göra det mysigt här hemma med tända ljus, lite uppskuren frukt och ett glas cola hällt i ett vinglas då jag ändå är en samlare av olika vinglas. 🌸 Först så tänkte jag att jag skulle sälja dom, men ne varför det egentligen? Jag älskar ju dom och tycker dom är så fina, så kan ju avnjuta något annat gott att dricka än alkohol i dom! Ska bli väldigt skönt att sitta på flygplatsen imorgon och förhoppningsvis har dom något gott alkoholfritt alternativ som man kan avnjuta istället, annars får det bli en cola. Hoppas ni har en trevlig lördagskväll, själv så börjar ångesten som härjat hela veckan att avta lite, den kommer lite då och då men det är lugnt. Kram på er!

@Lussan15 skrev:"@TappadIgen
Hej, jag är helt ny i forumet. Jag undrar bara hur länge det tog innan du kände att ditt liv var så mycket bättre utan alkohol?
Tack för ditt inlägg!"

Jag hoppas att vi inte kapar din tråd här @Dempan men en fråga dök upp häromdagen i din tråd som jag inte har svarat på ännu. Jag tycker att frågan är intressant och samtidigt svårt att svara på och kanske även du och andra skulle kunna finna diskussionen i sig intressant.

Jag tror att det är svårt att sätta ett exakt datum på innan man kände det. Det riktiga svaret är ju att mitt liv blev bättre så fort jag slutade dricka, men att känna det kan ju vara en annan sak. Jag minns att jag var sjuk just den veckan efter att jag hade slutat och jag vet egentligen inte hur mycket allt det här spelade in i mitt beslut. Det är ju så många faktorer som påverkade men jag vet att jag under en väldigt lång tid bearbetat inne i mitt huvud att det behövdes en förändring och jag vet att någonstans planterades den där idén om att inte dricka alls mer igen, men jag höll den fånge i ett litet utrymme i min hjärna för att bara titta till den lite då och då. Men i alla fall, när jag då var sjuk och jag hade feber och kände mig inte alls bra och jag minns så tydligt för min fru frågade mig om hur jag mådde och jag svarade henne något med andemeningen att mitt tillstånd var i alla fall bättre än om jag hade druckit alkohol. Jag tror att svaret chockade henne och kanske även mig själv litegrann. Men redan där tror jag att jag på något sätt visste att mitt liv var bättre utan alkohol.

Sen är det ju en annan sak att känna det hela tiden, för när man väl är beroende så kommer ju de där förskönande minnesbilderna tillbaka och där finns ju en känsla med berusningen som man blir lockad att uppnå igen. För visst fanns där något som jag tyckte om i alla fall. Men när man väl är beroende och man börjar jaga den känslan blir den också allt mer flyktig och kostnaden blir allt för hög.

Jag upptäcker att jag har så mycket funderingar den här frågan som inte är färdigutredda. Beroende på när jag svarar på frågan kommer den få ett lite annorlunda svar, men låt mig försöka att återkomma till den. Jag kan inte säga säkert hur jag tänkte längre på den tiden men jag vågar nog ändå säga att för mig var det nästan med en gång. Men det berodde ju på att jag hade haft en process som jag hade gått igenom under en så lång tid. Jag började skriva här på forumet först en bit efter jag hade slutat, så hela den delen av processen har jag ju inte dokumenterad. Under tiden har jag ju gjort så många nya insikter. En sak jag kom på med hjälp av forumet och mina kamrater här är att mitt drickande ändå var ganska tvångsmässigt. Det fanns ju en del händelser som var så förknippade med alkohol att de inte gick att tänka sig utan den. Det jag förstod var att jag när det blev helg inte kände att "nu får jag inte dricka" utan det kändes mer som att "nu slipper jag dricka" med tanke på hur tvångsmässigt det hade varit innan. Men när exakt jag tänkte så och hur långt in i processen som det var kan jag inte riktigt svara på.

Jag förstår tanken med frågan, men jag tror att hur länge det tar innan man på riktigt känner att man har det bättre utan drickandet beror på hur ens individuella process ser ut. Det är nog inget som kommer automatiskt utan kräver förmodligen en hel del introspektion och arbete. Det tror jag är den främsta funktionen med just det här forumet. För nog förstår det flesta av oss att vi har det bättre och är bättre människor utan alkoholen? Det är ju främst beroendet som vill få oss att tro något annat. Jag vet ju också att det är många som har varit nyktra länge som fortfarande kämpar med funderingar kring alkoholen. Det är väl där "En dag i taget" kommer ifrån. Ganska ofta ser man det rådet här på forumet och jag ser att även du @Dempan har fått det. Men för mig var det tvärtom. Jag vet ju inte säkert, men jag tror att med en dag i taget så hade jag aldrig klarat det för då hade jag fortfarande tänkt att imorgon får jag ju dricka. Men den där idén om att aldrig dricka igen växte inuti mina tankar och när jag väl omfamnade den så började alla bitar falla på plats. För mig var det inte skrämmande att tänka att aldrig dricka igen längre, vilket det var i början, utan snarare befriande. Att säga till mig själv att jag aldrig skulle dricka igen blev inte ett förbud och en begränsning. Det blev till en möjlighet och ett befriande istället.

Nu är vi alla olika så jag kan ju inte säga att min väg är den rätta vägen utan alla tar ju de vägar som passar en bäst själv. Men jag får en liten känsla av att ha läst vad du skriver @Dempan att aldrig mer passar bättre än en dag i taget för dig också. Inte för att det inte kommer komma dagar som är utmaningar som man behöver fundera på, men jag menar som en generell strategi.

Och till @Lussan15 så skulle jag rekommendera att du startar en egen tråd där du kan skriva ner dina egna tankar. Jag tror att det hjälper en så mycket på vägen om man tillåter sig att reda ut hur man tänker och känner om saker, även om det ibland kan bli lite rörigt som det väl tyvärr blev i mitt svar idag, men vi behöver ju fundera på varför och hur vi gör saker för annars faller vi mycket lättare offer för våra nycker och infall som inte alltid är de rätta för vårt eget bästa. Till sommaren blir det 3 år som jag varit nykter och när jag är på tillställningar där andra dricker så har jag verkligen noll sug för att få dricka själv. Det är verkligen så att jag känner att jag slipper, men besväras heller inte av att andra gör ett annat val. Inte mer än att jag uppmärksammar att efter några enheter så sjunker nivån på samtalet till den grad att det blir ett slöseri med tid för mig, vilket är ok för min del. Jag rör mig då vidare eller gör något annat.

Hej alla! Tänkte bara säga att det gick bra att flyga, drack 3 alkohol fria öl sen tappa jag suget helt så drack två cola på planet. Känns så skönt att slippa alkoholen! Ska avnjuta min alkoholfria semester nu. Hoppas ni alla mår bra! Kram ❤️

@Dempan Härlig läsning! 💪💪💪Visst är det en skön känsla i kroppen! Önskar dig en underbar semester! Njut och samla nyktra minnen! Egentligen är vi människor helt galna, vi betalar dyrt för att resa iväg etc… sen dricker vi en massa alkohol för att det är semester men som oftast gör att vi inte tar vara på tiden:mår dåligt…. Fasiken vad vi människor egentligen är korkade…. Kram till dig❤️

@Dempan Ja, verkligen härlig läsning! Bra jobbat! Det är skönt att slippa dricka alkohol och bedöva sig. Som nykter kommer du att kunna uppleva så mycket mer med dina sinnen, ta in alla dofter, smaker och alla skiftningar i färger. Njut av din semester och ta vara på stunderna nykter. Ha det gott!🌞❤️

Hej alla!! Tack för era fina kommentarer och pepp! Vill bara uppdatera att jag fortfarande inte druckit en droppe alkohol, suget har försvunnit 😄 har avnjutit cola zero eller en milkshake vid poolen om dagarna, på kvällarna har det blivit mycket vatten eller cola! Sambon har knappt druckit han heller, men idag sa han att han förmodligen ville dricka mer och det är helt ok för mig 😄 så skönt att inte ha vaknat bakis en enda dag! Så skön och avkopplande semester, har några dagar kvar att bara njuta av sol och bad! Hoppas ni alla mår bra ❤️

@Dempan Så härligt att läsa!
Kanske kommer dippar, men nu vet du att du kan det bra eller bättre utan alkoholen.
Här är ovanligt kallt, men hinner nog vända tills du kommer tillbaka!
❤️Kramar och så bra jobbat!

@TappadIgen Bra skrivet. Håller med till 100 %. Jag har precis börjat min nyktra resa (varit utan alkohol i 1 vecka). Precis som du skriver, det här går ju bra. Kanske kan unna mig lite öl/vin nu när jag märker att jag klarar att vara utan. Jag märker att kropp och själ mår bättre. Mindre impulstänk och impulshandlingar. Lite mindre ångest. Det kommer att bli bättre och bättre. Skulle vilja dra fram klockan och tiden men får träna på mitt tålamod ist.🤗