@Majblomman Välkommen 😊 Bra jobbat 👏 👏👏 Varje nykter dag är en seger 🏅Känner igen mig. Har försökt måttligt också men det gick inte så för en månad sen var jag här igen fast på alkoholfri denna gång. Det är det bästa beslut jag tagit.

@TessaMa tack 🤗 hoppas det går bra för dig! Har försökt att dricka måttligt men det funkade sådär.. så nu håller jag upp. Börjar med en månad. Säger inte att jag aldrig ska dricka mer för det brukar ha tvärtomeffekt på mig, men känner att jag verkligen inte vill ha alkohol just nu och suget är borta. Skönt.

Inne på dag 7 idag. Fredag och fint väder och jag känner ett stort vinsug just nu. Ska övervinna suget! Min gamla vana (ovana) måste brytas. Tänker igenom senaste gångerna jag druckit för mycket och hur dåligt jag mått efteråt, vill aldrig uppleva det igen.
Ska försöka fokusera på andra saker istället. Ta en promenad till affären och köpa godis får duga.
Känns bra att skriva av mig!
Kram🤗

@Majblomman Välkommen hit, till det absolut bästa forum i alla kategorier som finns!
Mycket starkt jobbat med 7 dagar och att du redan tänker på saker du kan göra som får huvudet borta från alkoholen. Jag har nu varit nykter i snart en månad och visst har inte alla dagar varit en dans på rosor men det är så värt det!
Att kunna vakna upp utan att vara bakis, att orka med vänner, familj och husdjur osv. Visst kanske inte helt 100% till en början men jag ser verkligen fram emot denna förändring för den kan inte medföra till mer än bra saker.

Är också precis som du, sätter ett mål för att sedan se om man ska sätta nya mål eller vad som händer. Kämpa på och enligt dina inlägg har du helt rätt inställning :D

Kram

@Vilsenpappa tack för fina ord och stöttning😀 tror och hoppas jag har en någorlunda bra strategi.
Bra kämpat av dig med snart en månad! Inte lätt alltid, men så värt det om vi lyckas.
Gårdagskvällen gick bra, suget försvann tackochlov.
Ha en fin lördag😀

Har klarat 12 dagar utan att dricka alkohol🙏 känner inget sug alls nu. Tror att min utmaning kommer till helgen men ska klara det! Har garderat mig med att planera in att göra saker där jag absolut inte kan dricka alkohol. Känns bra. Håll tummarna för mig🤗

Dag 2 för mig idag. Har försökt måttligt men det fungerar inte alls. Så nu med stöd av sambo och vän samt antabus tar jag vacklande steg ut i verkligheten efter 8 års alkoholdimma

@EMaria bra gjort att ta steget från alkoholen och att du har stöd av make och din vän.
Har också försökt att dricka måttlig och begränsa till 2 max 3 glas 2 ggr i veckan. Blev tvärtomeffekt för mig och nu har jag som första mål en nykter månad.

Lycka till🤗

@Majblomman jag får precis samma. Blir som en trotsig 3 åring "ingen ska säga till mig hur mycket jag ska dricka' även om denne någon är jag själv. 5 dagar alkoholfri idag (längsta jag varit nykter på 8 år) och nja det går än så länge bra. Äter dock som en häst och besväras av rastlöshet och irritation, men det går.

Klarat 16 dagar utan alkohol, glad stolt över att ha lyckats. Helgen har gått utan alkoholsug fram tills nu, känner ett litet sug efter ” det hade varit gott med ett(6-7) glas vin”. Men nej här blir det inget vin, suget ska inte vinna över mig. Och jag har inget vin hemma😀 Undrar varför suget kommer nu?
Trötthet. Uttråkad? Rastlös? Oro? Ja jag vet inte faktiskt varför det dyker upp som en oinbjuden ovälkommen gäst.
Mår så mycket bättre egentligen utan alkoholen. Känner mig lugnare och mer tillfreds, kan göra det jag vill för jag är inte bakfull, sover bättre, ångesten och oron är nästan helt borta, mer stabilitet i förhållandet ( kunde bli jobbigt när vi båda druckit för mycket, man säger taskiga saker som man inte menar egentligen, och överreagerar på det den andre säger eller gör) Han har också druckit mindre, sen om det beror på mig vet jag inte men det är så skönt egentligen. Men så kommer de där dumma tankarna; vi hade det ju så kul och mysigt tillsammans när vi hittade på saker där vi drack alkohol… Jo jo, fram till vi druckit över en viss gräns, sen blev det bara jobbigt.
Strategi: tänk igenom hur det varit och att jag aldrig vill hamna där igen. Tänk på allt jag kan göra och hur mycket extra tid jag fått nu när jag inte är bakfull.
Detta ska gå!

Mycket text men kändes bra att skriva ner mina tankar.
Sen vill jag tacka er alla som skriver och delar med er. Läser en del i trådarna men är lite dålig på att kommentera, det kommer nog mer naturligt sen.

🤗

@Majblomman Vill bara säga att jag känner igen mig mycket och relaterar i det du skrivit 🙏 Den där romantiseringen kring alkohol, skrev nyss några (många ) rader om det i min egen tråd. Vi ska klara det 💪🙏❤️

18 dagar utan vin, så tacksam att det går bra🙏🏻 vill bara dela med mig av det.
Gått rätt så lätt, haft ett par dagar med större sug som gått att avleda. Vardagarna är lätta, det är helgerna som suget sätter in. Är väl naturligt för det var mest då jag drack, plus vardagkvällar om jag var ledig dagen efter. Ska jag vara helt ärlig så drack jag ibland när jag skulle jobba dagen efter men inte så stor mängd. Blev ändå seg och trött på jobbet.
Känner mig som en ny människa, starkare och mer klar i tanken. Sover bättre. Bara fördelar eller hur.
Hoppas det fortsätter så här, men är beredd på storsuget…om det kommer.
Satte som mål att hålla upp en månad och efter det ta ett nytt beslut hur jag ska göra.
Vill ju aldrig hamna i det drickandet jag höll på med innan jag la av.
Varje helg gick åt att dricka på sen em och kväll och sen återhämta sig och vara bakfull resten av tiden. Hade svårt att tänka, yrsel och ångest. Vissa nätter sov jag bara ett par timmar eller hade en orolig sömn.
Sen kan jag önska att jag var en sån person som kan dricka ett eller två glas vin under kvällen. Varför är det så olika att vissa klarar det utan problem och andra (jag) fortsätter tills vinet är slut? Och tog det slut för fort så gick det oftast att hitta annat att dricka🤷‍♀️
Kan man bli en sån person som bara tar ett par glas vin vid enstaka tillfällen?
Tanken när jag la av var att kunna dricka lite vid ett speciellt tillfälle som inträffar om några veckor, för att sen hålla upp igen. Som en morot för att jag är ”duktig ” nu kanske.
Mycket text men känns bra att skriva ner tankarna som pluppar upp i huvudet just nu.
Ha en fin tisdagkväll alla ni som på olika sätt kämpar mot beroendet och den förbannade alkoholdjävulen.

🤗

@Majblomman Det är tusen gånger lättare att sluta helt än att ”dricka lite”. Fortsätt ett tag till - fördelarna fortsätter ticka in efterhand. Sakta förflyttas man från borde inte dricka till vill inte dricka, och slutligen till - jag slipper dricka!

Kram 🐘