Fredag igår och jag hade inget sug och tänkte knappt på alkohol. Tidigare fredagar efter mitt alkoholstopp har suget efter vin varit stort, nu bara borta.
Snart hållit upp en månad, dag 29 idag, så jäkla stolt att ha kommit så här långt.

🤗

Hej, gjorde 35 nyktra dagar tom i fredags. Det gick ganska lätt bortsett från några fredagar med lite större sug.
Drack vin i lördags (1 glas) och ca 6 enheter i söndags (under 7-8 timmar) det var något jag tänkt ”unna” mig redan när jag påbörjade min alkoholfria månad, för jag skulle på en större tillställning. Rätt eller fel, jag vet inte just nu. Kände i söndags att jag blev överkänslig och överreagerade på hur partnern betedde sig mot mig. Vet dock inte om det enbart berodde på mitt alkoholintag utan jag hade nog reagerat på det även som nykter faktiskt. Men man kanske reagerar kraftigare om man druckit.
Känner idag inget sug och fortsätter utan alkohol.
Känns skönt att skriva ner och få tankarna på pränt.

Kram🤗

Hej,
Hoppas du mår bättre efter söndagen. 6 enheter vid ett tillfälle är ju ganska mycket. Jag tänker att det på något sätt bekräftar ens gamla idé om att alkoholen är något som är viktigt på en fest. Själv vill jag verkligen bort från det, för mig hänger det tänket ihop med mitt tidigare missbruk.Jag tror inte att helvitt är enda vägen, men om måttlighet ska funka tror jag det är riskfyllt att dricka för mycket. FHOM drar gränsen vid 3 enheter per tillfälle. Min gräns går vid 1, någon enstaka gång 2. Och jag har en stark vilja att aldrig bli berusad. Kommer det suget tillbaks blir det 0 för mig igen. Hur tänker du kring mängd och hur ofta?

@Kennie mår bättre tack. Nu i efterhand känns det onödigt med 6 glas. Hälften hade varit mer lagom under dessa timmarna. Blir så lätt att man (jag) faller in i det gamla tempot och att jag dricker för att alla andra gör det. Sen om alla drack är oklart men det kändes så i stunden.
Funderat på din fråga, tänker 2 glas vid enstaka speciella tillfällen max en gång per månad.

Tack för ditt inlägg i min tråd, uppskattas🤗

Ja, det är lätt att falla tillbaks i det gamla tempot. Men i de flesta sällskap är det ganska många som inte dricker så mycket eller fort. Tror det är en klok målsättning med max två glas nån gång i månaden. Det finns mycket gott alkoholfritt, och jag känner större intresse för annat när jag inte dricker. Orkar lyssna och tänka på vad andra säger på fester. Har bäst balans på dansgolvet. Och ingen ångest nästa dag. Jag känner helt ärligt inte att jag avstår något utan att jag väljer något annat. Låter lite lökigt, men det är sant. Har tagit några år att landa i det. Så ha tålamod och håll fast vid det du bestämmer dig för är mitt råd.

@Kennie det låter inte alls lökigt. Är egentligen så jag resonerar också men kan ”glömma” när jag inte känner mig i balans med mig själv om du förstår vad jag menar.
Jobbar vidare mot mina mål, inser också vilken kraft alkoholdjävulen har. Men jag ska vinna💪🏻👊🏻
Tack för ditt stöd och ha en fin helg🤗

Ja, obalans och trötthet kommer i vägen ibland. Att försöka lista ut vad det är man egentligen behöver då, bakom tankarna om alkohol, är viktigt tror jag. Ha en fin helg du också!

@Majblomman Jag har läst hela din tråd. Du tog ett stort steg! Väldigt bra gjort. Nu kanske det blev som det blev. Ta ett andetag. Börja igen. Jag är också en vindrickare. Smådricker hela tiden. Det fungerar inte längre. Det hjälper mig att läsa din tråd. Jag har inte hållt upp en vecka, på åtskilliga år. Det är mitt första mål nu. En vecka. Jag är på dag tre. Alkoholfrihet, är det långsiktiga målet.
Styrka till dig!

@Grelod Tack🙏🏻 nu är det nya tag igen.
Bra gjort av dig, tror det är smart att sätta små delmål och inte tänka att man ska hålla upp för alltid. Funkar inte för mig iallafall, då blir det ofta ett tvärtombeteende här, som en trotsig treåring.
Gott att det hjälpt dig på vägen att läsa min tråd. Finns många bra trådar här på forumet.
Önskar dig lycka till💪🏻🤗

Hej kan inte prata med någon om mitt drickande, behöver skriva av mig.
Försöker och försöker sluta dricka men misslyckas gång på gång. Känner mig lite uppgiven idag.
Vet ju logiskt sett hur jag ska göra men alkoholdjävulen har en sån stor kraft.
Har inte klarat att stå emot den senaste 1,5 månaderna. Innan dess höll jag upp en månad och mådde så bra av det.
Vill komma dit hän igen.
Lätt att tänka idag att jag ska sluta dricka men när helgen kommer så brukar jag trilla dit igen.
Ska verkligen försöka igen! Behöver lite pepp från er.
🤗

@Majblomman Eftersom du läst och skrivit här förut så upprepar jag inte sånt du redan vet. Kanske behöver du hjälp av medicin?
Annars så tror jag det bästa är att verkligen bestämma sig. Verkligen bestämma sig för att det är NU som gäller…
Sedan upprättar en noggrann plan. En plan för fredag, en för lördag och en för söndag.
Även en plan för att hantera sug.
Lyckas du klara dig några helger så brukar suget avta…
Vet inte varför du började dricka igen sist, men fundera på det så du vet vad du måste göra eller tänka annorlunda.
När jag äntligen slutade dricka för snart åtta månader sedan så upptäckte jag att alla mina tidigare planer varit för vaga och oprecisa. Lätta att rucka på. Och det var säkert också den omedvetna tanken från min alkoholberoende hjärna…
Tillslut kunde jag sluta, med hjälp av en plan som jag också upprepade för mig själv inför varje ny utmaning. Och med hjälp av stöd härifrån.
Jag tror du också kan!🤗❤️