@Andrahalvlek ja det är ju egentligen så jag känner. Bättre att låta bli vinet. Grejen är att sen jag slutade dricka alkohol har jag inte varit i något sammanhang där man dricker alkohol. Det tillfället jag skrev om igår blir första gången, men det ska gå.

Tack för att du delar med dig av kloka tankar 🤗

Skulle behöva ert stöd och lite råd.
Dag 20 idag. Ikväll kommer ett sug efter vin smygande, säkert för att det är fredag imorgon. Känner att jag vacklar i beslutet att låta bli att dricka, inte ikväll men till helgen. Blir som att livet känns grått, och slätstruket utan vinet. Igår kändes detta mycket lättare att hantera, blir som en bergodalbana av känslor.
Någon som upplevt liknande tankar och känslor? Vad har ni gjort för att komma över dem?
Egentligen vill jag inte dricka, vill bara må väl och känna glädje utan vin.
Vet ju av erfarenhet att det lätt blir alldeles för mycket vin och det blir verkligen inte bra.
Ursäkta om jag låter negativ, känns förhoppningsvis bättre imorgon

Kram🤗

@Majblomman Försök med att fokusera på positiva tankar, att det ska bli så skönt med en nykter fredag. Att du ska mysa till det med något gott alkoholfritt och något gott att äta till, kanske se en film. Att det ska bli så skönt att vakna nykter, pigg och fräsch på lördagmorgon. Kaffet kommer att smaka extra gott! Att du är så stark som är nykter och att ju längre tid du är nykter desto mindre sug kommer. Positiva tankar ger positiva känslor. Gå en promenad eller aktivera dig med något, suget går alltid över efter en stund.

Du är stark, du fixar det!💪. Du vill inte dricka och det är du som ska ta kommandot i ditt liv!💪. Kram❤️

@Majblomman hej 👋! @Vår skriver kloka saker. Jag tänkte bara (har inte läst hela din tråd); har du börjat med Alkoholprogrammet som finns kopplat till Forumet? Jag upplever att det är till stor hjälp, eftersom det får en att tänka till både kring mål, motivation, risker och alternativa planer och strategier. Och sedan det där tipset som många tipsar om här: spela hela filmen. Om du bestämmer dig för att dricka, hur kommer det att bli från första till sista glaset? Hur kommer du att må? Vad kommer att hända? Hur kommer du att må imorgon? Det är ett av de bästa tips jag fått för att avstå. Lycka till 🤞! You can do it 🌻

@Majblomman Många här har upplevt liknande tankar i början! Din hjärna är ännu inte återställd, det har med kemi att göra, som glr att livet känns grått och tråkigt.
Men DET KOMMER ATT GÅ ÖVER! Plötsligt kommer normala lyckokänslor att poppa upp. Det kommer kanske att ta några veckor till och då ” behöver” du inte dricka alkohol. Så lita på processen, allt kommer att bli bra.❤️❤️❤️

@vår2022 @eirene och @Amanda L, tack för jättebra stöttning och att ni tror på mig🙏❤️
Känns lite bättre idag men alkoholdjävulen ( om man kan kalla det så) finns där i bakgrunden.
Ska INTE åka och köpa vin!
Blir god mat, godis och kanske en film. Ser fram emot morgondagen när jag klarat av fredagssuget, fredagen är alltid värst.
Tror också som du säger @Amanda L att det är något kemiskt i hjärnan som ställer till det nu, känns nästan så.
@eirene, har gjort alkoholprogrammet en gång men behöver nog upprepa det. Vet ju egentligen allt detta men ”glömmer” det så lätt., behöver påminna mig själv om det. Spela hela filmen, det är bra. Har minst tre små filmer från senaste tiden jag kan spela upp i avskräckande syfte😳

Kram och tack för att ni bryr er. Hoppas ni får en fin helg🤗

@Majblomman Bra där!💪. Jag kallar det för alkoholdjävulen, för en riktig djävul är det! Jag brukade skrika åt djävulen att dra åt helvetet där han hör hemma, högt i början😂. Det var effektivt! Det tar lite tid innan hjärnan har återhämtat sig och kommit i balans igen efter alkoholen, men du är på god väg. Ge det tid och be djävulen fara dit han hör hemma när han poppar upp. Men fokusera främst på hur nice det är att vara nykter, det ger sköna känslor och positiva tankar är kraftfullt. Fundera framåt på vad du vill att ditt liv ska innehålla, hur du vill att det ska se ut och genom att vara nykter är allt möjligt!

Ha en fin nykter fredag❤️

@vår2022 provade och det kändes riktigt bra😂👊🏻
Köpte mig en alkoholfri öl som jag unnar mig till matlagningen, sen blir det vatten resten av kvällen.
Kommer att hålla mig till nykterheten även om personen jag träffar kommer att dricka öl. Får han ju göra, inget jag kan ha synpunkter på. Får väl köra hem om det blir jobbigt tänker jag.

Tack för fint stöd, behövs när man står på vingliga ben❤️ dock utan alkohol💪🏻

@Majblomman Heja dig 💪Bra strategier, det går bra! Jag tycker att det känns bra att gå in i programmet och läsa igenom vad varje del handlar om och vad jag skrivit och revidera lite här och där då och då. Tänker att jag kommer att behöva fortsätta göra det kanske under lång tid för att påminna mig.
Ha det fint 🌻

@Eirene tack🤗 inget sug idag tack och lov. Hoppas det går bra för dig.
Känns bra att gå in på AH och läsa och även skriva av sig. Känner att jag inte är ensam om detta och att ni förstår.
Kram🤗

Dag 26 utan alkohol idag🙏🏻 gått lättare än vad jag trodde. Bara det där suget som kommit på fredagarna men har lyckats stå emot.
Min plan var en alkoholfri månad för att se hur min kropp och hjärna mår utan alkohol. Snart där😊
Mår bättre och humöret är stabilare utan alkoholen. Kan tyvärr känna att att känns grått, men det kan ju även bero på vädret eller hur?
Har egentligen mycket i mitt liv att glädjas åt och känna mig tacksam för, men kan inte riktigt nå fram till de känslorna. Men det kanske kommer😊

@Att livet känns grått kan också (eller troligen) bero på att belöningscentrum i hjärnan är skadad. Många här har vittnat om det. Eftersom vi fått dopaminkickar av alkoholen så har hjärnan slutat tillverka eget. För mig tog det ett längre tag, kanske ett par månader, minns inte exakt. Sedan började det bubbla upp lyckokänslor då och då. För att det var vår, för att fåglarna sjöng, för min älskade sambo. Alltså helt normala lyckokänslor. Så som det var före alkoholberoendet tog över.
Med alkohol fortsätter livet att vara grått förutom en stund när vi dricker första glasen (ger enorma dopaminkickar). Däremellan funkar inte hjärnan som den ska. Du kan läsa mer om det i Annie Grace bok: Tänka klart.
Så ha tålamod! Lita på processen, det kommer att bli bättre.
Livet utan alkohol är mycket roligare. :)