@Flarran Bara genom dina ordval har du bestämt dig för att det där med rutiner är bara skit. Att gå upp, lägga sig och äta regelbundet är bara trams som ”alla andra” håller på med. Men faktum är att den typen av rutiner är hygienfaktorer som alla mår bra av att ha, oavsett om man har ett jobb att gå till eller inte.

När jag läser dina inlägg kan jag konstatera att H i HALT verkligen är en riskfaktor för dig. Du skulle få ett lugnare inre om du åt frukost, lunch, middag och två-tre mellanmål. Då kommer du att slippa onödigt sug som bara flyger på dig.

Sen tycker jag att du ska vara mer självsnäll. Du har gjort enorma förändringar i ditt liv de senaste två månaderna. Du har en enorm kapacitet att utföra allt du vill. Du måste bara vilja inifrån och ut, verkligen vilja för din egen skull. Vad andra tycker, vad man borde eller måste, kan du ge sjutton i - det är din vilja du måste boosta. Du är värd ett bättre liv ❤️

Kram 🐘

Halloj @flarran
Jag håller med @andrahalvlek om detta med att öva på att vara själv-snäll.
Det är inte alls enkelt, ofta går våra tankar på autopilot- vi klankar ner på oss själva- att vi inte klarar allt som ”alla andra”.
Man brukar prata om det som ”additionsstress”, många av oss har inblick i mångas liv via tex sociala medier- eller till och med forumet. Så får vi för oss att andra är bättre på att hantera det ena eller andra.
Just här är vi ju dock rätt så uppriktiga kring våra brister- om man nu kan kalla beroende för en brist.
Mitt budskap är att du är du! En bra nog männniska och person, precis som du är.
Sen kan vi alla må bra av att skruva på rutiner och vanor. Dit hän kommer du nog så småningom, eller är snarare på väg.ä, helt säkert!
Kan tänka mig att det finns en stark renellisk anda i dig- varför ska jag göra si eller så? Men är nog nöjd att hålla med @ah även här. Vi mår bra att rutiner som en grund- sedan kan man göra massor av avsteg när det passar.
Men som sagt, att inte dricka är prio ett här och nu.
Att vara medveten om, eller förstå att vi är många som hejar på dig, som känner dina små segrar genom dina inlägg, och som blir genuint glada över varje promenad!
Jag hade svårt att ta till mig att okända människor ville mig väl här på forumet, men vi är inte okända- utan känner varandra genom den kamp vi alla går igenom för att bli nyktra.
Avslutningsvis vill jag påminna om värdet av att skriva och läsa här! Man kan inte skriva ”för mycket”, det finns ingen sån gräns här. Man skriver hur ofta och hur långt man vill! Jag skrev så långa och många inlägg i början att jag trodde forumet skulle bli utbränt- men det hjälpte mig massor!
Kram kompis!

Hej! @Andrahalvlek och @Se klart,
Tack för att ni tittade in och skrev några ord. Nog vet jag att fasta rutiner vore bra att ha liksom. Sånt som gäller tid för att gå upp efter nattsömn på morgonen vid sjutiden, följt av en nyttig frukost. Sedan lunch på standardtid och sedan middag klockan sjutton kanske, och kvällsmat ett par timmar före läggdags vid kanske klockan elva eller där omkring som väl verkar vara något som är vettigt. Har inte ork att laga mat från grunden, så färdigmat kan man ju ha i frysen vilket jag har.

Men sedan är jag en människa som gillar att göra saker spontant när jag känner för det, annars blir ingenting gjort. Tänker då här främst på mitt musikskapande som egentligen är det som jag normalt endast brinner för konstigt nog. Sånt har jag oftast glatt genom åren hållit på med om nätterna då inspiration till sånt oftast har kommit. Så då har ju inga fasta rutiner funkat. Men visst kan jag sluta med att gör det enda som jag tycker är kul. Det går väl att sätta sig över spontan glädjekänsla också.

Det kanske framstår som att jag tycker goda fasta rutiner är skit. Men riktigt så enkelt är det inte för mig liksom. Detta då jag har så lite ork och energi att jag inte klarar av att hålla några fasta rutiner. För i grunden är jag ständigt mer eller mindre utmattad, orkeslös och nedstämd. Tycker att jag har ett heltidsarbete med att bara orka med att leva och vet egentligen inte vad det ens ska tjäna till. Men det får väl gå så länge kroppen fungerar maskinellt liksom.

Någon gång i veckan i kanske tre timmar åt gången gnistrar jag spontant till av energi utan att jag vet varför, och då försöker jag att göra så mycket hushållsnytta på en gång som jag bara klarar av. Städa huset, handla mat, tvätta och sånt. Jag har alltid tyckt att livet är ett enda långt och urtråkigt tvång. Har sällan sett mening med saker och ting.
Det måste vara roligt för annars kan det kvitta liksom. Men nog kan jag bli glad av enkla saker, såg ett par änder som låg och sov vid en sjöstrand jag passerade i går på väg hem från min spontana promenad och det var ju lite kul.

Den enda rutin som jag nu följer, det är nykterhet för att jag själv vill det. Anledningen till det är väl även rent logiskt sett att jag vet att jag blir sjuk av att dricka som jag har gjort tidigare i så många år. Det att vara nykter och inte förstärka min inre mörka självdestruktiva grunddepression och ångest med alkohol är väl bra, men det känns tungt att inte få vila mig från inre malande tankar ibland. För vinet det gav mig trots allt en stunds konstgjord lindring ibland, vilket väl sedan även logiskt sett gav mig missnöje till min oduglighet. Jag försöker att vara duktig, vad det nu ska tjäna till...

Har nu till och med börjat tröttna på att göra sånt som jag tidigare tyckte var kul, har inte gjort mycket musik över huvud taget. Kunde ibland nästan göra en låt om dagen ibland av inspiration. Skulle jag sätta upp tider för att komponera efter ett visst klockslag så skulle det bara kännas som ett arbete och då blir även den grejen tråkig och trist för mig. Men jag kan tvinga mig själv till mycket, så visst kan jag säkert äta och sova efter klockan och leva livstiden ut som en robot. Det tror jag säkert skulle fungera rent tekniskt, men till vilken nytta och glädje för mig...

Ha det gott!

@Flarran Och jag tänker att för mycket och för lite skämmer allt. När jag har varit ledig, som nu över julen, tycker jag att det är skönt och kul att börja jobba igen, inklusive de rutiner det medför. Och när jag jobbat mycket längtar jag efter att vara ledig och göra så lite som möjligt. Mixen behövs.

Finns det någon gång på dygnet som du känner dig lite uppåt? Kan du prova att sätta dig och skriva musik då? Helt utan tvång. Jag brukar tänka inför olika arbetsuppgifter att jag bara ska ”titta lite på det” och vips är jag igång.

Laga matlådor är annars trevligt, då har du lunch och middag för några dagar i taget. Här får du ett enkelt recept av mig: Koka 8 dl idealmakaroner. Stek 350 g bacon i bitar (finns färdig i småbitar i affären). Krydda med svartpeppar. Häll på en paket Kelda ostsås (fyra ostar), värm upp. Häll av pastavattnet i ett durkslag. Häll bacon-ost-sås över den färdigkokta pastan. Rör runt och låt stå några minuter. Tar cirka 15 minuter, ger 4 portioner.

Kram 🐘

@flarran, glöm inte bort något som är minst lika viktigt som alla rutiner i världen. Öva öva på att känna sig lite nöjd- vilket du ju gör ganska ofta, liksom att öva öva på att glädjas över små ting. Det är en nyckel tror jag (även om du inte frågat 😄)
Jag tror nämligen att känslan av att vara levande, nåden som då och då uppenbarar sig, att bara få finnas till. Den kommer till oss alla, precis som du också beskriver.
OM man skulle tänka sig en Gud- så inte skulle han fördela känslor av tacksamhet extra över de som har allt förspänt? Nej de finns för alla, vilket bevisas gång på gång här på forumet tänker jag.
En dag i taget!

Hejsan! @Andrahalvlek och @Se klart,

Har funderat lite på era senaste inlägg. Nog är det sant att för mycket och för lite skämmer allt.
Men nu ska jag vara positiv. För när klockan var cirka 18:15 denna tisdag, eller onsdag som det redan har blivit ser jag. Hur som helst, vid 17:50 cirka då kände jag mig trött efter att ha ätit tre skinksmörgåsar och tagit ett glas mjölk. Fick sedan sova fram till klockan 22:55 ungefär. Det är väldig bra med sömn för att vara jag.

När jag försöker tvinga mig till att lägga mig klockan 23:00 för att komma upp klockan 06:00 på morgonen inför kanske en tid på 07:30 att passa. Då känns detta tvång att passa sådan tid psykiskt betungande, så då brukar jag inte kunna somna ens med sömnmedicin av enklare slag som jag har att tillgå. Får ofta mest sova max 3 timmar och vaknar med ångest. Just nu när jag sitter vid datorn så känner jag mig hungrig och tar mig nog en gratäng och mjölk säger min inre känsla. För då blir jag av erfarenhet glad, lugn och lite mer positiv, om jag inte bara då blir trött och somnar förstås.

Men håller jag mig vaken i stället, då får jag med största sannolikhet nog inspiration till att göra klart en låt som jag började med lite smått för ett par veckor sen. Men ska jag då i stället tänka praktiskt i ett mönster av rutinskapande för att ställa om mig till en logiskt mer effektiv användare av dygnets 24 timmar som passar för de flesta sektorer inom den traditionella arbetsmarknaden. Då försvinner känslan av glädje, frihet och inspiration inom mig.

Det är i mycket den spontana inspirationen som ger mig lite glädje och livsenergi. Jag har så klart testat på det här med att arbeta för arbetandets egen skull, brödjobb om man väl så säger. Som ung, pengasamlande, och att på det området att vara duktig. Sparat, inte köpt onyttiga prylar, ekonomiskt fokuserad, investerat, maximerat och levt inom den vanliga logiska ramen tills jag tröttnade.

Det gav mig ingen riktig glädje. Jag kämpade mest för trygghet i framtiden och satt mig i mycket över, och glömde bort att ha glädje i nuet alltså. Men musicerandet, fast det inte har givit någon ekonomisk avkastning att tala om, har ungefär som en fisketur som hobby, eller en spontan cykeltur ändå givit mig positiv psykisk stimulans som fått mig att känna att allt inte bara är grått.

På frågan om det finns någon tid på dygnet som jag känner mig uppåt på. Där kan jag väl säga att det är svårt att peka på en viss tid när en mer uppåt glädjekänsla kommer på dygnet. Men när det gäller musikskapande för mig så är det nog faktiskt runt klockan 23 till kanske 05 på morgonen. Då det är lugnt och ingen trafik och sånt liksom. Rutinmässigt sett, inte helt optimalt kanske.

Rent generellt när det gäller uppåt-känsla för mig så är det svårt att skapa den med egen logik, tankesätt eller med trix frammana den liksom. Här fungerade inte ens alkohol, för efter den inledande dopaminkicken av första slurken så följde sedan bedövning och utslätning av känslorna och då falnade skaparintresset. Musikinspiration, kommer lite som den själv vill. Precis som spontaniteten för kanske en fri enkel promenad. Det gäller för mig att jag passa på när jag får lite energi liksom.

Man har väl en konstnärssjäl och en sådan går tydligen inte att pressa ned i en logikens och rutinernas fack eller låda liksom. Men nykterhet det fokuserar jag nu stenhårt på och har inget alkoholsug nu heller. Men tror däremot att det efter en stunds tänkande och skrivande, är dags för ett glas alkoholfri cider och ett par skinkmackor, det känns det allt som, behöver nog inget mer.

Jag orkar inte följa normala dygnrutiner nu. Det blir så tråkigt och trist och då sitter man väl snart med en flaska i handen och det vill jag inte, då jag är trött på att vara segt berusad som förr om åren. Här fungerar nog egen tankeprogrammering inom mig rätt bra, men det har väl med logik att göra då jag vet att min kropp inte fungerar bra medicinskt om jag sätter igång med onödigt drickande igen. Dessutom vet jag ju att jag blir farlig djupt deprimerad av för mycket alkohol.

Det är intressant det här med skrivande på detta forum, då jag lättare kommer i kontakt med mina inre känslor och tankar och därmed kan sätta ord på hur jag upplever min nuvarande tillvaro som nykter. Men ett djupanalyserande som skrivandet av denna text är. Har för mig även varit rätt så psykiskt krävande och tröttsam. Därför fick jag just nu ett plötsligt sug av inte alkohol, utan väl mer ett behov av att naturligt få upp min dopaminnivå något tror jag.

Blev därför nu tvungen att snabbt ta mig ett glas med söt och god alkoholfri cider. Hade jag haft en stark likör så hade det väl av gammal vana nog blivit sådant tyvärr tror jag. Men som tur är så har jag ju nu inget sådant hemma för närvarande och som sagt inget alkoholsug.

Har inte heller några planer på att införskaffa någon form av alkohol heller. Har väl kanske börjat att få ett lite nytt och mer logiskt tänkande på den punkten kanske. Så jag kämpar nu under mina förutsättningar trots allt vidare ett tag till med, steg för steg, i mitt nya liv som alkoholfri, andra rutiner får allt vänta ett tag känns det som.

Ha en fin dag mina vänner!

God morgon!
Tänk vad man lär sig om allt möjligt på det här forumet. Jag läser i olika trådar och även mellan raderna i olika inlägg och tar till mig meningar här och där som får min tanke och förståelse att växa på så många överraskande och inte sällan även mycket stimulerande sätt. Det är tur ändå att jag inte är så himla snabb att döma, eller bara flyga ut i kanske tillfällig åska, ilska eller vad man ska säga. Då jag har förstått att jag har lätt att tolka exempelvis välmenande ord till mig på helt fel sätt ibland. Det har hänt att jag har känt mig missnöjd eller nästan brutalt påhoppad för att jag just nu känner att jag inte är helt redo för, eller kan klara av att komma in i vettiga rutiner kring mönster för ätande och sovande än. Förstår att vanliga läsare utifrån väl fnyser, eller blir smått fulla i skratt åt att det kan finnas nån som inte klarar av att hantera så enkla saker. Men ingenting är ju svårt när man kan det heter det väl. Kanske lite som med alkoholproblemet. Det är väl ingen större konst att låta bli att berusa sig, om man nu inte råkar ha svårt för att behärska sig när det gäller intag av starka drycker.
Ha en bra och nykter dag!

@Flarran God morgon! Jag är en rutinmänniska och rutiner ger mig trygghet. Det håller mig inom ramar och det ger mig kontroll. Kommer jag ur min rutin blir det lite kaos för mig. Jag har också tidigare haft allt för höga krav på mig att uträtta saker som gav mig stor press och stress. Idag som nykter i 800 dagar😁 har jag haft möjlighet att omformulera mina krav på mig själv och lyckats hitta en rätt bra balans och ett förhållningssätt till mitt liv, hur jag vill leva det och hur jag vill att det ska se ut. Jag har skapat om mina rutiner utefter detta och idag känns det rätt bra. Jag har fortfarande en del att jobba med, tex att inte se en dag som en transportsträcka som jag lätt kan göra om det är mycket att uträtta. Då är jag inte riktigt här och nu, då jobbar jag undan och kan slå ihjäl tid med något för att tiden ska passera.

Är man en rutinmänniska, vilket man måste vara om man har ett arbete som kräver att man är på plats vissa tider om dygnet och sedan också måste få det övriga livet att passa in i detta mönster. Det ger rutinmänniskan trygghet och man lägger upp livet efter denna plan, det ger också kontroll på sitt liv. Man utgår lätt från sig själv och sin trygghet, kontroll och vill förmedla till andra hur man fått ihop sitt liv. Det har jag gjort till en nära vän som är musiker som lätt vänder på dygnet, skriver och musicerar på nätterna, då inspirationen verkar vara som bäst. Jag har lite svårt att förstå detta då jag utgår från mig själv och mitt trygghets-rutin-knarkande. Samtidigt tänker jag att vi är olika och att denne person inte alls delar min världsbild. Denne person säger till mig att jag inte riktigt kan förstå och det gör jag inte för vi delar liksom inte samma världsbild, om man kan kalla det så, men jag försöker att sätta min in i det för att förstå bättre. Jag tror mig förstå att konstnärssjälar ofta upplever tillvaron på ett lite annat sätt, värderar den på ett lite annat sätt. Att det finns en en slags meningslöshet i ”gängse rutiner”, inte kanske för att man inte vill utan mer för att det tar emot, det motiverar inte på samma sätt. En annan konstnärssjäl jag känner, har ett dagjobb, mest för att kunna betala hyra och mat, som måste följa rutiner för detta, men lätt vänder på dygnet vid ledigheter, att det är rätt slitigt. Det som motiverar denne är just att få lön för att klara sitt uppehälle, men det är musiken som är det viktigaste i livet och som är livsnerven. Det är ett ”enklare” jobb och denne trivs med det och vill inte ha större utmaningar på jobbfronten, för utmaningen och stimulansen ligger i musikskapandet.

Så tänker att vi är olika och upplever saker olika. Man måste följa sig själv och det som ger glädje i livet. Samhället är uppbyggt på rutiner för att det på bästa sätt ska gå runt, men det passar inte alla. Sen tror jag att det absolut viktigaste är att man själv vill göra en förändring, först då blir det av. Att man ser ett värde i det och att man får ut något av det. Då vill man ha mer av det. Tycker man att någon maträtt är jättegod vill man ha mer av det, om inte så låter man bli.

Det blev ett långt inlägg😁. Ha det så gott!

Hej! @Andrahalvlek och @Vår2022, Jag vet, känner och förstår att ni har helt rätt i att goda rutiner kring det mest grundläggande när det gäller sånt som tider för ätande, sovande och träning behövs. Ja, även helst dagliga promenader i dagsljus är väl viktiga grejer för att kroppen ska må riktigt bra. Men som jag skrev, så fokuserar jag nu först och främst på helnykterhet och inget annat. När det gäller musicerandet och skapandet av låtar så är det dock inget jag avser att lägga av med. Höll faktiskt på i natt och slipade lite på en låt som blivit liggande ett tag.

Det jag tänkte på i mitt inlägg ovan som kanske inte framgick så tydligt. Det handlade väl mest om en insikt jag har fått nu som nykter under den tid som har gått sen jag blev medlem här på forumet. Tänkte lite på hur aggressiv jag kunde bli som berusad. Jag var väl inte direkt världens mest fromma och balanserade människa om man så säger om någon försökte komma med goda råd tidigare. När farsan blev äldre och inte orkade säga ifrån, så var jag till och med så oförskämd att jag demonstrativt ställde en dunk på jäsning i hans kök.

Mina föräldrar som var helnykterister hade det nog inte så roligt alla gånger kan jag tänka mig. Har för mig att till och med min mor någon gång sa att - När du blir arg, då blir jag riktigt rädd. Förstår att jag inte bara har behandlat mig själv illa utan betett mig rätt uselt generellt som full. Men idag är jag nykter och tänker alltså lite annorlunda. Man får väl trots allt vara glad över att kroppen började spöka på allvar i somras. För annars så hade jag nog bara druckit ihjäl mig. Tack för att ni skrev några ord, sånt piggar alltid upp!

@Flarran Så är det. Man blir mer chill som nykter 😎 Jagar inte upp sig i onödan, löser det som behöver lösas när det uppstår. Man är mer nyfiken på andras förhållningssätt än dömande. Och man får tycka olika. Jag gillar olika.

Kram 🐘

@Flarran Ja, det allra viktigaste är att fokusera på nykterheten. Bara att vara nykter är nya rutiner i sig i vardagen. Och det som är häftigt med nykterheten är att man börjar reflektera, omvärdera och tänka i lite andra banor när sinnena inte är dränkta i alkohol.

Ha en fin dag och klart att du ska fortsätta att skapa musik, det är en gåva att kunna det❤️

@Flarran När jag har varit nere i mina djupa svackor så kom mamma ibland hem till mig och drog undan gardinerna och en gång satte hon in starkare lampor. Vad arg jag blev på henne just då men så otroligt tacksam efter för att hon drog upp mig. Det är så jag ser hur andrahalvlek och vår2022 skriver till dig. Jag ser en otrolig värme i vad de skriver och tänker på min saknade mamma ❤️
Rutiner kan vara skitjobbigt att skapa. Kanske skulle du kunna börja smått? Typ att jag behöver komma utanför dörren 2 gånger per dag. Antingen stannar du bara där utanför dörren eller så går du en promenad. Jag tänker att rutiner inte ska behöva kännas som ett tvång utan ge trygghet då det är något man känner igen. Det kan till exempel vara en promenad kl
15 varje dag. Jag brukar nu gå till fågelmataren som finns i en park där jag bor. Kanske du skulle kunna gå och kika på änderna?

Har det rätt fint just nu. Sitter och äter en god fiskgratäng och dricker lite mjölk. Har sovit nästan hela dagen idag, men är trött ändå. Behövde verkligen få vila ut ordentligt. Kanske dags att så sakteliga försöka att komma in i ett lite bättre sömnmönster. Ska se om jag kan lägga mig lite strax före tolv i natt om det går. Det skulle ju vara kul och lite av en ny upplevelse att vakna utvilad på en normal morgontid av sig själv liksom.

Känner att det skulle vara värt att fira med en promenad tänker jag. Blir kanske som @marsmallow11 sade, att man då går ner till änderna på morgonkvisten och se hur de har det, kanske bjuder dom på lite bröd. I natt så blir det då inget musiksnickrande liksom. Känner mig rätt nöjd med grundstrukturen i ett spår som jag putsade på i morse.
Så @vår2022 nog kommer jag fortsätta att göra musik. För det är ju min favorithobby i alla fall.

Men har nästan inte kunnat styra alls över mitt musicerande tidsmässigt liksom. Som nykter och med en hjärna som inte är indränkt i alkohol liksom så går det nog lättare att skapa ett mer fritt, och ändå strukturerat tänkande på många områden. För det är nog som @Andrahalvlek säger, att man blir lite mer chill, eller lugn som nykter.
Ha en fin kväll mina vänner!

Sitter här i köket och tänker på hur rörigt det är med saker som ligger i högar lite hur som helst. Tänker att det nog inte är så konstigt att det har blivit en yttre oordning, när man som missbrukare av alkohol så klart även har haft en hjärna som har varit kanske minst lika ostrukturerad och väl kanske i mycket saknat den ordning som i grunden ger mig som människa ett inre lugn.

Har faktiskt nyss lite i miniatyr nu så här på årets tredje dag börjat att röja upp lite i röran. Tog det hela med ett myrsteg liksom och letade fram en liten ask där jag började min ”storstädning” av mitt kök genom att lägga ned några små adaptrar och prylar till hörlurar och dator i så att säga.

Känner att jag vill börja få lite mer ordning runt mig. Vet att det kommer att ta lite tid att få mitt hem i ordning så att jag kan känna mig lugn. För ett yttre i oordning det ger mig inget inre lugn, så jag ska parallellt med mitt fokus på min nykterhet även försöka att steg för steg ge mig en miljö som jag trivs lite bättre med.

Förra året var ett jobbigt år, men nu har ett nytt börjat och det känns mycket bra att vara helt nykter. Känner nu tacksamhet till att slippa vara ständigt mer eller mindre berusad, dimmig och seg liksom.

Beslutade mig egentligen inte frivilligt att bli nykter, utan det blev jag av att min kropp började konstra och ge mig ryggvärk och problem med urinering och sånt. Men jag förstår ju även att det var mycket annat i min kropp och även psyke som tog skada av det korkade alkoholbruk som jag har haft dagligen i så många år.

Kan väl inte direkt påstå eller säga att jag ännu är så värst religiös i en mer kristet standardiserad mening. Men kan ändå säga att jag är tacksam till den högsta andemakten för hans tillsynes oändliga tålamod och omtanke om mig.
Har alltid trots allt känt guds närvaro inom mig på något sätt.

Tack riktas till den högste!

Hej, låter som ett bra steg att börja sortera lite! Jag älskar att ha lådor med lock där man kan samla grejer som hör ihop. Och det är ju skönt när man får ordning och överblick, jag blir också lugn av det. Hoppas det är bra med dig och att du får en lugn natt. Där jag bor blåser det storm. Men skönt då att vara inne i hemmets skyddade vrå..

Intressant detta med ilska. Även jag har "haft" ilska som en katalysator när känslor blir övermäktiga att hantera. Jag kan bli rätt vass då. Det finns lixom ingen som ror på mig. En blockad då bakomliggande känslor tryckts undan för länge.

När jag insåg att ilska egentligen baseras på andra känslor som jag inte klarat att hantera i tid så har det blivit lättare. Försöker bryta ner vad ilskan grundas i? Idag hade jag en sådan dag. Har gjort ett väldigt renoveringsjobb. Helt galet på väldigt kort tid. Putsat helt hus och byggt kök på 3 månader. Rörmokare hade gjutit in rör i väggarna och kopplat vattenledningar. Själv har jag kaklat, dragit el och byggt upp en ny vägg för detta kök. Nu när vi skulle använda köket, drog på vattnet så visar det sig att hantverkarna inte kopplat ihop rören rätt. Vatten rinner alltså i väggarna.
Ridå.

Bara att bryta upp allt, dra nya ledningar för de andra har även någon form av blockad som vi inte kunnat lösgöra ens med rätt utrustning med kamera inne i rören för att studera felet.

Just den delen med rören har jag inte varit med och projektlett. När jag frågar rörpularen så menar han att han inte är ansvarig för att rören fungerar. Hans jobb var bara att koppla på och då tog han gamla rör som han hittat i väggarna. För varför skulle de inte fungera? Alltså noll ansvar att kolla om rören fungerar eller ej eller som nu att vatten bara står och rinner i väggarna efter hans jobb.

Förr hade jag skällt och skällt. Nu insåg jag att det tar alldeles för mycket energi och kommer inte leda till något positivt. Denna snubbe kan jag inte förändra. Han är den han är. Så jag bara ställde frågor gällande vad han ansåg var hans roll och hur han ser att man ska lösa situationen? Spännande att höra hur han bemöter situationen. Han tyckte jag skulle ringa byggledaren och fråga honom... Det var ju byggledarens ansvar enligt honom att fixa funktion. Hans eget ansvar var inte att hans jobb skulle fungera det var alltså byggarens jobb. Alltså samma kille som antastade mig på cafet för några veckor sedan. Informerade då rörmokaren om vad som hänt på cafet och sa att jag tänker inte ha med våldtäktsmän att göra. Att vi betalat honom (rörpularen) direkt för jobbet och inte byggledaren. Därmed är det rörpularen som måste hantera lösningen då byggledaren inte bygglett denna del. Han lät lite chockad. Har inte ringt tillbaka och jag har under tiden fräst upp väggen för att dra nya rör. Berättar dock för alla som frågar vad som hänt. Även att jag blivit antastad av byggledaren på ett cafe. Jag tänker inte ha dåligt samvete. Jag försöker lösa situationen själv, tänker inte skydda byggledaren och kommer varna alla jag kan för dessa båda herrar. Min ilska skulle bubbla upp om jag förväntas hålla allt inom mig för att spela en "god trevlig människa". Den handlar mer om utryck för orättvisor än att jag är en arg person. Därmed bättre att jag funderar över hur jag bemöter orättvisor och sätter gränser än att jag knyter näven i fickan och ler utåt. Det skulle bara brisera...
Nästan alla säger till mig att anmäla. Det kommer jag inte göra. Tänker inte lägga tid på juridik. Sexuella övergrepp sker överallt. Har varit sexuellt trakasserad på varje arbetsplats. Verkligen varje. Har alltid försökt jonglera för att inte skapa för stora svallvågor när jag gett nobben. Det är en dålig strategi... Det löser lixom inget och blir då lätt att det bara fortsätter. Bättre att säga ifrån direkt, även om någon tar illa upp. Annars flyttar man bara en konflikt framför sig. Sedan fatta att man inte ska vara bland män som inte kan förstå att en arbetsrelation bara handlar om arbete. Byt arbetsplats istället för det kommer oavsett bara bli vidrigt att vara kvar. Läs av dessa män och dra direkt... Visa direkt att du är 100% ointresserad och lägg över allt ansvar gällande flirt på dessa män. Försök aldrig släta över och hitta sätt att få allt att verka bra. Det kommer ändå aldrig att fungera långsiktigt. Har mått väldigt dåligt då jag försökt le och knyta näven i fickan. Jonglera för att undvika att dessa män ska tappa ansiktet. Klart att det tär på en... Klart att frustration bara växer och faller ut i ilska så småningom. Bättre att lära sig sätta gränser innan det går så långt som att brisera för mig. Att sätta gränser är svårt. Blottande men som balsam för själen när man lärt sig. Jag börjar lära mig.

Har städat lite, plockat undan tvätt som stått och skräpat på soffan i flera dar. Har rensat lite i reklamhögar och även ställt undan prylar och tomkartonger som jag inte orkat att göra något åt, utan dessa prylar har fått stå och stressa mig. Ska nu gå ut med ett par soppåsar. Hade det idag varit förra året vid en här tiden så hade jag skitit i denna stresskänsla som har legat på. Bara druckit billigt vin eller nåt sånt. Sitter nu här och dricker god alkoholfri cider i stället och känner mig rätt nöjd och faktiskt lite smått glad faktiskt. Tänk vad lite som egentligen behövs för att man ska må skapligt. Har läst om hur andra idag kämpat med alkoholsug och problem kopplat till överkonsumtion eller onödigt drickande. Får så mycket styrka i min övertygelse om att det är rätt att fortsätta att vara nykter och alkoholfri genom läsandet här på detta eminenta forum. Kul förresten att du tittade in så här på kvällskvisten @Kennie, det är alltid roligt när man hör av någon forumkompis.
Ha det gott!

Hej! @ Lora,
Ser att du har haft en jobbig dag. Det är inte kul när saker skiter sig och man får starta om för att få rätsida på sånt som hade funkat om den eller de som skulle ha gjort en grej hade gjort ett bra och korrekt jobb. Det blir ju bara en massa onödiga kostnader och tidskrävande merarbete. Men i regel när det gäller byggjobb så tror jag att det alltid är någon som har försäkringar som täcker kostnader för strul och krångel som kan uppstå. Tycker att du inte bara ska knyta handen i fickan utan på ett vänligt men bestämt sätt ska förklara var skåpet ska stå liksom. Det juridiska språket brukar många trots allt förstå sig på. De kostnader som du kanske drabbas av ska inte du behöva stå för. Sedan ska sådana där bufflar som tror att det bara är att tränga sig på tjejer eller kvinnor veta hut tycker jag. Men du gör det bra som ändå håller ditt positiva tänkande på en högre nivå än att låta knäppskallar sänka ditt humör. Det finns nog många typer som tror att de kan bete sig lite hur som helst i skydd av att kunna skylla på alkohol tror jag.
Kämpa på!

Var faktiskt ut med soporna för en stund sen och fick samtidigt lite frisk luft. Inte en promenad i dagsljus direkt, men kändes bra att ha kunnat genomföra tanken på att få ut soporna ur lägenheten som jag tänkt. Det är nog små saker som att bara göra, och inte tänka så mycket som nån sa förra året om att gå utanför dörren när det gällde promenader, som jag väl måste komma igång med snart. Blev dock lite onödigt pigg och fick lite mycket energi av att få lite frisk luft. Inte var det väl heller det bästa att titta lite på slutet av en actionfilm som gick på en av tv-kanalerna. Hade det varit för inte så länge sen hade man väl varvat ner med alkohol. Men ska nu ta en kopp med varmt te med lite socker i och en skvätt mjölk för att bli lite normalt avslappnad och trött så att jag kan somna om en liten stund. Skulle ju faktiskt vara kul om man lyckades komma ut i dagsljus för en promenad under dagen känns det som.
När man är ny-nykter efter att helt saknat några rutiner i flera år är det svårt att ställa om helt hur snabbt som helst. Men det jobbas så smått på den biten också. Nu stänger jag av datorn, musicerar senare under dagen och gör nu som tänkt och tar som sagt alltså lite te som är en trevlig och ny natt-rutin vid behov faktiskt.
Ha en fin morgon!