@Flarran Tillhör ju skaran som älskar morgonpromenader. Men jag tänker att du alltid kan kompromissa mellan rask och hurtig promenad kontra kurande i bostaden. Gå en långsam och kort promenad. Eller gå bara ut och ställ dig utanför dörrn och andas lite frisk luft. Eller varför inte göra det ännu enklare? Öppna fönstret, luta dig ut lite lätt och skåda upp mot himlen. Ha nu en fin dag!

Man kan inte bara sitta inne och isolera sig i evighet för då drunknar man ju till sist i sina egna depressiva nedstämda tankar. Detta självdestruktiva sätt var väl även en del i att man hamnade i alkoholmissbruk som man gjorde, och det höll ju kroppsligt sett på att ta livet av en. Så nog är det rätt som ni säger att man måste låta kroppen få lite motion. Hörde ju även någon podd där en predikant liksom snackade en massa om vikten av att vara i rörelse om man inte bara i anden liksom ska stagnera eller vad denne talare snackade om i minst tio minuter.

Har nu gjort som du @Denlillamänniskan skrev nyss och faktiskt öppnat fönstret och andats in frisk luft en bra stund och skådat upp mot himlen. Såg till och med en glimt av solljus. Fick då en inre impuls om att det kunde vara en bra ide' att gå en lugn promenad ned till stan för att kanske köpa nya kolsyrepatroner till min bubbel-vatten-maskin. Är nog faktiskt lite som @Lora talade om igår rätt målstyrd fast jag nog inte har tänkt så värst mycket på det tidigare så att säga.

Just nu har jag fast jag är rätt så trött en längtan efter att vara lite duktig och ta mig iväg till fots för att besöka staden. Har inte det minsta alkoholsug heller så det borde förhoppningsvis vara en riskfri aktivitet. Blir man för trött i benen när man kommit till stan kan man ju faktiskt ta taxi hem kom jag att tänka på. Dricker nu i skrivande stund kallt kolsyrat vatten och känner mig ganska nöjd och glad. Stort tack förresten till dig @Andrahalvlek för lite hejarop, då en sådan liten knuff med positiv energi behövs ibland för att man ska orka kämpa vidare som nykter.

Ha det gott mina vänner!

Det blev faktiskt promenad i dagsljus i dag. Startade klockan 13:00, kom hem 17:15. Hade inte så värst mycket energi egentligen, men viljan att verkligen ta en promenad och handla kolsyrepatroner var rätt så stark. Men jag undvek medvetet att gå förbi bolaget, man vill ju inte liksom köra ned i diket så att säga. Totalt 4,8 kilometer promenad i snigelfart tur och retur blev det. Man borde väl inte släpa på så hemskt tung packning (drygt 20 kilo) som man gör av gammal vana när man är ner till på stan och passerar lite butiker. Men inget öl och sånt blev det i alla fall. Det är man glad över. Kom på att jag helt har glömt bort att äta sedan i morse, förutom en kexchoklad och kolsyrat vatten som jag hade med mig. Så det får väl bli en pizzabit och lite sallad tror jag att det känns det som.
Ha en fin kväll!

@Flarran Du fick även styrketräning på köpet med din tunga ryggsäck, det är en rejäl packning och många kilometer i benen. Hoppas du får en fin kväll och att pizzan smakade gott!😁

Hejsan! Nog, är man lite mör så här efter dagens promenad. Såg nyss på en actionfilm och åt pizza och sallad, samt tog en cola till. Det var faktiskt rätt trevligt. Måste väl försöka att komma i säng om en stund, är ju intressant att se om man sover lite bättre nu efter dagens utflykt om man så säger. Det var kul att ni tittade här @Denlillamänniskan @vår2022. Ha det gott vänner!

Låter som du haft en riktigt bra dag, och att pepp i all välmening inte haft motsatt effekt 😅 Du är på god väg att skapa ett nytt liv, och då kommer det ju också att klarna kring hur alkoholen triggat ditt mående (triggar allas våra måenden) och du kommer att fortsätta må bättre vecka för vecka, har aldrig läst om någon som blivit nykter som inte upplever just det. Heja dig kompis! 🌸

Meditation eller konsten att tänka själv åtminstone, utan att få sin morgontanke störd av andras tankar och radiobrus. Det kräver att man fokuserar sig på sitt liksom, och inte splittrar sin tanke och glömmer bort att tänka på sitt eget bästa, som att äta en god frukost varje dag med en kopp choklad. Tänk nu sitter man och rimmar också. Men det var nog den goda mjukosten och kaviaren på ens limpsmörgåsar som gjorde susen tror jag. Känns som att man borde ta en klementin också...

Kom på att man inte kunde sitta och trycka i mörkret när klockan faktiskt hade passerat halv nio på morgonen.
Har därför redan dragit upp persiennerna här i köket. Ja, inte bara det alltså, för jag har även haft fönstret öppet en bra stund och fått in lite frisk luft i den behagliga temperaturen av en plusgrad, som det står på termometern.

Tänk, hade det varit för drygt två månader sen så hade man nog suttit med en ölburk i handen och deppat i mörkret och funderat på färd mot bolaget. Men har inte det minsta alkoholsug, utan är faktiskt rätt nöjd och glad. Det är så otroligt att man knappt kan tro det är sant.

Kollade nyss vågen för att se om man har ätit för mycket skräpmat och socker de senaste veckorna. Det kändes bra att man trots pizza, godis och en hel del läsk inte har gått upp ett gram på de senaste tre månaderna. Blir nog bättre med vikten när våren och cykelsäsongen kommer igång liksom.

Någon långpromenad idag står inte på schemat. Har ingen träningsvärk, fast jag slet som ett djur och bar hem 24,5 kilo med prylar fördelat på två matkassar och en ryggsäck igår. Förstod ju att, ska man bära saker för hand i ett par kilometer drygt så måste man ju fördela vikten på ett bra sätt.

Men tungt var det, och många stopp för att stå och vila blev det. Ser nu att det bleka morgonljuset nog är på väg att bli lite klarare så här när klockan passerat 09:30. Får väl se vad man hittar på idag, kanske gå ut en sväng i dagsljus för att slänga en soppåse eller nåt sånt...

Ha en fin dag!

Tänk vad skönt det är att få vara sig själv och inte tvingas att berusa sig för att man kanske känner sig vara lite annorlunda än många andra i det så kallade ekorrhjulet. Det är väl det att kunna våga vara sig själv, som kanske är det som särskiljer den ena människan från den andra så att säga.

Borde nog fila på en musikkomposition lite senare idag känns det som. Har märkt att skrivandet tar en hel del på krafterna konstnärligt sett och har minskat min produktionstakt när det gäller att göra instrumental musik som är min favoritsysselsättning. Men samtidigt så är ju förståelsen för sig själv en viktig del att jobba på i läkeprocessen för att kunna gå vidare som nykter här i världen.

Minns nu när jag sitter vid köksbordet och tänker helt fritt utan en degig och seg hjärna indränkt i alkohol på att min alltid helnyktre far, tror jag det var, som sade som så här: ”De flesta föds som original och lämnar till sist denna värld som en kopia”. Det är nog inte så värst många som vågar sticka ut från mängden kan man tänka...

Känner nu att man nästan är lite av en rebell på något sätt som börjat tänka nyktert för kanske första gången på mer än en trettiofem år eller nåt sånt. Trodde länge att jag var fri när jag inte var nykter, trodde att jag behövde alkohol för att fungera, men det var ju bara ett självbedrägeri och slaveri att inte kunna klara av vardagen utan en massa onödiga och hälsoskadliga drycker.

Måste säga att man är bra tacksam för att man började att arbeta med sig själv på det här forumet och därmed analysera sitt eget tänkande på djupet så att säga och inte bara fortsätta att gömma sig bakom en bedövande och ångesthöjande mer eller mindre ständig humör-sänkande berusning. Förstår att man nog har mycket tankelåsningar att bearbeta för att psykologiskt må bättre.

Sov efter gårdagens ansträngning och promenad rätt dåligt i natt. Somnade strax före klockan 24:00 och sov en timme drygt och var upp och vandrade runt i lägenheten en stund. Tog en banan och ett glas mjölk då, sedan så sov jag nog fram till fyratiden. Låg sen och vilade ett tag till och sov en timme till och så där.

Vaknade och somnade om vart annat men kände ingen stress över det störda sömnmönstret, då jag nu tänker som så att, finns det inget man måste göra eller nån tid att passa så spelar det ju ingen roll om man råkar vara lite trött.
Ska nog faktiskt göra som jag skrev tidigare idag och ta och klä på mig och gå ut med soppåsen som har stått i hörnet och stört mig en bra stund liksom.

Förstår att många nog tycker att man tänker lite för mycket kanske. Men det bryr jag mig inte om. För det finns då ingen annan än jag som kan styra mitt eget inre skepp på tankarnas ocean liksom. Tänk, det är allt bra att kunna skriva av sig lite och inte bara låta tankarna mala på inne i skallen. Det tar jag mig faktiskt en slurk med alkoholfri äppelcider på.

Ha det gott!

Alkoholdjävulen anföll mig brutalt i källaren. Hade just kastat soppåsen och tagit mig en liten promenad i dagsljus och kände mig nöjd och glad. Tänkte att man skulle börja göra lite service på en cykel inför våren. Hade för avsikt att byta framdäck på hojen. Plockade av det gamla uttjänta däcket utan problem och skulle montera ett nytt. Men var sedan promenaden igår rätt orkeslös.

Det var totalt jävla omöjligt att en få på det nya däcket ens på den ena sidan av fälgen. Man kände sig totalt värdelös. Då kom direkt en känsla av akut alkoholsug som en blixt från klar himmel. Tanken var direkt. Faen den som hade haft en starköl nu!

Känslan var så stark att det inte var riktigt klokt. Men förstod ju direkt att det var bokstaven L som i ledsen eller missnöjd i den välkända bokstavsbeteckningen HALT som spökade. Man har ju alltid genom åren haft en del ”stärkande” drycker till hands vid sådana där kraftprov. Hade det funnits några öl i källaren så hade man varit helt körd alltså.

Men tog då och sket i det hela och tänkte att det där jävla cykeldäcket kan man väl brottas med nån annan dag när man är mer utvilad liksom. Sitter nu och dricker en kall julmust och tar igen mig efter alkoholdjävulens hemska anfall och alkoholsuget har nu i stort klingat av. Men visst var det en varning om att man inte alls är utom fara för att göra bort sig helt om man inte tänker sig för. Skulle aldrig nånsin våga gå in på bolaget som vissa gör för att köpa alkoholfri dryck.

Kämpa på vänner!

Har tröttnat på skiten att vara duktig och bry mig, just nu känns det som att jag har skrivit färdigt.
Det enda som jag nu håller fast vid är nykterhet då berusning av alkohol tyvärr får mig att må ännu sämre psykiskt än vad jag för det mesta alltså mår. Så tänkte jag 02:35 när jag upptäckte att jag hade misslyckats i kampen att bli som alla andra och glatt gå efter klockan, äta på fasta tider som en liten robot och dessutom väl springa runt i solsken, och väl vissla av nykter lycka som det verkar vara att man väl normalt ska göra.

Men då får man nog inte ha någon psykiatrisk problematik i grunden tror jag. Nykter är jag utan tvekan och inget alkoholsug har jag heller. Men inte sjutton kan jag påstå att jag seglar fram på nåt moln av lycklig förnöjsamhet och tacksamhet över att bara finnas till liksom. Nej, efter att ha varit helt nykter i snart närmare tre månader och börjat lära känna mig själv och fått grepp om min levnadshistoria förstår jag nu en hel del på ett djupare plan.

Jag fungerar inte exakt som alla andra, har ju faktiskt även som nykter min knepiga psykiatriska grundproblematik som gör att jag inte kan placeras in i ett fack liksom. Hade tänkt att slötitta på lite skräp-tv, för tycker att det för det mesta bara är rena dyngan på tv. Denna flimrande skvalmaskin har då en förmåga att söva mig minst lika bra som kanske ett lättare sömnpiller med i realiteten kanske mest i bästa fall en placebo-effekt.

Slog i alla fall på tv:n vid runt 18:30 cirka, och efter en stunds intetsägande program som de kört runt i flera år, och kryddat med ett ständigt malande med tjatig hjärndöd reklam, var jag så trött att jag tappade fjärrkontrollen på golvet och höll på att somna i stolen där jag satt. Tänkte, vem sjutton behöver alkohol och sömnpiller när det ständigt finns dessa värdelösa tv-program som är så tråkiga att man kan stå och sova liksom.

Tror att klockan bara hade passerat 19:45 när jag var trött på skiten att försöka att vara duktig och tvinga mig att gå efter klockan och piska mig själv att gå efter rutiner för att vara som alla andra. Tänkte att de som vill får väl gå sin väg, så går jag min. Sitter nu nykter här mitt i natten och mår riktigt fint när jag är den jag är, utan att försöka att passa in i standardiserade mönster så att säga.

Funderar nu på om jag ska ta mig nåt att äta, kanske chips, cola godis, glass eller vad faen som helst bara för att känna en gnutta frihet så att jag inte helt tappar livslusten och åker till bolaget i morgon. Såg att klockan i högra hörnet längst ned på datorskärmen visade 03:59 nyss. Tar mig nog en läsk, en liten fryspizza och sallad jag har kvar i en glasburk. Det var väl allt för stunden.

God morgon Flarran! – Hur mår du? Jo, tackar som frågar skulle man kunna jag säga. Jag har ju mig själv och mår fysiskt rätt skapligt och det knatar väl på så gott som det går. Har i natt spontant skapat lite punkmusik i instrumental elektronisk gitarrstil på en av mina gamla datorer i sovrummet. Har just lagt ut låten jag tänker på någonstans på nätet under ett av mina mer anonyma artistnamn. Det går inte att försöka att göra sig till och försöka att vara någon annan än den man faktiskt är kan jag i denna tidiga morgonstund säga. Hade det inte varit för mitt genuina musikintresse så hade jag utan tvekan bara givit upp och skitit i alltihop för längesen. Men man ska väl inte sitta och klaga en dag som denna. Då det ju hade kunnat vara bra mycket värre om man hade haft öl, vin och sprit hemma. För då hade man väl suttit och supit tills man sjunkit ned i ren och dimmig depression och väl bara tänkt på att göra slut på skiten så att säga. Tar nu och skålar för denna stund i alkoholfri läsk av ciderkaraktär och hyllar mig själv då jag än en gång har kämpat mig igenom en jobbig natt och förstår att morgonens ljus väl snart nalkas utanför mitt fönster. Men det skiter jag i, för nu tar jag faktiskt och går och vilar en stund och förhoppningsvis kanske får sova lite då jag faktiskt känner för det liksom.
Kämpa på!

Nu har jag mediterat lite efter att ha sovit några timmar på förmiddagen efter en kopp med varm mjölkchoklad och några goda limpsmörgåsar. Jag mediterade över livet i stort och försökte komma på hur man kan bli en lite vettigare människa och kanske i mer samklang med skaparens tanke och inte tänka så himla negativt om allt. Något som man väl rätt så lätt gör när man känner sig nedstämd och allmänt eländig.

Mindes och tänkte bland annat på några ord ur min helnyktra kristna mors dagbok där hon trots sin starka tro så tydligt visade att hon ofta fick kämpa och slita för att orka stå ut med sin svåra tillvaro. Man kan tydligen ha familj och vänner runt omkring sig och ändå känna sig väldigt ensam liksom. Lite märkligt egentligen, men ensam på sådant sätt har jag nog inte varit trots allt. Det sitter nog lite i hur man tänker och ser på saker och ting kanske.

Det var en tanke som landade inom mig så som helt nykter på sängkanten för en liten stund sen här. Jag har nu öppnat fönstret och tagit mig en nypa luft nyss och såg till och med en glimt av solen och blev lite smått glad och nöjd igen. Har inget som helst alkoholsug här vid köksbordet nu utan sitter och dricker lite kallt kolsyrat vatten och tycker att det är väl igen konst att vara singel och nykter om man är fysiskt frisk och inte krånglar till allt med att tänka negativa och trista tankar liksom.

Borde väl sända en tacksamhetens tanke till den andliga kraft som jag misstänker är med mig fast jag väl ofta är rätt så vilse på många sätt när det kommer till känslor man ofta har inom sig liksom. Tänker inte försöka tvinga mig till att vara duktig och gå ut och fotvandra bara för att det kanske är bra och nyttigt att göra, utan följer nu känslan som mer säger att jag kanske ska vila mig lite mer och kanske ta mig en god klementin eller kanske rent av slå mig lös på en hel röd grapefrukt. Behöver väl lite påfyllning av vitaminer kan jag tro att det beror på.

Ha en fin dag vänner!

Hej! @Andrahalvlek,
Kul att du tittade in en sväng idag. Det är alltid kul när någon hör av sig. Har kommit på att man väl är rätt så självcentrerad. Kommer inte alltid ihåg att hälsa och sånt där. Men det är inte för att jag inte bryr mig liksom. Kommer ihåg farsan som till och med undrade om jag ens gillade honom för att jag väl inte var så värst närvarande i var stund alltid, utan väl mest bara existerade och gjorde allt som krävdes av varje situation för att jag kände att det var så som man borde göra och mest fixade till allt utan nån större glädje utan väl mer gick som på ren automatik. Detta inte bara på grund av att man väl ofta väl var lite väl överförfriskad så att säga. För när man som jag har mycket tankar som snurrar runt i skallen för det mesta så orkar man inte med att vara så värst engagerad utan energinivån är så pass låg att man väl ibland är förvånad att man ens har fått något gjort alls liksom. Passar även här på att säga Hej till dig @Se klart, för det missade jag visst tidigare. Men ni vet väl hur det är att man inte alltid orkar formulera vettiga ord eller att ens skriva ett litet hej, vissa dar. Hur som helst, ha det gott och som alltid kämpa på!

@flarran känn dig inte tvingad att komma ihåg varenda liten hälsning 🙂
Härligt med din musik, jag har börjat sjunga sedan jag blev nykter- inte bra men gärna. Lyssnar mycket på musik som är den finaste konstform jag vet.
Tröst, glädje.

Jag tänker att det är bra att du håller i minnet att dina förutsättningar att snabbt komma in i tider, kostcirkel mm, faktiskt inte är så rimligt att tänka sig- och inte alltså säkert önskvärt. Men jag tror som tex @andrahalvlek skrivit att man kan sträva emot saker som gör kroppen gott!
Du skriver att du faktiskt nu närmar dig 3 månader- det är så starkt jobbat’ heja dig 🌸

Hej! @Se klart det var kul att du skrev några ord. Nej, jag känner mig inte tvingad att hälsa utan jag skriver det jag känner för i stunden. Men jag har väl alltid försökt att exempelvis hälsa när man möter folk som man känner igen till utseende och sånt i matbutik eller i trappuppgång och sånt, åtminstone en gång i alla fall och det brukar funka och kännas rätt för det mesta.

Men jag har väl även lärt mig att vara lite mer balanserad på den punkten. Det har man ju blivit efter att varit rätt så aktiv förr igenom åren på en del musikforum som jag har en del låtar på. För i början försökte jag att hälsa på alla musikvänner eller kollegor om man så säger, som man hade på olika musiksajter på nätet och sådana ställen om någon kanske hade hört av sig först.

Kommer ihåg ett år vid en jultid för många år sedan då jag skickade personliga hälsningar till en hel massa kompisar på ett sånt ställe och kanske fem procent svarade tillbaka och då lärde man sig väl en del om hälsningars betydelse hos många i olika kulturer åtminstone. För ibland gäller det att hälsa på rätt sätt för att inte bli feltolkad så att säga.

För på en musiksida blir det ju lätt tolkat som att man vill synas för att promota sin musik liksom. Kommer ihåg farsan som var bekant med en artist som brukade skicka jul och nyårshälsningar till alla sina kontakter han hade haft under ett år. Men han var ju mer praktiskt lagd och gjorde som så att var det någon som inte hade hälsat föregående år så blev det inte att han själv skrev någon hälsning nästkommande år liksom. Han trugade inte bort hej liksom, tror jag han sade.

Men som sagt jag skriver här på forumet det som jag känner för och idag så hälsade jag alltså på dig för att det kändes rätt och inte av något slags tvång. Men nog är det kul att få en trevlig hälsning ibland liksom. Det ska man väl inte sticka under stol med alltså. Fasta sovtider och rutiner för god kosthållning är inte det enklaste att få till och ibland så är det som du säger inte helt önskvärt heller.

Detta inte i alla fall om man råkar vakna mitt i natten och har inspiration till en ny låt som det kan bli ibland.
För då tar jag gärna fram mitt midi-keyboard till datorn och lägger några melodislingor innan man gömt bort kanske en intressant melodisnutt. På den punkten fungerar jag då helt lika som när man drack pilsner, men några vettiga melodispår fick man då inte fram när man var allt för packad kan jag då säga. För efter bara en starköl så fick man ju ett helt annat intresse liksom...

Nej, nu är det dags att fylla på lite bränsle i form av en fiskgratäng känns det. Kommer nog även att se på någon film som jag köpte på DVD på en loppis för ett tag sedan. Det får bli mjölk till den tror jag bestämt. Jag läste att du som nykter gärna har börjat att sjunga. Är det i kör om många tycks gilla? Själv sjunger jag inte nu i alla fall, det får nog räcka med instrumental musik som jag komponerar på gehör när jag känner för sånt, för det är kul det med.

Ha en fin kväll kompis!

Så härligt att se att du fightas vidare! Det som jag tycker är en av de största vinsterna med ett nyktert liv är inte att man varje dag svävar runt på rosa moln utan att man tacklar motgångar så mycket bättre. Jag läser ju också att ditt liv ändå glimrar till lite och då. Det är inte dumt det! Sedan att vakna nykter är fantastik känsla även om det må vara mitt i natten.

God morgon! @marsmallow11, såg just att du tittade in på sidan igår. Det kändes kul och trevligt. Har ju försökt att komma in i rutiner ett tag, men det verkar inte funka alls. Tror ändå att det löser sig om man tar det lite som det kommer av sig självt och naturligt. Det blev inte rätt läggdags igår heller, utan gick och la mig runt klockan tre i natt. Hade inte tänkt ett smack på några rutiner utan bara sett på lite kul film och inte tänkt så himla mycket.

Vaknade sedan här vid ungefär åttatiden och kände att det väl var dags att gå upp. Innan jag visste ordet av så hade jag dragit upp persiennerna och fått lite luft. Såg någon rusa förbi på gården, och tänkte att det är nog någon som har bråttom till en buss för att hinna till nåt jobb. Sånt behöver då jag inte tänka på var känslan, och utan speciell tanke så gjorde jag av bara farten i ordning en kopp med varm choklad och några goda limpsmörgåsar.

Rutiner är nog inte så dumt egentligen om dessa kommer naturligt, känns vettiga, trevliga och inte är helt knasiga som den tvångsmässiga alkoholrutinen var. Sitter nu nöjd här vid köksbordet och är glad att man inte behöver gå till bolaget. Magen mår bättre, humöret rent allmänt och inte gråter plånboken heller kan man säga. Det känns rätt bra att vara nykter faktiskt. Det skålar jag för i kallt kolsyrat vatten.

Ha en fin fredag!