I dag har det blivit en svart dag för mig, drack för många glas igår. Och jycken kommer inte finnas i mitt liv framöver.
Hoppas på en bättre tid framöver.

@Milady Jag beklagar sorgen. Jag har också fått ta bort min älskade hund för snart ett år sedan och det var verkligen tungt. Det jag är tacksam över är att jag inte dricker och inte i sorgen. Jag gråter ut och bearbetar sorgen med äkta känslor och kan glädjas över finna minnen med honom. När jag tidigare drack mig ur sorg, blev tankarna och känslorna förvridna och kunde verkligen gå över styr. Att sörja nykter läker processen på ett helt annat sätt❤️

@Milady så sorgligt för dig 💔 beklagar verkligen..
Hur tänker du ang dricka framöver?
Jag önskar dig tid att få sörja och som vår2022 gör önskar jag dig att få bearbeta sorgen utan alkohol, jag hoppas att du orkar. Det måste vara så tungt för dig men ge inte upp, jag tror du kan sörja "rent"
Kram ❤

@vår2022 @Surkärring
Ni har bägge två och även jag, har åsikten att sorgen inte ska dränkas med vin eller annan alkohol. Jag tänker mig framöver ett nästan helnyktert liv, kanske ett eller två glas per vecka om jag tycker att det känns okey. Jag tänker kämpa på med vattengympan, cyklingen och nykterheten.

@Milady För mig var det svårt att leva som jag viste att jag mådde bäst av just för att jag var så rädd för att sluta dricka helt. Trodde livet skulle bli grått och trist men tillsist nådde jag min personliga botten, där jag inte kunde må sämre men även då trodde jag att jag skulle klara att dricka måttligt framöver men gick på tre månader nykter, läste allt jag kom över om vad alkoholen gör med oss samt skrev och fick kloka svar på forumet. Förlängde min nykterhet med tre månader till och någon gång där när jag hade varit nykter i 6 månader började jag på riktigt tänka på att det kanske går att vara nykter för alltid. Nu efter 8 månader är jag helt säker på att man kan välja att bli nykter för alltid. Jag mår så mycket bättre och lär känna mig själv mer och mer hela tiden.

Att bli nykter är något som växer fram genom tiden som nykter. För mig var det inget jag bestämde mig för från början utan det har verkligen växt sig starkare med varje månad som gått. Tillslut är det svårt att finna en ända positivitet med A. Allt landar i att efter jag inte mår bra av alkohol men kan må hur bra som helst utan.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette
Tack för raderna. Tror att det delvis är samma problem för mig dvs att jag inte tror att jag kan eller vill sluta med vinet.Har också läst samma råd att ta en sex månaders paus och förändringen kommer efter månad 3-6.

Alkohol och andra droger kidnappar hjärnan och ger oss falska "må bra-signaler" vilket leder till att hjärnan slutar tillverka egna måbrasignaler. När vi sen inte dricker mår vi dåligt, och det enda som verkar hjälpa är att ta något igen, tex ett glas vin.. sen rullar det på.
Genom ett längre uppehåll hjälper vi kroppen att återgå till sina egna signalsubstanser, men det tar tid.
Det är därför jag tänker att än längre tids avhållsamhet är nödvändig för att vi ska börja må bra igen, på våra egna medel. Genom att inte vara påverkad eller bakis, kan vi hitta tid och kraft till att lyssna på musik, läsa, dansa, träna, sova bättre, få bättre aptit, bättre ekonomi (?) och hitta oss själva igen.
Jag tror absolut att det är möjligt.

@Himmelellerhelvette Tack för raderna, mina mål är att leva sunt, må bra och att dricka högst en halv flaska vin per vecka.
Jag tror att det är realistiskt, jycken ligger i min säng och jag älskar henne. Har inte fått fatt i sömnen ikväll och är tacksam för forumet ......................