@esterest
Japp, hålla sig borta från köket är viktigt, så här skrev jag i mina ”Alternativa planer”:

Vad kan du göra? Skriv ner så många idéer som möjligt utan att fundera på hur bra de är. Det kommer i nästa steg.

1 Gå bort från köket. Städa, läs en bok, ta en promenad.
2 Drick vatten eller något alkoholfritt. Ät middag.
3 Läs i forumet eller gör ett kapitel.
4 Gör styrkeövningar.
5 Om jag ändå börjar, häll upp i ett fint glas och öva på att smutta.
6 Ha inte så mycket hemma.
7 Tänk på hur missnöjd jag kommer känna mig efteråt om jag dricker. Och tvärtom.
8 Observera suget en stund.
9 Visualisera att jag blir smal.

Jag har inte fått tillfälle att testa alla knep än men jag har insett efter dessa veckor att jag kanske mest är sugen på kolsyrad, kall dryck i allmänhet? Som du också säger @Kennie så känns det faktiskt så! (Men, då har jag en bra dag idag, inget sug)

Vad har ni andra för ”favorit- alternativa planer?”

Tänk ändå vad många små och effektiva strategier och knep en kan ha! Det hade jag inte tänkt på för bara tre veckor sedan. Det där med att spela hela filmen tex och visualisera. Eller att bara vänta en stund. Att ta en bit mörk choklad hjälper för mig! Eller att ta en promenad. TV-serier också vilket förvånar mig eftersom jag brukat gilla att dricka vin till!
Ha en härlig torsdag! 🌻

@Eirene Det där med ”spela hela filmen” har jag läst flera gånger senaste veckan, vet du om det kommer från ett speciellt inlägg från början? (Vilken användare?) Jag förstår vad det handlar om men var nyfiken på att läsa :)

Hej 👋 @Villmåbra79, nej jag vet inte var det kommer ifrån början, men det verkar vara något vedertaget. Kanske någon annan härinne vet. Jag gillar dock idén: att liksom tänka sig in i situationen på förhand, hur blir det om jag tar ett glas och ett till, vad händer, hur kommer jag att må, hur kan jag se till att filmen blir annorlunda? 🌻

@Villmåbra79 Hej! Vet inte exakt vad det kommer ifrån, har varit medlem här i drygt 1 år och 9 månader, och det är ett verktyg eller en strategi som är bra att använda när sug kommer. Att man ska gå tillbaka i sina minnen och komma ihåg hur det oftast slutar. Att man inte ska glömma bort detta. Det är lätt hänt när man varit nykter ett tag, att man glömmer bort hur det brukar sluta. Man tänker istället typ ”nu klarar jag av att dricka på ett bra sätt eller så farligt var det ändå inte”. Man lurar sig själv. Men om man ”spelar hela filmen” hur man brukar tänka när man tar sitt glas, hur det fortsätter och hur det slutar. Då påminns man om varför man vill dra ned/sluta och det kan hjälpa till att avstå från glaset, att det kommer att sluta illa. Suget sitter i hjärnan, men med träning och med att flytta fokus till att ”spela hela filmen” kan man övervinna suget. Suget är en stark jävel men med ”hjärnträning” kan man vinna kampen och bli den som bestämmer om man ska dricka eller inte. Så att ”spela hela filmen” är väldigt effektiv och ett bra verktyg i kampen mot suget.

Ha det gott!❤️

@vår2022 Jag har för mig att det var @Andrahalvlek som myntade ”spela hela filmen”. 🤔 Det var i samma veva som hon kom med frasen: ”Viktigaste först, vara nykter, aldrig ta det första glaset!”

Intressant, ja det finns verkligen mycket inspiration att hämta i detta forum!

Heja @esterest och alla oss andra nu när helgen nästan står för dörren och jobbdatorn kommer att slås igen!

DAG 19. (10 med och 9 utan)

Häll nollan i 4 dagar. Insåg att jag gillade det. Igår hade vi barnvakt och gick ut för en sen kväll. Vilket sällan händer. Drack 2 glas vin till maten och kände mig “klar” sen. Inget extra unn glas pga mysigt att sitta kvar. Tog en lång promenad och stannade på ett par ställen och drack ett glas på varje. Så fint att kunna sitta ute sent.

Ändå skaver de sista glasen idag. Om de behövdes eller inte. Om de egentligen var goda. Tyckte om att titta på människor men tankarna cirkulerar ändå om det var onödiga glas på den här nya resan. Skrev ner allt i kalendern. Reflekterar. Har gissningsvis halverat min konsumtion jämfört med för 2 månader sedan. Lite synd på ett sätt att det inte finns nerskrivet. Lite som med stegräknandet på telefonen? Kanske Kom jag på mig själv att tänka att inte ens vin känns angeläget på samma sätt som tidigare?

@esterest, det låter som att det viktiga är de reflektioner du gör. Jag tror att just det att en på den här resan blir tvungen att reflektera över sig själv och sina beslut och val är det viktigaste.

DAG 20 - små rutiner

Ja tankarna är stort som smått. Till exempel att jag drack så pass mycket (6 glas på 6 timmar) i fredags kväll att jag inte tog av sminket när jag kom hem. Att se gammal mascara under ögonen som igår morse - ja det är ju en av mina delmål att slippa. Den onödiga sunkigheten.

Igår var jag iväg på en annan social grej. Hemma sent, gjorde jag rent ansiktet och hade en ny dyr nattkräm. Det är ju så jag vill ha det. Men det handlar om som mycket mer när jag står där och masserar in retinol. Att jag väljer att se mig. Att jag planerar för vad jag vill se i badrumsspegeln morgonen efter. Något smått moment som sminkborttagning blir till ett större reflektionsstillfälle.

Idag blir det alkoholfri öl till söndagsmiddagen. Måste som instruera mig redan på morgonen. Påminna mig om att jag redan investerat veckans glas i något bra redan. Oftast har vi haft dyrare vin just på söndagen. Nu behövs en annan guldkant för att avsluta veckan.

@esterest Jag drack en-två gånger i veckan. Sex glas eller kanske mer. Mindes inte dagen efter. Men förstod inte att även om jag drack ”sällan” så ökade mitt beroende och min tolerans varje gång jag drack mycket. Sen kunde jag plötsligt inte kontrollera det alls längre.
Jag vet ju att ditt mål är att bli måttlig. Men även då rekommenderas tre månaders uppehåll för att återställa hjärnan, kroppen och suget.
Det underlättar ju i varje fall.
Kanske något att fundera på om du känner att det inte funkar ?❤️

@esterest, det är ju många som rekommenderar tre månaders total avhållsamhet oavsett om målet är att vara alkoholfri eller måttlig i det långa loppet. Det verkar vara en utmärkt strategi och jag har stor respekt för det.
Jag har ju som du mål att vara måttlig och har (än så länge, jag kanske får ändra mig) valt en annan strategi än tre månaders total avhållsamhet.
Jag sätter upp nya mål allt eftersom. För närvarande är målet två glas i veckan fördelat på två tillfällen. Jag bestämmer i förväg vilka tillfällen och det blir då ett glas per gång. Jag berättar i förväg för mitt sällskap hur mycket jag får dricka, så vet de och skulle kunna säga åt mig om jag skulle få för mig att fortsätta. Sedan ägnar jag lååååång tid åt det enda glaset. När det är slut känner jag inget mer sug, jag förblir nykter och det blir ingen bakisångest.
Inte vet jag om detta kommer att funka i det långa loppet, men hittills känns det jättebra. Vet inte heller om det är bra tips, men för mig känns det bra att tänka igenom varje situation grundligt i förväg och sätta en gräns.
Tänker också att en av de reflektioner du gjorde var ju att det kanske inte var så viktigt med de där extraglasen utan att du kunnat vara utan dem. Det är ju en insikt värd att fira 🎉 i sig. Och lycka till med guldkanten 😊. Det är något jag jobbar på också.

@Amanda L Just nu är min plan att reflektera och dokumentera under tre månader. Har inget behov av att vara helt vit i tre månader. Men tänker att det inte är omöjligt att det är ett beslut som växer fram med tiden. Just nu vill jag mest se hur mycket jag kan minska kvantitetsmässigt. Färre tillfällen och färre glas.
Efter dessa första 3 veckor har jag hunnit bli av med allt "sug", tittar tillbaka till kalendern och förstår att de första 10 dagar verkligen var en omställning. Glad att jag skrev så mycket i dagboken. Nu blir det alkoholfritt måndag och tisdag och en planerad utemiddag på onsdag. Jag tänker att jag bestämmer där och då hur jag gör. Men tankarna är max 2 glas och fokusera på deras fina mat.

@eirene Håller med om allt du tänker och skriver. Jag har redan börjat fundera på att skriva om mina mål med färre glas/dag eller vecka. Visste inte riktigt mitt mål när jag spontant skrev ner det för 3 veckor sedan. Jag ångrar egentligen inte lördagkvällen. Det är nog enda kvällen på hela sommaren som jag kommer kunna säga att jag vart ute till elva. Händer det igen så har jag nog hunnit tänka igenom alternativa strategier.
Har förresten skrivit ett guldkantsschema för veckan. Lite som en egen adventskalender. Igår var det att prova en ny nattmask som jag länge funderat på. Kändes så bra både igår kväll och imorse. Idag har jag en film planerad på Viaplay som jag velat se i månader. Imorgon ska jag gå förbi en butik som jag vet har jättebra rea. Det är som dagliga unn att lägga fokus på. Kram!

@esterest Jag gillar verkligen ditt guldkantstänk 🤩Så bra och smart. Jag ska låta mig inspireras av det, hitta nya och små sätt att förgylla vardagen. Jag tänker också i termer av liksom lite större belöningar, tex har jag bokat tid för massage om ett par veckor och i likhet med dig ska jag spana in om jag hittar något snyggt på rean. Skönt att höra att lördagkvällen inte innebar någon ånger och härligt att du känner att suget åtminstone hittills är borta. Än så länge har jag bara druckit ett glas åt gången, men vill också hamna där att jag tycker det är helt ok med en sådan kväll som du beskriver.
Kram 🤗 och ha en fin måndagkväll!

DAG 25 - VECKOUPPGIFTER FÖR VECKA 3 OCH 4
Jag var ganska överentusiastisk när jag började registrera i kalendern första veckan och skrev ner alla hemläxor för en månad framåt första kvällen. Nu ett par veckor senare inser jag att det var ganska bra. Hade glömt vad jag skrivit för vecka 3 och 4 och känner redan att jag är förbi och över flera trösklar. Det som var en utmaning dag 1 tänker jag inte ens på längre. Dagarna rullar på utan att jag känner att det är "jobbigt".

Jag drack ett 2-3 glas vin i lördags i ett sammanhang där det kändes "prioriterat" utifrån hur jag vill gå vidare med "måttfullhet". Kändes bara bra. Sedan inget alls söndag-måndag-tisdag. Jag som alltid har älskat söndagsglaset på kvällen. Det blev 1 glas rött utöver 1 alkoholfri öl på finare utemiddag i onsdags. Inget alls igår trots att det var mat och en situation som förut hade "krävt" vin. Var inte ens sugen.

Det motiverar verkligen att läsa statistikuppdateringarna varje morgon och mentalt planera kommande dagar. Har nu fler alkoholfria dagar registrerade än med alkohol. Ser att statistiken sjunker för "medel antal dag/dryckesdag" vart eftersom tillfällena uppstår. Räknar även på egna ekvationer som till exempel att jag delar totalt antal glas med samtliga dagar och där ser man verkligen skillnad. Kanske låter knäppt för de som vill ha "noll" alla dagar men jag känner rätt lugn och sansad kring det här. Det blir "noll" varje dag på "sug". Har ganska mycket "god alkohol" hemma men har inte alls någon tanke att röra något. Vi har flera ginflaskor oöppnade och tonic på kylning. Både rött och vitt vin finns. Inte ens vinet med skruvkork lockar. Olika cider och burkar med alkoholdrinkar som i vanliga fall vart "favoriter före maten" är orörda. Har tänkt tanken att allt borde tas ut ur kylskåpet eftersom det bara "tar plats". Har inte heller bytt ut alkohol mot socker som "unn" utan jag är helt enkelt "nöjd" på kvällarna. Saknar inte heller de där sena kvällarna i köket när alkohol fått mig att öppna kakburkar och chipspåsar.

Sedan är såklart inte allt helt problemfritt. Att leva med någon som dricker för mycket för ofta är inte enkelt. Han iakttar i tystnad mina nya "val". Vi har bara nuddat vid ämnet vid ett tillfälle. Jag märker mitt bristande tålamod när han går in i ett "papegojspår" efter för många öl. Samma saker som ska diskuteras. Oförmågan att sluta "ta en till". Mitt "förra jag" hade tappat tålamodet och öppnat en flaska vin för att stå ut på det upprepade pratet om saker som redan diskuterats tusen gånger. Jag blev nog helt enkelt stressad över det förut. Nu vill jag bara prioritera mitt val.