@Eirene Tack! Det blev fint med utemat och lång promenad.

Idag lördag fm känns det av ngn orsak helt hjälplöst utan att jag vet riktigt “varför”. Kanske hör det till på den här nya resan - eftersom jag kände mig självsäker igår? Läste om mitt första inlägg högst upp i tråden précis och undrar om jag kommer orka vara klok hela vägen?

Det var så mycket “höst” ute igår, funderar på om det är det som stökar till mina tankar. Ny årstid som förknippas konstigt nog med -alkohol? “Unnet”.

Behöver verkligen sortera mina tankar idag. Har tänkt tanken lite om en samtalskontakt. Men är lite bekväm och tycker inte om att ha en massa bokade tider att anpassa mig till. Som sagt har en konstig känsla om “allt” idag som kanske hänger ihop med årstidsförändringar och att man vill ha mer “hygge”.

Har redan skrivit “noll” i kalendern för intag idag imorgon och måndag. Inte minst hjälper det middagsplanerandet.

@esterest Känner igen det där med många tankar som far omkring lite osorterat i skallen 😅. Jag tänker att det är bra att de kommer och att jag ska försöka möta dem och förstå vad de betyder. Men helt enkelt är det ju inte.
Och visst är det så, hösten och mörkret närmar sig (augustimörkret känns alltid som att det kommer så plötsligt 😔) och en vill unna sig. För mig har nog alla årstider och tillfällen varit förknippade med att unna mig att dricka. 😵‍💫Men hittar hela tiden nya saker jag kan unna mig istället. Det känns lite spännande bara det.
Jag tycker det är jätteklokt av dig att läsa om det du skrivit i programmet. Jag gör också så och det hjälper att hålla ordning på planering och motivation, tycker jag. Apropos samtalsterapeut så bokade jag tid för det samtidigt som jag började programmet; det känns jättebra och som ytterligare ett stöd inte minst för att hantera alla tankar och känslor som dyker upp.
Du orkar vara klok hela vägen 💪och de där upp-och-ned känslorna verkar vara en del av processen.
Heja dig; vi fixar det !
🌻

@eirene så sant! I augusti så har jag vart tidigare tänkt ”ok kanske dags för att ha mer rött istället för vitt”. Ungefär som man sorterar om i garderoben så sorterar man om på vinhyllan? Matchat med orange vin till kräftorna (sant!) och köpt franskt vin till den franska grytan. Redan nu på dag 28 så börjar jag se hur fånigt det här beteendet är. Alla märkliga ”måsten”. Att man är så ”temastyrd” med alkohol.

Har gjort veckostatistik på alla glas. Jag valde ju som sagt inte att bli helt nykter när jag skapade mitt konto här. Vill mer hitta en ödmjukare konsumtion. Tyckte veckomål var svårt att sätta för jag visste inte vart jag ville.

VECKA 1: 9
VECKA 2: 27 (!)
VECKA 3: 13
VECKA 4: 6

Jag granskade vecka 2 närmare och det var sommarens mest sociala tid med många middagar med gäster och långväga besök till Sverige. Blev lite generad över summeringen men insåg även att mitt gamla jag druckit ännu mer. Det var nu till ex inga fördrinkar eller GTs mitt i natten.

Idag har jag redan planerat min matchning (!) med alkoholfritt öl till middagen. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, har alltid älskat ett glas vin på söndagseftermiddagen innan middagen. Alltid vart njutningsbart med en lite bättre flaska. Nu längtar jag redan efter en kvällsrutin med ansiktsrengöring och nattmask.

@esterest Haha 😂, jag känner igen mig sjukt mycket i det där med hur jag tänkt att alkohol liksom ska "matcha" årstider, speciella tillfällen etc. Om det är tidig vår så har det passat med limoncello i proseccon, om det är sommar har det varit perfekt med flädersaft i GTn och om det är höst så har det passat med en martini espresso efter maten och som jag planerat kring det där. Nu tänker jag ju fortfarande att sådana grejer kan vara trevliga också i framtiden men det ska inte uppta så mycket av min tid. Känner också igen njutningsgrejen med goda viner. Jag tog två glas av fina viner i fredags, men långsamt, långsamt och njöt desto mer.
Jättestrongt att du registrerar och utvärderar 👍
Tror också jag ska göra en ansiktsmask ikväll, det lät så skönt!
Ha en fin söndag 🌻

@Eirene exakt! Sedan en öppnad limoncello som “måste” drickas upp. Bli överpigg av en espresso martini som gör att en annan drink letas fram. Nu tänker jag : vill jag ha med dessa glas i alkoholkalendern???

Hej,
Jag har också min tråd här i måttligdelen av forumet. För mig har en viktig del av processen varit att lära mig hitta annat att unna mig än alkohol. Att njuta mer av maten och samtalet vid middagar är ett sätt för mig. Jag har också synat mitt förhärligande av fina viner och välkomponerade drycker av olika slag. De blev liksom ett sätt att maskera vad det egentligen handlade om - att jag ville dricka mer alkohol än vad som är hälsosamt. Jag tycker måttlighet funkar men är väldigt försiktig med mängd. För mig är liknelsen med tårta bra.Tårta är väldigt gott och vid festliga tillfällen tar man en bit, men sen räcker det. Bara för att något är gott behöver man inte fortsätta äta det under resten av kvällen. Och detsamma gäller för vin.

@Kennie det där med förhärligande har varit mig i ett nötskal. Jag har som inte direkt i bagaget att jag blivit packad, plakat, överstyr, distanslös, blackoutad, med grav minnesförlust osv men jag har ofta haft lätt att hitta en orsak att ha ett trevligt vinglas i handen. Det blev två glas idag söndag (skrev förut att det skulle bli noll idag men ja, jag skriver ner allt ärligt) så veckosummeringen landar på totalt åtta glas för de sju senaste dagarna. Mitt förra jag kan ha hunnit med det på en fredagkväll. Nu vid nio är det kvällste som gäller.

@esterest Jag hade också en planerad nolla igår, men det blev ett ☝️ ändå. Höll mig ändå inom min (för tillfället mycket begränsade) veckoranson, så jag är helt nöjd 😌 och glaset tog 1,5 timme att konsumera 😅. @Kennie, jag gillar liknelsen med tårtan 🎂 😂.
Nu kör vi en ny vecka.
🌻

DAG 31 - Om två resor på samma gång.

Alltså jag vet inte riktigt vad jag ska göra med mina dagboksanteckningar i tråden här. Dagarna med "nollorna" går bra. Jag är motiverad.

Men det finns ett annat skav nu som tar energi. Min mans konsumtion. Han har i tystnad iakttagit mina alkoholfria öl till maten och tekopparna efteråt på verandan. Nu har han inte druckit något måndag och tisdag. Vet inte när det hände senast. Abstinensen är total. Humöret kaotiskt. Han skyller på annat. Eller hur.

Jag inser att jag sitter på två stolar här i forumet. En stol där jag ser över mig själv och strukturerar upp min måttlighet. Men den stolen är ju för att även indirekt påverka den andra stolen. Att leva med en beroende. Har tänkt tanken att ha en parallell tråd om att vara anhörig? Betydligt mer komplext eftersom det är så mycket svårare att påverka. Skavet som sagt.

@esterest Men han drar ner? Min man brukade dricka folköl och whiskey onsdagar och lördagar. Sen blev det bara folköl på onsdagar.
Nu ofta bara läsk och kanske whisky på lördagen.
Det verkar som min nykterhet påverkar…. Kanske det blir samma för er om han nu inte druckit som han brukar?🙏🏻

DAG 40.

Sista veckan har vart lite rastlöst i kroppen. Det blev "bara" ett par middagsglas förra veckan vid tre tillfällen, så totalt 9 glas. Det kändes helt ok och hade jag inte vart bortbjuden på söndagen så hade det nog vart 0 där. Men kände att det var ok. Sedan ingenting alls måndag-torsdag.

Men rastlösheten har cirkulerat. Tror årstidsförändringen välte mig lite oförberett. Allt höstigt har vart så mycket "nu är det rödvin" i luften. Lite frusterande faktiskt. Sedan finns en känslomässigt stor tickande bomb framför mig inom kort som kommer att brisera hemskt och som lockar med att "ett varva ner glas" vore fint för att möta skiten. Lite som att det skulle hålla mig i handen inför det jobbiga. Så nollorna har känts viktiga.

Samtidigt. Tänker nya tankar. Viktiga saker. Funderar på så mycket. Vem jag är när jag har skalat bort alkoholmarineringen. Ett visst vemod inblandat i det stora positiva.

Ikväll ska vi gå bort på middag. Tillåter mig vin. Har skrivit in 3 i förväg i kalendern. Får se om det diciplinerar mig lite senare.

DAG 41.

Kom hem 02-tiden från middagen. Drack mer vin än vad jag planerat. Är mest besviken på att jag helt glömde bort min ranson. Inte så att jag låtsade glömma bort mina 3 glas jag planerat. Utan jag glömde helt enkelt. Försvann in i samtal efter samtal och reflekterade inte över att nya flaskor öppnades. Skrev in totalt 6 glas i gårdagens kalender och det känns så onödigt. Reflekterar att det inte fanns ngt alkoholfritt på middagen och att jag borde ha frågat efter vatten.

Idag. Insikten att jag har sovit mer ”stressigt”. Inser att jag är ”dagen efter”, vilket inte var lika insiktsfullt då tidigare när jag drack varje dag.

Äsch det känns så där helt enkelt.

@Eirene ja det är absolut inte en spikrak väg framåt även om det överlag går ”bra”. Totalt 11 glas förra veckan utspritt på sociala middagsevent. Jag triggas nog av säsongsbytet? Sedan en del ”drama” i bakgrunden just nu som gör allt lite sårbart. Lite skört allting.

DAG 45

Det är rastlöst nu trots “noll” ganska ofta. Oroar mig för jobbgrejer och konflikter med släktingar. Reflekterar hur ofta alkohol “har hållt mig i handen” sådana här ggr. Varför blev det så ? Och varför såg jag det inte?

@esterest jadu, varför blev det som det blev? 🤔Finns så många olika förklaringar, förstås. Det viktiga är ju nuet och insikten om att alkoholen inte är någon att hålla i handen vid motiga känslor och processer. Tvärtom. Motigheten blir bara svårare med den. Jag tycker att många vittnar om en viss rastlöshet en bit inne i processen av avhållsamhet.
🌻

@Eirene ja jag kanske inte ska grubbla för mycket över varför det har blivit som det har blivit. Tycker det har blivit "roligare" med måndagar sedan jag började den här resan. Att det är ett antal dagar där jag inte behöver kompromissa så mycket utan bara köra på med "noll glas" varje dag. För två månader sedan var nog måndag betydligt mer stress , där jag på något vis skulle få in vin till maten utan att det syntes så mycket. Tex laga en risotto som behövde vitt i tillagningen. Så var flaskan redan öppnad. Nu tänker jag inte ens i de banorna.