@Rehacer Hej och tack❤️ Åh vad roligt att du kikar in😁. Tänker på dig lite då och då om hur du mår och hur livet rullar på. Det var begravning i fredags, det var mycket känslosamt och vackert, mycket tårar och en fin minnesstund efteråt. Har känt en annan slags anspänning och sorg senaste veckan, nedstämd, trött och sliten. Känslorna har gungat och blandats med både ilska, ledsen, saknad, förlust, både jobbiga och fina minnen och tacksamhet. Det är väl det som är sorg. Anspänningen släppte efter ceremonin och jag förstår bättre nu hur viktigt det är att ta ett sista farväl, tillsammans med familj och vänner. En slags lättnad och en vila, det har tagit enormt mycket krafter att ordna inför begravningen. Det blev en fin ceremoni och det blev så vackert som jag önskade. Nu kommer en ny fas i sorgearbetet och det får ta den tid det tar. När sorgen knackar på, ska jag öppna och ta emot. Det kommer att hjälpa mig framåt. Nu har min pappa fått ro och gått till vila. Även jag har fått ro och en stunds vila❤️

@vår2022 Jag tycker att det är fint med begravningar ❤️ Man samlas från olika håll i den dödes liv, och minns tillsammans. Jag uppskattar lite mat eller fika efteråt, så att man kan fortsätta prata minnen. Kanske till och med skratta ihop innan man skiljs åt.

Senaste begravningen jag var på var en kollega, och jag hade aldrig innan ens träffat hennes familj. Tre fina bildspel med vacker musik hade hennes barn gjort till henne, som vi tittade på efter akten. Hennes man höll ett tal som var helt magiskt. Tjänstgörande präst var dessutom vän till henne, och höll en predikan med mycket personligt tilltal. Hennes man uppskattade verkligen att vi kollegor tog oss tiden. För mig var det självklart.

På väg från bilen till kyrkan fick jag och min kollega sällskap. En domherre skuttade bara några meter bredvid oss, precis som den ville oss något. Följde med oss hela vägen. Det var första gången någonsin som jag har sett en domherre IRL, med sitt iögonfallande vackra röda bröst. Jag tror inte på Gud, men där och då vete sjutton om jag inte trodde på att min kollega välkomnade oss i en ny skepnad.

Jag blir så ledsen när jag hör att samtiden inte ens ger folk tiden att just sörja. Inte bara hemma på kammaren, utan tillsammans med andra på en begravning. Begravningsbyråer har uttryckt att många barn till döda föräldrar inte tar sig tiden att ens ordna en begravning. De har inte tid/lust att ta ledigt från sina jobb och resa från Stockholm till glesbygden de kommer ifrån. De ringer begravningsbyrån och ber dem fixa något snabbt och lätt, helt utan deltagare. En så otroligt sorglig utveckling 😢

En sak som jag har upplevt starkt i sorgen är dåligt samvete. Det spelar liksom ingen roll hur mycket man gjort eller inte gjort, just där och då har jag ändå sjukt dåligt samvete för att jag inte gjort mer för vb. Och det beror nog på att jag kunde ha gjort mer för alla dem som jag följt till graven. Att det liksom ingår i paketet. Sen är sorgen berg- och dalbanig. Ungefär som förälskelse. Först är man uppslukad 24/7, sen kan man faktiskt tänka på annat en stund då och då, och efter ett tag kan man börja fungera normalt men påminns då och då osv. Starka känslor helt enkelt.

Kram 🐘

Jag beklagar också men det låter som det ”ska” anspänning och omsorg, ledsnad och lättnad.
Min pappa dog i sviterna av covid för 2,5 år sedan. Om inte innan så blev jag så oerhört medveten om vikten att gå nykter genom sorgen och känslorna. Då blir man ”klar”- eller snarare- kommer vidare.
Önskar dig en vilsam söndag. 💕

@vår2022 Vad skönt att du känner att du fick ett fint avslut. Att låta sorgen ta plats är en form av läkning i sig som är viktig tänker jag. Att ta sig tid och stanna upp är att också ta hand sig själv och sina nära. Stor kram till dig fina forumvän❤️

@Andrahalvlek Ja, begravning och minnesstund är verkligen ett viktigt avslut och ett farväl i sorgeprocessen. Dåligt samvete känner jag igen, att man tex borde funnits mer tillhands. Tänker också att man är två om en relation och på något sätt kommer den att bli såsom relationen var och det kan finnas en sorg i det, att den blev så i livet. Det visar så tydligt hur värdefullt det är att vårda och underhålla sina viktiga relationer. Ja, starka känslor finns i sorgen och det visar också på att relationen var värdefull och viktig även om den inte var den bästa alla gånger❤️

@Se klart Det var bra sagt, att det låter som det ska, med anspänningen som kommer och går, men minskar allt mer i intensitet. Jag är oerhört tacksam för att jag sörjer som nykter, med äkta känslor och kontakt med mig själv. På vägen hem från begravningen tänkte jag, skulle detta varit för över två år sedan skulle jag dragit i mig vin det första jag gjorde när jag kommit hem. Och att jag även skulle ha suttit i kyrkan bakis och säkert haft med mig något i väskan. Så tacksam över att denna tid är förbi och att kunna hantera tuffa och sorgliga saker på ett bra sätt. Då kommer man vidare❤️

@Ny dag Ja, sorgen är ju som du säger en form av läkning, det har jag inte tänkt på riktigt, det ska jag ta med mig❤️. Att se på det som en läkning är både tröstfullt, hoppfullt och positivt. Tack, det känns varmt och skönt även om det också är sorgligt❤️

@vår2022 Vad fint du verkar ha hanterat tiden , alla känslor och göromål från din pappas bortgång till begravningen. Att du upplevde ett fint avsked och hur du bemöter dina egna tankar och känslor i sorgearbetet. Allt du lärt dig och lär dig i din inre resa!
Ta hand om dig nu❤️

@vår2022 Hoppas det känns bra att det är färdigt allt med begravningen nu. Jag kan tänka mig att det är tufft med allt man ska fixa med. Att man kanske inte riktigt får tid att känna efter vad som känns förrän allt är ordnat och klart. Kram❤️

@Himmelellerhelvette Ja, det är skönt att det är över och att det går in i en annan fas. Nu finns det mer tid för att känna efter och även mer tid för återhämtning och vila. Kram❤️

@vår2022 Jag tycker du är enastående här på forumet, du stöttar alla oss som försöker och i mitt fall försöker om o om igen. Uppskattar dina pepp och inlägg som du alltid verkligen sätter dig in i vad som vi faktiskt skrivit, också mellan raderna! Tack för att du fortsätter skriva. Saknar dock inlägg om hur ditt nya nyktra liv fortgår, rent egoistiskt ger det hopp om hur min framtida framtid kan komma se ut.. ❤️❤️❤️🎄🥰

@Ny dag Skrev precis i din tråd och såg att du skrivit till mig. Men, tack snälla du för dina varma ord❤️. Jag har fullt upp med att skriva i andras trådar som tar min tid för detta forum, ha ha! Jag vill göra det jag kan för att stötta andra att komma ut på andra sidan, till nykterhetens himmelrike😂. Men ska ge min tråd en liten tid nu innan jag ska iväg på en löptur i vädret som slagit om till plusgrader.

Jag har ganska mycket att göra på mitt jobb och som ska hinnas bli klart innan jag ska gå på julledighet. Jag kommer att vara ledig nästan tre veckor och det ska bli så skönt. Inte så mycket planerat, juldagarna spenderas med familjen på lite olika platser, men sedan ska jag mest bara ta det lugnt. Jag ska träna, läsa och ta dagliga turer med mina hundar i skogen. Inför julen ska jag börja städa i god tid och ta lite i taget, det känns roligt att göra rent och julfint och bädda sängar för övernattningar av barn och släkt. Ska börja lite idag, nu finns det också möjlighet att putsa några fönster när det blivit milt. Ute har jag dekorerat med massor av julslingor, uteväxter, ris och granar redan i november för att det ska lysa upp vackert i mörkret. Julstämningen infinner sig allt mer och det är knappt en vecka kvar till julafton.

På jobbet är det fortfarande dålig arbetsmiljö gällande det kollegiala och det är en svår situation att reda ut. Det gäller framförallt den kollegan jag tidigare skrivit om och som gjorde mitt liv riktigt surt. Jag har tagit mig ur den situationen och nu är epicentrum för härden flyttad till en annan kollega eller egentligen så påverkas hela enheten av skallret som sänds ut under marken. Det finns en elefant i rummet och som skyddas av chefen. Det är så svåråtkomligt och personen i fråga är en mästare på att spela med känslor, manipulera, härskarteknik, charma de som inte ser och köra över. Chefen är blind och jag misstänker ha blivit duperad av charmen och utspelet av känslor. Det finns en funktionsnedsättning med i spelet och som är ett ess i ärmen för vederbörande. Jag använder mig av alla mina verktyg för att inte dras in i skiten, samtidigt som jag är väldigt tydlig med min gräns inför såväl kollegan som chefen, gällande mina upplevelser och var jag vill stå i allt detta. Jag tackar min gud för nykterheten och att jag är så stabil i den. Det har gett mig oerhörda krafter och självkännedom att vara nykter. Jag har blivit så stark och kan både navigera och agera klokt i detta svåra. Min kollega har ingen chans att komma åt mig för jag skyddar mig själv och håller avstånd. Ger mig inte in på dennes spelplan och blir totalt överkörd, för det är vad som händer då. Jag märker också att det ger den effekten jag önskar. Jag försöker stötta mina kollegor att göra detsamma, för att orka stå ut. Vet inte riktigt vad som är i görningen men organisationen jag jobbar i har varit tvungna att reagera och det återstår att se hur de ska agera.

Så vad som väntar i en nykter framtid är styrka, mod och självkännedom. Att vara sann, ärlig och kunna stå på sig och stå upp för sig själv. Att man kan se allt i ett större perspektiv, utanför sig själv och bli mer reflekterande. Som nykter känner jag ändå harmoni och glädje fast det kan vara storm runt omkring. Jag kan sortera och lägga saker åt sidan en stund för att jag behöver få vila emellanåt. Som nykter har min hjärna fått utvecklas och fått lära sig ännu mer om olika saker, framförallt om mig själv, mina behov och vem jag är. Som nykter kan jag glädjas av det lilla i det stora och det är ofta där som guldkornen finns. Jag är så oerhört tacksam för varje dag som nykter och jag kan med 100% säkerhet säga att jag aldrig mer kommer att dricka, vad som än händer. För jag har fått nya kopplingar i hjärnan och spåret till alkoholdjävulen är knipsad för gott. Också för att jag är så tacksam och har positiva tankar om mitt liv som nykter. Det är min nya livsstil, min värderade riktning som jag går på och jag gillar det skarpt!

Så, lite om mitt läge och det är verkligen ett himmelrike att vara nykter. Och för mig är himmelriket livet med allt dess innehåll som jag får uppleva i nyktert tillstånd❤️

@vår2022 Så fint att läsa om hur du har det och jag är nog mest imponerad av hur du kan hantera den besvärliga kollegan. Sånt är verkligen svårt att göra utan att belasta sitt eget mående alltför mycket. Hatten av!
Jag hoppas att det också blir tre sköna helgveckor för dig, precis som du tänkt.😀🙏🏻❤️

@Amanda L Tack!❤️. Ja, nykterheten och att arbeta med sig själv, öka sin självkännedom kan göra under😁. Hade ett möte med chefen och den besvärliga kollegan innan jul, som jag kallade till och lyckades styra upp så att jag får ännu mindre kontaktytan med denne. Kollegan kunde inte sätta emot så mycket och chefen lysande på mig, jag var tydlig och rak, fokuserade på mina uppdrag och bad chefen prioritera dem. Inga känslor eller subjektivitet, helt objektiv. Då funkade inte kollegans härskarteknik, eller att hon gick i försvar, för jag gick aldrig in i fällan. Hon kom av sig helt och blev uddlös. Trodde inte själv innan att jag skulle lyckas få det på detta sätt helt, men det gick!😁. Nu får vi se hur det blir ändå nästa år, man vet aldrig! Ha det gott!❤️

Önskar er alla en fridfull och nykter jul🎄

Jag är så otroligt tacksam jag är för att få fira min tredje ju, nykter. Stressnivån inför julen har sjunkit för varje år som nykter. Jag har inte tidigare njutit så mycket som jag gör nu inför att ordna en fin jul. Allt städande, fixande inför jul är faktiskt mest en fröjd nu, för jag tar det lugn och varligt. Jag kör inte slut eller knut på mig själv längre, även om jag hela tiden jobbar på i ett. Jag får energi av att hela tiden se resultat av det jag gör, när jag drack fick jag aldrig energi, jag drack mig tom på energi.

Jag har ett nytt förhållningssätt till livet helt enkelt. Mina värderingar av livet styr om hur jag vill att det ska vara. Vilka handlingar som är värdefulla och betydelsefulla för mig. Vad det ger mig och vad jag ger andra. Som nykter har livet givit mig en mening på ett djupare plan, det ytliga som drickandet gav mig i form av rus har ingen mening längre. Det känns bara konstgjort och falskt. Tillfredsställelse, lycka och kärlek har jag hittat inom mig och av det kan jag ge till andra, det räcker till oss alla. Det känns äkta och sant❤️

God Jul!🎄❤️

@Andrahalvlek Tack! Ja, det var skönt att raka av det mötet innan min ledighet. Det som slår mig är att jag troligen signalerar mycket styrka, tydlighet och rakhet utåt, vilket gör att chefen lyssnar på mig och att min kollega inte kommer åt mig. Att jag står upp för mig själv och det jag säger blir vettigt😂.

Julkram tillbaka🎄❤️