Apropå det där med svårigheten att berätta för folk att man inte dricker, så hände en kul sak på gymmet. Hörde att någon bankade på dörren. Vi får ju inte släppa in nån, då det är obemmanat gym, men nu såg jag honom på håll så gick dit iaf.
-Släpp in mig, jag är medlem.
Utanför stod en riktig lirare.
Jag tvekade hur jag skulle göra. Han såg snarare ut som han tänkte komma in för att sova i nåt hörn, men tillslut släppte jag in honom i alla fall. Han hade tappat bort telefonen med appen, sa han. Hursom helst började vi prata och tränade även i samma rum. Han berättade att han varit alkoholist och även knarkat och bott på parkbänken.
Jag frågade hur han fått hjälp och det hade varit mycket AA och beroendemottagning. Botten var nådd när han inte orkade ta sig uppför rulltrappan en dag när den stod stilla.
-Då tog jag ta det.
Hade varit boxare och nu dammade han på säcken med full kraft. Och han kunde springa uppför rulltrappan som jag vet är jättelång.
Jag gratulerade honom verkligen till att han tagit tag i det hela.

Vi var eniga om att det var bättre att jobba för endorfinerna, än att hälla i sig dom.
Efteråt tänkte jag på hur svårt många på AH att ens antyda att de har problem. Den här killen verkade aldrig ens funderat på att det kunde vara ett problem att berätta för vem som helst (mig)…
Kändes bra och roligt på något sätt.

@Amanda L Spännande och intressant möte! 😀 Tänk så mycket kul som faktiskt händer i vardagen! Och så gav du mig dåligt samvete.

Visst är det nog bäst och faktiskt smidigast att berätta som det är. Jag är normalt urusel på att ljuga.. Riktigt dålig! Tycker dock inte att jag ljuger riktigt i mina formuleringar i nuläget när jag förklarar varför jag inte dricker längre. Inget jag säger är falskt, jag undanhåller bara en del av informationen. Visserligen den avgörande informationen, men… 😀 Hälso- och sömnbitarna berättar jag om. Jag säger också att bara ett glas funkar inte för mig, det är all or nothing som gäller (här kan de ju som sagt själva leka Einstein och börja spåna på anledningen till det…)

Jag tror ganska säkert att när jag kört ovanstående under en period till folk jag känner, och ”dramatiken” lagt sig kring det, så kommer den senare delen övergå mer och mer till sanningen - dvs att det finns inget bra stopp för mig när jag dricker och att jag bara får problem om jag tar ett glas. Det där A-ordet kommer jag nog hoppa över, på inrådan av ”Skål tamejfan”. 🤪

Inspirerande att höra hur du hanterar det. Vi vill nog alla innerst inne skrika ut sanningen till alla vi känner! 😍

@Daemon Å, vad skönt att det bara handlade om träningen. Jag trodde det handlade om att du inte säger hela sanningen, utan bara undanhåller delar av den.😆
Men jag tycker faktisk att man ska göra precis det man känner för och som är bekvämt …
Det var bara kul att träffa någon som verkligen hamnat fel, men ändå tyckte att det var helt ok att säga som det var. Lite befriande. 😀

@Amanda L Har suttit inlåst i möten hela veckan, så min hjärna är mer överhettad än vanligt. Den tänker en sak, men verkar missa att skriva allt. 🤪 Jag hoppas jag sa rätt saker under mina presentationer… 😂

Håller helt med att det självklart är upp till var och en att bestämma vad man säger om sin alkoholfrihet. Lite skruvat som sagt att det krävs en förklaring, men samhället är ju sådant.

Det viktigaste är ju familjen och att man finns där, som en nykter och positiv person, för dem. Sen är det ju inte viktigt vad vänner och liknande tänker om alkoholfriheten, egentligen.

Men förstår att det måste ha känts befriande att snacka med den där killen. På ett vis blev det ju lite av AH live. 😀👍 Jag hade faktiskt velat hamna i liknade situation. Riktigt coolt!

@Daemon Absolut rätt ang alkoholen. Det viktigaste är hur man själv mår och de närmaste. Resten får ta att man inte vill förstöra sitt liv för att vara med i gänget…
Ja tror dina föreläsningar var lysande. Det måste iaf vara lättare på nykter kaluv och utsövd?
Jag har fått lättare att komma ihåg namn, vilket jag alltid varit usel på. Väldigt otippat, kanske har med mindre stress att göra…?
I vilket fall: ha en finfin helg!☺️

@Amanda L ”Jag har fått lättare att komma ihåg namn, vilket jag alltid varit usel på.”
Tveksamt om du kan vara sämre än jag… 😂 Jag är så dålig att jag nästan borde räkna det som en förmåga, ”bra på att glömma namn”.

Men om man ska vara lite seriös så märker jag redan en förbättring gällande minnet. Verkar som att du känner samma sak? Förutom namn har jag tidigare haft väldigt bra minne, selektivt, men bra - inte minst på jobb. Men det har försämrats radikalt de senaste åren. Visst man är äldre, men det har blivit sämre snabbt. Nu efter några veckors alkoholfritt känner jag mig skarpare igen, minnet förbättras successivt. Hoppas trenden håller i sig! 🤪😁

Ha en fin lördag, Lisa! 😂

@Daemon Amanda anropar.
Även jag har haft ett bra jobbminne. Och många bollar i luften. Gissar att hjärnan orkade med precis det och fimpade mer oviktiga saker som namn och ansikten. Men nu börjar de fastna igen. Otippat att det händer efter pensionen ….🙏🏻😎
Du aaanar inte vilka misstag jag gjort tidigare…

@Daemon Nu handlade det inte precis om fötterna eller bollar, utan problemet gäller namn och ansikten.
Det värsta var nog en sak som hände på gymmet (igen). Det här var företagets eget och det var ofta en trevlig kille där som jag brukade prata med. Flera år typ.
En dag råkade jag dumt nog fråga honom om vilken avdelning han jobbade på.
Det visade sig att han var samma person som jag träffade varje morgon när han kom och hämtade en leverans som jag gjorde i ordning. Vi brukade då bara säga hej, men i alla fall.
Problemet (för mig) var att i det ena fallet hade han overall på sig och i det andra hade han träningskläder på sig.
Alltså hade min hjärna slagit fast att det var två personer.
Tyvärr fanns ingen fallucka i golvet på gymmet som jag kunde försvinna i. Hade gärna gjort det.

@Amanda L 😂
Aj aj aj… ja där vill man nog bara försvinna…! 😁 Hur tar man sig ut ur det där? Märkligt hur hjärnan hänger upp saker och ting på sammanhang. Gymmet verkar vara stället för dig och intressanta händelser!

@Amanda L Glad midsommar på dig! Efter midsommar kommer det med största sannolikhet bli stor aktivitet här på forumet. Dels nykomlingar som skriver för första gången, men tyvärr även en del som inte ”pallade trycket”. Du har jobbat på utmärkt bra med det här att må bra och ha kul trots att andra runtomkring dig dricker. Släppt skammen! 👍Enligt mig är det nog den viktigaste saken för att hålla sig borta från återfall. Och att du är mycket aktiv på forumet är även det ett vinnande koncept.😃

Kram

@Amanda L Glad midsommar!🌺🌞🇸🇪. Ser fram emot ett nyktert firande i ett sällskap som dricker måttligt. Det är det bästa som finns att vara närvarande när vi ska plocka blommor, göra midsommarstång, laga mat tillsammans, leka lekar och samtala. För att inte tala om att vakna nykter på midsommardagen, pigg, fräsch och utan ångest. Dricka sitt kaffe och ta en härlig hundpromenad i skogen och känna alla härliga dofter. Du är en fin inspiratör på detta forum och visar på en fin väg att gå på som nykter❤️