@Daemon Ja, det är väl det. Matte är verkligen inte min starka sida🤣.
Eller så är det bara att jag inte räknar så noga längre. Jag har bara blivit ” hon som inte dricker”. 😎

Idag träffades jag och min sambo efter varsin resa. Vi ska sätta oss på balkongen och berätta om veckans händelser. Min sambo häller upp en whiskey och en folköl till sig. Då plötsligt känner jag ett starkt sug.
Den här gången tillåter jag mig att känna det. Inte slå bort det. Det tar kanske 15-20 sekunder, sen försvinner det. Vi sitter på balkongen och pratar och jag dricker en alkoholfri drink. Vi har trevligt.
Men bra att vara beredd på att det lilla monstret finns där och kan ta sina tillfällen. Nu blev jag lite överrumplad. Att suget kan vara så starkt fortfarande. Som tur är är det inte så länge.
Godnatt vänner, nu ska jag snart sova. Hoppas ni också får sova och vakna nyktra. ❤️

@Amanda L Kan känna igen det där, att det kom ett slags sug, swosh! från ingenstans, helt överrumplades. Minns att jag höll på och målade en vägg i ett rum och satte mig på en pall för att vila några minuter. Swosh! så kom det! Jag stannade också kvar i det och undersökte det. Det var ett gammalt minne om att jag alltid pausade med vin när jag höll på med något. Då hade jag hållit upp bortåt 6 månader. När jag fattade varför skrattade jag högt för mig själv, den lilla jäveln försökte göra sig påmind. Skakade av det och fortsatte måla. Blev ändå fascinerad av att det hände, att minnet och inlärningen är så djupt rotad. Insåg då att detta alltid kommer att finnas kvar i hjärnan och att den lilla jäveln kan poppa upp då och då, när jag minst anar det, men även att det snabbt går över. Sedan har det hänt här och där. En märklig känsla. Men med tiden så händer det inte speciellt ofta längre, men den finns där. Lurar, försöker göra sig hörd. Därför är det bra att ändå fortsätta med positiva tankar, att ofta vara medvetet tacksam för det nyktra livet och det goda det för med sig. Att inte glömma. Det håller alkoholdjävulen borta och stilla i sin exil.

Ha en fin dag!🌞❤️

@Amanda L Välkommen hem! 😁

Det där lilla A-monstret vilar aldrig… 😈 En öl och en whiskey kan definitivt stöka till det… Bra att det gick så bra att hantera ändå! Det är lömskt när suget kommer så oannonserat, man blir överrumplad och då blir suget nästan ännu större.

Fick en släng själv här ikväll. Då tog jag faktiskt fram telefonen, gick in här på AH, och ser då att du skrivit om en liknande situation. 😊 Mitt sug är också över nu. Tänker på morgondagen och hoppas att den ska bli lika produktiv som idag.

Trevlig kväll! 😍

@Amanda L och @Daemon Det som väcker plötsligt sug är situationer och känslor som vi tidigare har förknippat med alkohol. Stress, oro, ilska, trötthet, festliga situationer, känsla av att fira, högtider - alla sådana situationer som tidigare har fått oss att dricka.

Därför handlar nykterhetsarbetet, enligt min åsikt, till 80 procent om att skapa nya nyktra vanor. Och att hantera stress, oro, ilska, sorg, vanmakt på ett annat och hållbart sätt. Vila, sova, gråta, gräla, prata om det jobbiga - och låta känslan ta plats en stund. Känslor går alltid över.

Tankar och känslor kan inte lyfta glaset till munnen. Ta aldrig första glaset - det första glaset bestämmer du, sen bestämmer alkoholen.

Vin-flasharna kommer av naturliga skäl allt mer sällan med tiden, men då och då kommer de. Distrahera är bästa sättet, alternativt fundera lite över varför man upplever ett skav i just den här situationen. Åtgärda grundproblemet.

Kram 🐘

Jag ville bara titta in och säga att jag tycker att detta var mycket klokt skrivet @Andrahalvlek!:"Därför handlar nykterhetsarbetet, enligt min åsikt, till 80 procent om att skapa nya nyktra vanor." Att skapa nya vanor är en träningssak som görs i praktiken i vardagen, snarare än i huvudet. Många tänker nog att förändring kommer automatisk om man bara är tillräckligt motiverad och kan hantera negativa känslor. Dessa saker är viktiga, samtidigt behöver de oftast kombineras med att bygga upp nya vanor. Särskilt när det gäller alkohol och nykterhet.

/magnus

@Daemon Skönt att du kunde hålla alkoholmonstret på avstånd. Hoppas att det inte höll i sig för länge?

@Andrahalvlek. Du har så rätt. Det är många som har extrasvårt i början då så mycket av vanorna är uppbyggda kring alkoholen. ” Vad gööör man utan alkohol??”
Så håller med dig och Magnus att nya vanor är jätteviktiga.👍

@Amanda L Det gick över hyfsat snabbt. 😁👍 Drack lite alkoholfritt vitt vin, för första gången. Faktiskt inte så tokigt.

Håller också med @Andrahalvlek och @Magnus angående nya vanor. Min fru och jag har pratat en hel del om det den senaste tiden, inte minst nu under semestern. Tidigare löste ju alkoholen sysselsättningen i princip varje dag på sommaren, men nu krävs det en riktig agenda för att tiden ska kännas meningsfull. Det känns väldigt märkligt och annorlunda, men samtidigt får man extremt mycket gjort! 👍 Känns riktigt bra.

Vi pratar även om saker som jag/vi nog ev ska undvika i sommar, tillställningar etc. Och vilka personer som känns extra kul att träffa, där man kan planera in lite vettigt att göra och inte bara hänga över en massa drickande.

@Daemon Låter som en bra plan! Ska presentera den även för min sambo. !😀
Fast vi gör nog redan en hel del annat än sitter på pubar, men det kan finslipas…
Kom på att jag inte känt för ett besök hos vänner som har sommarstuga. Sist vi var där, för någon sommar sen, så gick allt ut på att äta och dricka två dagar.
Känns inte så lockande, om det inte finns andra saker att göra.
Kanske bra att undvika.
Jag tycker också att det är konstigt att man har ” för mycket” tid.
Anar hur mycket som försvunnit i alkoholdimman. Jag ska försöka att inte se det som ett problem, utan en möjlighet. Att ta tillvara livet på alla sätt. Så himla, långa liv har vi ju inte.
Hoppas ni kommer på fler roliga saker att göra! Smått eller stort.
Kram!
Ps Du verkar ha en fantastisk fru!
🙏🏻❤️

@Amanda L Livet är ju som sagt inte oändligt långt. Det är liksom nu det är läge att leva livet, dumt att vänta… 😊 Därför känns det extra bra att helt plötsligt få mer tid över till allt möjligt nu! Skönt att energi-depåerna har börjat fyllas på då.

Hoppas du och din sambo också kommer på bra saker att göra. 👍 Min känsla är att ni nog redan är väldigt bra på att göra mycket kul! 😃 Tycker att man kan få tänka lite extra på sig själv, och om känslan är att man egentligen inte åker på en tillställning för sin egen skull och att den mest handlar om att hänga över alkohol - då är det ok att skippa. Eller om möjligt förkorta det från två till en dag? Tänkte på ditt exempel med sommarstugan.

Vi försöker få in lite kul saker här och där, och samtidigt skapa lite luft. Hela familjen gillar det senare inte minst på sommaren. Kidsen vill ju själva styra en del av sommarlovet också, träffa kompisar och annat. 😁 Och det ska de få göra. Vi gillar att hänga en hel del hemma vid hus, hav och båt under sommaren. Samtidigt kul att komma iväg lite grand också. En liten utfärd med en dags övernattning eller liknande någonstans är inget dumt koncept. Vi gillar miniutflykter över dagen också. Måste erkänna att 80% av idéerna kommer från min fru, men jag jobbar på att öka min andel! 😍

Min fru är verkligen fantastisk. ❤️ Hon är ett enormt stöd för mig. Hon är väldigt klok och bra att bolla idéer, tankar och känslor med. Tack vare det börjar jag mer och mer hitta ett lugn där jag ger mig själv tid till att uppskatta saker och ting bättre. Nu kan jag tex på riktigt mer se fram emot ett café-besök och njuta av tiden där, och inte bara halvstressad få det avverkat. Det finns inte längre något starkare som drar.

Ikväll somnade vi i soffan framför TVn… Dags att sova på riktigt nu. 😂

God natt!

@Amanda L Måste bara säga att: you rock :D Jag har läst igenom din tråd nu och du är en stor inspiration för mig. Du visar hur det är möjligt att förbli nykter även på längre sikt :)

@Daemon Det verkar som du lyckats skapa en hel del nya, roliga vanor. Även om det är din fru som ligger bakom :)
Det där med fik inspirerar, med tanke på alla kalorier jag sparat senaste månaderna är jag värd flera goda bakelser!
Tack för det tipset!
Vi har inte bil, så överdagenbesök är lite svårare att få till när folk håller till i skogen. Men vi planerar in öbesök istället. Älskar också havet och skärgården och blir det bara alkohol som bjuds kan jag ju alltid bada eller bara titta på havet!
Lite avundsjuk att ni verkar ha det alldeles intill... låter härligt.
Börjat lyssna på ny bok "Jag som var så rolig att dricka vin med".
Handlar om en svenska som hamnar i missbruk i England. Början är densamma med alkohol, ångest etc, men sedan tar hon hjälp av någon slags AA och börjar bearbeta de underliggande orsakerna.
Tänker mig att en del som lyckas sluta kanske börjar dricka igen, ifall de inte hittar lösningar på gamla problem. Sedan kan det ju också vara så att man bara blir beroende för att man druckit för ofta och mycket, utan att ha underliggande problem. Oklart för mig...
Men ett intressant ämne.
Känns värd att lyssna på, (hittills i alla fall).
Ha det gott framåt och ha en fortsatt fin semester. Nu ska jag och väninna på fikbesök...:)

Känns så himla länge sedan jag drack alkohol. Som ett liv för längesedan. Trots att minnen dyker upp ibland. Jag har läst någonstans att man inte ska säga att man aldrig ska dricka alkohol igen, detta eftersom det kan trigga en att vilja bryta det löftet eller förbudet.
Jag är en sådan som ofta brutit mot regler, och haft svårt för alla slags förbud. Men ändå känner jag för att säga just det.
Jag kommer aldrig mer att dricka alkohol. För att jag verkligen inte har någon lust till det. Vill bara säga det och gå vidare.
Tänker nästan aldrig på alkohol numera, inte som något att dricka eller förhålla sig till i alla fall.
Bara som ett problem, ett problem som jag läser om här på AH eller i tidningarna. Ett problem jag har haft. Och som jag kan fundera över hur det var just när jag skriver här på AH.
Men jag är rätt säker på att det är helt slut mellan mig och alkoholen. Och det känns bara bra. 😌

Vi har också gjort slut- alkoholen och jag. Vill inte, behöver inte, har inte tid, och framförallt- vill inte genomlida en timme med baksmälla och kemisk ångest.
Jag har gått vidare sen länge från en partner som hade sjuka drag av att vilja manipulera, ljuga och rasera alla goda föresatser.
Jag har till och med slutat att sörja att jag är en person som inte kan eller får dricka. Ett glas vin är farligt för mig.
Ett tag tänkte jag korka upp en flaska på min 80-årsdag men nu tänker jag; varför skulle jag göra det? Smakar troligen illa, ryser av ta men på att bli berusad.
Impad av dig och dina framsteg! Kram

@Amanda L Det är en sådan härlig känsla att en ny värld har öppnat sig. Den världen som öppnade sig när det inte längre ingår alkohol i den. Jag har fått vara i den världen några gånger, men så fort alkoholen kommer in i bilden så stängs dörrarna igen. Att dricka alkohol har varit så mycket mer värt, än att hålla dörrarna till denna värld öppen, trots negativa konsekvenser. Tills en dag i oktober 2021. Då klev jag in med hull och hår i denna värld utan alkohol och här ska jag stanna. Här är det gott att vara. Man kanske aldrig ska säga aldrig eller alltid, men just i detta fall passar det oerhört bra. Jag ska aldrig mer dricka alkohol och jag ska alltid vara nykter. För jag vill aldrig mer gå till den andra destruktiva världen och jag vill för alltid vara kvar i denna härliga värld där jag mår så bra😁.

Håller med, jag är impad av dig och dina framsteg. Visst är det en härligt känsla att aldrig mer dricka! ❤️

@Amanda L Jag vill/kommer aldrig heller mera att dricka alkohol. Stora ord att ta i min mun med bara 14 dagars nykterhet i ryggsäcken. Men jag har "lovat bort mig" på 3 månader till Alkoholprogrammet och bedömt det som en 9 att jag kommer att klara av det. Så det här är väl en bra början :)