@Himmelellerhelvette Ja, det fint att kunna bolla med varandra❤️. Vi är mer lika i många avseenden än man kanske tror, när man börjar öppna upp sig om livet. Det ger så mycket att bredda och ta in flera aspekter och lyssna på andras erfarenheter. Fint❤️

@Andrahalvlek Igår ramlade jag ner i en till grop men började gräva mig upp redan på kvällen med stöd av min man. Det går verkligen upp och ner fort när man är påväg upp. Just nu känns det som jag fått en snöre att dra mig upp med alla fall. Tror nog detta löser sig inom ett par dagar. Igår tänkte jag att ”nu går jag in i en depression” idag känns det som att det kommer ordna sig.

@vår2022 Jag behöver öppna mig mer när det känns svårt för att kunna ta emot lite hjälp på vägen. Jag är glad att jag gjorde det här för det är lättare när man sätter ord på❤️
Nu behöver jag fokusera mer på ”dit uppmärksamheten går sker tillväxt”🙏❤️

@Himmelellerhelvette @vår2022 Dit uppmärksamheten går sker tillväxt är en så bra tanke. Måste också jobba med denna och påminna mig. Är så orolig att inte lyckas bli fri, har mycket tvivel och det känns som om jag är i en grop jag med. Måste vända mina tankar. Jag är på rätt väg och jag vill bli nykter en gång för alla. Önskar er en fin dag och tack för ni finns och delar med er!

@Himmelellerhelvette Det är bra att du fått ett snöre i gropen. Då vet du att du kan komma upp. Ibland kan man behöva sitta kvar där en stund för att samla ihop sig och får sig själv på plats. Har drattat lite på ändan, fick besked om att jag kom tvåa på jobbet jag sökt. Sätter igång massor av tankar och känslor. Vet inte ens om jag riktigt ville ha det, första känslan var en lättnad att inte behöva välja, men bagaget mitt ruskas om lite, du vet om att inte duga och så där…så nu sitter jag på ändan ett tag och samlar mig. Låter känslorna få flyga omkring en stund. Sen ska jag fokusera på min riktning igen, inte låta den inre kritikern få ta plats och ta över. Måste ändå säga att fallet skulle blivit så mycket större om jag inte varit där jag är idag. Dit uppmärksamheten går sker tillväxt, har hjälpt mig och är min riktning. Det är min värderade riktning och det ska jag gå emot när jag suttit klart. Sköt om dig och ta ett steg i taget, det kommer att bli bra❤️

@Ny dag Jag vet att det är svårt att dirigera om tankarna när dom har hakat upp sig men det som har hjälpt mig mycket denna gången är att hitta något annat att engagera mig i. Istället för att du lägger så mycket energi på att tänka på alkohol och hur rädd du är för den och lyssna på böcker om ämnet kanske du ska prova att byta spår. Kanske intresserar du dig för mental träning kolla ljudböcker som ”Det inre skiftet” (underbar bok finns på storytel) eller vad som helst som du faller för som kan engagera dig på nytt plan i annat ämne. Byta fokus❤️Kram

@vår2022 Ja det låter rimligt att få sitta kvar i gropen en stund och lugna ner sig. Jag var så ivrig upp att jag kom längre ner. Bättre att sitta still😁

Fy så trist med jobbet! Jag förstår precis hur det känns när den där lille kritikern är där och försöker, den är så där som alkoholdjävulen var. Ljuger och håller på!
Men det är väldigt trist när man önskat sig jobbet man sökt och inte får det! Det har jag fallit djupt ner i gropen av ett par gånger. Jag har varit så mentalt påväg ifrån min arbetsplats att det känns vedervärdigt att behöva fortsätta där! Men men, någon gång kommer jag ifrån mitt och du ifrån ditt🙏❤️

@Himmelellerhelvette Idag har jag både sprungit i skogen på lunchen och tränat boxning på em. Det var precis vad jag behövde idag, få ur mig obehag i kroppen. Jobbat och fokuserat på annat. Jag har även suttit på backen och låtit tankar och känslor landa. Pratat med min man om läget och kommit fram till att det nog inte var meningen att jag skulle få det där jobbet. Jag är egentligen inte på väg från mitt jobb, jag har gjort mig loss från den där besvärliga kollegan och vi behöver inte samarbeta mer. Mina övriga kollegor gillar jag skarpt och jag kan vara mig själv. Har knappt varit där två år och nu börjar det bli smidigt med mina uppdrag och jag trivs med dem. Lönen kunde vara bättre, men den är ok, och det var det som lockade mycket med det nya jobbet. Jag är tacksam för mitt jobb och den friheten jag har där. Styrning och ledning kunde vara bättre men jag jobbar på med mitt. Har lite oro kring en omställning och det var nog det som gjorde att jag ville få jobbet och sedan ha möjlighet att kunna välja. Uppdragen på det nya jobbet är inte helt klockrena, så tänker nu att det var nog inte meningen att jag skulle få det. Jag tror på det och det har visat sig stämma många gånger. Nå väl, ska ändå sitta kvar en stund till, tills jag suttit klart😁❤️

@vår2022 Jag kan också få sådär, typ som överskottsenergi när det skaver i mig och kan då behöva två olika träningspass på en dag, känns som jag får rört om lite då och blir lite som stillad i stressen eller ångesten eller vad det är som skaver.

Skönt att du landat i att det kanske ändå inte var av rätt anledning du ville vidare in i ett nytt jobb med och lite gottit att sitta kvar i gropen ibland och få landa färdigt.

Jag har fått ett helt nytt fokus framåt! Ätstörningen ska inte få belasta mig, den var på besök för att jag tappade balansen men nu har jag återfått den och inte hetsätit på 10dagar! Jag mår så mycket bättre. Jag kan det här med hur jag behöver äta regelbundet och näringsrikt, det är när jag får total obalans och tappar min självkänsla som någon av mina dysfunktionella copingstrategier tar plats och kan ta över mig helt! Jag behöver vara mer uppmärksam på när jag spiller ut min energi🙏❤️

@Himmelellerhelvette Du går från klarhet till klarhet! Jag tycker det är intressant hur lika alkoholberoendet är med bulimi/ätstörning. Vet inte om du funderat över hur det var när fick mer kontroll över ätstörningen och med dina försök att bli alkoholfri. För mig går jag genom mer eller mindre samma process.Och alkoholläkaren vill inte riktigt se sambandet….. Alkoholen för mig handlar om att slippa mig/få döva. Så var det med bulimi också. Samt att allt skedde i hemlighet.
Oavsett, du är fantastisk och jag läser allt du skriver för det hjälper mig så mycket! Nu tar vi en härlig lördag ❤️🥰

@Ny dag Det är lite märkligt att alkoholläkaren inte kan se sambandet mellan ätstörningen och alkoholberoendet. Skulle vara intressant att fråga varför denne inte ser ett samband och varför. Många som tex gjort en GP hamnar i ett alkoholberoende efter operationen. Ett nytt sätt att döva känslor på när det inte längre går att tröstäta på samma sätt. Hur som helst, viktigaste är att du ser sambandet, mönster och genomskådar det. Du gör det så bra!💪❤️

@Ny dag Ja det här med hemlighet tror jag triggar på något sätt. Har inte fått polletten att ramla ner men det är något med att göra något i hemlighet och inte bli påkommen. Något med att man klarat det? Intressant att komma på vad det är?? Kan man bli beroende av spänningen också???

Få slippa och döva gjorde jag också med båda. Jag tror att det kan handla om mina höga krav på mig själv. Att bara få komma bort från pressen en stund och få släppa kontrollen. Jag har sånt kontrollbehov och det är nog det som många gånger triggat mig till bullemi/alkoholen, att bara få släppa kontrollen och höja dopaminet, bara få må bra. Jag har tänkt mycket på hur lika dom är. Det behöver ingen alkoholdoktor dementera eller hålla med om, jag tror på min känsla här.

Det är detta med balansen, alltid ha koll på balansen i livet. När jag slutade med nikotinet tappade jag balansen. Jag är jätteglad att jag tog itu med det beroendet och nu i efterhand var det värt en vända i bullemiträsket för nu är mitt fokus på en framtid utan beroenden🙏Förutom hälsosamma beroenden, dom välkomnar jag, som träning, promenader i naturen och sånt❤️Men även där behöver jag ha koll på balansen! Allt går att missbruka, det får jag ha koll på. Men jag håller en god nivå, tränar tre dagar i veckan. Räcker lagom, sedan blir det lugna skogspromenader och yoga på det🥰

@Himmelellerhelvette Ätstörning, nikotinberoende och alkoholberoende är absolut syskon i samma familj. Dopaminjunkies. I samma familj bor shoppinggalningen, bekräftelsespöket, all-in-token, dramaqueen, offerkoftan och träningsnarkomanen.

Balansen, balansen, balansen. Den eviga balansen mellan utgifter och intäkter. Varje dag, eller åtminstone utslaget över en vecka. Just därför är våra rutiner så viktiga. Vi spårar ur ibland, men då är det back to basics som gäller.

Kram 🐘

Det blir inte ofta jag kommer in på forumet just nu. Det är väldigt mycket som händer runt mig och vägen är guppig just nu. Jag vinglar vid groparna men lyckas hålla balansen. Jag har fått en kollega på halsen som påminner mycket om @vår2022s. Detta har eskalerat sakta under en tid men nu har vattnet runnit över. Sedan har jag ju min mamma på halsen med, jag tränar på att säga nej men det är svårt, hon ber mig om hjälp hela tiden och har absolut ingen förståelse alls för att jag inte har tid. Två saker som färgar mitt liv enormt mycket. Utan dom två mår jag prima! Jag vet bara inte vad jag ska göra.

Jag hoppas det går bra för er mina forumsvänner❤️

@Himmelellerhelvette Förstår att du är i en jobbig situation. Både med en kollega som min, duperande och narcissistisk och med en beroende och krävande mamma. Båda triggar säkert saker inom dig och kanske är det svårt att veta vem som triggar vad. För mig var det så att min kollega triggade saker inom mig som låg i min ryggsäck. Med kollegan så är min strategi att komma så långt bort från denne som möjligt. Jag har också ”paketerat” henne i en kub i min fantasi för att göra henne så obetydlig som möjligt och för att skydda mig själv. Ger inte något av mig själv, bara artighetsfraser.

På ett sätt kanske det är liknande som du skulle kunna göra med din mamma. Paketera henne i en kub för att skydda dig själv. Sätta gränser genom att bara hjälpa vissa dagar och tider. Säga att det är de tider som gäller, vara hård och tydlig med det. Ha en lapp framför dig där det står nej, när hon ringer på andra tider än bestämt. Koppla in annan hjälp från sociala myndigheter. Kanske finns det något anhörigstöd som du kan ta hjälp av i kommunen gällande din mammas missbruk? Där du kan får råd och stöd i hur du kan hantera detta.

Försök att sätta dig och dina behov främst och se till att du får möjlighet till vila. Du behöver det för att få styrka och kunna koppla bort din kollega och din mamma i sina kuber, så att de inte suger musten ur dig.

Idag är bara din dag. Ge dem inte utrymme i dina tankar. Använd dagen som du önskar göra. Kanske en promenad, en löpning, en god bok. Sköt om dig!❤️

@Himmelellerhelvette Usch och fy, ibland prövar livet en på flera fronter samtidigt. Och är andra inblandade blir det extra svårt. Vi kan inte förändra andra människor, vi kan bara förändra hur vi förhåller oss till dem. Vi kan välja om vi låter dem suga energi ur oss eller inte. Verkligen ingen lätt uppgift, men du kommer fram till ditt bästa sätt om du bara låter dig själv stöta och blöta dessa issues. Vi är gärna ditt bollplank ❤️ Att sluta skriva, och sluta sätta ord på vad man tänker och känner, är i alla fall ingen lösning.

Kram 🐘

@himmelellerhelvette
Usch, jag lider med dig! Haft liknande med en kollega- sög liksom all energi ut mig och kände till sist att jag själv måste förflytta mig för att hennes ”strålning” inte skulle nå mig. Lättare sagt än gjort- men så småningom upptäckte jag att jag flyttat mig ur hennes radar. Ett litet steg i taget.
Med mammor är det svårare för vi sitter ihop på så intrikata vis, min mamma är inte som din men hon påverkat mig mycket! Hennes psykologiska tillkortakommanden- att inte kunna härbärgera jobbiga känslor tex. Landar ofta i mitt eller min systers knä. Då försöker vi antingen dela upp henne, dvs ta en vecka var. Eller stötta varandra- att jo, hon är faktiskt knäpp sett till vissa aspekter. Att dela med sig har större betydelse än man kan tro, så fortsätt att skriva och formulera dina tankar och känslor. Stor kram 🥰

Tack @vår2022, jag ska försöka paketera in dom i kuber. Märker att dom kommer åt mig mer när jag är trött. Kram

@Andrahalvlek 🙏 Tack det behövde jag höra, att sluta skriva inte är någon del i lösningen. Jag försöker hålla mig stark i min sanning. Det som känns rätt inifrån. Jag är väldigt stolt över hur jag hanterade senaste konflikten faktiskt, tänkte efteråt på hur mitt tidigare jag hade druckit på den men det jag gjorde var att köra mindfullness. Stängde in mig i ett rum och kände inåt. Hade jag gjort något fel? Hade jag sagt något jag ångrar? Jag kunde inte hitta något sånt så jag hoppas innerligt nu att detta blir rätt för konflikten fortsätter eftersom vi inte löste något. Kram

Tack @Se klart. Känns så oerhört skönt att ni ger respons. Ensamhet i dessa frågor gör dom svårare. Jag har försökt hålla mig från radarn med kollegan men jag behövde säga min sanning tillslut. Undvikande funkar dåligt för mig. Det tar nog än mer energi än att ta upp konflikten i dagsljus. Denna konflikt har sugit energi mer eller mindre under väldigt lång tid. Jag har inte känt mig stark nog att ta tag i den eftersom jag haft så många andra processer i livet efter nykterheten men när något ligger och gror under lång tid tar det tillslut all näring och så kändes det nu när jag tog tag i problemet.

Med mamma önskar jag att jag kunde dela ansvaret med någon. Min syster har tagit avstånd från henne så där får jag ingen hjälp. De andra i släkten är också väldigt skadade av henne men hennes bror kan hjälpa till enstaka gånger, dock väldigt, väldigt sällan. Jag förstår dom, hon har sagt och gjort så dumma saker, folk orkar inte med sånt i långa loppet. Det är så hemskt med dessa beroendesjukdomar, tillslut har man ingen kvar, ensamhetens sjukdom och jag lider så med henne och alla andra som inte klarat av att ta sig ur. Kram

Jag vill egentligen skriva så mycket till dig, men måste upp och iväg.
Saknade dina inlägg som jag ofta läser.
Tänker att du behöver titta på din relation till din mamma. Hon är ensam, men det är inte ditt ansvar. Så hjälp till i den utsträckning du orkar och förmår. Sätt gränser.
Sen skrev du i ett tidigare inlägg en fråga om man kunde bli beroende av spänningen kring att ”man kommer undan med det.” Och ja, för mig tror jag att smygandet ibland gav en större kick än själva alkoholen. Känns ju ganska fånigt egentligen, men det fanns definitivt där som en komponent.
Ha en fin vecka och bra att du sa nåt till kollegan. Nu kan ni reda ut och gå vidare kanske?