Grattis fina @Himmelellerhelvette till 500 dagar!🥳🥳🥳. Så underbart att livet tagit den vändningen som det gjort och det är du som kaptenen. Du navigerar på så bra mellan kobbar, skär och stora farliga isberg. Passa på att ankra och ligga på svaj emellanåt, vila och fylla på dina lager så att du har energi när du fortsätter på din färd mot livet du vill leva och uppleva. Kram❤️

@Himmelellerhelvette 500 dagar!! Det är helt underbart, strongt, magiskt…ja..superlativerna tar inte slut💪🏻 Vilket arbete!! När någon tar tid inom NA och får en nyckelring så blir jag så glad precis som jag blir för alla här på forumet. När man klarar tre dagar, 17, 39, 126 ….ja alla dessa dagar det är fantastiskt🥳🥇

Var stolt! Kram❤️

Stort grattis till alla dina dagar @himmelellerhelvette 🌸 Det är skönt att läsa att du fortfarande är så medveten om hur det var förut (på gott och ont förstår jag ju). Men att du har sådan klarhet i hur det var förut när du drack.
Läser att du kämpar mot andra beroenden med. Det är så lätt för mig att sitta här och säga att du ska vara snäll mot dig själv men åh vad lätt det är att trycka ner sig själv!
Jag fick tipset av en dietist att lägga till näring istället för att direkt bara ta bort. Ät ett äpple, en större frukost och känn efter hur det känns men kanske strunta nu i att du ska tänka på att dra ner på annat? Det blir ju lätt en väldigt hård piska annars.
Stor kram ❤️

Tack alla ni härliga forumvänner @Andrahalvlek @Geggan @vår2022 @Varafrisk och @Se klart, det känns så häftigt att få binda relationer till er över tid, känns tryggt att ha er❤️ Ni har hjälpt och stöttat mig enormt på min resa. Det är otroligt viktigt att vi har detta forum. Jag är helt säker på att jag inte klarat det utan forumet. Ensam är inte stark, vi behöver varann i denna sjukdom som samhället förstår sig så dåligt på. Kram❤️

Tack snälla @marshmallow11, jag tror det är en av de viktigaste pusselbitarna i att hålla sig nykter att aldrig glömma eller förtränga hur det var. Då blir risken stor att beroendedelen får kraft till att övertyga en till att det inte var så farligt och så är man på det igen. Jag vill hålla minnena vid liv, jag bearbetar dom fortfarande för att slippa ångest över dom, jag har kommit såpass långt att jag inte skäms längre för jag vet att det inte var min mening och att jag inte hade verktygen till att göra bättre då. Nu när jag gått till botten med mig själv vet jag vad orsakerna till mitt beroende kommer ifrån och kan jobba på att bearbeta dom. Jag blev inte beroende bara för att jag tyckte det var så gott att jag inte kunde låta bli att dricka, jag blev beroende pågrund av vansinnigt mycket obearbetad sorg och rädsla. En mängd trauman där jag lagt locket på. Alla känslor jag lärde mig att inte känna. Idag jobbar jag på att vara mig själv, inifrån och ut, inga fasader.

Ja, jag kämpar fortfarande med mitt grundproblem som jag tog till när jag fortfarande var ett barn, min ätstörning. Den låg vilande nästan ett år för när jag slutade dricka alkohol märkte jag att jag kunde äta normalt för jag slapp alla kcal i alkoholen, det var en enorm befrielse. Men så ville jag bli av med mitt nikotinberoende och då dök ätstörningen upp eftersom den berättar för min hjärna att jag kommer bli tjock när jag slutar med nikotinet. Nu jobbar jag mot det gamla mönstret, den gamla rösten, jag klarade två veckor nu men föll igår, tog ett återfall i ätstörningen, det hände en sak med mitt barn som jag hade svårt att hantera. Så den sjukdomen är väldigt lik den i alkoholen. När ett problem dyker upp som blir överväldigande gör sjukdomen sig påmind! Men jag kämpar, tänker inte gå tillbaka till nikotinet utan tänker lära mig att ta befälet även över min ätstörning. Jag ser den som det lilla barnet i mig som fortfarande inte fått bearbeta allt som behövs, det är så mycket där som jag inte ens viste fanns, så bra har jag grävt ner det.

Kram till er alla❤️

@Himmelellerhelvette Önskar dig ett Gott Nytt År!🥳 och att du får ett fortsatt bra år 2024 i din livsviktiga process. Du tar dig framåt steg för steg och gör ett jättebra jobb. Den vägen kommer att leda dig framåt till din önskade och värderade riktning i livet. Kram❤️

Ja det är viktigt att spela hela filmen. Att man inte stänger av den i slutet utan låter filmen rulla så man ser avslutet. Hur man aknske vaknar upp på en gul madrass i polishuset, eller på annat sätt i en ovärdig situation. Det kan nog hindra från att t adet där första glaset. Gott nytt år

Vad glad jag blev ❤️@Andrahalvlek @vår2022 @aeromagnus och @Flarran för era gott nytt år hälsningar i min tråd! Så värmande, tack❤️ God fortsättning till er nu kör vi på ett härligt 2024! Ett år för insikter och utveckling av oss själva!

Året 2023 känns som jag utvecklades mer än jag någonsin gjort förut! Så mycket jag lärt mig om mig själv, helt underbart! Svårt, jätte svårt och vansinnigt jobbigt väldigt många gånger men jag har trott på att om jag vågar se och vara i det jobbiga så kommer jag komma ut på andra sidan starkare och det har jag gjort för varje grej jag processat. Insikter och utveckling, acceptans och självmedkänsla. Läkande, som jag läkt, både fysiskt och psykiskt❤️

@Himmelellerhelvette vad fint att höra att du ser tillbaka på förra året med att du läker ❤️ Såklart bubblar det ju upp massor av saker som man börjat grubbla på som har blivit dimmiga av drickandet. Jag tycker själv att det är ”lättare”’ att förstå mina triggers nu än när jag var mitt i det hela.
Jag hoppas verkligen att ödmjukheten inför dig själv inför dig själv kommer ett vara närvarade ❤️

Idag är det 1,5 år sedan jag slutade dricka! 18 månader! 550 dagar🙏❤️

Resan började med att jag skulle vara nykter i tre månader, sen skulle jag lära mig dricka måttligt! Men jag läste på forumet flera gånger om dagen och jag skrev, fick feedback på mina tankar och fick inspiration att må ännu bättre om jag förlängde min nykterhet med tre månader. Sagt och gjort! Jag fortsatte här på forumet samt läste böcker och poddar om beroende och önskade mig tillståndet där jag aldrig mer ville dricka alkohol och känslan av att slippa! Den skrev gamlingarna på forumet om och det lät så fantastiskt! Efter nio månader infann sig detta tillstånd hos mig🙏❤️

Jag känner att jag fått livet på nytt och vill göra det bästa jag kan av det! Jag brinner för att utvecklas! Jag älskar känslan av att hjärnan är med mig! Jag har lärt mig att hjärnan är plastisk och att jag inte bara ”är” utan kan förändras! Att man kan träna bort rädslor, ändra på beteenden som inte gynnar mig. Jag kan iaktta mina tankar och låta dom vara, jag behöver inte engagera mig i dom och därmed grubbla bort flera timmar där jag gräver ner mig i dom! Jag kan se en tanke, se att den har jag tänkt på massor av gånger men jag kan inte lösa det av olika anledningar och då finns det ingen anledning att hålla på och grubbla. Det innebär bara att jag slösar massa energi som jag kan lägga på något vettigare❤️

@Himmelellerhelvette hurra!🌟Så starkt och bra jobbat. Det är häftigt att man kan styra sina tankar. Jag har nyss börjat öva det och är lite ranglig så här i början haha, men det går framåt.
Önskar dig en härlig dag i frihet❤️

@Himmelellerhelvette Alltså wow! Grattis till 1,5 år!🥳🌺🎉. Ja, vi tillhör gamlingarna nu😁. Du har gjort och gör en fantastisk resa och det är så fint att få vara med på den resan. Det är en sådan glädje att se hur du tar dig an och hanterar dina utmaningar en efter en och tar steg framåt. Det som gör det så givande att stötta varandra här är den goda tonen, respektfullheten, ömsesidigheten, engagemanget, sårbarheten, värmen och viljan att både förändras och hjälpa varandra. Det finns en tilltro till att man vill varandra väl och skulle det bli lite fel är det lätt att korrigera det genom samtal. Det finns ingen tävling, det spelar ingen roll om man är på dag 1 eller dag 2000, vi har alla varit där i början och vill hjälpas åt att komma vidare. Det är fint att flera av oss gamlingar är kvar och vill stötta såväl varandra i livets olika utmaningar som de nya som påbörjat sin tuffa resa. Det är unikt och det växer man av.

Ha en fin dag, njut och var stolt över dig själv. Vilken härlig livsresa du gör❤️

@Himmelellerhelvette Grattis och hurra för dig idag! 🥳🥳🥳 Visst är väl år 2 lika häftigt som vi tjatar om? Det mesta har man redan gjort nykter flera gånger, det där med om man ska dricka eller inte kan man släppa. Man kan lägga allt sitt fokus på andra saker!

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette ❤️Massvis av Grattis t alla dina nyktra dagar! Till 1,5 år! Så himla strongt! Vad jag tycker är så beundransvärt är att du fortsatte att vara nykter fastän det dröjde till nio månader innan känslan infann sig att du ville förbli nykter! Det är om ännu mer strongt! Kan du förstå vilken förmåga du har? Vilken styrka! Vilka krafter💪🏻🙏🏻Kram❤️🥰

@Himmelellerhelvette Än en gång, nu i din egen tråd, Stort Grattis till 1,5 år! Vilken resa du gjort! Att du som ville bli måttlig först upplevde nykterheten längs resan och nu är alkoholfri. Det fick mig att tänka, varför vill jag genom att dricka skapa kemisk lycka och avkoppling? Den är ju falsk, lättillgänglig förvisso men i allra högsta grad ångestframkallande och nedbrytande för både knopp och kropp. Hoppas du idag verkligen känner efter och tänker på vad du uppnått. Du är värd en fantastisk vårbukett med spirande 🌸. Som en symbol för framtiden!!! Stor 🥰 och du inger oss andra här hopp!!!