Tack fina @Se klart❤️ Jag försöker tänka att jag kan sprida motivation i vardagen och att varje enskild människa gör skillnad. Om jag kan hjälpa någon då och då att förändra sitt liv så gör jag i alla fall något, hjälper någon. Jag försöker också att tänka att jag inte kan hjälpa alla men jag önskar att jag kunde hjälpa så många fler. Kram❤️

Jo, men du accepterar troligen din.. hårkvalitet eller längd utan att liksom varje dag hoppas på något annat? 😊
Jag tror att acceptans för vad vi kan åstadkomma är så viktigt- då blir det också möjligt att ”göra” inom ramen för det möjliga.
Sen tror jag på att försöka minska känslan av tillkortakommanden. Vi, du och jag tex, är bra nog! Kram

Sluta röka=nikotintuggummin, nikotinplåster, snus, nikotinfritt snus, vape, nikotin sugtabletter, nikotin inhalator sedan tillbaka till ruta 1, röker igen och så går proceduren runt, decennium efter decennium.

Nu vill jag sluta röka! Jag har varit rädd för att ta tag i detta för jag vågar inte riskera min nykterhet. Men nu vill jag bli av med detta!

@Himmelellerhelvete nu skriver jag här hos dig ❤️ Jag är föredetta rökare. Även där hjälpte det mig att skriva ner för-och nackdelar med att sluta röka. Nu hade jag ”turen” att jag åkte på en halsfluss och efter det kändes det helt enkelt onödigt att börja igen. Slutade röka 2009. Jag förstår verkligen din oro med att riskera nykterheten ❤️ Någon jävla last ska man väl få ha!
Något annat som hjälpte är att ha något att greja med i händerna. Jag broderade. Tycker egentligen det är ganska trist men det hjälpte lite 😅 Tuggade tuggummi frenetiskt. Försök att vara snäll mot dig själv med ❤️ Varje livsomställning är tuff!

@Himmelellerhelvete nu skriver jag här hos dig ❤️ Jag är föredetta rökare. Även där hjälpte det mig att skriva ner för-och nackdelar med att sluta röka. Nu hade jag ”turen” att jag åkte på en halsfluss och efter det kändes det helt enkelt onödigt att börja igen. Slutade röka 2009. Jag förstår verkligen din oro med att riskera nykterheten ❤️ Någon jävla last ska man väl få ha!
Något annat som hjälpte är att ha något att greja med i händerna. Jag broderade. Tycker egentligen det är ganska trist men det hjälpte lite 😅 Tuggade tuggummi frenetiskt. Försök att vara snäll mot dig själv med ❤️ Varje livsomställning är tuff!

@Himmelellerhelvette Hoppar in i din tråd och svarar på dina funderingar så här en lördagsmorgon😁. Vad bra att du kommit underfund med att du inte tar med dig känslorna när du prata om något svårt och jobbigt och att du sätter ord på det. Att det liksom är någon annan som du pratar om. Jag tänker att det är ett slags försvar, att man distanserar sig för att skydda sig själv från hemska känslor. Att känslorna som kommer är farliga och kan förgöra. Att man inte får tappa kontrollen, för då blir man svag och kanske känner någons slags förnedring. Det är mycket energi som går åt att hålla ihop så. Ångesten som du känner kan vara en signal om att dina verktyg inte räcker för att hantera situationen, att det är ett beteende som skadar dig. Du skrev igår om att du inte kunde hitta dina verktyg mot ångesten. Kanske räcker inte verktygen, låta det passera, meditation eller annat just nu? Att verktyget nu är att våga känna och ta hjälp? Det kanske går i motvind vandra vidare i dina processer om du inte försöker att lösa upp dessa knutar. Du har kommit så långt i dina livsprocesser och det kan vara svårt att passera om du inte har rätt verktyg med dig på färden. Det kan vara riktigt tufft och kämpigt att lösa upp sina innersta känslor och ta hjälp i detta, men det är egentligen bara dig själv som du ska möta. Den vuxna du som ska ta lilla du i hand och hjälpa vidare att gå tillsammans till en plats där ni vill vara idag. Sköt om dig❤️

Tack snälla @vår2022❤️ Ja detta är en ny process som jag börjar knyta upp och det skalas ett lager långsamt i förståelsen när jag skriver, det faller på plats när det kommer ut i skrift och tal. Igår bröts en stängd dörr till en känsla upp helt oväntat och jag kunde ta in traumat, förstå att det gällde mig, lilla mig och till och med gråta med känslan, det var häftigt och jag blev rätt ställd över situationen och glad över att det verkar kunna börja luckras upp lite. Kram❤️

@Himmelellerhelvette Vad fint att höra att det börjar luckras upp i de cementerade lagren. Ett lager i taget och långsamt så du hinner med. Det är så värdefullt att få ut det i både skrift och tal.

Sköt om dig!❤️

Idag har jag fått tankar på alkohol. Förvirrade tankar som säger mig att det inte skulle vara något konstigt. Ingen fattar att jag är beroende så ingen skulle säga något om jag skulle dricka. Tankarna säger mig att min man skulle tycka det var mysigt, han fattar nog inte hur ett beroende funkar, han skulle inte förstå att det skulle gå utför för mig och det förmodligen ganska fort. Tankarna säger mig att: -Tänk om du bara låtit dig hjärntvättas om att du aldrig mer kan dricka, det kanske du visst kan.
Jag försöker analysera vad tankarna kommer ifrån och jag tror det är ett virrvarr av sug som jag inte vet in eller ut ur. Jag slutade röka för ca en vecka sen, jag har ätit mer än jag brukar och gått upp i vikt redan, får panik av det så jag försöker hindra mig från att äta så mycket. Jag tror min hjärna är helt förvirrad av suget som därför får mig att tro att det är sug på alkohol men så tänker jag på hur det blir att tappa den hundra procentiga kontrollen, ett glas skulle få mig att inte vara glasklar i hjärnan och förmodligen få mig att bli helt lugn och känna att allt ordnar sig. Jag har varit och är så rädd att det skulle gå utför fort för mig med alkoholen. Jag skulle vilja ha det varje helg, fredag och lördag till en början och sedan skulle det sakta börja spilla över på vardagarna. Min man hade kanske sagt att det inte är bra eller så skulle han bara hänga på. Skulle han sagt att det inte är bra kanske jag hade klarat bara helger men det hade varit fullt fokus på helger då, jag hade inte njutit av dagarna mellan helgerna utan bara längtat från alkoholtillfälle till alkoholtillfälle, den mentala besattheten hade satt igång. Trots att jag vet allt detta kan jag känna den ivriga rösten långt bak i huvudet att det skulle kännas bra med två glas på fredagen och två på lördagen och på fester mm. Den är lockande, rösten. Det är konstigt. Det är som om jag kan sitta och iaktta två olika sidor. Det är jävligt tur att alkoholen inte plötsligt är i min kropp utan att jag aktivt måste göra ett val om jag ska få alkohol i min kropp. Idag är jag nykter! Snart 16månader. Jag har hela tiden varit orolig för att sluta med nikotinet just för att jag varit rädd att det ska mixtra med alkoholberoendet men jag kände att jag verkligen inte ville vara beroende av något längre. Så jag ska härda ut. Jag ska ta mig ur detta beroendet också och med den andra nykterheten i behåll. Jag vill vara den som bestämmer i mitt liv! Mina beroenden ska inte bestämma över mig! Tack för att forumet finns, tack för er som läser och tack till er som skriver. Ibland känns det så skönt att bara få dela med sig om hur tankarna går. Jag kände mig rädd men nu känner jag mig tryggare och lugnare. Beroendedelen bråkade men när jag fick ur mig tankarna i skrift blev det en läkande kraft i det.

@Himmelellerhelvette Bra att du skriver ner allt förvirrat som sker i din hjärna. Det är absolut belöningscentrum i hjärnan som bråkar med dig pga rökstoppet. Tänk så luriga tankar kan vara!

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette 16 månader nykter 🙌! Jag tror precis som AH att rökstoppet får dig att tro att du behöver alkoholen. Men det gör du ju inte alls, för det gör ingen egentligen… Jag brukar ha morotsstavar och broccolibitar tillhands när jag vill äta hela tiden, tråkigt tips men det funkar. Lyxar jag till det gör jag en dip till. Just nu frossar jag också i clementiner. Du kommer fixa detta, och fortsätt skriva här så kan vi stötta. Beroende som beroende -alla är ju lika illa och funkar snarlikt. Kram till dig och jag hejar på dig!

@Himmelellerhelvette Shit vilken utmaning och vad stark du är!💪. Instämmer i att rökstoppet skapar oreda i belöningssystemet i hjärnan. Bra att du skriver av dig alla tokiga tankar som uppstår i rökavvänjningen. Det lever sitt eget liv nu ett tag men du kan ändå kontrollera och ta kommando om vem som bestämmer i ditt liv. Kämpa på nu och tänk vad underbart att blir fri från även detta! Du är stark och du bestämmer!

Ha en fin fredag!❤️

Tack @Andrahalvlek @Ny dag och @vår2022 för er stöttning. Det är verkligen viktigt att skriva av sig sina tankar, det händer något i dom då, de förändras och lyses på från annat håll.

Jag har tänkt en del på att jag vill kunna ändra sinnesstämningen, det har uppkommit en saknad i det vilken jag är övertygad om handlar om att mitt belöningssystem är satt ur spel. Saknaden att så lätt bara tillföra alkohol och vips en annan sinnesstämning. Jag behöver väl grotta ner mig lite i vad det handlar om, det kanske är mer än bara belöningssystemet? Hur har jag det runt om i livet? Jag har en oro för barnen, båda har det lite svårt med skolan och jag oroar mig för hur det ska gå. Jag är lite less på jobbet på ett sätt, skulle vilja ha något som känns mer utvecklade men så brukar jag känna i perioder och så går det över. Samtidigt är jag rädd för förändringar, vill bli mer stabil i mig själv. Självkänslan sviktar nu sedan rökstoppet. Det är intressant, hade fått upp min självkänsla efter alkoholstopp men så sjönk den igen. Hur kan nikotin påverka så mycket? Eller är det något annat? Mycket ligger i mitt utseende, gillar inte att gå upp i vikt, en stor boll ligger där! Jag har varit så nöjd under mitt alkoholstopp att jag haft massa kcal till övers som jag kunnat äta istället för att dricka och nu ändras ämnesomsättningen lite samt att jag äter mer eftersom suget är större. Mitt förnuft säger mig att detta är en kort tid, några veckor sedan är nikotinet ute ur kroppen och jag balanseras i sug och ämnesomsättningen går in i en ny lunk men under tiden då magen är svullen sätter det sig på psyket. Jag är också orolig för mamma som är djupt nere i sina paranoida tankar nu. Jag kan inte låta bli att bli så ledsen för hennes skull, ledsen för att det inte går att hjälpa henne, ledsen för att det inte funkar att låsa in en missbrukare och sedan kommer denne ut frisk, ledsen för att hon är så fin människa som allt gått så fel för. Ledsen för min egen saknad av en mamma som ser mig. Hon har så mycket med sig själv, det är inte hennes fel, det är beroendedelen av henne som tagit över. Ledsen för min relation till min pappa och syster, vet inte hur jag ska lösa den utan att det går in i gamla hjulspår. Behöver bli starkare i mig själv först innan jag involverar mig i dom igen.

Kram till er alla fina på forumet! Alla har vi något att tampas med och jag tror på att om vi delar våra tankar med varandra så hjälps vi åt att komma åt det som skaver, luckra upp det, släppa det och komma ut starkare på andra sidan. Jag tror inte på Quick fix och jag tror inte på att allt löser sig en gång och sedan är det bra. Jag tror på att vi ständigt behöver lyssna inåt och jobba med oss själva. Man kan inte bygga muskler och sedan sluta träna och räkna med att dom för resten av livet är lika fina och starka utan vi behöver fortsätta träna dom precis som vårt psyke, vår mentala hälsa är som muskler vi behöver träna, det är vad jag tror.

@Himmelellerhelvette vill bara kika in och säga att du skriver och beskriver så himla bra. Läser allt du skriver men kommenterar sällan då jag inte har så mycket att tillföra. Önskar dig en fin lördag❄️

@himmellerhelvete
Jag tycker du är otroligt. Så grundlig, lever livet så som det är tänkt. Ta sig igenom svårigheter- bli och vara stark och svag- reflektera och växa. Livet blir mångfacetterat, rikt.
Det är otroligt att du tar itu med din rökning. Viktigt och nödvändigt- men inte desto mindre en stor sak.
Nu ställs allt till ända i huvudet- du är klok och metodisk. Jag tror att vi hela livet- vi som delar denna erfarenhet- kommer att ha hjärnor som är extra känsliga.
Det är vår akilleshäl men på samma gång en försäkran om att vi kommer att leva livet- precis som du gör.
Skickar kramar och tänker på dig! 🎄💕

@Himmelellerhelvette Jag tror också att det kan handla om flera saker samtidigt. Det är det som också gör det lite rörigt och förvirrat. Det ena kan också trigga det andra. Som nykter upplever jag att jag hör mina signaler tydligare och bättre om att något inte är som det ska eller att något behöver tas hand om och man flyr dem inte genom alkohol längre. Jag har upplevt det senaste tiden som mer guppig, eller kanske mer en ton av melankoli inombords. Många saker påverkar mig i mitt liv och triggar mina känslor och det är inte konstigt att det känns som det gör. På något sätt finns det en större uthållighet som nykter att härbärgera dessa olika känslor. Det finns en balanserad hjärna och en stabilare grund att stå på. Man får ge det tid, ha tålamod och vila mellan varven. Det som stör kommer att komma till en och man kommer att förstå vad som behöver göras. Allt ordna sig alltid på något sätt, det har ju gjort det hittills. Kram❤️🎄🤎

@Himmelellerhelvette Bästa fina du😍
Du kämpar på så himla mycket och så himla bra! Och du klarar av att vara nykter! Alkoholen gör sig påmind då och då men du låter den inte vinna och det är så himla strongt💪🏻 Jag har ju förstått när jag läst hos dig att du har en del i ditt bagage och det finns mycket sorg inom dig. Har funderat på din ålder men det känns som dina barn är yngre? Jag fyller 61 år om en vecka. Har gått i samtal under mer el mindre i hela mitt vuxna liv känns det som mycket pga sökande av bekräftelse/avsaknad av god självkänsla. Har nu en kanonbra samtalsterapeut där jag i samtal mer på djupet förstår varför jag har agerat som jag gjort. Hon säger också….”inte konstigt att du drack vin”…Jag önskar också att du en dag ska få en samtalskontakt där du kan gå på djupet med allt…om du skulle vilja…Fast du är ju så bra på att skriva här …vända och vrida på saker och ting.

Önskar dig en fin dag❄️Kram❣️