Tack fina @Varafrisk ❤️ Jag bär mycket sorg och känner mig väldigt ensam när jag bearbetar den och vet inte hur jag ska ta mig ur ibland. Jag vet att det brukar gå över men nu har den överväldigat mig och jag har tänkt på alkohol för att döva återigen men jag vet att lösningen inte finns i botten av flaskan den finns i botten av mig själv. Jag står ut, this too shall pass!

@vår2022 Det är svårt när det kommer så mycket på en och samma gång, brukar ju komma lite i taget, nu slits jag fram och tillbaka mellan alla möjliga sorger.

Tack fina @Se klart Det känns verkligen att hjärnan är känslig, jag vet inte vad som är vad i detta, vilket av avvänjningen från cigaretterna och vilket är sorger eller har alla sorger gömt sig bakom beroendet och när jag tog bort mitt sista beroende fanns all sorg därbakom?

Tack fina @Vinägermamman ❤️ Ibland vet jag inte om jag ska skriva eller ej, om någon ens läser men det är bara min dåliga självkänsla som gör sig påmind när jag tänker så men då är det skönt att läsa när jag får några rader som lyfter. Tack❤️

16 månader nykter. Tiden har gått så fort och jag har gått igenom så mycket. Först bara euforin över att beslutat en nykterhet på tre månader och känna hur bra jag mådde utan alkohol och därefter börja bearbeta alla orsaker till varför jag blev beroende. Det är jobbigt att ta sig igenom och inventera sig själv och sitt liv men det är så skönt att finna orsakerna och kunna släppa skam och skuld. Jag tror att man behöver fortsätta att aktivt jobba med sig själv i resten av sitt liv, känna efter och reda ut sina obehag. Att aldrig mer trycka undan känslor utan alltid lyssna på sig själv för att fortsätta vara nykter.

Till alla er som kämpar! Det går! Jag stod framför spegeln tusen och åter tusen mornar och önskade inget annat än att lära mig dricka måttligt! Jag hade kunnat stå där tusen gånger till med ångesten och fortsatt önska men det hade aldrig hjälpt. Det enda som hjälpte var att sluta helt, slippa kampen med att försöka lära mig det som är omöjligt för den som redan gått över gränsen och blivit beroende. Att acceptera att jag blivit beroende var svårt, jag trodde som alla andra att jag skulle få ett tråkigt liv men var det verkligen roligare att ha ångest? Hur mycket av tiden med alkoholen var rolig och hur mycket av tiden var ångest? Om 10% var rolig, skön och avslappnande så var 90%av min tid ångest veckorna igenom, ångest och en kamp, ett planerande av när jag skulle dricka, hur mycket jag skulle dricka, om det skulle räcka, om jag skulle bli fullare än andra och de skulle misstänka att jag har problem, att smyga i mig nått extra glas här och där för alla andra drack så långsamt, när jag var tvungen att ta återställare för ångesten rev sönder och var outhärdlig!
Hur kan man tro att livet ska bli tråkigt om man slutar dricka när man kämpar med allt detta? Jo, beroendet säger en att livet blir tråkigt för då kommer beroendedelen att få svälta och det vill den inte så den kämpar på och inbillar oss att vi har så kul med alkohol.

@Himmelellerhelvette Varmt innerligt Grattis t 16 månader🥳❤️ Det är så himla stort!! Om det är någon som vet det så är det alla vi som är här inne och skriver oavsett kort el lång tid💪🏻 Kramar❤️❤️

@Himmelellerhelvette Grattis till 16 månader!🥳🥳🥳. Fy fan vad bra! Ja, herre jesses vad tacksamt det är att ha fått en ny chans i livet. Att det har vidgat perspektiv på livets innehåll och att få delta och leva på riktigt i sitt egna liv. Så klart kan det finnas en hel del tungt och tufft att ta itu med, men som nykter duckar, ljuger och förtränger man inte. Vi kan inte fly undan vårt egna liv, det kommer aldrig att få oss att må bra. Man måste möta sitt liv, välkomna det och bli vän med det. Med förhoppning om att till slut kunna omfamna det och älska det, älska den man faktiskt är❤️.

Ha en fin andra advent!🤎🎄❤️

@Himmelellerhelvette Jag kan känna igen nig i dina tankar! Så mycket som är trasigt och så lite som en kan förändra. Det är också något som kan förlama och göra mig deprimerad. Därför jobbar jag på det jag kan göra. Och försöker vara nöjd med det.
Påminner om den där Sinnesrobönen. Minns inte hur den går exakt, men väldigt bra tänkesätt.
För vi kan ju inte förändra allt vi skulle vilje eller vad som skulle behövas. Men vi kan dra några viktiga strån till stacken…
Kram❤️❤️❤️

Vaknar med ångest nästan varje morgon sedan jag slutade med nikotinet och nu kom jag på varför, det är överätandet! Jag har haft det som strategi och låtit mig för att sluta med nikotinet men inte riktigt förstått att jag mår så dåligt av det! Fan! Denna ångest vill jag verkligen inte ha! Den hade jag hela tiden innan jag slutade dricka och har varit så glad över att slippa. Jag vill ju vara pigg, glad, energisk och må toppen. Nu får det vara bra! Nu räcker det! Nu vill jag inte överäta mer! Hade jag bara tillåtit mig några chokladbitar igår så hade det inte varit någon fara men nu blev det som det brukar, finns ingen hejd, inget stopp, jag bara fortsätter och fortsätter. Jag vill vakna harmonisk och nöjd, tacksam och glad. Nya krafttag nu! Nu räcker det med tröstätandet. Får försöka tillämpa samma strategi som för att sluta med alkohol för att sluta överäta! Det ska gå! Och det är inte farligt att gå på promenad på kvällen även om det är mörkt! Bara ut med dig kvinna eller åk till gymmet om du blir rastlös och känner dig ensam. Varför känner jag mig så ensam, varför njöt jag av det innan, är det också nikotinet och överätandet, jag var starkare i mig själv innan jag slutade, jag hade byggt upp mig själv, nu räcker det! Ta tag i dig själv! Det vill du! Du vet din väg, du vet vägen du vill gå, det visar hälsa och välmående och det är därför du la av med nikotinet, då ska du inte anamma överätandet igen! Det har du varit så otroligt stolt över att du kommit ifrån därför har du ångesten nu och så himla ofta den senaste månaden för du tagit bort stoltheten! Kom igen nu! Bli stolt över dig själv igen! Nikotinet är ute ur systemet, mycket av suget borta, funkar fint med tuggummi, ät bra, sov bra, känn hur du mår i ditt inre, motionera. Du läste att folk får mer energi av att sluta med nikotinet och det är precis vad du är ute efter. Tänk på att du gör dig sjuk när du överäter! Kom igen nu! Du fixar detta! Du älskar när du tycker mycket om dig själv! Den känslan är fantastiskt! Tänk på den känslan och ät en frukt när suget sätter in! Gå på yoga, ring någon och gå på promenad eller gå själv! Heja heja! Från och med idag! Inget mera överätande! Idag kommer jag inte överäta! Tre månader i taget funkade för alkoholen då kör vi denna strategi på detta som är mitt grundproblem! En sjukdom jag drog på mig redan som barn, började tröstäta redan runt 7års ålder, började med anorektiker grejer när jag var 11-12 år sen började spy när jag var 15år så sjukdomen har funnits med mig och grunden till det är en otrygg familj! Jag håller på och reder i den dysfunktionella uppväxten för därifrån kommer allt! Skulle behöva någon att prata med men vet inte vilken instans jag söker mig till, vill ha någon som kan mitt problem. Den ska vara utbildad för att hjälpa någon som växt upp med trauman, otrygghet och rädsla!

@Himmelellerhelvette Lider med dig 😢 Jag använder appen Myfitnesspal och loggar allt jag äter. Skapar recept och gör matlådor. Jag lagar mat igen - med glädje. (Mycket snabbmat senaste åren, mycket choklad och glass). Planering och utvärdering fortlöpande, dagligen faktiskt. Och i princip noll socker. Visar resultat på vågen - och jag mår jättebra! Men snuset fortsätter jag med, det tänker jag inte ta bort för jag vill inte bråka för mycket med mitt belöningscentrum i hjärnan.

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette Kolla upp Mindlerappen! Där finns psykologer som är duktiga och det kostar inte mer än ett vanligt vårdbesök. Jag har inte provat själv, men har hört mycket gott om det. Jag har en psykolog som min arbetsplats betalar för, annars hade jag provat Mindler.

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette Dina problem är i princip en kopia av mina och jag känner så väl igen vad du skriver. Vi får stötta varandra här❤️🙏 Måste jobba nu men skriver mer sedan… 🥰

Tack snälla @Andrahalvlek ❤️ Ätstörningsmonstret vaknade när jag slutade med nikotinet. Jag förstår nu hur lätt man kan väcka sina gamla monster. Det hjälper i tänket kring att inte våga ta ett glas alkohol. Jag har faktiskt tänkt på mindler ett tag om jag ska våga mig på att prova det, jag är så rädd för att söka hjälp och jag vet inte varför?

@Ny dag Ja vi får hjälpa och stötta varann, det är så galet att aldrig bli fri från ätstörningen. Den log och sov så länge och jag var så glad och stolt att jag blev av med den när jag hade slutat med alkoholen, det var som två flugor i en smäll men sen kom den tillbaka smygande lite innan jag slutade med nikotinet, den smög sig liksom på och jävlas med mitt belöningssystem! Så gott att sitta och trycka i mig massa gott och sen bara göra sig av med det. Känns inte så mycket då men morgonen efter är det som en bakfylleångest! Vidrigt! Det är precis som med alkoholen, när man unnar sig den så njuter man och dagen efter ångrar man sig! Så konstigt! Hur går det med din ätstörning?

@Himmelellerhelvette Vad bra du pratar med dig själv om hur du ska angripa rökstoppet och situationen. Jättebra strategi att försöker göra som du gjorde när du slutade dricka. Och att det tar sin tid att genomgå ”skiten” innan man är på andra sidan, att man förstår det och ger det tid. Vet att jag också kunde känna ångest i början som nykter när jag ätit för mycket socker. Tänkte också då på att angripa det på samma sätt som att sluta dricka. Att dricka mycket bubbelvatten när sockersuget kom för att känna mättnad, flytta bort fokuset på suget och göra annat. Till slut försvinner suget. Nu har jag inte haft ätstörningar och förstår att det måste trigga på ett helt annat sätt på alla sätt och vis. Jag har dock svårt att bara ta typ en godis, då vill jag bara ha mer och mer, precis som det var när jag drack. Då är det bättre att avstå eller ha en dag då det är ok att äta glass, typ på helgen. Det funkar ganska bra, men egentligen skulle jag kunna ta bort det, precis som med alkohol. På konferenser eller dylikt, vågar jag aldrig börja bara ta en godis eller sötsak, då avstår jag helt. Annars skulle jag gå och mumsa hela tiden och fokusera på det förbannade söta.

Vad gäller samtal så är Mindler ett bra sätt att prova sig fram på. Det kostar inte så mycket och om man inte känner att det klickar med en psykolog kan man byta. Det tar ju också några samtal för att känna sig trygg och tillit till en person, så man får prova några gånger först. De flesta psykologer har kunskap om den problematiken du beskriver om ditt liv och säkert kan man lotsa dig vidare om de inte har kunskapen. För mig kändes det lite jobbigt i mina första samtal, kände skam och det var en ovana att beröra ämnet med någon. Inget som jag pratar om på jobbet eller andra utomstående. Sedan blev det en rejäl lättnad efter ett tag att få ur mig detta som låg så långt inne.

Ha en fin dag!❤️

500dagar!

Igår stod min räknare på 500dagar! Så häftigt ändå! I 500dagar har jag gått igenom olika processer och lärt om banor i min hjärna. Det är ofta jag tänker i situationer såsom julbord med jobbet, på hur det hade varit om jag drack, vid varenda av alla tillfällen vet jag att det hade varit jobbigt för mig om jag drack, jag hade antingen behövt lägga mycket energi åt att hålla koll på hur mycket andra drack så jag inte drack mer eller snabbare eller så hade jag tillslut tappat kontrollen över tempot och tänkt att:
-Äsch! Jag har ju svinkul, orkar inte räkna, det är värt att vara lite bakis imorgon!
Och dagen efter hade jag haft fruktansvärd ångest:
-Sa jag något olämpligt, gjorde jag något konstigt. Märktes det att jag blev för full!
Så fruktansvärt jobbigt! Det är tusen miljoner gånger lättare för mig att inte dricka alls än att lägga all den energi som går åt till att försöka vara som alla andra.
Ett annat alternativ på den tiden jag drack var att jag skötte mig utmärkt på tillställningen och drack för mig själv när jag kom hem istället! Då tyckte jag att jag hade varit duktig?! Tänk hur beroendet sätter knepiga tankar i skallen på en!

Nu är det inte många dagar till julafton! Min andra julafton utan att behöva vara rädd för att jag gör bort mig🙏

Beroendet är svårt att få bukt på men det går! För mig har det gällt att vilja det, med hela mitt väsen har jag önskat mig att få må bra och det ända som hindrade mig var att jag hade blivit beroende! Sedan har jag behövt skala lager efter lager som på en lök av mig själv, så många lager av allt jag trängt undan, lagt locket på för saker som hänt mig under hela mitt liv. Jag har behövt lära känna mig själv och leta djupt inom mig för att få bukt med mycket underliggande ångest och rädslor. Så mycket knutar att lösa upp för att släppa taget om för att gå vidare. Jobbet med mig själv känns oerhört viktigt för min fortsätta nykterhet. Jobbet gör mig starkare för varje knut jag löst upp. Många knutar gör så ont när jag får upp dom men efteråt är det en befrielse och en lättnad. Mitt mål är att må så bra jag kan, aldrig trycka ner känslor utan ta hand om dom, att satsa på livet på en hälsosam nivå och göra allt lagom. Träna, äta näringsrikt, bra sovrutiner med ca 8h sömn varje natt, en meditation mitt på dagen eller en powernap. Uppmärksamma när jag känner mig stressad och påminna mig om att inte göra det.