Bra gjort! Varje sån delseger är viktig. Och tiden är vår vän, varje dag läker hjärnan lite mer. Jag tror också att en viktig del i processen är att vara på det klara med att det är man själv som valt att sluta för att alkoholen inte gör något gott utan förstör för en. Att börja ifrågasätta alkoholnormen i samhället. Hur kommer det sig att så många idealiserar alkohol, är det verkligen så enormt gott jämfört med andra drycker? Och är det verkligen så skönt att vara berusad? Jag tror inte det. Jag tror det ligger starka ekonomiska intressen bakom att vi dricker som vi gör. Och av någon anledning är väldigt många villiga att gratis marknadsföra alkohol genom alla inlägg i sociala media, vintips i fikarummet, presenter i form av alkohol. Om man byter ut alkohol mot någon annan drog ser man hur bisarrt det är. Om instagramfotot, fikasnacket och gåbortspresenten var tex marijuana istället, så skulle vi kanske reagera och ifrågasätta varför någon försöker normalisera och dyvla på en droger... För mig har det varit viktigt att slå hål på min egen romantiserade bild av alkohol. Att inse att jag faktiskt inte avstår något utan att jag slipper något. Sen har jag alltid gillat att gå min egen väg, så att kliva av alkoholtåget och inte köpa den lögnen längre känns befriande.

Nu inne på dag 16. Tänker på alkohol ganska ofta under dagen. Lite sug efter det också. Men stunderna då jag inte har en tanke på alkohol kommer oftare och oftare. De blir längre också. Jag kommer på efter en stund att alkohol inte har funnits i mina tankar. Men det klart nu är det vardag och jag har främst varit en helgdrickare även om en och annan enhet stundtals slunkit in på vardagskvällarna.
Den största fördelen hittills är nog sömnen. Visst jag vaknar ett par gånger oftast på natten som jag alltid har gjort av någon anledning men jag känner mig betydligt mer utvilad än förut. Detta trots att jag inte sover så många timmar.
När man vaknar utvilad och lugn i kroppen utan ett spår av bakfylla och inte en tillstymmelse till sug efter alkohol känns det som att det är värt att vara nykter.
Nu har jag planerat att vara helt nykter fram till midsommar. På morgonen känns det nästan som att det är värt att fortsätta vara nykter även efter det. Men sen på kvällen är jag ändå lite sugen ändå. Det ändras alltså. Jag får känna efter hur det känns i sommar. Ett senare beslut i så fall.

@Rustning Kul att det känns lite bättre nu! Själv har jag inget mål i tid. Jag tar en dag i taget. Det är lättare för mig. Målet för mig är att alkohol ska bli helt ovidkommande. När det inträffar har jag ingen aning om.
Önskar dig såklart också en fin dag.

Jobbig eftermiddag mentalt. Hjärnan försöker lura mig att dricka. Snart tre veckor in i nykterheten tänker jag att jag nog kan unna mig ett par öl ikväll. Ska jag inte gå förbi bolaget ändå. ”Det gör väl inget. Unna dig det nu. Slappna av0 osv osv säger rösterna.
Jag tänker på hur besviken jag skulle bli på mig själv om jag drack nu. Jag lyckades motstå impulsen men det var svårt. Riktigt svårt. Jag vacklar nu i mitt beslut att hålla upp fram till midsommar. Jag måste verkligen stålsätta mig.
Min sambo förstår inte alls. Hon tycker jag kan dricka på helgen. Hon dricker själv väldigt lite. Kan gå och smutta på ett glas vin hela kvällen. Lätt för henne att säga. Om jag dricker kommer jag halsa i mig fyra stora öl på nolltid. Det gör det tuffare att att hon inte förstå men samtidigt är det ett tecken på att hon inte lider av mitt drickande. Kanske har hon inte noterat hur mycket jag druckit.

Tänker att det där med att dricka två glas bara kommer att öppna nåt sorts spjäll i hjärnan och sen silar begären fram ännu starkare. Det avhåller mig från att dricka.

Strongt av dig att bara gå hem och strunta i bolaget.

Ja, det måste vara skönt att din sambo inte lidit av att du druckit mer än du själv mår bra av. Svårigheten kanske ligger i att hon inte riktigt verkar förstå att du själv lider. Jag bara undrar.... har ni pratat med varandra ordentligt om det här? eller vill du helst ta det här med alkoholen själv?

Bra att du stod emot. Det är ofta så att partners inte märker, eller inte vill erkänna för sig själva, hur illa det är ställt. Många av oss med alkoholproblem gör ju allt för att hålla stilen och inte visa hur vi egentligen mår. Men gå på din magkänsla, du har inte överdrivit dina problem, och du är klok som tar tag i dem.

Tack för era svar.
Visst har jag alkoholproblem. Definitivt. Samtidigt förstår jag när jag läser vissa inlägg på detta utmärkta forum att det är skillnad på alkoholproblem och alkoholproblem. Mina problem är inte så extrema. Jag dricker inte heller några extrema mängder när jag dricker och sen tål jag ju ganska mycket också. Det märks väl att jag har druckit men jag är ändå ganska kontrollerad. Vissa här inne har ju druckit sådana mängder så det är för mig obegripligt hur de ens lyckats rent fysiskt. Och administrativt och ekonomiskt att få ihop det.
Jag vill sköta det här med alkoholen själv. Vet inte riktigt varför men jag tror jag skäms lite. Tycker det är pinsamt. Vi har inte prata om detta. Hon märker såklart att jag inte dricker något men har faktiskt inte kommenterat det konstigt nog. Ikväll undrade hon lite och jag mumlade något om vit januari och att jag ville gå ned i vikt. När vi i dag var utanför bolaget ville hon kanske ha lite vin och så men ville int ego in där själv. Orkade inte. För henne är det uppenbart att det inte spelar någon roll om hon dricker eller inte. Så långt ifrån hur jag har det.

@Rustning Om du skäms så är det här ju rätt ställe för det temat. Är att göra en livvstilsförändring är lättare om man inte behöver skämmas över sig själv samtidigt.
Alkoholberoende har många grader och överkonsumtionen kan se väldigt olika ut. Men det är ju ändå man själv som måste bedöma om alkoholen börjar göra livet sämre. Jag tänker att det är väldigt klokt att ta ta i det innan "förlusternas tid" har kommit. Att man drar i handbromsen medan man fortfarande har ett bra liv.
Ta hand om dig, vännen!

@Denlillamänniskan Som sagt jag har inte tänkt blir helnykterist. Men däremot nykterist på deltid. Jag ska pröva hur det är att vara nykter från nyåret till midsommar och sen dricka resten av året. För hälsans skull. Och för att jag inte ska fastna i det. Jag hoppas att jag ska komma ur mina vanor och dricka lite mer kontrollerat om jag gör så.
Kanske är jag naiv. Jag vet inte. Om det skulle visa sig inte funka så får jag hitta en annan strategi.

@Rustning Deltidsnykterist.... en ny term för mig! Du skriver att du tänkt göra en "GW Persson". Nykter halva året.
Det är ingen annan än en själv som kan bestämma sig hur man ska förhålla sig till alkohol. Tror man får prova sig fram där på ett ärligt och nyfiket sätt. Tror man lär sig och i synnerhet när man provat längre nykterhet först. Då har man lite mer att jämföra med.

@Denlillamänniskan Ja exakt. Jag tänkte det. Och det är mitt projekt. Skulle jag dricka nu skulle mitt projekt misslyckas redan efter tre veckor. Det vill jag ju inte.
Vi får se hur det går.
Jag kommer hålla upp till midsommar oavsett vad som händer. Det är en jäkla resa och man lär sig mycket om sig själv.
Min tanke är att jag efter så många månader av total nykterhet ska ha vant av mig så mycket att jag kan dricka lite lugnare midsommar till nyår.
Funkar inte det får jag bli helt nykter.

@Denlillamänniskan Det går bra. Att inte dricka alkohol är enkelt. Man behöver ju inte göra nått. Bara inte dricka. Jag känner inget stort sug. Känner lugn i kroppen och att tankarna är klara.
Baksidan är att det är trist. Tråkigt. Värst är det på helgerna. Särskilt på lördagarna. Det är då jag får tid att fixa hör hemma typ smårenoveringar mm. Då vill jag ha några öl. Eller någon gång när man är stressad och det är slitningar i familjen med bråk osv. Då vill man också ta några öl.
Försöker lista fördelarna.
- sover bättre
- tänker och koncentrerar mig bättre
- vaknar fräsch varje morgon (det är värt väldigt mycket tycker jag)
- mer tid över
- tror jag har lite jämnare humör, inte mer ångest än den naturliga och jag slipper självföraktet och det dåliga samvetet
- kan köra bil när som helst

Men priset för detta är den stora tristessen. Den tycker jag nog är värst. Det psykologiska. Jag har inga fysiska symptom alls som andra pratar om på detta forum. Ingen huvudvärk och inga sömnsvårigheter etc.

@Rustning Fint att höra av dig! Alla de effekter som du nämner känner jag också. Har liksom du inte heller lidit av några fysiska symtom av att strunta i alkoholen.
Du nämner tristess. Det slog mig också denna morgon. Men jag har valt att bara låta tristessen vara där. Jaha, livet känns långrandigt. Då brukar det släppa rätt fort.
Det är ju inte så konstigt att det känns trist. Tidigare har man ju tagit udden av tristessen med alkohol. En snabb fix som kanske bör ersättas av något annat. Man vill ju inte leva i ett tomrum som nykter.

Önskar dig allt gott på din färd

Jaha. Ännu en fredag i nykterhetens tecken. Fredagarna och lördagarna är värst. Veckorna flyter på utan problem. Jag har bytt ut ölen mot grönt te. Det är gott men såklart inte samma sak som öl. Och nu är min kopp urdrucken. Vad ska jag göra nu då?

Jag räknade ut att det är 21 helger kvar på min planerade nykterhet. Förmodligen kommer varje helg kännas något lättare. Det känns lite bättre i dag än för en vecka sen. Så kommer det nog fortsätta. Bli gradvis lättare. De gamla vanorna kommer vittra sönder och bytas ut mot nya. Allt sitter i huvudet. Jag har inte ett spår av någon fysisk abstinens.

Försöker fokusera på det positiva. Varje morgon när man utan baksmälla. Utsövd. Ingen huvudverk. Inte den onaturliga törsten eller tröttheten. De extra kilona som försvinner bort runt magen. Huden som faktiskt ser fräschare ut och påsarna under ögonen som inte är lika framträdande. Och man slipper det där extra lagret av ångest (utöver den normala ångesten) som alkoholen orsakar. Det pris man får betala för att trolla med dopaminsystemet. Men kanske är koncentrationsförmågan den mest påtagliga skillnaden ändå. Och förmågan att tänka klart. Man inser vilken påverkan alkoholen har på hjärnan.

Trevlig helg på er alla. Kämpa på. Det är värt det.

@Rustning Bra jobbat och vilken otroligt fin lista på alla de goda effekterna du upplever med att vara nykter. Ja, man inser verkligen vilken påverkan alkoholen har på hjärnan och man kan undra varför det ändå kan vara värt att dricka alkohol och sabba alla dessa effekter och må skit istället. Egentligen är det helt galet när man tänker efter. Men du har helt rätt, det blir lättare ju längre tiden går. Mer återhämtning och balans i hjärnan. Det är verkligen värt det!

Ha en fin lördag!❤️

@Rustning Verkligen. En ledig helg är plötsligt evighetslång. Man blir lite rastlös och måste hitta på olika saker. Man får mycket gjort! Tänk så många timmar varje helg man ägnat åt att dricka och vara bakfull. Skrämmande många. Jag blev dessutom morgonpigg. Och kvällstrött. Så tillräckligt med läkande sömn fick jag på helgerna. Och det är vad min lediga helg ska ägnas åt - roligheter, nyttosaker och återhämtning.

Kram 🐘